تغذيه سالم سلامت

رژیم باروری چیست؟

تقویم فارسی اندروید

رژیم باروری برای کمک به باردار شدن با ایجاد چندین تغییر در رژیم غذایی و سطح فعالیت شما طراحی شده است. این تغییرات بر مصرف برخی از غذاهایی که اعتقاد بر این است که باروری را تقویت می کنند مانند پروتئین گیاهی و محصولات لبنی پرچرب تأکید دارند.

رژیم باروری

پزشکان مختلف، از جمله نویسندگان کتاب “رژیم غذایی باروری” این نظریه را مطرح کردند که رژیم غذایی و ورزش می تواند بر باروری تأثیر بگذارد و این رژیم غذایی ریشه علمی دارد. محققان دانشکده پزشکی هاروارد، داده‌ های یک مطالعه بزرگ و طولانی‌ مدت را که شامل بیش از 100000 زن بود، بررسی کردند تا بدانند این زنان چه می‌ خورند و چند بار باردار می‌ شوند.

دکتر والتر ویلت و نویسنده همکارش، دکتر خورخه چاوارو، به بررسی این موضوع پرداختند که کدام عوامل رژیم غذایی و ورزش برای باروری مهم‌ تر هستند. استراتژی های موجود در کتاب آنها به طور خاص ناباروری تخمک گذاری را هدف قرار داده است که نوعی ناباروری است که اگر تخمدان های شما در طول هر چرخه قاعدگی تخمک های بالغ تولید نکنند، دچار ناباروری می شوید.

اگرچه این تحقیقات ثابت نمی کند که پیروی از رژیم باروری به باردار شدن شما کمک می کند اما متخصصان تغذیه می گویند که برخی از جنبه های این برنامه قطعاً ممکن است شانس باردار شدن شما را افزایش دهد.

اخبار و گزارش جهانی 2021 ایالات متحده در بهترین رژیم‌ های غذایی رتبه 14 را به رژیم باروری در بهترین رژیم‌ های غذایی اختصاص می‌ دهد و به آن نمره کلی 3.4 از 5.2 می‌ دهد. بیایید با هم در مورد مزایا و معایب مرتبط با این برنامه غذایی اطلاعاتی کسب کنیم تا مشخص کنید آیا این رژیم غذایی مناسب شماست یا خیر.

آنچه کارشناسان می گویند

“رژیم غذایی باروری توصیه هایی را برای زنانی که سعی می کنند شانس بارداری خود را افزایش دهند ارائه می دهد. توصیه ها شامل پرهیز از چربی های ترانس، خوردن غذاهای پر فیبر و ترکیب بیشتر وعده های غذایی گیاهی است. کارشناسان معتقدند این نکات ممکن است برای زنانی که سعی در باردار شدن دارند مفید باشد.”

چه چیزی می توانید بخورید؟

“رژیم غذایی باروری” 10 تغییر کلیدی در رژیم غذایی و ورزش را مشخص می کند که افراد می توانند شانس باردار شدن خود را افزایش دهند. تغییرات بر تغییر از غذاهای خاصی که ممکن است مانع لقاح شوند به غذاهایی که به طور بالقوه می توانند به لقاح کمک کنند، تأکید می کند.

  • از چربی های ترانس دوری کنید. چربی های ترانس مصنوعی در ایالات متحده به دلیل اثرات نامطلوب بر سلامتی آنها ممنوع شده است اما شما باید سعی کنید از چربی های ترانس طبیعی موجود در مارگارین، شیرینی و غذاهای سرخ شده نیز دوری کنید.
  • بیشتر از روغن های گیاهی غیراشباع استفاده کنید. مانند روغن زیتون و روغن کانولا.
  • پروتئین گیاهی مانند لوبیا و آجیل بیشتر و پروتئین حیوانی کمتری مصرف کنید.
  • غلات کامل و سایر منابع کربوهیدراتی را انتخاب کنید که “اثرات کمتر و کندتری بر قند خون و انسولین دارند” به جای “کربوهیدرات های بسیار تصفیه شده که به سرعت قند و انسولین خون را افزایش می دهند.”
  • چربی شیر را هر روز به شکل یک لیوان شیر کامل، یک ظرف کوچک بستنی یا یک فنجان ماست پرچرب مصرف کنید و به طور موقت شیر بدون چربی و لبنیات کم چرب یا بدون چربی مانند پنیر و ماست منجمد را با گزینه های پرچرب جایگزین کنید.
  • یک مولتی ویتامین با اسید فولیک – که برای رشد جنین حیاتی است – و سایر ویتامین های B مصرف کنید.
  • مقدار زیادی آهن از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و مکمل ها دریافت کنید اما از گوشت قرمز نه.
  • مراقب آنچه می نوشید باشید. از نوشابه های شیرین و سایر نوشیدنی های حاوی قند خودداری کنید. قهوه، چای و نوشیدنی های الکلی را در حد اعتدال بنوشید. در عوض، آب بنوشید.
  • وزن سالم را هدف بگیرید. بر اساس این تحقیقات، اگر اضافه وزن دارید، کاهش بین 5 تا 10 درصد از وزن شما می تواند تخمک گذاری را شروع کند.
  • یک برنامه ورزشی روزانه را شروع کنید یا اگر از قبل ورزش می کنید، سخت تر تمرین کنید. با این حال، نباید زیاده روی کنید، به خصوص اگر به طور بالقوه دچار کمبود وزن هستید زیرا ورزش بیش از حد می تواند اثر ضد بارداری داشته باشد.

نویسندگان “رژیم غذایی باروری” اضافه می کنند که اگر سیگار می کشید باید سعی کنید آن را ترک کنید زیرا تحقیقات نشان داده است که سیگار تأثیر نامطلوب قابل توجهی بر باروری دارد.

رژیم باروری

چه چیزی باید بدانید

رژیم باروری به طور خاص یک رژیم کاهش وزن نیست. با این حال، این تحقیقات نشان می دهد که زنانی که شاخص توده بدنی بین 20 تا 24 داشتند، کمترین احتمال را برای باردار شدن داشتند.

شاخص توده بدنی (BMI) یک معیار مغرضانه است که عوامل متعددی مانند ترکیب بدن، قومیت، نژاد، جنسیت و سن را در نظر نمی‌ گیرد.

علیرغم اینکه شاخص توده بدنی یک معیار ناقص است، امروزه به طور گسترده در جامعه پزشکی استفاده می شود زیرا روشی ارزان و سریع برای تجزیه و تحلیل وضعیت سلامت و نتایج بالقوه است.

علاوه بر این، نویسندگان خاطرنشان می کنند که زنان دارای اضافه وزن که مشکل تخمک گذاری دارند ممکن است بتوانند با کاهش وزن شانس خود را بهبود بخشند. بنابراین، “رژیم غذایی باروری” شامل نکاتی برای کاهش وزن متوسط است. نویسندگان حدس می زنند که برخی از استراتژی ها ممکن است به بهبود باروری در مردان نیز کمک کند.

نویسندگان توصیه می‌ کنند کسانی که می‌ خواهند با رژیم باروری وزن کم کنند، یک صبحانه خوب – که شامل تخم‌مرغ، ماست، یا بلغور جو دوسر است، با نان تست سبوس‌ دار – در عرض چند ساعت پس از بیداری در روز بخورند. این به دریافت پروتئین گیاهی، غلات کامل و شیر کامل کمک می کند.

نویسندگان همچنین توصیه می کنند که زنانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند بعد از شام چیزی نخورند اما نیازی نیست که برای وعده های غذایی یا میان وعده های خود زمان بندی کنید. این رژیم فقط بر روی غذاهای خاص تمرکز می کند، نه برای خوردن در زمان های خاص روز یا برای چرخش غذاها.

وقتی صحبت از ورزش می شود، اگر رژیم باروری را دنبال می کنید و در حال حاضر فعال نیستید، باید یک برنامه ورزشی که شامل برخی تمرینات شدید باشد، شروع کنید. نویسندگان می نویسند: “کار کردن ماهیچه ها برای تخمک گذاری و لقاح خوب است نه بد و این بخشی جدایی ناپذیر از کاهش یا کنترل وزن و کنترل قند خون و انسولین است.”

فعالیت بدنی شدید ممکن است شامل ورزش‌ های رقابتی یا ورزش‌ هایی مانند دویدن، دوچرخه‌ سواری سریع، تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) و کلاس‌ های تناسب اندام گروهی باشد که بر کاردیو مانند بوت کمپ، کیک بوکسینگ، اسپینینگ و زومبا تإکید دارند.

چه چیزی بخوریم

  • روغن های گیاهی غیراشباع مانند روغن زیتون و روغن کانولا
  • پروتئین گیاهی از لوبیا و آجیل
  • غلات کامل
  • شیر کامل، بستنی یا ماست پرچرب
  • میوه ها، سبزیجات و لوبیاهای غنی از آهن

چه چیزی نباید بخوریم

  • چربی های ترانس
  • پروتئین حیوانی به خصوص گوشت قرمز
  • محصولات غلات بسیار تصفیه شده
  • نوشیدنی های شیرین شده با شکر
  • قهوه و چای (فقط در حد اعتدال بنوشید)
  • الکل (فقط در حد اعتدال بنوشید)

روغن گیاهی غیر اشباع

این رژیم غذایی جایگزین چربی اشباع شده با چربی تک غیراشباع و چربی غیراشباع چندگانه را توصیه می کند. این نوع چربی ها سالم محسوب می شوند. چربی های تک غیراشباع در روغن زیتون، روغن کانولا، آووکادو و مغزهایی مانند بادام هندی و بادام یافت می شوند. دانه هایی مانند کنجد و دانه کدو تنبل نیز منابع خوبی از چربی های تک غیراشباع هستند.

چربی های چند غیر اشباع در ماهی های چرب و سردابی مانند ساردین، سالمون و تن یافت می شود. با این حال، از آنجایی که ماهی می‌ تواند منبع جیوه باشد (که برای کودک در حال رشد خطرناک است)، رژیم باروری دریافت چربی‌ های غیراشباع چندگانه را از منابع گیاهی مانند دانه‌ های کتان، گردو و روغن کانولا توصیه می‌ کند. دانه های سویا، آفتابگردان و روغن گلرنگ نیز می توانند چربی های چند غیر اشباع را تأمین کنند.

پروتئین گیاهی

نویسندگان “رژیم غذایی باروری” دریافتند که زنانی که بیشترین دریافت پروتئین حیوانی را داشتند، نسبت به زنانی که کمترین پروتئین حیوانی را دریافت می کردند، بیشتر در معرض ناباروری تخمک گذاری بودند. در واقع، افزودن یک وعده گوشت قرمز، مرغ یا بوقلمون در روز تقریباً 32 درصد افزایش خطر ناباروری تخمک‌ گذاری را به دنبال دارد.

علاوه بر این، زمانی که محققان پروتئین گیاهی را مورد بررسی قرار دادند، عکس این موضوع صادق بود: زنانی که پروتئین گیاهی زیادی مصرف می‌ کردند بسیار کمتر در معرض ناباروری تخمک‌ گذاری بودند. بنابراین، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که خوردن پروتئین بیشتر از گیاهان و کمتر از حیوانات می تواند به ناباروری کمک کند و شانس باروری شما را افزایش دهد.

غلات کامل

مقدار کل کربوهیدرات در رژیم باروری با ناباروری تخمک گذاری ارتباطی نداشت. با این حال، به نظر می رسد که نوع منابع کربوهیدرات نقش داشته باشد.

به طور خاص، زنانی که کربوهیدرات‌ های زیادی با بار گلیسمی بالا مصرف می‌ کردند – اساساً غذاهایی که تمایل به هضم و تبدیل سریع به قند دارند – نسبت به زنانی که کربوهیدرات‌ های با بار گلیسمی پایین‌ تری مصرف می‌ کردند، بیشتر در معرض ناباروری بودند.

این رژیم غذایی نیازی به رعایت شاخص گلیسمی ندارد. در عوض، به سادگی توصیه می‌ کند که برای نان و ماکارونی به سراغ غلات کامل بروید، حبوبات بیشتری مصرف کنید و سبزیجات و میوه‌ های کامل مصرف کنید. شما همچنین باید نوشابه خود را جایگزین با آب کنید.

محصولات شیر کامل

ویلت و چاوارو ارتباطی بین لبنیات کم‌ چرب و ناباروری پیدا کردند: هر چه محصولات لبنی کم‌ چرب در رژیم غذایی یک زن بیشتر باشد، احتمال اینکه برای باردار شدن مشکل داشته باشد، بیشتر می‌ شود. برعکس، هر چه محصولات لبنی پرچرب در رژیم غذایی یک زن بیشتر باشد، احتمال بروز مشکلاتی برای باردار شدن او کاهش می یابد.

“قوی ترین غذای باروری” شیر کامل است و پس از آن بستنی و ماست پرچرب. بنابراین، “رژیم غذایی باروری” توصیه می کند که هر زنی که سعی در باردار شدن دارد، روزانه یک وعده شیر پرچرب، بستنی یا ماست مصرف کند. اندازه سرو بستنی حدود نصف فنجان است.

میوه ها، سبزیجات و لوبیاهای غنی از آهن

طبق گفته “رژیم غذایی باروری”، زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند، زمانی که بین 40 تا 80 میلی گرم آهن در روز مصرف می کنند، شانس بیشتری دارند که دو تا چهار برابر بیشتر از توصیه های دریافت آهن عمومی برای زنان است.

برای به دست آوردن این مقدار آهن، این رژیم غذایی تمرکز بر غذاهای گیاهی غنی از آهن را توصیه می کند. به عنوان مثال، زردآلو، سبزیجات با برگ های تیره مانند اسفناج، مارچوبه و نارگیل همگی سرشار از آهن هستند، مانند بسیاری از لوبیاها و برخی آجیل ها.

با پزشک خود در مورد مصرف مکمل آهن صحبت کنید. در واقع، بسیاری از ویتامین های دوران بارداری حاوی دوز بالایی از آهن هستند.

از آنجایی که رژیم باروری منعطف است – فقط انواع خاصی از غذاها مانند پروتئین های گیاهی را توصیه می کند، برخلاف نیاز به غذاهای خاص – اصلاح آن آسان است. به عنوان مثال، اگر از یک رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنید، تا زمانی که مطمئن شوید که فیبر و پروتئین گیاهی کافی را از غذاهای بدون گلوتن دریافت می کنید، به راحتی می توانید از غذاهای حاوی گلوتن اجتناب کنید. اگر آلرژی غذایی برای شما تشخیص داده شده است، مانند آلرژی به آجیل درختی، می توانید با رعایت اصول اولیه رژیم باروری، از مصرف هر آجیل درختی صرف نظر کنید.

رژیم غذایی برای زنانی که به شیر آلرژی دارند، کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند یا کسانی که شیر دوست ندارند کمی مشکل ایجاد می کند. در این موارد، سعی کنید از توصیه های دیگر مانند خوردن پروتئین گیاهی بیشتر و ورزش بیشتر پیروی کنید.

بارداری

نمونه لیست خرید

رژیم باروری بر سبزیجات تیره و برگ دار، کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین های گیاهی و چربی های سالم تأکید دارد. لیست خرید زیر پیشنهاداتی برای شروع رژیم غذایی ارائه می دهد. توجه داشته باشید که این یک لیست خرید قطعی نیست و ممکن است غذاهای دیگری را پیدا کنید که برای شما بهتر عمل کنند.

  • سبزی های برگ دار تیره (اسفناج، کیل، سوئیس چارد)
  • کلم بروکلی، مارچوبه، کدو سبز
  • مرکبات (گریپ فروت، پرتقال)
  • انواع توت ها (رزبری، بلوبری، شاه توت)
  • موز، آووکادو
  • نان و ماکارونی سبوس دار
  • برنج قهوه ای و کینوا
  • توفو، مرغ، ماهی سالمون، کنسرو ماهی تن، ساردین، تخم مرغ
  • ماست پر چرب، شیر، پنیر کاتیج
  • بستنی (از طعم های مصنوعی یا مقادیر زیاد شکر اضافه خودداری کنید)

نمونه برنامه غذایی

“رژیم غذایی باروری” شامل برنامه های غذایی به ارزش یک هفته و 15 دستور غذا برای غذاهایی است که رژیم را رعایت می کنند، از جمله سوپ عدس قرمز، بادام سوخاری و زنجبیل، کلم بروکلی و گراتن لوبیا سفید و ماهی سالمون با لعاب پرتقالی.

برنامه غذایی سه روزه زیر همه چیز را شامل نمی شود اما می تواند به شما یک درک کلی از ظاهر رژیم باروری بدهد. اگر این رژیم غذایی را دنبال می کنید، ممکن است وعده های غذایی دیگری برای ذائقه و ترجیحات شما مناسب تر باشد.

روز 1

  • صبحانه: نان تست آووکادو و تخم مرغ؛ 240 میلی لیتر لیوان شیر پر چرب، 1 عدد موز
  • ناهار: 1 فنجان سالاد گیاهی کینوا؛ 1 عدد سیب
  • شام: تاکوی ماهی با سس تند و سالسای سبزیجات کبابی شیرین و تند

روز 2

  • صبحانه: 3/4 فنجان ماست یونانی پر چرب با توت تازه
  • ناهار: ساندویچ مدیترانه ای. 1 فنجان سوپ عدس کاری قرمز با کیل؛ زیتون کالاماتا 5 عدد
  • شام: پاستای فلفل قرمز و اسفناج سرخ شده؛ سالاد بو داده چغندر و فتا

روز 3

  • صبحانه: 1 فنجان بلغور جو دوسر با گردو یا بادام، نارگیل و میوه
  • ناهار: 1 فنجان سوپ ریحان و گوجه فرنگی؛ کراکر غلات کامل؛ 1/2 فنجان پنیر کاتیج پرچرب
  • شام: سالمون پخته شده در فر با گیاهان؛ مارچوبه بو داده؛ سبزی مخلوط

مزایا و معایب

جنبه مثبت

  • این رژیم غذایی به طور کلی سالم است.
  • غذاهای گیاهی مورد تأکید قرار می گیرند.
  • از غذاهای پر قند پرهیز می کند.
  • از چربی های ترانس دوری می کند.

جنبه منفی

  • این رژیم غذایی نیاز به کالری شماری دارد.
  • تأکید بر محصولات لبنی پرچرب
  • ممکن است نیاز به آماده سازی وعده غذایی بیشتری داشته باشد.
  • می تواند حاوی آهن بیش از حد باشد.

مزایا

رژیم باروری برای زنانی طراحی شده است که در تلاش برای باردار شدن هستند اما بسیاری از توصیه های آن – خوردن مقدار زیادی سبزیجات، پرهیز از غذاهای شیرین و دریافت فیبر فراوان – می تواند برای هر کسی، نه فقط برای زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند، اعمال شود. با این حال، نویسندگان”رژیم غذایی باروری” مراقب مواردی هستند که توصیه های آنها برای حل ناباروری ممکن است با توصیه های یک رژیم غذایی کلی سالم مطابقت نداشته باشد.

رژیم باروری مصرف پروتئین حیوانی کمتر و پروتئین گیاهی بیشتر را توصیه می کند. انجام این کار مصرف فیبر شما را افزایش می دهد (غذاهای گیاهی با پروتئین بالا، مانند لوبیا، همچنین دارای فیبر بالایی هستند) و مصرف ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را بهبود می بخشد.

کربوهیدرات‌ هایی که به سرعت هضم می‌ شوند (نوعی که در نوشابه‌ ها، کیک‌ ها و سایر شیرینی‌ ها، چیپس، نان سفید و آبجو یافت می‌ شوند) برای باروری مضر هستند.

از زمان انتشار “رژیم غذایی باروری”، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) چربی های ترانس مصنوعی را ممنوع کرد، بنابراین اجتناب از آنها باید نسبتاً آسان باشد.

معایب

نویسندگان “رژیم غذایی باروری” بر این باورند که لبنیات پرچرب می تواند به بهبود عملکرد تخمدان کمک کند و در نتیجه به کاهش ناباروری کمک کند. با این حال، آنها همچنین بیان می کنند که مصرف طولانی مدت لبنیات پرچرب زیاد ممکن است سالم ترین رویکرد برای بدن شما نباشد. علاوه بر این، افزودن لبنیات پرچرب ممکن است به این معنی باشد که باید مراقب غذاهای دیگری باشید که می‌ خورید تا از افزایش تعداد کالری خود جلوگیری کنید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند زمان بر باشد. اگر رژیم غذایی را همانطور که ذکر شد دنبال کنید، زمان بیشتری را برای آماده سازی وعده های غذایی صرف خواهید کرد زیرا باید مواد سالم را از ابتدا بپزید که ممکن است همیشه برای برنامه شما ایده آل نباشد.

زنانی که در سنین باروری هستند، مانند زنان باردار، بسیار بیشتر از مردان به آهن نیاز دارند اما قبل از مصرف آهن بیشتر از مقدار موجود در ویتامین دوران بارداری، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آیا رژیم باروری یک انتخاب سالم برای شماست؟

رژیم باروری عمدتاً با دستورالعمل های فدرال برای رژیم غذایی سالم مطابقت دارد. دستورالعمل‌ های رژیم غذایی 2020 تا 2025 وزارت کشاورزی ایالات متحده برای آمریکایی‌ ها مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های مغذی را توصیه می‌ کند در حالی که در محدوده توصیه‌ شده 2000 کالری در روز برای مدیریت وزن باقی بمانید. USDA همچنین توصیه می‌ کند که غذاها و نوشیدنی‌ های حاوی مقادیر بالاتر قند، چربی اشباع و سدیم را محدود کنید و همچنین مصرف نوشیدنی‌ های الکلی را محدود کنید. دستورالعمل های فدرال عبارتند از:

  • سبزیجات از همه نوع – سبز تیره؛ قرمز و نارنجی؛ لوبیا، نخود و عدس؛ نشاسته ای و سبزیجات دیگر
  • میوه ها، به خصوص میوه های کامل
  • غلات که حداقل نیمی از آنها غلات کامل هستند.
  • لبنیات، از جمله شیر بدون چربی یا کم چرب، ماست و پنیر یا نسخه های بدون لاکتوز و نوشیدنی های غنی شده سویا و ماست به عنوان جایگزین
  • غذاهای پروتئینی، از جمله گوشت بدون چربی، مرغ و تخم مرغ؛ غذای دریایی؛ لوبیا، نخود و عدس؛ و آجیل، دانه ها و محصولات سویا
  • روغن ها، از جمله روغن های گیاهی و روغن های موجود در مواد غذایی، مانند غذاهای دریایی و آجیل

تنها تفاوت عمده بین دستورالعمل های USDA و رژیم باروری، بخش لبنیات است. USDA شیر بدون چربی و ماست بدون چربی یا کم چرب را توصیه می کند، در حالی که رژیم باروری به طور خاص به نسخه های پرچرب محصولات لبنی نیاز دارد. رژیم باروری همچنین پروتئین حیوانی بدون چربی را محدود می کند.

اگر در حالی که برنامه رژیم باروری را دنبال می کنید سعی می کنید وزن خود را کاهش دهید، ممکن است لازم باشد کالری ها را بشمارید تا مطمئن شوید که خیلی کم یا بیش از حد دریافت نمی کنید. محدوده ایده آل حدود 1500 تا 1750 کالری در روز برای کاهش وزن است اما این اعداد بر اساس عوامل مختلفی مانند سن، وزن، جنس و سطح فعالیت بدنی متفاوت است.

علاوه بر این، کسانی که وزن طبیعی دارند ممکن است نیاز به شمارش کالری داشته باشند تا مطمئن شوند که در حین پیروی از برنامه رژیم غذایی افزایش یا کاهش نمی دهند. برای کنترل وزن معمولاً 2000 کالری در روز توصیه می شود.

به استثنای لبنیات پرچرب، توصیه‌ های رژیم باروری برای میوه‌ ها، سبزیجات، پروتئین گیاهی و غلات کامل همان چیزی است که اکثر کارشناسان تغذیه یک برنامه غذایی سالم در نظر می‌ گیرند.

فواید سلامتی

خوردن بیشتر غذاهای گیاهی باعث کاهش مصرف چربی های اشباع شده می شود که ممکن است به سلامت کلی شما کمک کند. به طور کلی جایگزین کردن این غذاها با گزینه هایی که فیبر بیشتری دارند ایده خوبی است. رژیم باروری قند را نیز محدود می کند که برای قلب شما مفید است. تحقیقات نشان می‌ دهد که کاهش مصرف قند می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و سایر مشکلاتی را که تحت تأثیر رژیم غذایی نامناسب هستند، کاهش دهد.

رژیم باروری همچنین چربی های ترانس را که در مارگارین، غذاهای سرخ شده و برخی از محصولات پخته شده یافت می شود، محدود می کند. چربی های ترانس طبیعی، زمانی که در مقادیر بیش از حد مصرف شوند، با بیماری قلبی مرتبط هستند.

خطرات سلامتی

در حالی که هیچ خطر رایجی در رابطه با رژیم باروری وجود ندارد، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است آهن بیش از حد دریافت شود. مهم است که در مورد مصرف آهن با پزشک خود صحبت کنید تا در مصرف آن زیاده روی نکنید. علاوه بر این، مصرف بیش از حد لبنیات پرچرب می تواند منجر به افزایش وزن شود.

کلام آخر

اگرچه می توانید با رژیم باروری وزن کم کنید اما این هدف اصلی آن نیست. این رژیم برای کمک به افرادی است که به دلیل عدم تخمک گذاری مشکل باردار شدن دارند. با این وجود، این یک رژیم غذایی به طور کلی سالم است. همراه با توصیه هایی در مورد فعالیت بدنی، این رژیم باید سلامت کلی شما را بهبود بخشد و ممکن است به شما در باردار شدن کمک کند.

منبع:

verywellfit

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی