خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص سس کچاپ

تقویم فارسی اندروید

سس کچاپ یک چاشنی مبتنی بر گوجه فرنگی است که معمولاً برای تقویت طعم غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده یا هات داگ استفاده می شود. این غذای محبوب علاوه بر کنسانتره گوجه فرنگی می تواند حاوی مواد دیگری نیز باشد، از جمله سرکه، نمک، ادویه جات ترشی جات و حتی شربت ذرت با فروکتوز بالا.

کلمه “catsup” نیز برای آن استفاده می شود، اگرچه کچاپ نام رایج تر در آمریکای شمالی است. این نسخه ای است که توسط محبوب ترین مارک ها استفاده می شود.

سس کچاپ ممکن است منبع کالری اضافه، قند و سدیم باشد اما از آنجا که معمولاً به مقدار زیاد مصرف نمی شود، می توان آن را در یک رژیم غذایی سالم گنجاند. لااقل اگر تاکنون از خوردن سس کچاپ توسط کودکتان ناراحت و نگران می شدید، این مقاله را بخوانید تا بدانید دیگر جایی برای نگرانی نیست.

سس کچاپ

حقایق تغذیه ای سس کچاپ

اطلاعات تغذیه زیر توسط USDA برای یک قاشق غذاخوری (15 گرم) سس گوجه فرنگی ارائه شده است.

  • کالری: 15
  • چربی: 0.02 گرم
  • سدیم: 136 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 4.1 گرم
  • فیبر: 0.05 گرم
  • شکر: 3.2 گرم
  • پروتئین: 0.2 گرم

کربوهیدرات

یک وعده معمولی کچاپ 15 کالری و کمی بیش از 4 گرم کربوهیدرات دارد. بیشتر کربوهیدرات ها از شکر و کمتر از یک گرم از فیبر به دست می آید. یک بسته معمولی سس کچاپ کوچکتر از یک قاشق غذاخوری (10 گرم) است بنابراین کالری، کربوهیدرات و قند کمتری دارد.

برخی از مارک های سس کچاپ بدون شیرین کننده اضافه شده است. اینها احتمالاً کربوهیدرات کمتری دارند. به عنوان مثال، یک نام تجاری شیرین نشده 10 کالری، 2 گرم کربوهیدرات و 1 گرم کربوهیدرات در هر وعده غذاخوری یک قاشق غذاخوری فراهم می کند.

بار گلیسمی تخمینی یک وعده سس کچاپ 2 قاشق غذاخوری است که این غذا را به یک غذای کم گلیسمی تبدیل می کند. بار گلیسمی هنگام تخمین تأثیر غذا بر سطح گلوکز خون، اندازه وعده را در نظر می گیرد.

چربی

سس کچاپ چربی بسیار کمی دارد و در هر وعده فقط 0.02 گرم دارد.

پروتئین

سس کچاپ همچنین پروتئین کمی دارد و تنها 0.2 گرم در هر وعده غذاخوری مصرف می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی

از آنجایی که سس کچاپ در مقادیر کم مصرف می شود، منبع خوبی از ریزمغذی ها نیست. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و ویتامین A است و همچنین می تواند بسته به مقدار مصرفی، منبع خوبی از ویتامین K، پتاسیم و منگنز باشد اما احتمالاً به اندازه کافی سس گوجه فرنگی برای دریافت سطوح قابل توجهی از این مواد مغذی مصرف نمی کنید.

کالری

باز هم، از آنجایی که سس کچاپ تمایل دارد در مقادیر کم مصرف شود، معمولا منبع کالری قابل توجهی نیست. یک قاشق غذاخوری 15 کالری دارد.

فواید سلامتی

غذاهایی مانند کچاپ که در مقادیر بسیار کم مصرف می شوند احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر سلامت شما ندارند.

گنجاندن گوجه‌ فرنگی در رژیم غذایی شما می‌ تواند فوایدی داشته باشد زیرا حاوی لیکوپن و سایر ترکیبات با پتانسیل آنتی‌ اکسیدانی است اما به احتمال زیاد به اندازه کافی سس کچاپ برای به دست آوردن این فواید نمی خورید.

با این حال، منابعی وجود دارند که فواید سس کچاپ را برای سلامتی ترویج می کنند. بررسی ادعاها و علم پشت آن می تواند مفید باشد. در بسیاری از موارد، مطالعات ذکر شده در واقع از مزایای سلامتی سس گوجه فرنگی پشتیبانی نمی کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

مطالعه ای که در سال 2010 منتشر شد، رابطه بین محصولات غذایی مبتنی بر گوجه فرنگی و خطر ابتلا به سرطان پروستات را بررسی کرد. محققان عنوان کردند که محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی حاوی فیتوکمیکال های ضد سرطان هستند که می تواند بر سطوح خطر در مردان تأثیر بگذارد. آنها همچنین عنوان کردند که محصولات غذایی جدید مبتنی بر گوجه فرنگی که به عنوان غذاهای کاربردی نیز شناخته می شوند، می توانند برای هدف قرار دادن سرطان پروستات طراحی شوند.

با این حال، سس گوجه فرنگی در این مطالعه ذکر نشده است، به جز اینکه بگوییم کچاپ و آب گوجه فرنگی حدود 15٪ از کل مصرف محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که مکمل لیکوپن می تواند عملکرد اندوتلیال را در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی بهبود بخشد اما در داوطلبان سالم نه.

با این حال، این محققان تأثیر گوجه فرنگی یا غذاهای مبتنی بر گوجه فرنگی، فقط ترکیب لیکوپن را مطالعه نکردند. بنابراین مشخص نیست که آیا این مزیت برای کسانی که سس گوجه فرنگی را در مقادیر معمولی مصرف می کنند به دست می آید یا خیر.

ممکن است LDL را کاهش دهد

سطوح بالای لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به عنوان کلسترول بد نیز شناخته می شود، می تواند منجر به افزایش خطر بیماری قلبی شود. لیکوپن می تواند در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مفید باشد و یک مطالعه دیگر نشان داده است که آب گوجه فرنگی می تواند سطح LDL را کاهش دهد.

مکمل رژیم غذایی با آب گوجه فرنگی، همانطور که این مطالعه نشان داد، می تواند نتایج مفیدی بر روی LDL و HDL (کلسترول خوب) داشته باشد. یافته ها به آب گوجه فرنگی نسبت داده شد نه سس کچاپ، بنابراین تحقیقات بیشتری برای مشاهده تأثیر سس کچاپ روی سطح کلسترول نیاز است.

کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری ها

در یک مرور کلی منتشر شده از فواید لیکوپن، محققان خاطرنشان می کنند که وقتی گوجه فرنگی خام با استفاده از گرما به آب گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی تبدیل می شود، به شکلی تبدیل می شود که استفاده از آن برای بدن انسان آسان تر است.

نویسندگان این مطالعه به پتانسیل آنتی اکسیدانی قوی لیکوپن اشاره می کنند و خاطرنشان می کنند که لیکوپن ممکن است به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان های پروستات، سینه، ریه، مثانه، تخمدان ها، روده بزرگ و پانکراس کمک کند.

کچاپ حاوی 9.9 تا 13.44 میلی گرم لیکوپن در هر 100 گرم است، در حالی که گوجه فرنگی تازه حاوی 0.88 تا 7.44 میلی گرم لیکوپن در هر 100 گرم است. در حالی که این اختلاف ممکن است به نظر برسد که سس کچاپ حاوی لیکوپن بیشتری است، مهم است که استفاده معمولی از هر غذا را در نظر بگیرید.

بعید است که کسی 100 گرم سس کچاپ مصرف کند. یک قاشق غذاخوری حدود 15 گرم است. برای دریافت 100 گرم باید تقریباً هفت وعده سس گوجه فرنگی مصرف کنید. یک وعده سس کچاپ تنها حدود 1.5 میلی گرم لیکوپن را تامین می کند. با این حال، یک گوجه فرنگی بزرگ و کامل می تواند 185 گرم یا بیشتر وزن داشته باشد. اگر سالاد گوجه فرنگی را با 200 گرم گوجه فرنگی تازه مصرف کنید، از 1.6 تا 15 میلی گرم لیکوپن سود خواهید برد.

از بینایی پشتیبانی می کند

گوجه فرنگی غنی ترین منبع ویتامین A است که سلامت بینایی را بهبود می بخشد و به عنوان یک ماده پیشگیری کننده قوی برای مقابله با دژنراسیون ماکولا که می تواند منجر به نابینایی شود، عمل می کند.

باروری مردانه

مصرف سس گوجه فرنگی باعث افزایش باروری مردان می شود. این بیانیه برگرفته از مطالعات جامعی است که توسط کارشناسان انجام شده است. حاوی مقدار زیادی لیکوپن است که باعث افزایش میزان اسپرم می شود.

جلوگیری از سرطان سینه

لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که باعث افزایش باروری و مقابله با سرطان پروستات در مردان می شود. در زنان، لیکوپن به مقابله و همچنین پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند.

تقویت استخوان ها

از دست دادن استخوان و پیری اجتناب ناپذیر است اما این روند می تواند کند شود. لیکوپن توانایی بیشتری برای مقابله با رادیکال‌ های آزاد دارد که استخوان‌ ها را قوی نگه می‌ دارد و تحلیل رفتن استخوان را کند می‌ کند.

فعالیت آنتی اکسیدانی

سس گوجه فرنگی یک منبع عالی از آنتی اکسیدان است که پوستی سالم تر و روشن تر را ایجاد می کند. برای حفظ سلامت پوست آن را به رژیم غذایی اضافه کنید.

منبع ویتامین C

ویتامین C همراه با لیکوپن پوستی روشن تر، شفاف تر و سالم تر می دهد. همه این فواید را می توان با افزودن سس گوجه فرنگی یا استفاده از گوجه فرنگی تازه به عنوان ماسک صورت به دست آورد.

آلرژی

کسانی که به گوجه فرنگی حساسیت دارند نباید سس کچاپ مصرف کنند. کسانی که آلرژی های مرتبط دارند (از جمله حساسیت به لاتکس یا علف های خاص) ممکن است هنگام مصرف سس گوجه فرنگی نیز واکنش نشان دهند. علائم آلرژی دهان ممکن است شامل خارش یا تورم دهان، صورت، لب، زبان و گلو باشد. موارد شدید ممکن است شامل اشکال در بلع یا تنفس باشد.

تغذیه سالم

اثرات نامطلوب

افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن باید در مصرف سس کچاپ محتاط باشند. در حالی که برندها لزوماً ترکیبات حاوی گلوتن را در محصول خود ندارند، سس کچاپ در معرض آلودگی متقابل است.

همچنین، کسانی که مراقب مصرف قند یا سدیم خود هستند، هنگام انتخاب سس کچاپ باید فهرست مواد تشکیل دهنده و برچسب حقایق تغذیه را مطالعه کنند. بسیاری از برندها شامل قندهای افزوده شده و اکثر آنها سدیم را به عنوان یک ماده تشکیل می دهند.

انواع

برندهای مختلف سس کچاپ و سبک های مختلفی وجود دارد. محبوب ترین مارک ها حاوی مواد مشابهی مانند کنسانتره گوجه فرنگی، سرکه، شکر، نمک و سایر طعم ها و ادویه ها هستند. حتی انواع ارگانیک یا آنهایی که برچسب “طبیعی” دارند، احتمالا حاوی قند و سدیم اضافه شده هستند.

برخی از برندها انواع سس کچاپ کم قند و کم سدیم را نیز عرضه می کنند. همچنین سس کچاپ طعم‌ دار و دستور العمل‌ هایی برای سس کچاپ عسلی، سس کچاپ پودر کاری، کچاپ سریراچا، کچاپ مول و سس کچاپ سرکه بالزامیک را خواهید یافت.

ذخیره سازی و ایمنی مواد غذایی

به گفته USDA، چاشنی های تجاری مانند سس کچاپ اگر پس از باز شدن در یخچال نگهداری شوند، معمولاً برای شش ماه مفید هستند. سس کچاپ تجاری پایدار در قفسه زمانی که پس از باز شدن در دمای اتاق نگهداری شود بی خطر است. کیفیت، نه ایمنی، دلیلی است که برچسب روی این محصولات نشان می دهد که پس از باز شدن در یخچال نگهداری شوند.

نحوه تهیه

در حالی که می توانید به راحتی سس کچاپ را در هر فروشگاه مواد غذایی خریداری کنید، می توانید آن را در خانه نیز تهیه کنید. وقتی سس کچاپ را در آشپزخانه خود درست می کنید، می توانید مواد تشکیل دهنده را کنترل کنید و چاشنی متناسب با الگوی غذایی خود درست کنید.

برای تهیه سس کچاپ خود، با گوجه فرنگی تازه شروع کنید. در تابستان از بازار کشاورزی محلی یا میوه و تره بار دیدن کنید یا خودتان آن را برای برداشتی خوش طعم در باغچه بکارید. اگر گوجه فرنگی تازه در دسترس نیست، کنسرو گوجه فرنگی پوست کنده بدون شکر یا سدیم اضافه بخرید.

از آرام پز استفاده کنید تا گوجه فرنگی ها را به مدت 10 تا 12 ساعت به همراه چاشنی های دلخواه بپزید. اینها ممکن است شامل نمک، نمک کرفس، پودر پیاز، فلفل کاین، میخک، فلفل سیاه، سیر یا پودر سیر باشد. برخی افراد سس ورسترشایر یا دارچین را نیز اضافه می کنند.

پس از پختن و نرم شدن این مخلوط، از مخلوط کن استفاده کنید تا بافتی یکنواخت و کرمی تهیه کنید. برای از بین بردن پوست گوجه فرنگی نیز می توانید از کفگیرهای سوراخ دار استفاده کنید. پس از سرد شدن، ادویه را به سلیقه خود تنظیم کنید. سس کچاپ خانگی باید در یخچال نگهداری شود و ظرف دو تا سه هفته استفاده شود.

سس کچاپ را به سیب زمینی سوخاری، تخم مرغ همزده یا دستور پخت گوشت مورد علاقه خود اضافه کنید. همچنین می توانید از سس کچاپ به عنوان سس کوکتل میگو استفاده کنید یا با ترکیب آن با سس سویا و روغن کنجد، یک ماریناد گوشت خوش طعم درست کنید.

منبع:

verywellfit

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی