تغذيه سالم سلامت

عوارض نخوردن صبحانه و سحری

تقویم فارسی اندروید

امروزه بسیاری از مردم اضافه وزن دارند و این جای تعجب ندارد که این مشکل به ظاهر ساده در زندگی عادی افراد پیشروی کرده و مشکلات خطرناکی همچون دیابت و بیماری های خطرناک قلبی را به وجود می آورد. همه ما می دانیم که راه خلاص شدن از چربی های اضافی بدن و به دست آوردن سلامتی، انجام ورزش است با این حال تحقیقات زیادی در مورد مزایا و معایب نخوردن صبحانه و سحری انجام شده که درباره آن در این مقاله به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

صبحانه

برخی از افراد فکر می کنند اگر غذای کمتری بخورند بیشتر وزن از دست می دهند به همین دلیل آنها وعده صبحانه را حذف می کنند. ما اینجا بررسی عمیق تری در این زمینه انجام خواهیم داد.

حتما شنیده اید که می گویند صبحانه مهم ترین وعده غذایی است که انرژی شما را برای تمام طول روز مهیا می کند و مانع خواب آلودگی شما می شود. به همین دلیل کارشناسان توصیه نمی کنند که آن را حذف کنید. حتی رژیم های غذایی وجود دارند که به شما خوردن صبحانه ای مفصل را توصیه می کنند و صرف صبحانه را یک راه عالی و سریع برای وزن کم کردن می دانند که البته این راه برای همه جواب نمی دهد. همه چیز بستگی به غذایی که برای خوردن انتخاب می کنید، برنامه غذایی در طول روز و بسیاری چیزهای دیگر دارد.

عوارض نخوردن صبحانه و سحری چیست؟

اغلب ما تمایلی به خوردن صبحانه و سحری نداریم و یا به خاطر عجله و بی حوصلگی نمی توانیم صبحانه مفصل و کاملی بخوریم. حتی در مواردی برخی از افراد روزه بدون سحری می گیرند زیرا نمی توانند از خواب بیدار شوند و تا اذان مغرب گرسنه می مانند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید.

صبحانه

1. مضر برای قلب

بر اساس مطالعه ای، افرادی که صبحانه نمی خورند 27 درصد بیشتر از افرادی که می خورند احتمال ابتلا به حمله قلبی دارند. کارشناسان می گویند با اینکه این ارقام چندان نگران کننده نیست اما خوردن صبحانه سالم می تواند خطر حمله قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. افرادی که از خوردن صبحانه اجتناب می کنند بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار دارند که همین مساله منجر به مسدود شدن شریان ها می شود و از سویی دیگر افراد را در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مزمن و سکته مغزی قرار می دهد.

2. خطر ابتلا به دیابت نوع 2

دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد مطالعه ای انجام داد که هدف آن ایجاد ارتباط بین عادات غذایی و سلامت بود و در آن 46289 به مدت 6 سال مورد تحقیق قرار گرفتند. نتایج این مطالعه فوق العاده بود. بر اساس این نتایج زنانی که به نخوردن صبحانه عادت داشتند نسبت به زنانی که صبحانه می خوردند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. حتی بدتر از آن زنان شاغلی که عادت به خوردن صبحانه نداشتند 54 درصد بیشتر از بقیه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند.

صبحانه

3. اضافه وزن

اگر شما رژیم کاهش وزن دارید و صبحانه نمی خورید بهتر است در روش تان تجدید نظر کنید. مطالعات انجام شده درباره عوارض نخوردن صبحانه و سحری اثبات می کنند افرادی که هیچ وعده ای در ابتدای روز نمی خورند بسیار بیشتر اضافه وزن پیدا می کنند و این کاملا مخالف هدف آنهاست. عدم صرف صبحانه، تمایل به خوردن غذاهای شیرین و چرب در طول روز را بیشتر می کند. از آنجا که شما گرسنه می شوید، بیشتر به دنبال خوردن می روید و در نتیجه در پایان روز کالری بیشتری مصرف کرده اید. نخوردن دائمی صبحانه منجر به افزایش وزن خواهد شد.

4. تاثیر منفی بر سلامت و انرژی

بر اساس مطالعه ای که در سال 1999 انجام شد، اجتناب از خوردن صبحانه می تواند اثراتی منفی بر انرژی و خلق و خو داشته باشد. تیم تحقیقاتی بریتانیا روی 144 فرد سالم مطالعه ای انجام دادند که یک روزه روزانه را تجربه می کردند و این گروه را به سه دسته تقسیم کردند. گروه اول صبحانه ای سالم صرف کردند، گروه دوم فقط قهوه نوشیدند و گروه سوم هیچ چیز نخوردند سپس گروه ها به مدت چند ساعت تحت نظارت قرار گرفتند. طبق نتایج افرادی که اصلا صبحانه نخوردند کمترین میزان مهارت مغز و حافظه را در طول روز دارا بودند و میزان خستگی شان نسبت به دو گروه دیگر بسیار زیاد بود.

5. خطر ابتلا به سرطان

اجتناب از خوردن صبحانه تمایل افراد را در طول روز نسبت به خوردن غذا زیاد می کند و همین نکته می تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، افراد مبتلا به چاقی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

صبحانه

6. تاثیر بر عملکرد شناختی مغز

خوردن صبحانه، در رژیم غذایی روزانه شما عملکرد شناختی بهتری را برایتان به ارمغان می آورد. دو آزمایش بر روی نوجوانان بین 12 تا 15 سال انجام شد که یک گروه صبحانه می خوردند و گروه دیگر از خوردن آن اجتناب می کردند. نتایج نشان داد کسانی که صبحانه می خوردند نتایج بهتری در آزمون ها کسب می کردند و دقت عمل بیشتری داشتند. با اینکه این مطالعه بر روی نوجوانان انجام شد اما همان نتیجه را بر روی بزرگسالان دارد.

7. باعث ایجاد میگرن می شود

نخوردن وعده صبحانه می تواند باعث کاهش قند خون شود و به همین ترتیب موجب آزاد شدن هورمون هایی می شود که می توانند سطح پایین گلوکز را جبران کنند. این مساله از سویی دیگر باعث افزایش فشار خون و ایجاد میگرن و سردرد می شود. وقتی اولین وعده غذایی خود را نمی خورید در واقع حدود 12 ساعت در روز گرسنه می مانید پس اگر می خواهید از سردرد دور بمانید بهتر است هر روز صبح صبحانه میل کنید.

صبحانه

8. ریزش مو از دیگر عوارض نخوردن صبحانه و سحری می باشد.

یکی از عوارض جانبی نخوردن صبحانه، ریزش مو است. وقتی پروتئین بدن تان در یک وعده غذایی کم باشد، بر سطوح کراتین تاثیر می گذارد و باعث ریزش مو و مانع رشد مو می شود. صبحانه وعده اصلی هر روز است و نقش مهمی در ترویج رشد فولیکول های مو دارد. بنابراین اگر می خواهید موهایی قوی و محکم داشته باشید و از ریزش موهایتان جلوگیری کنید بهتر است هر روز صبحانه ای کامل میل کنید.

9. می تواند متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار دهد

آیا ماشین شما می تواند بدون هیچ سوختی حرکت کند؟ شما هم نیاز به سوخت در اول صبح دارید تا بتوانید حرکت کنید. اولین وعده غذایی چیزیست که بدن شما با آن تغذیه می کند و پس از چند ساعت استراحت، بدن نیاز به خوردن دارد. افرادی که هر روز صبحانه می خورند سطح متابولیسم بهتری دارند.

صبحانه

10. افزایش کلسترول از جمله عوارض نخوردن صبحانه و سحری است.

کنار گذاشتن اولین وعده غذایی روزانه شما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می دهد. این همان دلیلیست که می گویند افرادی که در رژیم غذایی شان یک وعده و به ویژه وعده صبحانه را حذف می کنند تحت هیچ شرایطی رژیم غذایی سالم و متعادلی ندارند زیرا همین حذف وعده غذایی باعث افزایش چربی و کلسترول منفی شده و موجب ایجاد چاقی و خطراتی برای سلامتی بدن می شود.

11. ایجاد خستگی از دیگر عوارض نخوردن صبحانه و سحری می باشد.

نخوردن صبحانه پس از یک شب، احساس خستگی را افزایش می دهد. علاوه بر این پس از بیدار شدن از خواب، کاهش سرعت مغز و کاهش تمرکز را شاهد خواهید بود و بنابراین عملکردتان در کار و مطالعه و یادگیری نیز ضعیف می شود.

صبحانه

نکاتی برای داشتن یک صبحانه عالی

برای داشتن یک صبحانه سالم، باید از مواد غذایی با فیبر زیاد و چربی کم استفاده کنید. نان جو، میوه تازه، بذر کتان، چای، جو، قهوه، ماست، شیر سویا و شیر بادام می توانند گزینه های مناسبی برای این وعده باشند. صبحانه را باید حداکثر تا یک ساعت پس از بیدار شدن صرف کنید و در روزهایی که وقت تان بسیار کم است بهتر است یک میان وعده سالم با خود به محل کار ببرید که شامل میوه، غلات مانند جو، نان گندم با پنیر و گاهی مارگارین می شود.

سلامت شما چیزی ارزشمند است پس مراقب ذهن و بدن تان باشید تا زندگی سالم و شادی داشته باشید.

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی