سلامت سلامت جنسي و زناشويي

زگیل تناسلی چیست و چگونه به آن مبتلا می شوید؟

تقویم فارسی اندروید

بیایید در مورد زگیل تناسلی صحبت کنیم. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، از هر 100 بزرگسال فعال جنسی در ایالات متحده، یک نفر دچار زگیل تناسلی می شود. در مورد ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) سخن می گوییم، ویروسی که باعث زگیل تناسلی می شود، 79 میلیون نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند و بسیاری از آنها هیچ کاری برای درمان آن نمی کنند و چیزی درباره اش نمی دانند. بنابراین یادگیری در مورد زگیل تناسلی و HPV هوشمندانه است، زیرا دانستن آن بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت از سلامت جنسی شما است.

زگیل تناسلی

HPV، ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود، در طول رابطه جنسی از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود.

پیتر لئون استادیار جانشین اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جهانی و پروفسور پزشکی کمکی می گوید، برخی از عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا از طریق مایعات بیولوژیکی منتقل می شوند مثل مایع منی، روان کننده واژن، خون. دکتر لئون در مورد تماس بین سطوح مرطوب که قسمت هایی مانند دهان، واژن و مقعد را تشکیل می دهند توضیح می دهد: “سایر عفونت ها به راحتی از طریق “تماس سطحی مخاط” منتقل می شوند. اینها شامل تبخال و ویروس پاپیلومای انسانی است.

HPV شایع ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده است. بیش از 150 گونه ویروس وجود دارد. اگر از نظر جنسی فعال هستید، احتمالاً حداقل یکی از آنها را داشته اید مگر اینکه واکسن HPV را زده باشید که ما در زیر به تفصیل توضیح خواهیم داد.

در بیشتر مواقع اگر به HPV مبتلا شوید، بدن شما از نظر بیولوژیکی چشمگیر عمل می کند و باعث ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس می شود که در نهایت آن را از سیستم شما پاک می کند قبل از اینکه عوارضی را ایجاد کند. طبق گفته CDC، بیش از 90 درصد از عفونت های جدید HPV ظرف دو سال غیرقابل تشخیص هستند.

با این حال در تعداد کمی از موارد، HPV می تواند منجر به زگیل تناسلی یا سرطان شود (معمولاً گردنه رحم، اگرچه HPV همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان آلت تناسلی، مقعد، واژن، فرج و پشت دهانه شود). کارشناسان سویه های HPV را که بیشترین عامل ایجاد زگیل تناسلی (HPV انواع 6 و 11) و سرطان (HPV انواع 16 و 18)، شناسایی کرده اند. ممکن است سالها قبل از بروز هر یک از این مشکلات سلامتی، عفونت داشته باشید.

حتی اگر به نوعی از HPV مبتلا شوید که باعث زگیل تناسلی می شود، ممکن است در واقع به آن مبتلا نشوید اما اگر با زگیل تناسلی روبرو شوید، چند روش مختلف وجود دارد که می تواند ظاهر شود.

بر اساس گفته کلینیک مایو، زگیل های تناسلی می توانند به صورت برجستگی های کوچک گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی شما ظاهر شوند. این ممکن است شامل نقاطی مانند فرج، داخل واژن، پرینه (پوست بین اندام تناسلی و مقعد)، داخل مقعد، دهانه رحم، آلت تناسلی و کیسه بیضه باشد. همچنین می توانید زگیل های ناشی از HPV را در دهان یا گلوی خود مشاهده کنید.

مری جین مینکین، استاد بالینی زنان و زایمان و علوم باروری در دانشکده پزشکی ییل می گوید: اگرچه می توانند زایده های جداگانه و متمایزی باشند اما می توانند با هم رشد کرده و ظاهری شبیه به گل کلم پیدا کنند. ممکن است علائمی مانند خارش، ناراحتی یا خونریزی را در حین رابطه جنسی تجربه کنید اما دکتر مینکین می گوید که بسیاری از مردم زگیل را به عنوان تنها علامت خود گزارش می کنند. هرچند گاهی اوقات زگیل ها آنقدر کوچک و مسطح هستند که ممکن است اصلاً نتوانید آنها را ببینید.

اگر شما دارای نوعی HPV هستید که باعث این رشد می شود، می توانید آن را در طول رابطه جنسی به دیگران منتقل کنید، حتی اگر نمی توانید با چشم غیر مسلح زگیل را تشخیص دهید (یا هرگز در ابتدا زگیل نداشته باشید).

بهترین راه برای جلوگیری از زگیل تناسلی، دریافت واکسن HPV است که می تواند مانع از ابتلا به ویروس عامل ایجاد زگیل در وهله اول شود.

طبق اطلاعات تجویز شده، واکسن HPV برای افرادی که 9 تا 26 سال سن دارند توصیه می شود، اگرچه بسیاری از کودکان ابتدا در سن 11 یا 12 سالگی آن را دریافت می کنند (هدف این است که افراد قبل از شروع به رابطه واکسینه شوند. دکتر لئون توضیح می دهد که قبل از هرگونه فعالیت جنسی و احتمالاً در معرض ویروس قرار گرفتن مناسب است.)

این واکسن در برابر انواع 6 و 11 و 16 و 18 HPV محافظت می دهد، آنهایی که به احتمال زیاد باعث ایجاد زگیل و سرطان می شوند، همراه با 5 گونه دیگر که می توانند باعث سرطان شوند. بسته به سن شما، دو یا سه دوز تزریق دریافت خواهید کرد.

اگر بالای 26 سال دارید، این بدان معنا نیست که نمی توانید واکسن را دریافت کنید. به گفته دکتر لئون، به احتمال زیاد در آن زمان در معرض انواع مختلف HPV قرار گرفته اید اما ممکن است برای شما مفید باشد. با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید آیا واکسن بر اساس عادات جنسی و سابقه سلامتی شما منطقی است یا خیر.

همچنین حتی اگر قبلاً به انواع خاصی از HPV مبتلا شده اید، واکسن ممکن است از شما در برابر دیگران محافظت کند، بنابراین لزوما فکر نکنید دیگر از شما گذشته است. در مورد افرادی که باید واکسن دریافت کنند بیشتر بخوانید و در صورت داشتن سوال با پزشک خود مشورت کنید. دکتر مینکین می گوید: “هرچه بیشتر از HPV بدانیم و بتوانیم از آن جلوگیری کنیم، بهتر است.”

بیماری جنسی

استفاده از ابزارهای جنسی ایمن مانند کاندوم همیشه ایده خوبی است. اما آنها برای کل بیماری های منتقله از راه مقابله با ویروس های دیگر مقاربتی مانند HPV موثر نیستند.

اگر در یک رابطه جنسی متقابل تک همسری نیستید که هر دو به تازگی مورد آزمایش قرار گرفته اند، این را به خوبی می دانید:

باید با استفاده از کاندوم داخلی/خارجی و روش های مانع رابطه جنسی دهانی مانند کاندوم دهانی خود را در برابر بیماری های مقاربتی محافظت کنید. اما وقتی صحبت از پیشگیری از مشکلات ناشی از HPV مانند زگیل تناسلی می شود ، اوضاع کمی پیچیده می شود.

به یاد داشته باشید، شما می توانید ویروس را به سادگی از طریق تماس پوست به پوست منتقل کنید یا آن را دریافت کنید، حتی اگر هرگز متوجه زگیل نشده اید. دکتر لئون می گوید: “روش های محافظتی از نظر کاهش خطر عفونت های منتقله از راه مخاطی مانند HPV موثر است اما این تنها روش نیست.” (این بدان معنا نیست که شما نباید از آنها استفاده کنید زیرا آنها در برابر سایر بیماری های مقاربتی محافظت می کنند و کاندوم نیز در برابر بارداری محافظت می کند.)

دکتر لئون توضیح می دهد، در برخی موارد نیز می توان HPV را از طریق اسباب بازی های جنسی منتقل کرد، بنابراین اسباب بازی های جنسی خود را به درستی تمیز کرده و در صورت لزوم در هنگام رابطه جنسی از آنها محافظت کنید.

تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی شامل یک معاینه فیزیکی است اما از آنجا که روش های زیادی در دسترس است، درمان می تواند بسیار ظریف باشد.

طبق گفته CDC، پزشکان معمولاً می توانند زگیل های تناسلی را با بینایی تشخیص دهند، بنابراین آزمایش آن توصیه نمی شود. (ممکن است پزشک از محلول برای سفید شدن ضایعات برای تشخیص بهتر در صورت تشخیص ضرورت استفاده کند اما نه همیشه.)

بر اساس گفته های CDC، اگر زگیل تناسلی درمان نشود، می تواند برطرف شود یا به همان شکل باقی بماند. آنها همچنین ممکن است رشد کرده یا تکثیر شوند. این بدان معنا نیست که شما فقط باید از شانس خود استفاده کنید و منتظر بمانید. دکتر مینکین می گوید: “اگر زگیل می بینید، به پزشک خود مراجعه کنید.” حتی اگر آنها شروع به از بین رفتن کنند یا متوجه شوید که قبلاً زگیل داشته اید اما بعد از بین رفته اند، هوشمندانه است که در مورد سلامت جنسی خود با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در حال حاضر زگیل تناسلی دارید و تصمیم دارید آنها را درمان کنید، گزینه های زیادی دارید. دکتر مینکین می گوید: “اگر کسی زگیل داشته باشد، ما درمان های زیادی در اختیار داریم.”

کلینیک مایو توضیح می دهد که اینها شامل داروهای موضعی هستند که هدف آنها از بین بردن رشد یا افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با زگیل است. به داروخانه نروید و کرم های معمولی برای از بین بردن زگیل را برای این کار انتخاب نکنید. اینها برای پوست ظریف آسیب دیده از زگیل تناسلی مناسب نیستند. در عوض، شما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد درمان موضعی که برای شما منطقی است بحث کنید.

پزشک شما همچنین می تواند در مورد گزینه های جراحی برای زگیل تناسلی که شامل انجماد، سوزش یا برش ضایعات است، به شما توصیه کند. به گفته کلینیک مایو، آنها حتی می توانند از لیزر برای خلاص شدن از شر زگیل استفاده کنند.

حتی پس از درمان یا برداشتن زگیل تناسلی، ویروس می تواند در سیستم شما باقی بماند و این امکان را فراهم می کند که به شریک جنسی تان منتقل شود. این وظیفه شماست که به هرکسی که قصد رابطه جنسی با او دارید در مورد HPV خود اطلاع دهید. این ممکن است غیر ضروری به نظر برسد، زیرا بسیاری از افراد آن را دارند اما از آنجا که می تواند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند، واقعاً مهم است.

دکتر لئون می گوید درمان زگیل های تناسلی می تواند شامل آزمایش و خطا باشد، به ویژه اینکه تا زمانی که ویروس در سیستم شما وجود دارد، زگیل ها می توانند عود کنند. خسته کننده است اما صبر ممکن است بخش مهمی از این روند باشد. سعی کنید به خاطر بسپارید که داشتن زگیل تناسلی (و HPV) به سادگی نشانه این است که شما دارای ویروسی هستید که به شکل خاصی ظاهر می شود نه اینکه آلوده شده اید. این نباید مایه شرمساری شما باشد.

منبع:

self

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی