روانشناسي و سلامت روان سلامت

چطور حسودی نکنم؟ 12 راه برای رهایی از حسادت

تقویم فارسی اندروید

حسادت خیلی بد است. شنیدن این مسئله از افراد خوش ذات و عاقل که می گویند “حسودی نکنید” یا “حسادت باعث از بین رفتن روابط می شود” غیر معمول نیست. اما چه چیزی باعث این احساسات بسیار بد می شود؟

حسودی

در حالی که حسودی غالباً با روابط عاشقانه مرتبط است، هر زمان که نگران از دست دادن هر چیزی یا هر کسی به خاطر حسادت باشید، این متفاوت از حسادت است، یعنی مستلزم خواستن چیزی است که متعلق به شخص دیگری باشد.

حسودی می تواند منجر به احساس خشم، نارضایتی یا غم و اندوه شود اما غالباً می تواند چیزی در مورد خود و نیازهای شما باشد.

در اینجا به چند روش برای مقابله با حسودی و بررسی آنچه در ریشه احساسات شماست، می پردازیم.

منبع احساس حسودی خود را پیدا کنید

سارا سوانسون می گوید: “اگر به آن احساس حسادت رسیدید،” از خود بپرسید که ریشه آن چیست سپس اقدامات لازم را انجام دهید تا آنچه را که دوست ندارید تغییر دهید تا آنچه که می خواهید را به دست آورید. ”

بررسی احساسات حسودانه شما می تواند به شما این بینش را بدهد که از کجا آمده اند:

  • روابط جدید خواهر شما باعث حسادت تان می شود زیرا شما دوست نداشتید خیلی دوست داشته شود و نگران هستید هرگز شخص مناسبی پیدا نخواهید کرد.
  • تبلیغات همکار شما باعث می شود حسودی کنید زیرا معتقدید که به اندازه کافی در شغل خود موفق نیستید که خودتان را ارتقاء دهید.
  • وقتی شریک زندگی تان وقت زیادی را با یک دوست جدید می گذراند، احساس حسادت می کنید زیرا این اولین علامتی است که متوجه می شوید که شریک تان با کسی غیر از شما وقت می گذراند.

این که آیا حسادت شما ناشی از ناامنی، ترس و یا الگوهای روابط گذشته است، دانستن اطلاعات بیشتر در مورد دلایل آن می تواند به شما در درک چگونگی مقابله با آن کمک کند.

شاید با سرپرست خود مکالمه ای مبنی بر ارتقاء داشته باشید، تصمیم بگیرید که رویکرد دیگری داشته باشید یا در مورد احساسات خود با شریک زندگی خود صحبت کنید.

نگرانی های خود را ابراز کنید

اگر اقدامات شریک زندگی شما (یا اقدامات شخص دیگری در قبال شریک زندگی شما) باعث ایجاد حسادت تان می شود، این مسئله را در اسرع وقت با او مطرح کنید.

نکته مهم

موضوع حسودی را وقتی می توانید هر زمان که می توانید مدتی را به یک مکالمه تولید اختصاص دهید اختصاص دهید. هر زمان ممکن باشد سعی کنید درست قبل از خواب یا وقتی قصد بیرون آمدن از درب را ندارید از یک موضوع جدی جلوگیری کنید.

شریک زندگی شما ممکن است متوجه این رفتار نشده باشد، یا ممکن است متوجه نشده باشد که در مورد آن چه احساسی کردید. از این فرصت استفاده کنید تا در مورد هر مرز ارتباطی که ممکن است بخواهید مجدداً مورد بررسی قرار دهید، صحبت کنید یا راه هایی برای محکم نگه داشتن روابط خود پیدا کنید.

اگر به شریک زندگی خود اعتماد دارید اما به دلیل تجربیات روابط گذشته تردید دارید، سعی کنید چند روش را پیدا کنید که هر دو به بهبود وضعیت کمک کنید.

اگر از ذکر احساسات حسادت تان عصبی هستید، سعی کنید به یاد داشته باشید که کاملاً طبیعی هستند. شریک زندگی شما حتی ممکن است در بعضی مواقع احساسات حسودانه نسبت به خود داشته باشد.

با یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید

حسادت بعضی اوقات می تواند کمی واقعیت را به شما هدیه دهد. شاید تعجب کنید که آیا آن معاشقه غیر کلامی واقعاً رخ داده است.

بعضی اوقات، ابراز این نگرانی ها به شخص ثالث می تواند وضعیت را ترسناک تر کند و به شما در رسیدن به برخی دیدگاه ها کمک می کند.

نگاه متفاوتی بر حسادت داشته باشید

حسادت می تواند یک احساسات پیچیده و قوی باشد و ممکن است هنگام برخورد با آن احساس خوبی نداشته باشید اما به جای فکر کردن به عنوان چیزی منفی، سعی کنید به عنوان یک منبع مفید از اطلاعات به آن نگاه کنید.

طبق گفته سوانسون، حسادت به شما تفاوت بین آنچه دارید و آنچه می خواهید وجود داشته باشد را نشان می دهد.

وی می افزاید: حسادت بدون بررسی می تواند منجر به سرزنش خود شود و چرخه ای را ایجاد کند که احساس محرومیت کنید اما ممکن است شما با شناسایی آن به عنوان اطلاعات مفید برای ایجاد شرایطی که نیازهای شما برآورده را می کند، بتوانید آن را مدیریت کنید.

تصویر کامل را در نظر بگیرید

حسادت گاهی در پاسخ به یک تصویر جزئی ایجاد می شود. به عبارت دیگر، شما ممکن است خود و دستاوردها و ویژگی های شخصی تان را با یک دیدگاه ایده آل یا ناقص از شخصی دیگر مقایسه کنید.

مردم به طور معمول بهترین های خود را به دیگران نشان می دهند، بنابراین گفتن آنچه که واقعاً در زندگی یا رابطه شخص دیگری اتفاق می افتد آسان نیست. رسانه های اجتماعی این مفهوم را بزرگ می کنند.

اما شما واقعاً نمی دانید که بر اشخاص دیگر چه می گذرد، به خصوص وقتی که فقط در رسانه های اجتماعی به آنها نگاه می کنید.

دوست شما با عکس های فیس بوک از خود و همسرش در یک علفزار است، خیلی بی خیال و خوشحال به نظر می رسند اما شاید واقعا نیم ساعت قبل یا بعد از عکس یک دعوای آنچنانی کرده اند.

قدردانی برای آنچه دارید را تمرین کنید

قدردانی نه تنها می تواند احساس حسودی را کاهش دهد بلکه استرس را نیز کاهش می دهد.

ممکن نیست هر آنچه را که می خواهید داشته باشید اما شما احتمالاً حداقل برخی از آنچه می خواهید را می توانید داشته باشید. شاید شما حتی چیزهای خوبی در زندگی خود دارید که شاید انتظار نداشته اید.

این می تواند به شما کمک کند که آیا به دوچرخه فانتزی جدید دوستتان توجه دارید یا آرزو می کنید شریک زندگی تان وقت زیادی را با دوستانش نگذراند. حال دوچرخه محکم و قابل اعتماد خود را یادآوری کنید که شما را به جایی که باید بروید می رساند. مزایای داشتن یک شریک زندگی را که ارزش شما را می داند در نظر بگیرید.

حتی قدردانی از نکات مثبت در زندگی شما که به حسادت مربوط نمی شود می تواند به شما کمک کند بهتر درک کنید، گرچه ممکن است زندگی شما کامل نباشد (اما زندگی شما کجاست؟)، شما هنوز هم اتفاقات خوبی برایتان پیش آمده است.

تکنیک های مقابله در لحظه را تمرین کنید

کنار آمدن با حسادت به شما کمک نمی کند روی دلایل اساسی کار کنید اما می تواند به شما کمک کند تا پریشانی را کنار بگذارید تا زمانی که نتوانید با مشکلات اساسی کنار بیایید.

دور کردن توجه شما از حسودی همچنین می تواند شما را از اعمال احساسات خود (و انجام کاری که می تواند به یک رابطه یا دوستی آسیب برساند) کمک کند.

به خود استراحت دهید

این راهکارها را امتحان كنید تا قبل از خسته شدن، خود را از افكار حسادت منحرف كنید:

  • آنچه را که احساس می کنید بنویسید.
  • قدم بزنید.
  • با ترک اوضاع به خودتان فضای بیشتری بدهید.
  • 10 دقیقه وقت بگذارید تا کاری آرامش بخش انجام دهید.

مسائل اساسی را کاوش کنید

ویکی بوتنیک توضیح می دهد که حسادتی که همچنان پابرجاست و باعث پریشانی می شود، می تواند با اضطراب یا احساس عزت نفس ارتباط داشته باشد. “یادگیری نحوه مقابله با هر مسئله می تواند به طور خودکار به تسکین حسادت کمک کند.”

یکی از راه های مقابله با عزت نفس پایین، شامل شناسایی ارزش های شخصی مانند دلسوزی، ارتباطات یا صداقت است. به گفته بوتنیک، ​​این کار به شما کمک می کند زیرا به شما این امکان را می دهد تا بررسی کنید که آیا این ارزش ها را در زندگی روزمره خود حفظ کرده اید یا خیر.

همچنین این امکان را به شما می دهد که متوجه ویژگی های مثبت خود شوید و آنچه را که برای شما مهم است بررسی کنید. این می تواند احساس عزت نفس شما را افزایش دهد و ممکن است به کاهش احساسات پریشانی یا پایین بودن رقابت منجر شود.

اضطراب می تواند طیف وسیعی از علائم را داشته باشد که پرداختن خود به خود به آن ممکن است دشوارتر باشد. تکنیک های مقابله می تواند کمک کند اما درمان نیز می تواند گزینه خوبی باشد.

بوتنیک همچنین پیشنهاد می کند که یک کتاب کار بر روی اضطراب مانند The Mindful Way Workbook را امتحان کنید.

این کتاب از اصول درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده می کند تا به شما کمک کند:

  • پذیرش پیرامون احساس اضطراب را افزایش دهید تا شما را تحت الشعاع قرار ندهند.
  • افکار ناخواسته یا پریشانی را بشناسید تا بتوانید آنها را به چالش بکشید و جایگزین کنید.

ارزش خود را به خاطر بسپارید

هنگامی که حسودی باعث می شود خود را با دیگران مقایسه کنید، ارزش خود را می توانید از دست دهید. زندگی شما ممکن است برای همه کس قابل تحسین باشد اما حسادت می تواند شما را وادار کند به این فکر کنید چیزی که دارید به اندازه کافی خوب نیست.

تحقیقات انجام شده در رابطه با یك رابطه بین حسادت و عزت نفس شواهدی یافت كه نشان می دهد حسادت می تواند هنگامی كه با تهدیدی برای عزت نفس خود روبرو هستید، ایجاد شود.

برای مبارزه با عزت نفس پایین:

  • مواردی که خوب انجام می دهید را برای خود یادآوری کنید.
  • خود شفقت را تمرین کنید (به عبارت دیگر، با خود همانند دوست صمیمی تان رفتار کنید).
  • تصدیق های روزانه را تمرین کنید یا آنها را با شریک زندگی خود مبادله کنید.
  • برای خود از چیزهایی که در شریک زندگی و روابط خود برایشان ارزش قائل هستید را یادآوری کنید.
  • برای انجام کارهایی که از آنها لذت می برید وقت بگذارید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

تکنیک های ذهن آگاهی به شما کمک می کند بدون قضاوت و یا انتقاد از آنها، به افکار و احساسات خود توجه کنید. افزایش آگاهی شما در مورد حسادت می تواند به شما کمک کند الگوی دیگری را دنبال کنید از جمله مواردی که قبل از حسادت اتفاق می افتد.

ذهن آگاهی همچنین می تواند به شما در احساس راحت تر حسادت کمک کند. به عنوان مثال، می تواند به شما کمک کند احساسات حسادت خود را نسبت به آنچه که هستند یعنی بخشی از تجربه عاطفی شما، بپذیرید و به پیش بروید.

عدم قضاوت در مورد حسادت یا سرزنش خودتان به خاطر احساس آن، می تواند در جلوگیری از تأثیر منفی بر شما کمک کند.

وقت بگذارید

اگر قبلاً حسودی را تجربه کرده باشید، احتمالاً می دانید که حسادت با گذشت زمان محو می شود. البته ممکن است بعد از برخورد با احساسات خود، احساس تان شدت کمتری داشته باشد اما می تواند تمام شود یا کم شود.

طبق تحقیقاتی که بر تجربه حسادت شده است افراد به احتمال زیاد قبل از اینکه برایشان اتفاق بیفتد، نه بعد از آن، احساس درستی ازحسادت می کنند.

با گذشت زمان، شما نیز کمتر احتمال دارد که نیاز به مقایسه خود یا شرایط خود با شخص دیگری احساس کنید اما احساسات مثبتی که دارید برایتان می ماند.

بنابراین، در حالی که ممکن است با نزدیک شدن تاریخ عروسی بهترین دوست خود به او حسادت کنید، در روز بعد از عروسی ممکن است احساس دوست داشتنی و حسادت کمتری داشته باشید.

با یک درمانگر صحبت کنید

اگر در مقابله با افکار حسادت به تنهایی مشکل دارید، صحبت کردن با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند.

صحبت کردن درباره حسادت همیشه آسان نیست. ممکن است احساس ناراحتی بیشتری با اشتراک گذاشتن این افکار با شخصی که شما نمی شناسید، داشته باشید اما یک درمانگر خوب با مهربانی و دلسوزی شما را ملاقات خواهد کرد.

بعلاوه آنها بهتر از هر کس می دانند که حسودی یک احساس عادی است که همه نسبت به برخی از افراد حس می کنند.

بوتنیک می گوید چند نشانه مشترک وجود دارد که نشان می دهد صحبت با یک درمانگر می تواند مفید باشد:

  • حسودی منجر به افکار وسواس گونه یا ثابت می شود.
  • متوجه رفتارهای اجباری می شوید.
  • افکار حسادت غیرقابل کنترل یا مزاحم می شوند.
  • شما افکار خشونت آمیز دارید یا اصرار دارید که داشته باشید.
  • احساسات حسودی باعث ایجاد رفتارهای مشکل ساز می شود، مانند پیروی از شریک زندگی خود یا چک کردن مداوم او.
  • حسادت بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و از انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید جلوگیری می کند یا باعث پریشانی دیگران می شود.

بوتنیک نتیجه می گیرد: “اگر شما به طور مداوم نیاز دارید تا در رسانه های اجتماعی وقت بگذرانید، تلفن شریک زندگی خود را چک کنید یا آنچه را که مردم می پوشند، بررسی کنید، دیگر نمی توانید در زندگی خود حاضر باشید و این یک مشکل است.”

حسادت می تواند به شما کمک کند تمرکز خود را بر روی افراد و چیزهای مفیدی افزایش دهید. نیازی نیست برای شما یا روابط شما مشکل ایجاد کند. حتی می تواند در بعضی موارد به تقویت روابط کمک کند. همه چیز به نحوه نگرش شما بستگی دارد.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی