ازدواج

منظور از سازگاری متنی در یک رابطه

تقویم فارسی اندروید

در حالی که احتمالاً در مورد معیارهای دوستیابی مانند جذابیت فیزیکی، سازگاری عاطفی و شیمی جنسی شنیده اید، در این روزگار معیار جدیدی وجود دارد که در عصر امروزی تلفن های همراه، برنامه های دیجیتال و دوستیابی اینترنتی اهمیت پیدا کرده است: سازگاری متنی.

تصور کنید با کسی ملاقات می‌ کنید که با او معاشرت می‌ کنید و ساعت‌ ها هنگام صرف شام و نوشیدنی‌ با او صحبت می‌ کنید. شما اوقات فوق العاده ای دارید، قرار ملاقات بعدی خود را با هم برنامه ریزی کنید، به خانه بروید و یک پیام متنی برای او می فرستید و او فقط به خواندن اکتفا می کند.

روز بعد، در حالی که در رسانه های اجتماعی خود پیمایش می کنید، ویدیویی را می بینید که چیزی را به شما یادآوری می کند که او گفته است، بنابراین آن را با او به اشتراک می گذارید، اما چند ساعت بعد در پاسخ یک استیکر خنده ساده دریافت می کنید.

شما به قرار بعدی خود با او می روید و همه چیز خوب پیش می رود. هیچ پرچم قرمزی وجود ندارد و گفتگو بدون هیچ اتفاق شرم آور یا مکث های ناخوشایند به آرامی جریان دارد. متوجه می‌ شوید که هر دوی شما شیمی فوق‌ العاده‌ ای دارید، اما «از لحاظ متنی سازگار نیستید».

سازگاری متنی

سازگاری متنی

سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا، که متخصص در مسائل مربوط به روابط است، می‌ گوید سازگاری متنی با کسی به معنای داشتن همان انتظارات از ارسال پیامک و نسبت دادن معنای مشابه به پیام‌ های متنی با شخص دیگر است.

در حالی که زوج هایی که به تازگی یکدیگر را می شناسند ممکن است با سازگاری متنی دست و پنجه نرم کنند، حتی زوج های قدیمی هم ممکن است لزوماً از نظر متن سازگار نباشند.

این مقاله به بررسی سبک های مختلف ارسال پیامک می پردازد و راهبردهایی را برای بهبود سازگاری متنی شما با شریک زندگی خود پیشنهاد می کند.

نقش ارتباطات متنی در روابط

به گفته دکتر رومانوف، اینها برخی از اهدافی است که ارتباط متنی می تواند در روابط انجام دهد:

  • چک کردن
  • آشنایی با یکدیگر
  • ایجاد ارتباط عمیق تر
  • با هم برنامه ریزی کردن
  • مدیریت لجستیک
  • معاشقه
  • سکستینگ (ارسال پیام جنسی مبتنی بر عکس)
  • در حین دوری در ارتباط ماندن
  • به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط

سنجش سازگاری متنی

بنابراین، آیا شما و شریک زندگیتان از نظر متنی با هم سازگار هستید؟ به گفته دکتر رومانوف، راه های زیادی برای سنجش سازگاری متن وجود دارد. به عنوان مثال، او توصیه می کند از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • چه کسی تمایل دارد مکالمات متنی را آغاز کند؟
  • کارکرد یا هدف متن هایی که می فرستید در مقابل متن هایی که شریک زندگی تان می فرستد چیست؟
  • شما و شریک زندگیتان چقدر طول می کشد تا به متن های یکدیگر پاسخ دهید؟
  • آیا متن آنها از نظر طول، لحن و سبک شبیه متن شماست؟
  • آیا شما و همسرتان قبلاً متن های یکدیگر را اشتباه تفسیر کرده اید؟
  • آیا شما و شریک زندگیتان در مورد عادات ارسال پیامک با یکدیگر بحث کرده اید؟
  • آیا متن های او شما را خوشحال می کند یا مضطرب و سردرگم می کند؟

داشتن عادات و انتظارات پیامک مشابه با شریک زندگیتان به این معنی است که شما از نظر متنی سازگار هستید. با این حال، داشتن نگرش‌ های بسیار متفاوت نسبت به پیامک می‌ تواند به این معنا باشد که شما و همسرتان سبک‌ های دلبستگی متفاوتی دارید و از نظر متنی ناسازگار هستید.

بر اساس یک مطالعه در سال 2021، زوج هایی که در روابط راه دور بودند و به طور منظم به یکدیگر پیامک می دادند و بلافاصله به متن های یکدیگر پاسخ می دادند، سطوح بیشتری از رضایت از رابطه را گزارش کردند.

چگونه سبک های دلبستگی بر عادت های پیامکی تأثیر می گذارند

سبک دلبستگی یک فرد می تواند نقش مهمی در تعیین عادات پیامک او در یک رابطه داشته باشد. در زیر، دکتر رومانوف توضیح می دهد که چگونه داشتن یک سبک دلبستگی مضطرب یا اجتنابی می تواند بر عادت های پیامک شما و سازگاری متنی شما با شریک زندگی شما تأثیر بگذارد.

سبک دلبستگی مضطرب

افراد دارای سبک دلبستگی مضطرب تمایل دارند از پیامک به عنوان راهی برای احساس ارتباط یا امنیت در رابطه استفاده کنند.

آنها ممکن است از ارسال پیامک به عنوان وسیله ای برای ایجاد پیوست ایمن تر با ارسال پیشنهادات برای اتصال از طریق پیام متنی به طور مداوم در طول روز استفاده کنند. برای آنها، ارسال پیامک راهی برای جمع آوری شواهدی است که نشان می دهد رابطه آنها امن و در وضعیت خوبی است. این به آنها مدرک ملموسی ارائه می دهد که آنها برای شریک زندگی خود در اولویت هستند.

این افراد ممکن است احساس طرد شدن کنند یا تعجب کنند که اگر شریک زندگی آنها به متن های آنها پاسخ ندهد، رابطه آنها در کجا قرار دارد. آنها ممکن است باور کنند که نادیده گرفته می شوند یا اینکه آیا شریک زندگی آنها از آنها ناراحت است یا خیر. عدم دریافت پاسخ به موقع از طرف شریک زندگی آنها می تواند برای آنها استرس زا و عصبی کننده باشد.

سبک دلبستگی اجتنابی

افراد دارای سبک دلبستگی اجتنابی تمایل بیشتری به تمایز دارند، به این معنی که برای استقلال خود ارزش قائل هستند. آنها نمی خواهند دائماً با شریک زندگی خود در تماس باشند و ترجیح می دهند زندگی، هویت و روابط جداگانه خود را خارج از روابط عاشقانه حفظ کنند.

آنها ممکن است اعمال شخص مقابل را به عنوان فردی چسبنده و وابسته تفسیر کنند و از آن احساس خفگی کنند. سازگاری متنی واقعاً به میزان ادغام یا تمایز شرکا در رابطه خود بستگی دارد.

نحوه بهبود سازگاری متنی

سازگاری متنی با شریک زندگی خود می تواند استرس، اضطراب و اصطکاک در ارتباط را کاهش دهد و آن را یکپارچه تر کند. با این حال، اگر شما و همسرتان سبک‌ های پیامکی متفاوتی دارید، دکتر رومانوف مراحلی را پیشنهاد می‌ کند که می‌ تواند به شما در بهبود سازگاری متنی کمک کند.

ترجیحات خود را در میان بگذارید

اگر رویکرد شما و شریک زندگی‌ تان به پیامک متفاوت است، برقراری ارتباط و توضیح ترجیحات خود در مورد آن مفید است.

شرکایی که آشکارا در مورد سبک‌ های ارتباطی ناسازگار خود صحبت نمی‌ کنند، معمولاً در چرخه فاصله قرار می‌ گیرند، جایی که یکی از طرفین از طریق ارسال پیامک بیشتر و بیشتر، طرف دیگر را دنبال می‌ کند و دیگری کناره‌ گیری می‌ کند و تلاش کمتری انجام می‌ دهد.

فرد کناره‌ گیر معمولاً خودداری می‌ کند زیرا احساس می‌ کند تحت کنترل و محکوم است و برقراری ارتباط بیشتر ممکن است باعث شود آنها احساس کنند که فریب داده شده‌ اند. در حالی که شریکی که خواهان ارتباط بیشتر است، ممکن است زمانی که شریک زندگی‌ اش در دسترس او نیست، به انتقاد یا عصبانیت متوسل شود که باعث می‌ شود بیشتر خواستار شوند و این چرخه معیوب را تداوم بخشد.

برای شرکا مهم است که نیازهای خود را در مورد پیامک بیان کنند – که اغلب ناسازگار هستند – و سپس حد وسط برای خود تعیین کنند. برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، بهتر است این گفتگو شخصاً انجام شود.

به مرزها احترام بگذارید

سعی کنید به ترجیحات و مرزهای شریکتان در مورد ارسال پیامک احترام بگذارید. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما ابراز داشته است که در حین کار حاضر به ارسال پیامک معمولی نیست، در این مدت از ارسال پیامک به او خودداری کنید.

مکالمات سختی با متن نداشته باشید

از پیام های متنی به عنوان وسیله ای برای بحث در مورد مسائل، مشاجره با شریک زندگی خود یا اجتناب از موضوعات دشوار استفاده نکنید.

اگر نیاز به گفتگوی مهم با شریک زندگی خود دارید، آن را رو در رو انجام دهید، زمانی که هر دوی شما تمام توجه خود را به آن معطوف کرده اید و می توانید لحن و زبان بدن یکدیگر را درک کنید. احتمال سوء تعبیر پیام های شما از طریق متن بیشتر است.

حرف آخر

سازگاری متنی معیاری است که نشان می دهد چقدر شما و شریک زندگی تان با متن سازگار هستید. بودن با شریکی که زیاد پیامک می‌ دهد می‌ تواند آزاردهنده باشد، در حالی که بودن با کسی که خیلی کم پیامک می‌ فرستد اعصاب خردکن است. با این حال، بحث در مورد ترجیحات متنی شما می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا ارتباط راحت تری داشته باشید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی