سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

طرز تهیه چند ماسک صورت با کاربردهای متفاوت

تقویم فارسی اندروید

ماسک صورت می تواند به چهره شما کمک کند تا از حالت خشک و کدر به نرم و روشن تبدیل شود و شما می توانید با استفاده از مواد اولیه خانگی خود آنها را تهیه کنید. در این مقاله می آموزید که چگونه چهار نوع ماسک مختلف درست کنید: یک ماسک برای به حداقل رساندن منافذ باز، یک ماسک مرطوب کننده، یک ماسک تسکین دهنده آکنه و یک تونیک یا متعادل کننده PH پوست.

قسمت اول: ساخت ماسک صورت برای منافذ باز

ماسک صورت

1. مواد لازم را جمع آوری کنید. این ماسک برای کاهش ظاهر منافذ باز با خاک رس کار می کند که باعث می شود سلول های مرده پوست و سایر بقایایی که باعث مسدود شدن منافذ پوست شده اند را از بین ببرد زیرا روی صورت شما خشک می شود. به فروشگاه های عطاری سالم بروید و از مواد زیر استفاده کنید:

  • خاک رس بنتونیت که ناخالصی ها را بیرون می کشد.
  • بلغور جو دوسر که باعث می شود پوست شما نرم شود و پوست را مانند پوست کودک نرم می کند.
  • روغن ضروری مورد نظر شما مانند روغن نعناع فلفلی یا لمون گرس که برای بخشیدن رایحه ای دلپذیر اضافه شده است.

 

2. مواد تشکیل دهنده ماسک را مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری رس بنتونیت، یک قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر و یک قاشق غذاخوری آب را در یک کاسه کوچک بریزید. برای مخلوط کردن ماسک از یک قاشق یا لیسک استفاده کنید.

  • اگر می خواهید اثرات آروماتراپی را در آن حس کنید چون ماسک کار جادویی خود را انجام می دهد، چند قطره روغن ضروری به آن اضافه کنید.
  • با استفاده از همین نسبت مواد تشکیل دهنده، می توانید مقدار بیشتری درست کرده و ماسک استفاده نشده را در یک شیشه با درب محکم برای استفاده های بعدی ذخیره کنید.

 

3. ماسک را روی صورت بمالید. ماسک را به آرامی روی پیشانی، بینی، گونه ها و چانه خود مالش دهید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند تا کاملاً خشک شود.

 

4. ماسک را بشویید. آب ولرم یا خنک را روی صورت خود بزنید تا گِل را با آن بشویید. صورت خود را با حوله نرم خشک کنید و یک مرطوب کننده را برای اتمام کار روی صورت بمالید.

قسمت دوم: تهیه ماسک مرطوب کننده

ماسک خانگی

1. مواد لازم را جمع آوری کنید. می توانید با ترکیباتی که احتمالاً در آشپزخانه خود دارید، ماسک مرطوب کننده درست کنید. کابینت های خود را بررسی کنید یا برای تهیه لوازم زیر به فروشگاه مواد غذایی بروید:

  • عسل که خاصیت ضد باکتری و مرطوب کننده دارد.
  • روغن زیتون یا روغن بادام که هر کدام پوست شما را صاف و نرم می کنند.
  • سرکه سیب، یک تونر طبیعی است که می تواند برای نرم کردن موهای شما نیز استفاده شود.

 

2. مواد تشکیل دهنده ماسک را مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک کاسه بریزید. برای مخلوط کردن مواد از یک قاشق یا یک لیسک استفاده کنید.

  • ماسک مرطوب کننده اضافی را در یک شیشه با درب محکم نگه دارید و آن را در یخچال قرار دهید تا دوباره بخواهید از آن استفاده کنید.
  • برای نتیجه بهتر یک قاشق چایخوری ماست ساده یا جو دوسر را برای نرمتر شدن اضافه کنید.

 

3. ماسک را روی صورت بمالید. برای شروع روی صورت تمیز، ماسک را به طور یکنواخت روی پوست خود بمالید. مطمئن شوید که به مقدار زیادی در مناطقی که خشک تر هستند مانند پیشانی و پل بینی خود ماسک می زنید. بگذارید ماسک به مدت 15 دقیقه روی صورت خشک شود.

تهیه ماسک خانگی

4. ماسک را بشویید. از آب خنک استفاده کنید تا ماسک از بین برود و پوست خود را لایه برداری کنید. دیگر نیازی به مرطوب کردن نیست. پوست شما باید نرم و تازه شده باشد.

قسمت سوم: تهیه ماسک تسکین دهنده آکنه

ماسک صورت خانگی

1. مواد لازم را جمع آوری کنید. تمایل به بروز آکنه در زمان های استرس زای زندگی وجود دارد. این ماسک صورت باعث تسکین پوست ملتهب شده و شامل اسانس برای آرام کردن ذهن شما نیز می شود. برای تهیه مواد تشکیل دهنده زیر به فروشگاه مواد غذایی بروید:

  • آب لیمو که خاصیت قابض دارد و PH پوست شما را متعادل می کند. یک لیموی تازه بخرید و آب آن را بگیرید. آب لیموی از قبل گرفته شده ممکن است مواد نگهدارنده داشته باشد که برای پوست حساس صورت شما بد باشد.
  • عسل که پوست را نرم می کند و التهاب را کاهش می دهد.
  • سفیده تخم مرغ که باعث درخشش و جلوگیری از لک شدن پوست می شود.
  • روغن اسطوخودوس یا رزماری.

 

2. مواد تشکیل دهنده ماسک را مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل، یک عدد سفیده تخم مرغ و چند قطره روغن را در یک کاسه بریزید. تا زمانی که مواد کاملاً ترکیب نشدند، از یک قاشق یا یک لیسک بزرگ برای هم زدن استفاده کنید.

  • این ماسک قابل نگهداری است بنابراین هر میزان اضافی از ماسک باید در یخچال و فریزر در یک ظرف دردار قرار داده شود.
  • شما فقط به دو قطره روغن ضروری احتیاج دارید.

 

3. ماسک را روی صورت بمالید. مقدار مساوی از مخلوط را روی صورت خود به صورت یکنواخت بمالید، آن را به آرامی در مناطقی که آکنه دارید بمالید. آن را به صورت خود ماساژ مالش ندهید زیرا خطرناک است که پوستتان را حتی بیشتر ملتهب کنید. بگذارید ماسک به مدت 15 دقیقه روی صورت شما بماند.

 

4. ماسک را بشویید. برای شستشوی ماسک از آب ولرم یا آب خنک استفاده کنید سپس صورت خود را با یک حوله نرم خشک کنید. برای مرطوب کردن از مرطوب کننده بدون چربی یا اویل فری استفاده کنید.

قسمت چهارم: تهیه تونر سریع

 

1. صورت خود را با سفیده تخم مرغ متعادل کنید. زرده و سفیده یک تخم مرغ را جدا کنید. زرده را از نیمی از پوست تخم مرغ به نیمه دیگر بیندازید و مدام این کار را تکرار کنید تا سفیده تخم مرغ کاملا در کاسه بریزد. سفیده تخم مرغ را روی صورت خود بمالید و بگذارید پنج دقیقه قبل از شستشو با آب گرم روی صورت بماند.

ماسک طبیعی

 

2. از تونر سرکه سیب استفاده کنید. برای یک تونر که همچنین پوست شما را نرم می کند، یک یا دو قاشق چای خوری سرکه سیب را روی صورت خود بزنید و بگذارید پنج دقیقه بماند. آن را با آب گرم بشویید. اطمینان حاصل کنید که هیچ اثری از آن باقی نماند زیرا بقیه روز مانند سرکه بو خواهید داد.

 

3. یک ماسک سریع جو دوسر درست کنید. یک قاشق غذاخوری جو دوسر را با یک قاشق غذاخوری آب گرم مخلوط کرده و آن را روی صورت خود بمالید. بگذارید مخلوط به مدت پنج دقیقه خشک شود سپس آن را با آب گرم بشویید.

 

4. صورت خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید. این ماده خوشبو پوست را تمیز و مرطوب می کند. آن را روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید پنج دقیقه بماند قبل از اینکه صورت خود را با آب گرم بشویید.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی