تناسب اندام سلامت

فواید هورمون رشد انسانی (HGH) و چگونگی افزایش طبیعی آن

تقویم فارسی اندروید

اگر از طرفداران ورزش هستید، احتمالاً نام هورمون رشد انسانی که بیشتر به عنوان HGH شناخته می شود را شنیده اید و آن را با تقلب و استفاده از استروئیدها مرتبط می دانید. با این حال، آیا می دانستید که HGH یک تقویت کننده طبیعی تستوسترون است که به خودی خود تولید می شود و فواید مهم بسیاری را ارائه می دهد؟

آیا هورمون رشد انسانی برای شما مفید است؟ مزایای طبیعی HGH قابل توجه است. در واقع برای رشد و بازسازی سلولی در کل زندگی ما حیاتی است. هورمون رشد باعث می شود که ماهیچه ها، استخوان ها و بافت های چربی ما در تعادل سالم باقی بمانند.

مطالعه هورمون رشد انسانی کمی بیش از 100 سال قدمت دارد و هورمون رشد مصنوعی برای اولین بار در دهه 1980 ساخته شد و توسط FDA برای استفاده های خاص در بزرگسالان و کودکان تأیید شد.

هورمون رشد انسانی

هورمون رشد انسانی چیست؟

هورمون رشد انسانی که hGH یا HGH نامیده می شود، به طور طبیعی در غده هیپوفیز که در پایه مغز قرار دارد، تولید می شود.

هورمون رشد به نام سوماتوتروپین نیز شناخته می شود که یک زنجیره پپتیدی حاوی حدود 190 باقی مانده اسید آمینه است که رشد، تولید مثل سلولی و بازسازی سلولی را در انسان تحریک می کند. این توسط غده هیپوفیز در پستانداران تولید می شود.

HGH همچنین به ما کمک می کند تا بافت انسانی سالم از جمله مغز و اندام های حیاتی مختلف را حفظ کنیم.

پس از ترشح، HGH برای چند دقیقه در جریان خون فعال باقی می‌ ماند و به کبد زمان کافی می‌ دهد تا آن را به فاکتورهای رشد تبدیل کند که مهم‌ ترین آن فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) است که دارای خواص تقویت‌ کننده رشد هر سلول در بدن است.

سوالات متداول

در مورد HGH، سوالات متداول بسیاری وجود دارد زیرا HGH به طور گسترده ای اشتباه گرفته می شود.

آیا HGH غیرقانونی است؟

استفاده یا توزیع HGH بدون نیاز و نسخه پزشکی غیرقانونی تلقی می شود.

آیا هورمون رشد انسانی یک استروئید است؟

نه، این یک استروئید نیست اما اغلب با آن اشتباه گرفته می شود زیرا معمولاً همراه با استروئیدهای آنابولیک (که در دنیای ورزش آزمایش شده است) مصرف می شود.

طبق گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA)، HGH بیشتر توسط ورزشکاران، بدنسازان و افراد مسن مورد سوء مصرف قرار می گیرد. نام های تجاری شامل Genotropin ،Humatrope ،Norditropin ،Nutropin ،Saizen و Serostim است. آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و کمیته بین المللی المپیک HGH را یک داروی افزایش دهنده عملکرد می دانند که ورزشکاران از استفاده از آن منع می شوند.

هورمون رشد در بزرگسالان چه می کند؟

هورمون رشد انسانی برای مردان با افزایش ظرفیت ورزش و توده عضلانی تأثیر مثبتی دارد. به همین دلیل است که استفاده از بدنسازی و ورزش HGH بسیار رایج است اما به جای جستجوی HGH برای فروش، بعداً در مورد راه های طبیعی برای تقویت این هورمون رشد حیاتی صحبت خواهیم کرد.

مردان احتمالاً اولین علائم پیری و کاهش HGH را پس از 35 سالگی احساس می کنند، مانند کاهش میل جنسی، ضعف، طاسی و از دست دادن حافظه.

در مقایسه با زنان، یک رابطه U شکل بین HGH و سن وجود دارد. در مطالعه ای روی 6843 فرد 23 تا 85 ساله، سطح HGH در زنان زیر 60 سال کاهش و در مردان بالای 50 سال افزایش یافت.

گفته شده است که مردانی که با HGH درمان می‌ شوند، کاهش چربی، سفت شدن پوست، سالم‌ تر و ضخیم‌ تر شدن موها و اصلاح اختلال نعوظ را تجربه می‌ کنند.

هورمون رشد انسانی برای زنان چگونه است؟

زنان بیشتری در حال حاضر به بررسی HGH برای خواص ضد پیری و کاهش وزن آن می پردازند. کمبود هورمون رشد انسانی در زنان به این دلیل است که غده هیپوفیز HGH کافی تولید نمی کند. این یک بیماری نادر در نظر گرفته می شود و می تواند با درمان هورمون رشد معکوس شود.

در زنان، سطح هورمون رشد انسانی در دهه 30 زندگی شروع به کاهش می کند (به عنوان بخشی از دوران پیش از یائسگی) و ممکن است به تدریج در هر دهه زندگی بزرگسالی تقریباً 15 درصد کاهش یابد. علائم کمبود HGH شامل خشکی پوست، نازک شدن موها، افزایش چربی شکم و ایجاد چین و چروک است.

سطوح کافی HGH به زنان کمک می کند تا تعادل چربی بدن و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشند. زمانی که سطح HGH در زنان متعادل باشد، خطر پوکی استخوان کاهش می یابد.

تزریق عضلانی HGH ممکن است به عادی سازی الگوهای خواب، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، کمک به کاهش چربی اضافی و تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

HGH برای کودکان چقدر مهم است؟

هورمون رشد برای رشد و تکامل کودکی ضروری است. همچنین به حفظ بافت ها و اندام ها در دوران کودکی (و در طول زندگی) کمک می کند. در طول دوران کودکی، ترشح روزانه HGH افزایش می یابد، در دوران نوجوانی به اوج خود می رسد و سپس از آن به بعد به طور پیوسته کاهش می یابد.

علائم کمبود، علل و خطر

علائم و نشانه های کمبود هورمون رشد با سن متفاوت است و کودکان می توانند علائم متفاوتی نسبت به بزرگسالان داشته باشند. کودکانی که به طور قابل توجهی کوتاهتر از سایر کودکان هم سن و سال شان هستند و رشد کمتر از 5 سانتی متر در سال از علائم شایع کمبود هورمون رشد است.

کودکانی که سطح هورمون رشد طبیعی دارند معمولاً از 1 سالگی تا زمان بلوغ حدود 6 سانتی متر در سال رشد می کنند، همچنین می توانند تا 10 سانتی متر در سال رشد کنند. با این حال، کاهش هورمون رشد انسانی هیچ تاثیری بر هوش کودک ندارد.

سایر علائم کمبود هورمون رشد در کودکان عبارتند از:

  • ویژگی های صورت ممکن است کوچکتر از کودکان همسن به نظر برسد.
  • بلوغ تاخیری، گاهی اوقات بلوغ را طی نمی کند.
  • افزایش چربی دور شکم و صورت
  • پیشانی برجسته
  • رشد آهسته مو

بزرگسالان ممکن است ترکیبی از علائم ناشی از کمبود هورمون رشد انسانی را تجربه کنند، از جمله:

  • افسردگی
  • ریزش مو
  • اختلال عملکرد جنسی
  • کاهش قدرت و توده عضلانی
  • از دست دادن حافظه
  • عدم تمرکز
  • پوست خشک
  • افزایش تری گلیسیرید
  • خستگی
  • خطر بیماری قلبی عروقی
  • افزایش کلسترول LDL (“بد”)
  • مقاومت به انسولین
  • کاهش تراکم استخوان
  • حساسیت های دما
  • افزایش وزن به خصوص در ناحیه کمر

علل و عوامل خطرساز

کمبود این هورمون می تواند ناشی از آسیب به غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد که قبل از تولد کودک رخ داده است. این علت مادرزادی به دلیل خطای ژنتیکی است، بنابراین اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها کمبود داشته باشند، خطر این اتفاق افزایش می‌ یابد.

همچنین می تواند ناشی از چیزی باشد که در حین یا پس از تولد (یک علت اکتسابی) رخ داده است. چندین علت اکتسابی احتمالی نیز وجود دارد.

اگر کودک تومور مغزی، آسیب مغزی یا درمان پرتودرمانی داشته باشد، عموماً بیشتر در معرض خطر کمبود هورمون رشد است.

بدنسازی

فواید

هورمون رشد انسانی را می توان در دوزهای بزرگتر برای کاهش وزن و افزایش سایز عضله تزریق کرد، در حالی که دوزهای کوچک آن را می توان برای بهبودی عمومی، سلامتی و تحریک روند ضد پیری استفاده کرد. در حال حاضر، فهرست رو به رشدی از مزایای درمان HGH در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد.

مهم است که توجه داشته باشید که درمان HGH اغلب برای آن دسته از افرادی که کمبود هورمون رشد انسانی در آنها تشخیص داده می شود یا از مشکل مرتبط با هورمون رشد رنج می برند اختصاص دارد.

1. افزایش قدرت عضلانی

هورمون رشد انسانی با تحریک سنتز کلاژن در ماهیچه‌ های اسکلتی و تاندون‌ ها، افزایش قدرت عضلانی و در نتیجه بهبود عملکرد ورزشی، ظرفیت فیزیکی افراد را بهبود می‌ بخشد.

در مجله بین المللی غدد درون ریز، 14 مرد سالم در سنین 50 تا 70 سال به طور تصادفی در دو گروه برای مطالعه قرار گرفتند. هفت نفر تحت درمان HGH با هفت نفر دارونما قرار گرفتند و بعد از شش ماه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند.

پس از شش ماه، افزایش قابل توجهی در عضلات برای پاسخگویی به فشار پا در گروه هورمون رشد مشاهده شد.

2. شکستگی و ترمیم بهتر زخم

عنوان شده است که تجویز هورمون رشد انسانی باعث سرعت بخشیدن به بازسازی استخوان می شود و آن را به بخشی کلیدی از بهبود استخوان تبدیل می کند. استفاده از فاکتورهای رشد مانند IGF-1 برای تحریک متابولیسم استخوان شناخته شده است.

در مطالعه ای که در ژورنال BONE منتشر شد، هورمون رشد به صورت سیستمیک روی موش های گونه های خاص نوترکیب با تزریق زیر جلدی اعمال شد و با گروه دارونما مقایسه شد. در نتیجه، کاربرد فاکتور رشد موضعی تأثیر قوی‌ تری بر بهبود شکستگی نسبت به تزریق سیستمیک هورمون رشد انسانی نشان داد.

این مشاهدات نشان می دهد که استفاده موضعی از هورمون رشد بدون عوارض جانبی سیستمیک، بهبود شکستگی را به طور قابل توجهی سرعت می بخشد.

محققان اثرات مفید HGH را در افزایش بهبود جراحات و زخم ها به طور قابل توجهی گزارش کرده اند. یک مطالعه تصادفی، کنترل‌ شده و دوسوکور روی شش ماه درمان HGH نشان داد که مردان مسن سالمی که هورمون رشد دریافت می‌ کردند، رسوب کلاژن را در طول فرآیند بهبود زخم افزایش داده و به روند بهبودی کمک می‌ کرد.

3. افزایش کاهش وزن

افراد چاق پاسخ محدودی به ترشح محرک های هورمون رشد دارند و پس از کاهش موفقیت آمیز وزن، پاسخ دهی به هورمون رشد می تواند جزئی یا کامل باشد.

هورمون رشد لیپولیز، تجزیه لیپیدها را تسریع می کند و شامل هیدرولیز تری گلیسیرید به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد می شود. اختلال در ترشح هورمون رشد انسانی منجر به از دست دادن اثر لیپولیتیک می شود.

محدودیت های غذایی و اثرات درمان هورمون رشد بر روی فعالیت های آنابولیک و لیپولیتیک و همچنین تغییرات در ترشح هورمون رشد و انسولین در یک مطالعه منتشر شده در تحقیقات هورمونی مورد بررسی قرار گرفت.

بیست و چهار شرکت کننده چاق تحت رژیم کم کالری بودند و تحت درمان با هورمون رشد انسانی نوترکیب یا دارونما قرار گرفتند. درمان با هورمون رشد باعث افزایش 1.6 برابری کاهش وزن شد که بیشترین کاهش چربی احشایی در مقایسه با دارونما بود. در گروه دارونما، توده بدون چربی بدن از بین رفت، در حالی که توده بدون چربی در گروه هورمون رشد افزایش یافت.

این مطالعه نشان می‌ دهد که در شرکت‌ کنندگان چاق که از رژیم غذایی با محدودیت کالری استفاده می‌ کنند، هورمون رشد از دست دادن چربی بدن را تسریع می‌ کند و ترشح هورمون رشد را بهبود می‌ بخشد. بنابراین هورمون رشد انسانی می تواند نقش درمانی برای کمک به کاهش وزن افراد چاق از جمله کاهش چربی شکم داشته باشد.

4. استخوان های قوی تر

غده هیپوفیز ترشح هورمون رشد را تحریک می کند و برای تنظیم رشد استخوان (از جمله کمک به رشد قد کودکان) به ویژه در دوران بلوغ ضروری است. هورمون رشد تولید IGF-1 را تحریک می کند که در کبد تولید شده و در خون آزاد می شود.

با افزایش سن، هورمون رشد انسانی کاهش می‌ یابد و ممکن است دلیل این باشد که افراد مسن قادر به تشکیل یا جایگزینی سریع استخوان نیستند. دوگانه IGF-1 و هورمون رشد سلول های استخوان ساز و جذب کننده استخوان را تحریک می کند و منجر به افزایش توده استخوانی می شود.

5. کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

بزرگسالانی که کمبود هورمون رشد دارند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند که منجر به کاهش امید به زندگی می شود.

در سوئد، 104 بیمار که کمبود هورمون رشد داشتند از نظر خطر بیماری قلبی عروقی مورد مطالعه قرار گرفتند. این بیماران توده بدنی و غلظت تری گلیسیرید بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

نتایج نشان می‌ دهد که متابولیسم لیپوپروتئین با کمبود هورمون رشد تغییر می‌ کند و خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی را افزایش می‌ دهد.

6. بهبود در اختلال نعوظ

در مطالعات اخیر عنوان شده است که هورمون رشد انسانی مسئول عملکرد تولید مثل و بلوغ جنسی مردان است در حالی که کمبود آن با از دست دادن نعوظ و میل جنسی مرتبط است.

در یک مطالعه آلمانی، سی و پنج مرد بالغ سالم و 45 شرکت‌ کننده مبتلا به اختلال نعوظ در معرض محرک‌ های لمسی و بینایی قرار گرفتند تا تحریک آلت تناسلی را ایجاد کنند. افزایش هورمون رشد بیشتر از 90 درصد بود که در طول رشد ورم آلت تناسلی تعیین شد و پس از آن یک کاهش گذرا مشاهده شد.

این مطالعه نشان می دهد که نعوظ آلت تناسلی ممکن است توسط هورمون رشد از طریق فعالیت تحریک کننده آن بر روی ماهیچه صاف انسان القا شود و آن را به یک درمان طبیعی بالقوه برای ناتوانی جنسی تبدیل کند.

7. کاهش چاقی

چاقی شکمی در افرادی شایع است که سطح سرمی هورمون رشد و هورمون رشد شبه انسولین را نشان می دهند. درمان با هورمون رشد انسانی نتایج مثبتی را در بزرگسالانی که کمبود هورمون رشد در درمان طبیعی چاقی دارند، نشان داده است.

30 مرد 48 تا 66 ساله مبتلا به چاقی شکمیو احشایی با هورمون رشد انسانی نوترکیب در یک مطالعه تصادفی نه ماهه و دوسوکور که در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد تحت درمان قرار گرفتند.

بافت چربی شکم و احشایی همراه با فشار خون دیاستولیک کاهش یافت و بهبود حساسیت به انسولین یکی از مزایای مطلوب هورمون رشد انسانی بود.

8. خلق و خوی بهتر و عملکرد شناختی

یک مطالعه لیتوانیایی تغییرات در عملکرد شناختی، خلق و خو و تمرکز را از ابتدا پس از شش ماه درمان با هورمون رشد نوترکیب انسانی بررسی کرد. هجده بیمار بالغ مبتلا به کمبود HGH در این مطالعه شرکت کردند و هورمون رشد در 12 واحد بین المللی در هفته تجویز شد.

در نتیجه، بر اساس مقیاس های خلقی، عملکرد شناختی و خلق و خو پس از شش ماه درمان به طور قابل توجهی افزایش یافت. این مطالعه نشان می دهد که تجویز هورمون رشد می تواند یک گزینه درمانی ممکن برای بهبود عملکرد شناختی و خلق و خو در بزرگسالانی باشد که دچار کمبود هورمون رشد هستند.

9. خواب بهتر

بیشتر ترشح هورمون رشد درست پس از شروع خواب اتفاق می افتد و با رسیدن به ساعات اولیه خواب همچنان افزایش می یابد.

افرادی که دچار کمبود خواب هستند، مانند افرادی که در شیفت شب کار می کنند یا دیروقت به تحصیل می پردازند، می توانند در طول روز تحت تاثیر منفی قرار بگیرند. کمبود خواب عملکرد هیپوفیز و هیپوتالاموس را تغییر می دهد و زمان ترشح هورمون رشد را بیشتر تغییر می دهد.

در مطالعه ای که توسط دپارتمان پزشکی دانشگاه شیکاگو انجام شد، زمانی که خواب به مدت 24 تا 36 ساعت کم شد، ترشح هورمون رشد انسانی به شدت کاهش یافت و به میزان قابل توجهی در مقادیر اوج هورمون رشد در شب کاهش یافت.

ضربان نبض 24 ساعته هورمون رشد در این ساعات بیداری تصادفی و بیشتر شد. این مطالعه نشان می دهد که محرومیت از خواب می تواند ترشح هورمون رشد را در صبح روز بعد کاهش دهد و به شدت چرخه خواب و بیداری را مختل کرده و تغییر دهد.

چگونه HGH را به طور طبیعی افزایش دهیم

احتمالاً از خود می پرسید که چگونه می توانم HGH را به طور طبیعی افزایش دهم؟ در اینجا برخی از راه های برتر آورده شده است:

1. ورزش با شدت بالا

تحقیقات نشان می دهد که هورمون رشد ناشی از ورزش به اضافه ورزش استقامتی مرتبط با بار، شدت، مدت زمان و فرکانس عوامل تعیین کننده در تنظیم ترشح HGH هستند.

چه چیزی باعث تحریک HGH می شود؟ شدت ورزش بالاتر از آستانه لاکتات و برای حداقل 10 دقیقه، بیشترین محرک را برای ترشح HGH ایجاد می کند. تمرینات HIIT در ارتقای تندرستی، سلامتی و نتایج مثبت تمرین موثر هستند و در عین حال HGH را تحریک می کنند.

2. ال گلوتامین

مکمل ال-گلوتامین برای افزایش عملکرد ورزشی، حفظ تعادل اسید-پایه و افزایش ذخیره گلیکوژن در ماهیچه شناخته شده است.

در یک مطالعه ایرانی، 30 مرد غیرورزشکار سالم به طور تصادفی به دو گروه دارونما و مکمل گلوتامین تقسیم شدند و سه روز در هفته برنامه تمرین مقاومتی هشت هفته ای را انجام دادند.

عملکرد هر دو گروه افزایش یافت اما گروه‌ های گلوتامین در مقایسه با گروه دارونما افزایش بیشتری در قدرت پایین‌ تنه و بالاتنه، قدرت عضلانی انفجاری، تستوسترون خون، IGF-1 و HGH نشان دادند.

3. ال آرژنین

اکثر مطالعات نشان داده اند که هنگام تجویز ال آرژنین خوراکی به شرکت کنندگان، آرژنین به تنهایی سطح هورمون رشد در حالت استراحت را حداقل 100 درصد افزایش می دهد، در حالی که ورزش می تواند سطح هورمون رشد را 300 تا 500 درصد افزایش دهد.

4. A-GPC

بهترین مکمل HGH چیست؟ طبق مطالعه ای در سال 2008 در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی، آلفا گلیسریل فسفریل کولین (A-GPC) ممکن است سطح هورمون رشد انسانی را افزایش دهد.

شرکت‌ کنندگانی که 600 میلی‌ گرم A-GPC دو ساعت قبل از تمرین مقاومتی مصرف کردند، سطح HGH خود بعد از ورزش را در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند، افزایش دادند.

5. خنده

محققان استنلی تان و لی برک در دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا، مشاهده کردند که وقتی شرکت کنندگان انتظار تماشای یک ویدیوی طنز را داشتند، دو هورمون، هورمون رشد انسانی و اندورفین، به ترتیب 27 درصد و 87 درصد افزایش یافتند.

6. سم زدایی کبد

در یک مطالعه حیوانی، نشان داده شد که HGH کبد را برای تولید IGF-1 تحریک می کند که در بدن آزاد می شود تا تولید سلول هایی را که مسئول تکثیر سلولی، افزایش توده عضلانی و افزایش انرژی هستند، تحریک کند.

7. ویتامین C

مطالعات ارتباط کاهش غلظت ویتامین C را با کاهش ترشح هورمون رشد، بیماران چاق، افزایش نسبت دور کمر به باسن و افزایش خطر بیماری قلبی مشاهده کرده‌ اند. یک رژیم غذایی طرفدار HGH باید شامل غذاهای سرشار از ویتامین C باشد.

چه غذاهایی ممکن است هورمون رشد را به طور طبیعی افزایش دهند؟ غذاهای غنی از ویتامین C مانند فلفل قرمز، کیوی، توت فرنگی و کلم بروکلی.

8. فستینگ

روزه گرفتن یا فستینگ معمولاً برای کودکان توصیه نمی شود، اما به عنوان یک بزرگسال که مراحل بلوغ را پشت سر گذاشته است، ممکن است بخواهید روزه گرفتن را امتحان کنید. آیا روزه داری باعث افزایش HGH می شود؟ یکی از فواید فراوان روزه داری، افزایش ترشح هورمون HGH است.

مکمل ها و استفاده

با تجویز پزشک، هورمون رشد انسانی به صورت تزریقی تجویز می شود. در حال حاضر هیچ قرص HGH با نسخه ای در دسترس نیست.

برای کودکان، استفاده های تأیید شده از هورمون رشد انسانی برای کمبود قد به دلایل ناشناخته و همچنین رشد ضعیف به دلیل شرایط مختلف پزشکی عبارتند از:

  • کودکانی که برای سن حاملگی کوچک به دنیا می آیند.
  • کمبود یا نارسایی HGH
  • سندرم ترنر
  • بیماری مزمن کلیوی
  • سندرم پرادر ویلی

برای بزرگسالان، موارد مصرف تایید شده HGH عبارتند از:

  • کمبود HGH به دلیل تومورهای نادر هیپوفیز یا درمان آنها
  • سندرم روده کوتاه
  • بیماری تحلیل رفتن عضلات مرتبط با HIV/AIDS

با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین دوز HGH برای وضعیت خود صحبت کنید.

خطرات و عوارض جانبی

تصاویر HGH قبل و بعد از آن ممکن است قابل توجه باشد اما به یاد داشته باشید که هرگز نباید هورمون رشد انسانی را برای فروش بخرید زیرا نه تنها غیرقانونی است، بلکه HGH فقط باید توسط پزشک تجویز شود.

آیا HGH خطرناک است؟ در شکل مصنوعی آن (مانند ژل هورمون رشد انسانی)، مطمئناً می تواند بسیار خطرناک باشد، به خصوص در صورت استفاده نادرست.

اثرات منفی HGH چیست؟ عوارض جانبی HGH می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد مفاصل و عضلات
  • سندرم تونل کارپال
  • افزایش مقاومت به انسولین
  • تورم در بازوها و پاها
  • برای مردان، بزرگ شدن بافت سینه (ژنیکوماستی)

افراد همچنین با دوزهای 4 IU و بالاتر متوجه می شوند که انگشتانشان متورم شده یا صورتشان احساس ورم بیشتری می کند. این عارضه جانبی موقتی است و نشان داده شده است که با کاهش دوز طی دو هفته پس از قطع چرخه HGH از بین می رود.

کلام آخر

استفاده از هورمون رشد انسانی و تحقیقاتی که خواص ضد پیری و افزایش عملکرد آن را تایید می کند در طول سال ها افزایش یافته است.
علائم کمبود هورمون رشد انسانی شامل افسردگی، خستگی، کاهش قدرت و توده عضلانی، مقاومت به انسولین، ریزش مو، خطر بیماری های قلبی عروقی، از دست دادن حافظه و بلوغ تأخیری در کودکان است.

افزایش سطح انرژی، عملکرد ورزشی، توده عضلانی بدون چربی، رشد مو و استخوان‌ های قوی‌ تر تعداد کمی از فواید هورمون رشد انسانی هستند.

مکمل های هورمون رشد انسانی (از جمله ژل HGH و کپسول های HGH) نباید مصرف شوند مگر اینکه توسط یک پزشک توصیه شود.
HGH قانونی تجویز شده به شکل تزریقی داده می شود.

ایمن ترین راه ها برای افزایش سطح HGH طبیعی هستند. راه های طبیعی برای افزایش سطح هورمون رشد انسانی شامل ورزش، خواب، سم زدایی کبد، ال-آرژنین و ال-گلوتامین است.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی