داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

خواص روغن نعناع فلفلی برای سلامت بدن

تقویم فارسی اندروید

روغن نعناع فلفلی یکی از روغن های همه کاره طبیعی است. می توان از خواص روغن نعناع فلفلی به صورت استنشاقی، موضعی و داخلی برای رفع تعدادی از مشکلات سلامتی از درد عضلات و علائم آلرژی فصلی گرفته تا کم انرژی بودن و مشکلات هضم استفاده کرد. همچنین معمولاً برای تقویت سطح انرژی و بهبود سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص روغن نعناع فلفلی

طبق بررسی انجام شده توسط مرکز تحقیقات تغذیه انسانی USDA در مورد پیری در دانشگاه تافتز، نعناع فلفلی دارای فعالیت های ضد میکروبی و ضد ویروسی قابل توجهی است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند، اقدامات ضد توموری را در مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد، پتانسیل ضد حساسیت و اثرات ضد درد دارد، به ریلکس شدن دستگاه گوارش کمک می کند و ممکن است عامل شیمی درمانی باشد.

جای تعجب نیست که چرا روغن نعناع فلفلی یکی از محبوب ترین روغن های اساسی در جهان است و به همین دلیل توصیه می شود که هر کس آن را در خانه خود داشته باشد.

روغن نعناع فلفلی چیست؟

نعناع گونه ای ترکیبی از اسپرمینت و آب نعناع (Mentha aquatica) است. روغن های اساسی با جذب CO2 یا استخراج سرد قسمت های هوایی تازه گیاه گلده جمع آوری می شوند. مؤثرترین عناصر شامل منتول (50 تا 60 درصد) و منتفون (30 تا 30 درصد) است.

می توانید نعناع فلفلی را به چندین شکل از جمله روغن و اسانس نعناع فلفلی، برگ های نعناع فلفلی، اسپری و قرص نعناع فلفلی پیدا کنید. منتول فعالترین ماده مغذی نعناع فلفلی است و به برگ آن جلوه ای تقویت کننده و پرانرژی می دهد. روغن منتول به دلیل داشتن خواص مفید آن معمولاً در بالم لب و بدن، شامپو و سایر محصولات بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص روغن نعناع فلفلی

تاریخچه

روغن نعناع فلفلی هم یکی از قدیمی ترین گیاهان اروپایی است که برای مقاصد دارویی مورد استفاده قرار می گرفت، هم در سایر اسناد تاریخی استفاده از آن را به داروهای باستانی ژاپنی و چینی مربوط می دانند. در اساطیر یونان نیز ذکر شده است هنگامی که نیمف منتا (یا مینته) توسط پلوتو به یک گیاه با عطر و بوی شیرین تبدیل شده بودو پلوتو که عاشق او شده بود از مردم خواسته بود تا سالهای بعد از او مراقبت کنند.

بسیاری از کاربردهای روغن نعناع فلفلی ثبت شده و در چندین هرم مصر یافت شده است.

امروزه روغن نعناع فلفلی به دلیل خواص ضد تهوع و اثرات تسکین دهنده اش بر روی معده و روده بزرگ بسیار توصیه می شود. همچنین برای تأثیرات خنک کننده اش هم بسیار ارزشمند است و به منظور تسکین درد عضلات هنگام استفاده موضعی کمک می کند. علاوه بر این، اسانس نعناع فلفلی خاصیت ضد میکروبی هم دارد و به همین دلیل می توان از آن برای مقابله با عفونت ها و حتی خوشبو کردن نفس استفاده کرد. خواص روغن نعناع فلفلی بسیار چشمگیر است اینطور نیست؟

خواص روغن نعناع فلفلی برای سلامت بدن

برخی از چندین کاربرد و خواص روغن نعناع فلفلی عبارت است از:

خواص روغن نعناع فلفلی

1. خواص روغن نعناع فلفلی در تسکین درد عضلانی و مفاصل

اگر سؤال می کنید که روغن نعناع برای درد مناسب است ، جواب این سؤال “بله!” است که بسیار جالب است “”!! روغن اسانس نعناع یک ضد درد طبیعی و نرم کننده کننده عضلات است. همچنین دارای خنک کننده ، تقویت کننده و ضد اسپاسم است. روغن نعناع به خصوص در کاهش سردرد تنشی در یک کارآزمایی بالینی و همچنین استامینوفن بسیار مفید است.

یک مطالعه نشان می دهد که روغن نعناع که به صورت موضعی اعمال می شود دارای مزایای تسکین درد همراه با فیبرومیالژیا و سندرم درد میوفاشیال است. محققان دریافتند که روغن نعناع ، اکالیپتوس ، منتول ، کپسایسین و سایر داروهای گیاهی ممکن است مفید باشند زیرا به عنوان ضد درد موضعی عمل می کنند.

برای استفاده از روغن نعناع برای تسکین درد ، به سادگی 2-3 قطره موضعی را روزانه سه بار بر روی منطقه مورد نظر بمالید ، 5 قطره را به همراه آب نمک Epsom به حمام آب گرم اضافه کنید یا دستور العمل من برای مالش ماهیچه خانگی را امتحان کنید. ترکیب نعناع با روغن اسطوخودوس نیز راهی عالی برای کمک به بدن شما در آرامش و کاهش درد عضلات است.

2. مراقبت از سینوس و سایر مزایای تنفسی

استنشاق روغن نعناع پراکنده می تواند به باز کردن سینوسهای شما کمک کرده و از گلو خراشیده شود. نعناع به عنوان مواد منفجره عمل می کند و به باز کردن مجاری هوایی ، پاکسازی مخاط و کاهش احتقان کمک می کند و یکی از بهترین روغنهای اساسی سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سرفه ، سینوزیت ، آسم ، برونشیت و سایر شرایط تنفسی است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات موجود در روغن نعناع دارای خاصیت ضد میکروبی ، ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی هستند ، به همین دلیل ممکن است به مبارزه با عفونت هایی که منجر به علائم دستگاه تنفسی می شوند نیز کمک کند.

روغن نعناع آن را با روغن نارگیل و روغن اکالیپتوس مخلوط کنید تا مالش بخار خانگی من شود. همچنین می توانید 5 قطره از نعناع را پخش کنید یا 2-3 قطره موضعی را روی معابد ، قفسه سینه و پشت گردن خود بمالید.

3. خواص روغن نعناع فلفلی در تسکین آلرژی فصلی

روغن نعناع فلفلی در آرامش عضلات در مسیر بینی شما و کمک به پاکسازی کثیفی و گرده از دستگاه تنفسی شما در فصل حساسیت بسیار مؤثر است. به دلیل خاصیت تحریک کننده، ضد التهابی و تقویت کننده اش یکی از بهترین روغن های اساسی برای درمان آلرژی محسوب می شود.

نتیجه یک آزمایش در ژورنال تحقیقات پزشکی اروپا نشان داد که منتول اثر درمانی بالقوه ای را برای درمان اختلالات التهابی مزمن مانند رینیت آلرژیک، کولیت و آسم برونشیال نشان داده است.

برای کمک به تسکین علائم آلرژی فصلی، انتشار روغن نعناع فلفلی و روغن اکالیپتوس در خانه مفید است یا اینکه 2 تا 3 قطره روغن نعناع فلفلی را به صورت موضعی در شقیقه ها، قفسه سینه و پشت گردن خود بمالید.

روغن های طبیعی

4. خواص روغن نعناع فلفلی در افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی

به عنوان یک جایگزین غیر سمی و سالم برای نوشیدنی های انرژی زای خطرناک، مقداری نعناع فلفلی مصرف کنید. این کمک خواهد کرد که سطح انرژی خود را در سفرهای جاده ای طولانی، در مدرسه یا هر زمان دیگری تقویت کنید و می تواند برای افزایش عملکرد بدنی شما مورد استفاده قرار گیرد، خواه شما نیاز به فشار کمی در طول تمرینات هفتگی خود داشته باشید یا در حال تمرین برای یک رویداد ورزشی باشید.

مطالعه ای که در مجله ابن سینا از فیتومدیسین منتشر شده است، تأثیر خوردن نعناع فلفلی بر عملکرد ورزشی را بررسی کرده است. سی دانشجوی سالم مذکر، به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. به آنها مقداری روغن خوراکی نعناع فلفلی داده شد و اندازه گیری ها در مورد پارامترهای فیزیولوژیکی و عملکرد آنها انجام شد.

محققان پیشرفت های چشمگیری را در کلیه متغیرهای آزمایش شده در هنگام مصرف روغن خوراکی نعناع فلفلی مشاهده کردند. افراد در گروه آزمایشی افزایش معنی داری در گرفتن نیرو، پرش عمودی ایستاده و پرش بلند داشتند. این گروه همچنین میزان قابل توجهی در میزان هوای خارج شده از ریه ها، میزان گردش اوج تنفس و سرعت جریان اوج بازدم را نشان داد که نشان می دهد نعناع فلفلی ممکن است بر عضلات نرم برونشی اثر مثبت داشته باشد.

برای تقویت سطح انرژی و بهبود غلظت آن با روغن نعناع فلفلی، 1 تا 2 قطره از آن را برای استفاده خوراکی به یک لیوان آب اضافه کرده و مصرف کنید یا 2 تا 3 قطره به صورت موضعی به شقیقه و پشت گردن خود بمالید.

5. خواص روغن نعناع فلفلی در تسکین سردرد

روغن نعناع فلفلی توانایی بهبود گردش خون، آرام کردن روده و آرامش تنش عضلات را دارد. همه این شرایط می تواند باعث سردردهای تنشی یا میگرن شود و روغن نعناع فلفلی را به یکی از بهترین روغن های ضروری برای سردرد تبدیل کند.

یک آزمایش بالینی از محققان در کلینیک مغز و اعصاب در دانشگاه کیل آلمان نشان داد که ترکیبی از روغن نعناع فلفلی، روغن اوکالیپتوس و اتانول که دارای “اثر ضد درد قابل توجه با کاهش حساسیت به سردرد” است می تواند موثر باشد. همچنین مالیدن آن بر پیشانی و شقیقه نیز باعث افزایش عملکرد شناختی می شود و دارای اثر آرامش بخش عضلانی و روحی است.

برای استفاده از روغن نعناع فلفلی به عنوان یک درمان طبیعی سردرد، فقط 2 تا 3 قطره را روی شقیقه، پیشانی و پشت گردن خود بمالید.

6. بهبود علائم IBS

نشان داده شده است که کپسول های روغن نعناع فلفلی در درمان طبیعی سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مؤثر هستند. روغن نعناع فلفلی برای IBS باعث کاهش اسپاسم در روده می شود، ماهیچه های روده شما را شل می کند و می تواند به کاهش نفخ و گاز کمک کند.

یک آزمایش بالینی تصادفی کنترل شده با دارونما یا پلاسبو، منجر به کاهش 50 درصدی علائم IBS در 75 درصد بیمارانی که از آن استفاده می کردند، شده است. هنگامی که 57 بیمار مبتلا به IBS با دو کپسول روغن نعناع فلفلی یا دارونما دو بار در روز به مدت چهار هفته درمان شدند، اکثر بیماران گروه نعناع فلفلی علائم بهبود یافته از جمله کاهش خونریزی شکمی، درد شکم یا ناراحتی، اسهال، یبوست و راحتی در دفع مدفوع را به دنبال داشتند. برای کمک به تسکین علائم IBS، سعی کنید 1 تا 2 قطره روغن نعناع فلفلی را داخل یک لیوان آب ریخته و مصرف کنید یا آن را قبل از غذا به صورت کپسول مصرف کنید. همچنین می توانید 2 تا 3 قطره از آن را به صورت موضعی روی شکم خود بمالید.

7. خوشبو کردن نفس و حمایت از سلامت دهان و دندان

برای بیش از 1000 سال آزمایش و درست ، از روغن نعناع برای تازه کردن نفس استفاده شده است. این احتمالاً به دلیل روشی است که روغن نعناع باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد و می تواند منجر به حفره یا عفونت شود.

و یک آزمایشگاه آزمایشگاهی که در ژورنال اروپایی دندانپزشکی منتشر شده است ، نشان داد که روغن نعناع (به همراه روغن درخت چای و اسانس آویشن) فعالیت ضد میکروبی را علیه پاتوژن های دهان از جمله Staphylococcus aureus ، Enterococcus fecalis ، Escherichia coli و Candida albicans نشان می دهد.

برای تقویت سلامتی دهان و خوشبو کردن نفس ، سعی کنید خمیردندان سودا خانگی یا دهانشویه خانگی من را تهیه کنید. همچنین می توانید یک قطره روغن نعناع را درست به خمیر دندان خریداری شده خود اضافه کنید یا قبل از نوشیدن یک لیوان آب قطره ای را زیر زبان خود اضافه کنید.

روغن های طبیعی

8. افزایش رشد مو و کاهش شوره سر

بسیاری از مردم سؤال می کنند “روغن نعناع فلفلی چه کاری را برای موهایمان انجام می دهد؟” روغن نعناع فلفلی در واقع در بسیاری از محصولات مراقبت از مو که کیفیت بالایی دارند استفاده می شود زیرا به طور طبیعی می تواند موهای آسیب دیده را ضخیم و تغذیه کند. این می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای نازک شدن موها استفاده شود و به تحریک پوست سر و انرژی بخشیدن به ذهن شما کمک کند.

به علاوه منتول موجود در آن یک ماده ضد عفونی کننده قدرتمند است، بنابراین ممکن است به از بین بردن میکروب هایی که ممکن است در موهای شما ایجاد شوند، کمک کند. منتول حتی در شامپوهای ضد شوره استفاده می شود.

آیا روغن نعناع فلفلی می تواند موها را مجدداً تقویت کند؟ بله در واقع ممکن است یکی از بهترین روغن ها برای رشد مو باشد. یک مطالعه حیوانی که اثر روغن نعناع فلفلی را برای رشد مو روی موش ها آزمایش کرده بود، نشان داد که بعد از استفاده موضعی از نعناع فلفلی به مدت چهار هفته، ضخامت پوستی، تعداد فولیکول و عمق فولیکول افزایش معنی داری داشته است. روغن نعناع فلفلی در کاربرد موضعی از محلول نمک، روغن جوجوبا و ماینوکسیدیل موثرتر است و دارویی است که برای رشد مو استفاده می شود.

برای استفاده از روغن نعناع فلفلی برای تقویت رشد و تغذیه مو، کافی است 2 تا 3 قطره نعناع فلفلی را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید. شما همچنین می توانید شامپوی نعناع رزماری خانگی تهیه کنید، با اضافه کردن 5 تا 10 قطره روغن به یک بطری اسپری پر از آب، اسپری روغن نعناع درست کنید، یا در هنگام دوش گرفتن، 2 تا 3 قطره روغن نعناع را به راحتی روی پوست سر خود ماساژ دهید.

9. خواص روغن نعناع فلفلی در رفع خارش

تحقیقات نشان می دهد که منتول موجود در روغن نعناع باعث جلوگیری از خارش می شود. یک آزمایش بالینی با حضور 96 زن باردار که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، توانایی نعناع را در بهبود علائم نشان داد. خارش یک مشکل پوستی شایع است که ناامید کننده و مداوم است و نمی تواند به راحتی تسکین یابد.

برای این مطالعه، زنان دو بار در روز به مدت دو هفته ترکیبی از روغن نعناع فلفلی و روغن کنجد یا دارونما استفاده کردند. محققان دریافتند که شدت خارش در گروه درمان شده نسبت به گروه دارونما اختلاف آماری معنی داری نشان می دهد.

زندگی با خارش می تواند یک مشکل بزرگ باشد. برای کمک به تسکین خارش با نعناع فلفلی، کافی است 2 تا 3 قطره به صورت موضعی را بر روی منطقه مورد نظر بمالید یا 5 تا 10 قطره را به وان آب گرم اضافه کنید. اگر از نعناع فلفلی استفاده می کنید، قبل از استفاده موضعی آن را با روغن حامل به مقدار مساوی ترکیب کنید. می توانید به جای روغن حامل، روغن نعناع را به لوسیون یا کرم خود اضافه کنید. برای تسکین خارش همچنین می توانید روغن نعناع را با روغن اسطوخودوس ترکیب کنید زیرا اسطوخودوس دارای خواص تسکین دهنده است.

10. حشرات را به طور طبیعی دفع می کند

برخلاف ما انسان ها، بعضی از موجودات کوچک از جمله مورچه ها، عنکبوت ها، سوسک ها، پشه ها، موش ها و احتمالاً حتی شپش ها از بوی روغن نعناع فلفلی متنفر هستند. این باعث می شود روغن نعناع فلفلی برای عنکبوت ها، برای مورچه ها، برای موش ها و سایر آفات عامل دفعی موثر و طبیعی باشد. روغن نعناع فلفلی برای کنه یا ساس نیز ممکن است مؤثر باشد.

مروری بر مواد طبیعی دافع حشرات که در مالاریا ژورنال منتشر شده است، نشان داد که بیشترین روغن های ضروری گیاهی مورد استفاده در دفع جانوران شامل نعناع، لیموترش، ژرانیول، کاج، سدر، آویشن و پچولی و میخک است. نشان داده شده است كه اين روغن ها به مدت 60 تا 180 دقيقه می توانند در دفع موفق عمل کنند.

یک مطالعه بیشتر نشان داد که روغن نعناع فلفلی باعث شد 150 دقیقه محافظت در برابر پشه استفاده شود و فقط 0.1 میلی لیتر روغن روی بازوها اعمال می شود. محققان خاطرنشان كردند كه پس از 150 دقيقه، كارايي روغن نعناع فلفلی كاهش می یابد و نياز به استفاده مجدد از آن وجود دارد.

11. خواص روغن نعناع فلفلی در کاهش تهوع

هنگامی که 34 بیمار بعد از عمل جراحی قلب دچار حالت تهوع بعد از عمل شدند و از استنشاقی بینی استفاده کردند که حاوی روغن نعناع فلفلی بود، میزان تهوع آنها نسبت به قبل از استنشاق نعناع فلفلی متفاوت بود.

از بیماران خواسته شده است كه احساس تهوع را در مقیاس 0 تا 5 ارزیابی كنند كه 5 نفر دچار بیشترین حالت تهوع بودند. میانگین نمره از 3.29 قبل از استنشاق روغن و پس از استفاده از آن به 1.44 رسید.

برای خلاص شدن از حالت تهوع، کافی است روغن نعناع را مستقیماً از بطری استنشاق کنید، یک قطره روغن نعناع فلفلی را به یک لیوان آب مقطر اضافه کنید یا 1 تا 2 قطره از آن را پشت گوش خود مالش دهید.

خواص روغن نعناع فلفلی

12. بهبود علائم کولیک

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد روغن نعناع فلفلی می تواند به عنوان یک درمان طبیعی کولیک مفید باشد. طبق یک مطالعه که منتشر شده است، استفاده از روغن نعناع فلفلی به همان اندازه داروی Simethione برای درمان کولیک نوزاد، بدون عوارض جانبی مؤثر است.

محققان دریافتند که میانگین زمان گریه در نوزادان مبتلا به کولیک از 192 دقیقه در روز به 111 دقیقه در روز می رسد. همه مادران از کاهش تعداد دفعات کولیک و مدت زمان درگیری خبر دادند.

برای مطالعه، به نوزادان یک بار در روز به مدت هفت روز یک قطره از Mentha piperita به ازای هر کیلوگرم وزن بدن شان داده شد. قبل از استفاده از روغن نعناع فلفلی روی نوزاد شیرخوار خود، توصیه می شود این برنامه درمانی را با پزشک متخصص کودک خود در میان بگذارید.

13. تقویت سلامت پوست

روغن نعناع فلفلی هنگام استفاده موضعی خاصیت آرام بخش، نرم کننده، تسکین دهنده و ضد التهاب روی پوست دارد. روغن نعناع فلفلی همچنین دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است.

یک بررسی از روغن های اساسی به عنوان ضد میکروب های احتمالی برای درمان بیماری های پوستی منتشر شده نشان داد که روغن نعناع فلفلی هنگام استفاده برای کاهش جوش سیاه موثر است.

برای بهبود سلامتی پوست و استفاده از روغن نعناع فلفلی به عنوان داروی خانگی درمان آکنه و جوش، 2 تا 3 قطره نعناع فلفلی را با اسانس اسطوخودوس به مقدار مساوی مخلوط کرده و ترکیب آن را به صورت موضعی در قسمتی که جوش زده اید قرار دهید.

14. حفاظت در برابر آفتاب و درمان آفتاب سوختگی

روغن نعناع فلفلی می تواند پوست سوخته را آبرسانی کند و درد ناشی از آفتاب سوختگی ها را تسکین دهد. همچنین می تواند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده شود. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که روغن نعناع فلفلی دارای مقداری SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) است که بیشتر از سایر روغن های اساسی از جمله اسطوخودوس، اکالیپتوس، درخت چای و روغن رز است.

برای کمک به بهبود پوست خود بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب و کمک به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی، 2 تا 3 قطره روغن نعناع فلفلی را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و مستقیماً روی پوست خود بمالید.

15. عامل بالقوه ضد سرطان

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است اما برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که نعناع فلفلی ممکن است به عنوان یک ماده ضد سرطان مفید باشد. یک مطالعه از این دست نشان داد که ترکیب منتول با القای مرگ سلولی و تنظیم فرآیندهای سلولی، رشد سرطان پروستات را مهار می کند.

چگونه با خیال راحت از آن استفاده کنیم؟

روغن نعناع فلفلی فوق العاده متنوع است. برای استفاده داخلی و خارجی در مقادیر مناسب بی خطر است و می توان با یا بدون روغن حامل برای رقیق کردن آن (در صورت استفاده موضعی) از آن استفاده کرد. در اینجا چند روش ایمن و مؤثر برای استفاده از روغن نعناع فلفلی در زندگی روزمره شما آمده است:

پخش کردن: آیا می خواهید بیدار و هشیار باشید؟ برای داشتن رایحه ای انرژی بخش که به راحتی یک اتاق را پر می کند، حدود 5 قطره روغن نعناع فلفلی را به افشانه خود اضافه کنید. حتی ممکن است متوجه شوید که راحت تر نفس می کشید! (فقط دستورالعمل های ایمنی روغن ضروری را رعایت کنید و به دلیل پخش شدن رایحه در اتاق، آن را تنفس کنید. دیگر نیازی نیست که شما بالا سر هوایی که از پخش کننده پخش می شود بایستید.

با آن آشپزی کنید: استفاده از روغن های اساسی خوراکی مانند نعناع فلفلی، در پخت و پز یک راه طبیعی و باورنکردنی برای بدست آوردن خواص روغن نعناع فلفلی و یک راه عالی برای بخشیدن عطر و بو به غذاهایتان است.

آن را به اسموتی یا نوشیدنی اضافه کنید: بسیاری از مردم سوال می کنند آیا می توانند روغن نعناع فلفلی را بنوشند؟ چه قطره ای در آب آشامیدنی شما باشد یا دو قطره در یک اسموتی، روغن خالص نعناع فلفلی واقعاً می تواند یک طعم تازه به نوشیدنی بدهد. به علاوه، این یک انتخاب عالی برای مقابله با مشکلات باکتری و معده است.

با آن یک روغن ماساژ تهیه کنید: آیا می توانید روغن نعناع فلفلی را مستقیماً روی پوست بمالید؟ بله! از آنجا که روغن نعناع فلفلی باعث تسکین، خنک شدن و تقویت می شود، این ماده برای روغن ماساژ عالی است. چند قطره از آن را با روغن بادام یا روغن انگور رقیق کنید. برای آرامش بیشتر، اسطوخودوس و اکالیپتوس را اضافه کنید.

پاها را با آن مالش دهید: از محصولات آرایشی و محصولات مراقبت شخصی سرشار از مواد شیمیایی ناشناخته و مضر خسته شده اید؟ ما توصیه می کنیم هر زمان که می توانید محصول طبیعی خود را بسازید.

آن را در خانه پرورش دهید: پرورش نعناع فلفلی راهی عالی برای استفاده از مزایای این گیاه در خانه است. گیاه نعناع فلفلی به مقدار زیادی از نور خورشید و آب زیاد احتیاج دارد. این گیاه شرایط خشک را تحمل نخواهد کرد. برای تهیه چای نعناع فلفلی با برگ های خانگی خود، کافی است 5 تا 10 برگ را به لیوان اضافه کنید بعد آب گرم را روی برگ ها بریزید و بگذارید حدود 10 دقیقه بماند سپس آن را صاف کنید.

موارد مصرف آن تقریباً بی پایان است. مردم از روغن نعناع فلفلی در شامپوهای درمانی، اسپری مو، بالم لب و موارد دیگر استفاده می کنند.

خواص روغن نعناع فلفلی

اقدامات احتیاطی، اثرات جانبی و تداخل

اگرچه چنین درمانی مفید و مؤثر است اما برخی از هشدارهای مصرف روغن نعناع فلفلی را باید در نظر داشته باشید. آیا روغن نعناع فلفلی می تواند به شما آسیب برساند؟ باید گفت در صورت استفاده مناسب ایمن تلقی می شود.

هنگامی که از نعناع فلفلی روی پوست های حساس استفاده می کنید، همیشه ابتدا آن را با روغن حامل (مثل روغن نارگیل) رقیق کنید. اگر برای اولین بار از روغن نعناع فلفلی استفاده می کنید، ایده خوبی است که قبل از استفاده از آن روی سطوح بزرگتر پوست، آزمایشی روی قسمت کوچکی از پوست انجام دهید.

توصیه نمی شود از روغن نعناع فلفلی روی صورت یا سینه نوزادان یا خردسالان استفاده کنید زیرا این امر می تواند باعث سوزش پوستی آنها شود. همچنین شواهدی کافی برای توصیه کردن مصرف روغن نعناع فلفلی برای زنانی که باردار یا شیرده هستند وجود ندارد.

آیا روغن نعناع فلفلی برای سگ ها بی خطر است؟ از آنجا که روغن نعناع برای کک بسیار مؤثر است، معمولاً در دفع کک سگ ها استفاده می شود. روغن نعناع فلفلی برای سگ ها همچنین می تواند جهت خنک کردن عضلات و درد و تسکین معده های ناراحت استفاده شود. استفاده از روغن نعناع فلفلی به صورت موضعی برای سگ ها با اضافه کردن آن به شامپوهای مناسب سگ توصیه می شود.

در مورد یک مساله مرتبط، ممکن است سوال داشته باشید که آیا روغن نعناع فلفلی برای گربه ها بی خطر است؟استفاده از روغن نعناع فلفلی برای گربه ها توصیه نمی شود زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد. درعوض، استفاده از روغن اسپرمینت بر روی گربه ها می تواند به رفع تهوع، اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک کند. هنگامی که به نعناع در مقابل اسپیرمنت نگاه می کنید، عطر و طعم فلفلی نعناع بسیار قوی تر است زیرا دارای محتوای منتول بیشتری است.

آیا روغن نعناع فلفلی برای انسان سمی است؟ روغن نعناع فلفلی احتمالاً در هنگام مصرف به صورت خوراکی بی خطر است اگر به مقدار معمول در مواد غذایی موجود باشد و وقتی بصورت موضعی و معطر استفاده می شود.

آیا روغن نعناع فلفلی برای نوشیدن مفید است؟ پاسخ به طور کلی مثبت است اما فقط در مقادیر اندک می تواند مناسب باشد. گفته می شود، مصرف مقادیر بیش از حد روغن به صورت خوراکی می تواند سمی باشد، بنابراین به یاد داشته باشید که کمی طول می کشد و تمام آنچه شما نیاز دارید 1 تا 2 قطره در هر دفعه است. برای بعضی از افراد، مصرف آن ممکن است عوارض جانبی به دنبال داشته باشد که شامل سوزش سر دل، گرگرفتگی، زخم دهان و سردرد است.

برخی داروهای بدون نسخه ممکن است با روغن نعناع فلفلی تداخل و اثر منفی داشته باشند. مکمل های روغن نعناع فلفلی ممکن است باعث انحلال سریع شود و منجر به سوزش سر دل، حالت تهوع و جذب سریع برخی داروها شود.

داروهای زیر دارای پتانسیل “متوسط” برای تداخل با روغن نعناع فلفلی هستند:

Neoral ،Sandimmune ،Elavil ،Haldol ،Zofran ،Inderal ،Theo-Dur ،Calan ،Isoptin ،Prilosec ،Prevacid ،Protonix Diazepam ،Valium ،Soma ،Viracept ،Cataflam ،Voltaren ،Ibuprofen/Motrin ،Mobic ،Feldene ،Celebrex ،Elavil، Warfarin/Coumadin ،Glucotrol ،Iosartan ،Cozaar ،Mevacor ،Nizoral ،Sporanox ،Allegra ،Halcion.

داروهای زیر دارای پتانسیل “جزئی” برای تداخل با روغن نعناع فلفلی هستند:

آنتی اسیدهای بدون نسخه شامل Tums ،Rolaids ،Ripan ،Bilagog ،Amphojel ،Tagamet ،Zantac ،Axid ،Pepcid Prilosec ،Prevacid ،Aciphex ،Protonix ،Nexium.

اقدامات احتیاطی درباره مکمل:

نعناع فلفلی می تواند هنگام مصرف همزمان، جذب آهن را کاهش دهد. اگر از مکمل های آهن و روغن نعناع فلفلی استفاده می کنید، حداقل سه ساعت بین این دو فاصله بگذارید. روغن نعناع فلفلی همچنین هنگام مصرف همزمان جذب کورستین را افزایش می دهد، بنابراین حداقل سه ساعت بین مصرف این مواد در کنار هم فاصبه دهید.

سخن آخر

نعناع فلفلی گونه ای ترکیبی از اسپرمینت و آب نعناع (Mentha aquatica) است. روغن نعناع فلفلی برای چه استفاده می شود؟ این به دلیل خاصیت خنک کننده، تقویت کننده، ضد میکروبی، ضد اسپاسم، تقویت کننده انرژی و تسکین دهنده درد شناخته شده است.

روغن نعناع فلفلی یکی از قدیمی ترین گیاهان اروپایی است که برای اهداف دارویی استفاده میشد و محتوای منتول آن مسئول بسیاری از فواید درمانی آن است.

بهترین استفاده برای روغن نعناع فلفلی و فواید آن شامل توانایی آن در موارد زیر می شود:

  • تسکین درد عضلات و مفاصل
  • مراقبت از سینوس و سایر مزایای تنفسی
  • تسکین آلرژی فصلی
  • افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی
  • کاهش سردرد
  • بهبود علائم IBS
  • خوشبو کردن نفس و حمایت از سلامت دهان و دندان
  • تقویت رشد مو و کاهش شوره سر
  • رفع خارش
  • دفع حشرات به طور طبیعی
  • کاهش تهوع
  • بهبود علائم کولیک
  • بهبود سلامت پوست
  • تسکین و محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی

عوارض روغن نعناع فلفلی چیست؟ برای افرادی که حساسیت به روغن نعناع فلفلی دارند ممکن است باعث سردرد، سوزش معده و واکنش های پوستی شود. نباید از آن روی پوست نوزادان یا کودکان خردسال استفاده شود.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی