بیماری ها سلامت

آیا واکسن کرونا شما را نابارور می کند؟

تقویم فارسی اندروید

ترس از ناباروری مانع از ایمن سازی برخی از زنان جوان می شود. در اینجا، متخصصان بهداشت شایعات را رد می کنند و دانش واقعی را به اشتراک می گذارند. اگر قصد باردار شدن دارید، واکسن کرونا تهدیدی برای شما نیست. در واقع، این واکسن محافظت قدرتمندی را ارائه می دهد.

واکسن کرونا

از آنجایی که کارکنان مراقبت های بهداشتی ایالات متحده برای ایمن سازی هرچه بیشتر مردم در برابر COVID-19 تلاش می کنند، با موانع سیاسی و لجستیکی زیادی روبرو هستند و باورهای غلط و گزارش های نادرست درباره خطرات واکسن های جدید، تلاش آنها را پیچیده تر می کند.

یکی از شایعات پایدارتر این است که واکسن های COVID-19 که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مانند فایزر و مدرنا برای استفاده اضطراری مجاز کرده است، باعث ناباروری می شود. این ادعا باعث شده است که بسیاری از زنان بیشتر در مورد ایمن سازی فکر کنند.

آیا مدرک علمی در مورد این ادعا وجود دارد که واکسن کرونا باعث ناباروری می شود؟

به گفته کریستینا ام. آدامز والدورف، دکتر، استاد زنان و زایمان و متخصص در زمینه عفونت های بارداری در UW Medicine در سیاتل پاسخ منفی است. او می گوید، این دروغ “راهی بسیار هوشمندانه برای تلاش جهت منصرف کردن افراد از واکسیناسیون است – بخشی از یک کارزار هماهنگ”.

دکتر آدامز والدورف می افزاید: “ما اطلاعات غلط ضد واکسن زیادی را مشاهده می کنیم که به نظر می رسد از یک منبع معتبر گرفته شده است”، این ادعای خاص به ویژه نادرست است زیرا نگرانی های واکسیناسیون COVID را با ترس های عمیق ترکیب می کند که بسیاری از زنان در مورد باروری و توانایی آینده خود برای برای بارداری دارند.

واکسن کرونا به جفت آسیب نمی رساند

ادعا می شود که واکسن COVID-19 باعث تمرکز ناباروری روی جفت می شود، ارگانی که به یک زن باردار برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن به جنین و دفع مواد زائد کمک می کند. آدامز والدورف می گوید: “آنچه که آنها ادعا می کنند این است که این واکسن علیه ویروس کرونا آنتی بادی تولید می کند و همان پادتن ها با پروتئینی که توسط جفت ساخته می شود به نام سینسیتین -1 واکنش متقابل نشان می دهند.”

متخصصان این حوزه کاملاً این موضوع را بررسی کرده اند و هیچ دلیلی نمی بینند که واکسن به این طریق عمل کند.

دانشمندان برای فهمیدن اینکه آیا اساساً مبنایی برای این نظریه وجود دارد، بررسی کرده اند که آیا خون افرادی که COVID-19 داشته اند و آنتی بادی های خود را ساخته اند به سینسیتین 1 جفت متصل می شود یا خیر.

آدامز والدورف می گوید: “ما هیچ گزارشی از ناباروری در افرادی که قبلاً واکسن مدرنا یا فایزر دریافت کرده اند، نداریم. در واقع، از افراد در این آزمایشات بالینی خواسته شد که باردار نشوند ولی به هر حال برخی از آنها باردار شدند.”

در طی آزمایش واکسن فایزر 23 زن که در این مطالعه شرکت داشتند باردار شدند و از این میان تنها کسی که بارداری را از دست داد یکی از شرکت کنندگان گروه دارونما بود.

آیا واکسن کرونا DNA را تغییر می دهد؟

برای افرادی که معمولاً در مورد واکسن ها احساس شک و سردرگمی می کنند، واکسن های COVID تولید شده توسط فایزر و مدرنا ممکن است به خصوص ترسناک به نظر برسد زیرا از یک تکنولوژی پیشرفته ژنتیکی استفاده می کنند.

تارون جین استادیار زنان و زایمان در بخش غدد درون ریز تولید مثل و ناباروری در شیکاگو، توضیح می دهد برخلاف واکسن برای بیماری هایی مانند آنفولانزا، واکسن های فایزر و مدرنا در واقع حاوی ویروس کرونا نیستند.

“درک نحوه کار واکسن COVID-19 دشوار است زیرا به درک عمیقی از زیست شناسی سلولی نیاز دارد. به زبان ساده واکسن به سلول ها اجازه می دهد مقداری پروتئین که در سطح ویروس COVID-19 وجود دارد را تولید کنند.

دکتر جین می گوید، سلول پس از ساختن پروتئین، mRNA را تجزیه می کند. وی می گوید: “البته این وارد هسته نمی شود، جایی كه DNA در آن قرار دارد.”

جین می گوید: “واکسن به بدن شما اجازه می دهد یک واکنش ایمنی ایجاد کند.” “این به هیچ وجه ژنتیک یا DNA ما را تغییر نمی دهد.”

ناباروری با کرونا

اگر قصد باردار شدن دارید، واکسن از محافظت مهمی برخوردار است

یافته های اخیر نشان می دهد که COVID-19 تهدید بیشتری نسبت به آنچه در گذشته تصور می شد برای زنان باردار ایجاد می کند. یک مطالعه کوچک که در 27 ژانویه در مجله زنان و زایمان آمریکا منتشر شد و نشان داد که زنان باردار مبتلا به COVID-19 به دلیل بیماری خود 3.5 برابر بیشتر در بیمارستان بستری هستند و 13 برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از COVID-19 از جمعیت هم سن شان هستند.

آدامز والدورف مرجع ارشد این مقاله می گوید: “مطالعه ما واقعاً نشان می دهد که زنان باردار یک گروه پر خطر برای COVID-19 هستند.” “ما نگران این هستیم که مرگ مادران مرتبط با COVID-19 به طور گسترده در نظر گرفته نشده باشد. ما باید بسیار مراقب این گروه باشیم و خطرات معنی دار COVID-19 را در دوران بارداری نادیده نگیریم. ” “به نظر من، مزایای واکسیناسیون بسیار بیشتر از خطرات آن در بارداری است.”

سوالات یا نگرانی های مربوط به واکسن را با پزشک خود در میان بگذارید

جین می گوید: “من هر کسی را که سوالی دارد یا شک دارد بسیار تشویق می کنم که قبل از اینکه تصورات دروغین بر اساس آنچه در شبکه های اجتماعی دیده است را باور کند ابتدا با پزشک خود یا یک متخصص باروری صحبت کند.”

وی با اشاره به اینکه ایمنی گسترده به افرادی که می خواهند بچه دار شوند بدون ترس از ویروس کمک می کند، دریافت واکسن برای جلوگیری از عفونت COVID-19 واقعاً فواید بزرگی دارد.

جین می گوید: “ما آنقدر خوش شانس هستیم که توانایی  گرفتن واکسن COVID-19 را به این سرعت داریم.” “واقعاً همه ما باید از این محافظت بهره ببریم زیرا نتیجه آن در غیر این صورت می تواند بسیار وحشتناک باشد.”

 

منبع:

everydayhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی