سبك زندگي موفقيت در زندگي

چرا تنبل هستم؟ 15 راه برای غلبه بر تنبلی و بی انگیزه بودن

بیشتر ما حداقل بعضی از اوقات تنبل هستیم و این کاملا طبیعی است. تنبلی فقط به این معنی است که شما می خواهید هرچه کمتر تلاش کنید.

البته تنبل بودن مسئله ساز نیز هست. اگر احساس تنبلی و بی انگیزگی کنید، برای رسیدن به اهداف خود اقدامی جدی انجام نخواهید داد و ممکن است در زندگی شخصی و شغلی خود مبارزه نکنید.

تنبلی

راه های غلبه بر تنبلی

خوشبختانه چندین استراتژی می تواند به شما کمک کند تا این قسمت تاریک ذهن خود را شکست دهید.

اگر می خواهید تنبلی خود را متوقف کنید، تلاش متمرکز شما نیاز خواهد بود. اما نگران نباشید به محض شروع برخی از این تاکتیک ها، برای حفظ حرکت خود بسیار راحت تر خواهید شد.

تنبلی

1. یاد بگیرید تنبلی خود را بپذیرید

این مقاله برای کمک به شما در مقابله با تنبلی طراحی شده است، گویی که این یک شرور بدجنس است که قصد دارد موفقیت شما را خراب کند. با این حال، این می تواند نتیجه مثبتی نداشته باشد. اگر از ایده تنبلی متنفر هستید، به احتمال زیاد در نهایت از خودتان رنجیده اید.

این امر منجر به چرخه گفتگوی منفی با خودتان می شود که از نظر علمی تأثیر منفی بر خلق و خو و افزایش استرس به دنبال دارد. روحیه بد و استرس بالا منجر به بهره وری حتی پایین تر می شود که منجر به کاهش عزت نفس می شود و این چرخه ادامه می یابد.

راه فرار از این امر این است که یاد بگیرید تنبلی خود را بپذیرید. احساس تنبلی می کنید و این احساس تنبلی طبیعی است. شما می توانید بدون اینکه احساس بدی یا گناهی در این باره داشته باشید، برای رفع تنبلی خود تلاش کنید.

2. منبع تنبلی یا بی انگیزگی خود را درک کنید

وقت بگذارید تا ریشه های تنبلی و یا بی انگیزگی خود را درک کنید. این یکی از چالش برانگیزترین مراحل این روند است اما همچنین یکی از مهمترین آنهاست.

اگر می توانید بفهمید چه چیزی باعث احساس تنبلی و بی انگیزه شدن شما می شود، می توانید راهی برای جلوگیری یا کاهش اثر آن پیدا کنید.

به عنوان مثال، آیا همیشه در ساعت مشخصی از روز احساس بی انگیزگی می کنید؟ آیا وقتی کاری ندارید که شما را به چالش بکشد احساس تنبلی به سراغتان می آید؟

استرس منبع مشترک کمبود انگیزه است. پنجاه و هفت درصد از کارکنان با استرس بالا احساس بی ثمر بودن می کنند، در حالی که 10 درصد از کارکنان با استرس پایین احساس بی انگیزگی دارند.

به محیط خود، زمان روز، افراد اطراف خود و نوع کاری که انجام می دهید توجه کنید. به احتمال زیاد الگویی وجود دارد.

3. چرخه های شخصی خود را بشکنید

در بسیاری از موارد، تنبلی یک محصول جانبی از عادت است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم اثر می کند و این امر به ویژه اگر در خودتان احساس تنبلی کنید در همان ساعت از روز یا در یک شرایط خاص صادق است.

بر این اساس، شما می توانید به سادگی با ترک عادت ها و چرخه های خود احساس تنبلی خود را کاهش دهید. این مسئله به ویژه اگر در خانه کار می کنید یا هر روز در یک دفتر گیر می کنید بسیار مهم است.

کار در یک محیط جدید، دادن ساعت کاری متفاوت به خود یا حتی لباس متفاوت پوشیدن را در نظر بگیرید. هر تغییر عمده ای می تواند تأثیر مثبتی روی شما بگذارد.

افراد تنبل

4. اهداف منطقی بیشتری تعیین کنید

گاهی اوقات، افراد تنبل هستند زیرا اهدافی که برای خود تعیین کرده اند بسیار ترسناک است.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم یک روز گرم است و شما هدف قرار داده اید که 20 کیلومتر بیرون از خانه پیاده روی کنید. این یک چالش سخت است حتی برای یک دونده ماهر. بنابراین به طور طبیعی، شما شروع تمرین را به تعویق می اندازید و از آن وحشت خواهید داشت.

اما اگر هدف خود را به 3 کیلوکتر دویدن کاهش دهید، چه می کنید؟ یافتن انگیزه بسیار راحت تر خواهد بود و مسلماً 3 کیلومتر از هیچی بهتر است.

از معیارهای هدف هوشمندانه برای تعیین اهداف مناسب برای خود استفاده کنید و اگر احساس می کنید بی انگیزه هستید، از کاهش شدت اهداف خود نترسید.

5. انجام یک کار کوچک

احساس موفقیت یک انگیزه فوق العاده است. اگر بتوانید کاری را به سرانجام برسانید و از آن احساس خوبی داشته باشید، این انرژی مثبت در ادامه کار شما ادامه خواهد یافت حتی اگر کاری باشد که از انجام آن وحشت دارید.

می توانید حجم کار یا حتی روز خود را برای این امر بهینه کنید. در آغاز روز خود یک کار کوچک که به راحتی قابل انجام است انتخاب کنید تا حرکت خود را آغاز کنید. یکی از نکات خوب برای بهره وری این است که اگر چیزی کمتر از 2 دقیقه طول می کشد، همین حالا این کار را انجام دهید.

قانون 5 ثانیه ای را در نظر بگیرید. اگر انگیزه ای برای انجام کاری پربار دارید، 5 ثانیه فرصت دارید تا بر اساس آن انگیزه عمل کنید. از این احساسات زودگذر بهره وری بهره ببرید و در عمل به آنها تردید نکنید!

اگر می بینید که در میانه روز گیر کرده اید، کاری را پیدا کنید که باعث شود شما احساس خوبی داشته باشید حتی اگر این به معنای انحراف از برنامه معمول شما باشد.

6. از روش Pomodoro یا گوجه فرنگی برای دور کردن تنبلی خود استفاده کنید

تکنیک Pomodoro یک استراتژی معروف برای مدیریت زمان است که به منظور کمک به مردم در تولید مفید عمل می کند.

ایده اصلی این است که کار خود را به کارهای متمرکز و وقفه های کوچک تقسیم کنید. این روش به این صورت بود که 25 دقیقه کار کنید، سپس 3 تا 5 دقیقه استراحت کنید و بعد از 4 دوره 25 دقیقه ای یک استراحت طولانی تر کنید.

با این حال، می توانید از هر کدام از روش های زمان بندی که برای شما بهتر است استفاده کنید. از این روش برای دور کردن تنبلی خود استفاده کنید. به خودتان اجازه دهید در بین وقفه های کوتاه کاملاً تنبل باشید و استراحت کنید سپس آماده شوید تا زمان تایمر به پایان برسد.

7. مسیرهای فرار خود را بشناسید و کنار بگذارید

بیشتر انواع تنبلی منوط به “راه فرار” است. اگر وسوسه وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی را دارید و یا اگر فقط می خواهید یک قسمت دیگر از سریال محبوب تلویزیونی تان را ببینید، تنبل بودن آسان است.

یاد بگیرید که این راههای فرار را بشناسید و آنچه را که می توانید برای کنار گذاشتن آنها انجام دهید.

به عنوان مثال، آیا می توانید اعلان ها را در دستگاه تلفن همراه خود خاموش کنید؟ آیا می توانید در یک اتاق متفاوت از اتاق تلویزیون کار کنید؟ آیا می توانید دسترسی به اینترنت را به طور موقت غیرفعال کنید؟

8. از تنبلی خود نهایت استفاده را ببرید

خیلی خوب است که گاهی تنبل باشم. وقتی تصمیم گرفتید تنبل شوید و از کار دور شوید، نهایت استفاده را از آن ببرید.

به عنوان مثال، اگر خود را کاملاً بی انگیزه در کار می دانید، می توانید چند روز را در تعطیلات بگذرانید و در طی آن روزها، می توانید از عهده همه مسئولیت ها برآیید. نشان داده شده است که تعطیلات و استراحت تأثیر مثبت خالص بر بهره وری و رفاه دارند.

به عنوان مثال، مسافران مکرر تمایل به داشتن 68.4 نمره در شاخص بهزیستی دارند که معیاری از سلامتی و تندرستی است  در حالی که کسانی که کمتر مسافرت می کنند فقط 51.4 را کسب می کنند.

هدفمندی

9. احساس کمال طلبی خود را به حداقل برسانید

کمال گرایی دشمن بهره وری است و این قدرت را برای شما ایجاد می کند تا انگیزه کمتر و تنبلی بیشتری داشته باشید. بیشتر از این، مطالعات علمی نشان داده است که کمال گرایی برای سلامتی شما مضر است. افرادی که دارای امتیاز کمال گرایی بالا هستند، 51 درصد خطر مرگ را در خود افزایش می دهند.

با کمال گرایی به مبارزه بپردازید. درک کنید و بپذیرید که همه کارها ناقص است شما نیز همینطور و اصلاً مشکلی نیست.

10. برای خود جایزه تعیین کنید

بیشتر ما وقتی در پایان یک راه دلهره آور پاداش دریافت می کنیم، انگیزه خود را بسیار بیشتر می بینیم. دفعه بعدی که احساس کردید در برابر یک کار سخت تنبل هستید یا بی انگیزه هستید، تصمیم بگیرید که به خود جایزه بدهید.

به عنوان مثال، می توانید خودتان را به یک میان وعده دعوت کنید، یک محصول جدید را سفارش دهید یا فقط یک استراحت طولانی کنید.

11. یک شریک بگیرید

وقتی شخصی در کنار خود دارید انگیزه گرفتن آسان تر است. آنها نه تنها به شما کمک می کنند تا مستقیماً از پس پروژه برآیید بلکه منبع انرژی مثبت و احتمالاً برخی کلمات الهام بخش نیز خواهند بود.

بسته به کاری که می خواهید انجام دهید، یافتن شریک ممکن است دشوار باشد. اگر نمی توانید شخصی را برای کمک به خود در انجام کار مستقیم پیدا کنید، با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود تماس بگیرید تا از مشکل خود صحبت کرده و پشتیبانی خود را ارائه دهید.

بعضی اوقات، سخنان مهربانانه شخصی که به او اهمیت می دهید کافی است تا انگیزه شما برای اقدام را فراهم کند.

12. خودتان را با افراد با انگیزه محاصره کنید

نگرش و انرژی تمایل به مسری بودن دارند. اگر شما توسط افراد تنبلی که غالباً شکایت می کنند و به طور کلی دیدگاه بدبینانه دارند احاطه شده باشید، به اشتراک نگذاشتن همان احساسات منفی غیرممکن است.

برعکس، اگر در اطراف شما افراد سرحال، خوش بین و با انگیزه بالایی قرار داشته باشید، خودتان انگیزه بیشتری خواهید داشت. با استخدام گزینشی، درگیر شدن در یک گروه یا حتی مصرف محتوایی که ایجاد می کنند، به خود کمک کنید.

موفقیت

13. هشدارهای آگاه کننده را تنظیم کنید

اگر مثل اکثر مردم هستید، حداقل گاهی اوقات خود را تنبل پیدا می کنید، نه به دلیل یک تصمیم آگاهانه بلکه به دلیل پیش فرض ناخودآگاه، این روش برای شماست.

به عنوان مثال، شما ممکن است به صورت تکان دهنده ای توئیتر را بررسی کنید، قبل از اینکه حتی متوجه شوید گوشی در دست شما است،  100 توئیت را  بررسی کرده و ممکن است به فضای مجازی خیره شوید.

با تنظیم “هشدارهای آگاهی” می توانید با این مسئله مبارزه کنید. این هشدارها در فواصل زمانی، روشن می شوند. وقتی خاموش شدند، لحظه ای در مورد آنچه انجام می دهید فکر کنید.

آیا در حال انجام کاری مفید هستید؟ در عوض باید چه کار می کردید؟

14. خسته کننده ترین وظایف خود را تغییر دهید

بیش از 50 درصد سازمان هایی که فرایندهای نوآوری را مدیریت می کنند حداقل برخی از کارهای خود را به بازی تبدیل می کنند. بازی برای ایجاد انگیزه و سرگرمی بیشتر در افراد مثبت نشان داده می شود.

به طور کلی، مردم بازی را دوست دارند بنابراین خسته کننده ترین کارهای خود را به یک بازی تبدیل کنید تا بتوانید احساس انگیزه بیشتری برای انجام آنها داشته باشید.

به عنوان مثال، شستن ظروف سرگرم کننده نیست اما اگر شما یک سیستم امتیازدهی ایجاد کنید که به شما برای پاک کردن آنها در سریعترین زمان ممکن پاداش می دهد، چه می کنید؟ اگر هنگام مقابله با یک کار خسته کننده، چالش های منحصر به فردی برای خود ابداع کنید، چه می کنید؟

15. تنبلی خود را به چیزی مولد هدایت کنید

باور کنید یا نکنید، تنبل بودن می تواند به شما کمک می کند تا بهره وری بیشتری داشته باشید.

چطور؟ با تشویق شما برای یافتن راه حل های کم زحمت که مشکلات شما را برطرف می کند.

به یاد داشته باشید، بهره وری مربوط به میزان تلاش شما نیست، بلکه به میزان توانایی شما بستگی دارد. تنبلی می تواند شما را ترغیب به توسعه الگوریتمی یا خرید برنامه ای کند که کاری را که بیش از حد وقت شما را می گیرد، به صورت خودکار در آورد. در نهایت، به شما این امکان را می دهد که در مدت زمان کمتری به نتیجه بیشتری برسید در حالی که تلاش کمتری را نیز نیاز دارید.

همین امر در مورد استخدام پرسنل اضافی یا تفویض وظایف به افرادی که می توانند با کارآیی بیشتری از عهده آنها برآیند، صادق است.

نتیجه گیری

بیل گیتس می گوید: “من همیشه یک فرد تنبل را برای انجام یک کار دشوار انتخاب می کنم زیرا او راهی آسان برای انجام آن پیدا خواهد کرد.”

کاملاً منطقی است که بعضی اوقات یا حتی بیشتر اوقات احساس تنبلی کنید و حتی تنبل ترین افراد در میان ما نیز با تنبلی درونی ما به چالش کشیده می شوند.

با این حال، تنبلی و بی انگیزگی نمی تواند شما را از گرفتن نتیجه یا رسیدن به اهداف مورد نظر باز دارد. یک استراتژی یا ترکیبی از استراتژی های مناسب خود پیدا کنید و به آنها پایبند باشید.

منبع:

lifehack

تقویم فارسی اندروید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی