سلامت سلامت جسمي

چه چیزی باعث دیدن رویای شفاف من می شود؟

تقویم فارسی اندروید

در حالی که ما خواب را زمانی برای شارژ مجدد بدن می‌دانیم، مغز در واقع در طول خواب کاملاً فعال است آن هم با رویا دیدن. رویاهای ما می توانند آرامش بخش یا ترسناک، مرموز یا مفید و واقع بینانه یا خارق العاده و عجیب باشند. گاهی اوقات از خواب بیدار می‌ شویم و نمی‌ دانیم که خواب دیده‌ ایم، در حالی که گاهی اوقات می‌ توانیم رویاهای خود را از نزدیک به خاطر بیاوریم، زیرا آنها بسیار شدید بودند. اینها به رویای شفاف معروف هستند.

رویای شفاف

چه چیزی باعث رویای شفاف می شود؟

دانشمندان و متخصصان مغز مطمئن نیستند که چرا انسان ها اصلا رویا می بینند اما فکر می کنند این خواب با حافظه ارتباط دارد.

رویا دیدن ممکن است به مغز کمک کند هر گونه اطلاعات یا خاطرات غیر ضروری را در حین پردازش و ذخیره چیزهای مهم حذف کند. برخی از افراد پس از خواب و خواب احساس شادابی بیشتری می کنند، حتی اگر خواب دیدن را به خاطر نداشته باشند.

مردم به احتمال زیاد آخرین خوابی را که در چرخه خواب دیده اند به خاطر می آورند اما اگر خیلی شدید به نظر می رسید، می توان یک رویای شفاف را مدت ها پس از وقوع آن به خاطر آورد.

رویاهای شفاف می توانند مثبت یا منفی، واقع بینانه یا فانتزی باشند. دانشمندان می دانند که بیشتر رویاهای سنگین در طول خواب با حرکات سریع چشم (REM) اتفاق می افتد. خواب REM به طور معمول هر 90 دقیقه در طول یک خواب شبانه چرخه می شود و ممکن است 20 تا 25 دقیقه طول بکشد.

حدود 25 درصد از خواب شبانه یک بزرگسال در چرخه های REM سپری می شود. یک فرد بالغ میانگین ​​باید بین هفت تا نه ساعت در شبانه روز بخوابد تا سلامتی مطلوب داشته باشد. این زمان زیادی برای رویاپردازی است!

بنابراین، چه چیزی باعث رویای شفاف می شود؟ دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند اما آنها فکر می کنند عوامل زیر ممکن است نقش داشته باشند.

استرس یا اضطراب

مشکلات واقعی و خیالی می تواند باعث شود که فرد در زندگی روزمره خود استرس و اضطراب را تجربه کند. مشکلات با دوستان، خانواده، مدرسه یا محل کار می تواند باعث رویاهای شدید شود، همانطور که ممکن است رویدادهای بزرگ مانند ازدواج یا خرید خانه هم نقش داشته باشد.

استرس ناشی از حوادث آسیب زا مانند مرگ یکی از عزیزان، سوء استفاده جنسی یا تصادف رانندگی نیز می تواند باعث رویاهای شفاف شود. اضطراب، به ویژه با افزایش خطر کابوس های نگران کننده و شدید همراه است.

اختلالات خواب

مشکلات خوابی که باعث کم خوابی می شود، مانند بی خوابی و نارکولپسی، می تواند خطر دیدن رویاهای واضح را افزایش دهد.

تغییرات در برنامه خواب شما، مانند پرواز به خارج از کشور (و خوابیدن در زمان متفاوت) یا خواب کمتر از حد معمول نیز می تواند این خطر را افزایش دهد.

داروها

برخی داروها وجود دارند که در ایجاد رویای شفاف نقش دارند. این داروها شامل بسیاری از داروهای ضد افسردگی، مسدود کننده های بتا، داروهای فشار خون، داروهای بیماری پارکینسون و داروهای ترک سیگار هستند.

سوء مصرف مواد

استفاده بیش از حد از الکل، استفاده از مواد مخدر تفریحی یا تجربه ترک مواد مخدر می تواند باعث رویاهای شفاف و اغلب کابوس شود.

سایر اختلالات سلامتی

علاوه بر استرس و اضطراب، سایر مشکلات سلامت روان، مانند افسردگی و اسکیزوفرنی، با رویاهای شفاف همراه است. بیماری های جسمی مانند بیماری قلبی و سرطان نیز با رویاهای شفاف مرتبط هستند.

اوایل بارداری

بارداری می تواند باعث تغییراتی در سطوح هورمونی بدن، الگوهای خواب و احساسات شود. بسیاری از زنان باردار می گویند که خواب های شفافی را به خصوص در روزهای اولیه بارداری خود تجربه می کنند.

رویاهای شفاف چه عوارضی دارند؟

به طور معمول، رویاهای شفاف جای نگرانی ندارند. گاهی اوقات ممکن است فقط در یک بخش خاص از زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند.

اما رویاهای شفاف منفی، به خصوص اگر هفته ها یا ماه ها طول بکشد، می تواند از نظر احساسی آزاردهنده باشد و خواب شما را مختل کند. و این می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

برخی از عوارض جانبی رایج رویاهای شفاف عبارتند از:

  • خواب آلودگی در طول روز. این می تواند باعث مشکلات تمرکز و حافظه شود که می تواند بر بهره وری شما در مدرسه یا محل کار تأثیر بگذارد. حتی می تواند بر توانایی شما در انجام کارهای روزمره مانند رانندگی یا دوش گرفتن تأثیر بگذارد. اگر حواس‌تان پرت شود، حتی کوچک‌ترین کارها هم می‌توانند خطرناک شوند.
  • مشکلات خلقی. رویاهای شفاف می توانند از نظر احساسی تخلیه شوند و باعث افسردگی یا علائم اضطراب شوند. اگر رویاهای شفاف شما در طول زمان ادامه پیدا کند، این می تواند یک مشکل نگران کننده باشد.
  • مقاومت در برابر خواب. ممکن است متوجه شوید که آگاهانه یا ناخودآگاه از رفتن به رختخواب یا به خواب رفتن خودداری می کنید زیرا می ترسید خواب بد دیگری ببینید.
  • اقدام به خودکشی یا تفکر خودکشی. برخی از افراد افکار خودکشی را مرتبط به رویاهای نگران کننده گزارش کرده اند. این بسیار جدی است. اگر اقدام به خودکشی کرده اید یا در فکر خودکشی هستید، از خط تلفن بحران یا پیشگیری از خودکشی کمک بگیرید.

رویاهای واضح چگونه درمان می شوند؟

همیشه نمی توان علت دقیق رویاهای شفاف را مشخص کرد. در بسیاری از موارد، این رویاها به مرور زمان از بین می روند.

اما اگر رویاهای شفاف شما باعث ناراحتی عاطفی یا مشکلات جسمی شما می شود، ممکن است از درمان پزشکی یا اصلاح شیوه زندگی بهره مند شوید.

یک قرار ملاقات با پزشک یا متخصص خواب خود ترتیب دهید تا سعی کنید آن را برطرف کنید. درمان یا اصلاح سبک زندگی برای شما مناسب است.

مداخله پزشکی

اگر رویای شفاف شما ناشی از یک بیماری زمینه ای روانی یا جسمی است، می توانید با درمان آن وضعیت، خطر رویاهای واضح خود را کاهش دهید.

سالم ماندن

خوب غذا خوردن، حفظ وزن مناسب، خواب کافی، داشتن برنامه خواب منظم، نوشیدن آب کافی و مراقبت از سلامت روانی می تواند به جلوگیری از رویاهای شفاف کمک کند.

مقابله با استرس و اضطراب

همه افراد استرس و اضطراب را تجربه می کنند اما برخی افراد بهتر از دیگران با آن کنار می آیند. اگر احساس می کنید که سطح استرس و اضطراب شما خارج از کنترل است، ممکن است بخواهید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مراقبه
  • نفس عمیق
  • تکنیک های آرام سازی
  • هنر درمانی
  • ورزش
  • فعالیت های دیگری که می تواند استرس شما را کاهش دهد.

کار مهم دیگری که می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید همیشه زمانی را برای استراحت در طول روز اختصاص می دهید تا احساس خستگی نکنید. ذهن مسابقه ای می تواند منجر به رویاهای شفاف و گاهی کابوس شود.

تصویرسازی درمانی

این درمان اغلب برای افرادی استفاده می شود که رویاهای شفاف، به ویژه کابوس های شبانه را در نتیجه ضربه تجربه می کنند. این درمان که توسط یک متخصص روان انجام می شود، شامل تغییر پایان آن به کابوسی است که وقتی بیدار هستید به یاد می آورید تا زمانی که دیگر تهدید کننده نباشد.

روان درمان از شما می‌ خواهد که به بازی پایان جدید و غیرخطرناک رویا در ذهن خود ادامه دهید. این درمان برای کاهش دفعات رویاهای شفاف – به ویژه کابوس های شبانه – طراحی شده است.

دارو

اکثر پزشکان استفاده از دارو را برای درمان رویاهای شفاف توصیه نمی کنند. با این حال، در مورد کابوس های ناشی از ضربه، مانند اختلال استرس پس از سانحه، پزشک ممکن است برای کمک به خوابیدن، داروهای خواب آور یا داروهای ضد اضطراب تجویز کند.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی