سلامت سلامت جنسي و زناشويي

خیانت در رابطه به چه معناست؟

تقویم فارسی اندروید

خیانت در رابطه – که به آن زنا نیز گفته می شود – عمل درگیر شدن در صمیمیت عاطفی یا جنسی با فردی خارج از مرزهای توافق شده ازدواج یا رابطه شما را توصیف می کند. خیانت ممکن است شامل برخوردهای جنسی باشد یا نباشد و ممکن است حضوری یا آنلاین اتفاق بیفتد.

متأسفانه خیانت امری رایج است. میزان خیانت در روابط بین 20 تا 50 درصد متغیر است. خیانت می تواند تأثیر زیادی بر رابطه داشته باشد و منجر به افسردگی، احساس گناه، سرزنش و عصبانیت شود.

نشانه های خیانت

فهمیدن اینکه آیا شریک زندگی شما بدون شواهد مشخص به شما خیانت می کند یا خیر، می تواند دشوار باشد. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که نشان می دهد همسر شما ممکن است درگیر خیانت باشد. وقتی صحبت از خیانت به میان می‌ آید، معمولاً چندین پرچم قرمز وجود دارد که به شما نشان می‌ دهد که چه خبر است.

برخی از علائم بالقوه خیانت عبارتند از:

  • ممکن است متوجه تغییرات قابل توجهی در زندگی جنسی خود شوید، اینکه شریک زندگی شما کمتر از حد معمول به رابطه جنسی علاقه دارد و در تحریک جنسی با شما مشکل دارد یا اینکه شریک زندگی شما بسیار بیشتر از آنچه که معمولاً به رابطه جنسی با شما علاقه مند است، خود را مشتاق نشان می دهد.
  • شریک زندگی شما ممکن است بخواهد در فعالیت های جنسی شرکت کند که برای شما بیگانه یا آزاردهنده به نظر می رسد.
  • ممکن است همسر شما بیش از حد معمول به ظاهر خود توجه کند.
  • ممکن است همسرتان خوب نخوابد.
  • شریک زندگی شما ممکن است به طور غیرمعمولی پریشان و مضطرب به نظر برسد.
  • شریک زندگی شما ممکن است ممکن است حریم خصوصی بیشتری را طلب کند.
  • شریک زندگی شما ممکن است زمان بیشتری را در خارج از خانه سپری کند یا به سفرهای طولانی تر و مکرر برای کار یا با دوستان خود برود.
  • ممکن است برقراری ارتباط با شریک زندگی تان برای شما دشوارتر باشد و او ممکن است تهاجمی تر، خصمانه تر یا سردتر از حد معمول باشد.
  • همچنین شما هم ممکن است به دلیل سوء ظن نسبت به رفتار همسرتان، بی خوابی، استرس و حواس پرتی را تجربه کنید.

علل خیانت

بسیاری از ما این تصور را داریم که خیانت فقط در روابط ناخوشایند اتفاق می افتد اما حتی افرادی که در روابط شاد هستند هم خیانت می کنند. خیانت اغلب به دلیل نارضایتی در یک رابطه اتفاق می افتد، اما همچنین می تواند به دلیل اعتماد به نفس پایین یا اعتیاد به رابطه جنسی یا عاشقانه رخ دهد. در موارد دیگر، به دلیل ویژگی های شخصیتی، نگرش سهل گیرانه در مورد رابطه جنسی اصولا رخ می دهد. و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در مورد رابطه جنسی و روابطی که از خیانت حمایت می کند.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد مردان بیشتر از زنان خیانت می کنند اما برخی دیگر نشان می دهند که مردان بیشتر درگیر خیانت جنسی هستند، در حالی که زنان بیشتر در معرض خیانت عاطفی هستند. افرادی که تمایلات جنسی بالاتری دارند، بیشتر درگیر خیانت می‌ شوند، مانند افرادی که سطوح بالاتری از ناامنی دارند که ممکن است از طریق رابطه جنسی به دنبال تأیید اعتبار باشند.

انواع خیانت

خیانت فقط این نیست که کسی به هتل رفته و رابطه جنسی پنهانی دارد. خیانت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و همیشه شامل برخوردهای حضوری نیست. همچنین توجه به این نکته مهم است که آنچه ممکن است برای یک فرد خیانت باشد ممکن است برای دیگری صادق نباشد.

به عنوان مثال، در حالی که برخی افراد تماشای پورنوگرافی را “خیانت” می دانند، برخی دیگر ممکن است این را عادی و قابل قبول بدانند. نکته این است که هر یک از زوجین باید به وضوح مشخص کنند که چه چیزی در رابطه آنها مجاز است و چه چیزی مجاز نیست و کدام فعالیت ها نقض مرز است.

انواع اصلی خیانت که اکثر زوج ها مشخص می کنند عبارتند از:

خیانت جنسی

این شامل درگیر شدن در روابط جنسی از هر نوع خارج از رابطه است. ممکن است در اینجا یک جزء احساسی وجود داشته باشد یا نباشد.

خیانت عاطفی

تفاوت بین یک رابطه افلاطونی و یک مورد خیانت عاطفی این است که این رابطه شامل معاشقه، شیمی جنسی و سطحی از صمیمیت عاطفی شبیه به روابط عاشقانه است. علاوه بر این، رازداری در میان است: اطلاعات مربوط به رابطه اغلب به طور هدفمند پنهان می شود.

خیانت مجازی

خیانت آنلاین یا مجازی، شامل درگیر شدن در امور جنسی یا عاطفی آنلاین، از طریق اتاق های گفتگو، پیام ها، پیامک ها و تبادل عکس و تخیلات جنسی است. برخی از افراد تماشای پورنوگرافی بدون درگیر شدن با دیگران را نوعی خیانت می دانند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند.

تاثیر خیانت

خیانت می تواند تأثیرات جدی بر روابط و افراد درگیر داشته باشد، از جمله کسانی که مورد خیانت قرار می گیرند و کسانی که خیانت می کنند. هنگامی که خیانت بر یک رابطه تأثیر می گذارد، می تواند افراد در آن رابطه را به شدت ناراحت، افسرده و از حالت عادی خارج کند. این می تواند باعث افزایش اضطراب، افکار خودکشی و علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شود.

شخصی که مورد خیانت قرار گرفته ممکن است عمیقاً احساس کند به او خیانت شده است و نسبت به طرف مقابل مشکوک باشد.

در آینده آن‌ ها ممکن است کابوس‌ ها و فلاش‌ بک‌ ها را تجربه کنند و ممکن است تصاویری از ماجرا را در ذهن‌ شان داشته باشند که انگار روی یک حلقه فیلم برایشان پخش می شود. اعتماد ممکن است از بین برود و ترمیم آن دشوار باشد.

در نهایت، خیانت می تواند روابط یا ازدواج ها را تحت فشار قرار دهد یا آنها را از هم بپاشد. خیانت یکی از مهمترین دلایلی است که زوجین به مشاوره رابطه مراجعه می کنند و یکی از رایج ترین دلایل طلاق است.

مقابله با خیانت

اگرچه نمی توان تأثیرات خیانت را به حداقل رساند و توصیه نمی شود با کسی که مکرراً بدون پشیمانی خیانت می کند و از مسئولیت پذیری شانه خالی می کند، در رابطه باقی بمانید اما امیدی وجود دارد. مشاوره رابطه با یک درمانگر مجاز می تواند در کمک به بهبودی زوج ها، گذر از روابط و ایجاد مرزهای محکم موثر باشد تا خیانت به یک مشکل مزمن تبدیل نشود.

درمان خیانت معمولاً با ایجاد فضای امن و حمایت‌ کننده برای هر یک از طرفین برای به اشتراک گذاشتن احساسات، نیازها و اهداف رابطه توسط درمانگر آغاز می‌ شود. دلایل این رابطه ممکن است برای به دست آوردن آگاهی بیشتر در مورد علل اصلی بررسی شود و زوج ممکن است تصمیم بگیرند که آیا رابطه را اصلاح کنند یا پایان دهند.

اگر حفظ رابطه مورد نظر باشد، یک زوج درمانگر ماهر می تواند با ابزارهایی برای کمک به بهبود ارتباط و تسهیل ترمیم از زوجین حمایت کند. آنچه برای بازگرداندن اعتماد و ایمنی در رابطه مورد نیاز است را می توان در فرآیند درمان کشف و تمرین کرد.

یک درمانگر همچنین می‌ تواند با زوجین همکاری کند تا به آنچه در رابطه مؤثر نیست، از جمله الگوهای ناسالم مانند وابستگی مشترک و سرزنش خود کمک کند. یک درمانگر می تواند به زوجین کمک کند تا راه های ارتباطی ناکارآمد مانند سنگ اندازی، انتقاد، حالت تدافعی و تحقیر را بهبود بخشند و تغییر دهند.

زوج درمانی بسته به جهت گیری درمانی، شخصیت و سبک تمرین درمانگر و مسائل پویایی و ارائه منحصر به فرد زوجین می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد. مهم است که یک درمانگر پیدا کنید که هر یک از اعضای رابطه از کار کردن با او احساس راحتی کنند. مصاحبه با چند درمانگر به شدت توصیه می شود.

حرف آخر

اگر مشکوک هستید که همسرتان خیانت می کند اما مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، صحبت با یک درمانگر یا مشاور می تواند کمک کند تا احساسات خود را مرتب کنید و برای مقابله با این مشکل برنامه ریزی کنید. اگر خیانت تایید شد، مهم است که سلامت روان خود را جدی بگیرید، زیرا مقابله با عواقب یک رابطه می تواند استرس زا و آسیب زا باشد. با خودتان ملایم باشید و به مرزهای احساسی خود احترام بگذارید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی