داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

همه چیز درباره مضرات و خواص چای پوئر

تقویم فارسی اندروید

چای پوئر نوعی چای تخمیر شده منحصر به فرد است که به طور سنتی در استان یون نان چین ساخته می شود. این ماده از برگ های درختی ساخته شده است که به “درخت پیر وحشی” معروف است. اگرچه چای تخمیر شده دیگری مانند کامبوچا وجود دارد اما چای پوئر pu-erh متفاوت است زیرا برگ ها به جای دم کردن تخمیر می شوند. بسیاری از مردم این چای را می نوشند زیرا خواص زیادی دارد که از جمله خواص چای پوئر می توان به کاهش وزن  و پیشگیری از بیماری ها اشاره کرد.

خواص چای پوئر

خواص چای پوئر

باعث کاهش وزن می شود

برخی شواهد محدود برای حمایت از استفاده از چای پوئر برای کاهش وزن وجود دارد. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که چای پوئر ممکن است در هنگام سوزاندن چربی ذخیره شده بیشتر بدن، به سنتز چربی های جدید کمک کند که می تواند منجر به کاهش وزن شود. با این حال، با توجه به کمبود مطالعات انسانی در مورد این موضوع، تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه بر این، چای پوئر تخمیر می شود، بنابراین می تواند پروبیوتیک های سالم – یا باکتری های مفید روده – را به بدن شما وارد کند. این پروبیوتیک ها ممکن است به بهبود کنترل قند خون شما کمک کنند که نقشی اساسی در کنترل وزن و گرسنگی دارد.

یک مطالعه واحد در 36 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف 333 میلی گرم عصاره چای پوئر 3 بار در روز به مدت 12 هفته منجر به بهبود قابل توجهی در وزن بدن، شاخص توده بدن (BMI) و اندازه گیری چربی شکم، در مقایسه با گروه کنترل شد.

هنوز هم، این تحقیق ثابت نمی کند که نوشیدن این چای می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. در این مطالعات از عصاره های بسیار غلیظی استفاده شده است که حاوی مواد فعال چای گیاه در دوزهای بسیار بالاتر از نوشیدن چای آن است.

کلسترول را بهبود می بخشد

چندین مطالعه بر روی حیوانات تأیید کرده اند که مصرف مکمل های عصاره چای پوئر برای غلظت چربی خون مفید است. عصاره چای پوئر از دو طریق ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند.

اول، چای پوئر میزان اسید صفراوی متصل به چربی در رژیم غذایی را از طریق مدفوع افزایش می دهد، بنابراین مانع از جذب چربی در جریان خون شما می شود.

دوم، در مطالعات حیوانی، چای پوئر همچنین تجمع چربی را کاهش می دهد. در مجموع، این تأثیرات می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

با این حال، مطالعات حیوانی با استفاده از عصاره غلیظ ثابت نمی کند که نوشیدن چای اثرات مشابهی در انسان دارد.

رشد سرطان را مهار می کند

در مطالعات آزمایشگاهی، عصاره های چای پوئر باعث از بین رفتن سرطان پستان، سرطان دهان و سلول های سرطانی روده بزرگ شده است.

در حالی که این یافته ها یک نقطه شروع امیدوار کننده برای تحقیقات آینده است اما نباید از چای گیاهی به عنوان درمان سرطان استفاده شود.

این مطالعات شامل استفاده از عصاره های بسیار غلیظ به طور مستقیم بر روی سلول های سرطانی است و این به این معنا نیست که نوشیدن چای با سلول های سرطانی در بدن تعامل دارد. برای درک اینکه چگونه نوشیدن چای جوان بر سلول های سرطانی تأثیر می گذارد، تحقیقات بیشتری لازم است اما همین هم امیدوار کننده است.

ممکن است سلامت کبد را تقویت کند

از آنجا که می تواند به کاهش تجمع چربی کمک کند، این چای گیاهی ممکن است به جلوگیری یا معکوس کردن بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند، بیماری که در آن چربی اضافی در کبد شما جمع می شود. با این حال، این فقط در تحقیقات مربوط به حیوانات تاکنون مورد آزمایش قرار گرفته است.

یک مطالعه حیوانی دیگر نیز نشان داد که عصاره چای پوئر ممکن است از کبد در برابر آسیب های ناشی از داروی شیمی درمانی سیس پلاتین محافظت کند.

این یک زمینه امیدوار کننده برای تحقیق است اما قبل از ادعا در مورد خواص چای پوئر بر عملکرد کبد، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

همانطور که گفته شد تنظیم سطح کلسترول مهم است زیرا سطح کلسترول بیش از حد در بدن می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. نوشیدن چای روزانه می تواند سطح کلسترول را پایین نگه دارد.

مطالعه ای که در کالج پزشکی Kunming چین روی 86 بیمار انجام شد که سطح کلسترول آنها به طور غیرمعمول در خون بالا بود، نشان داد که چای پوئر در کاهش سطح کلسترول و در نتیجه سالم نگه داشتن سیستم قلبی عروقی بسیار موثر است.

این مطالعه مقایسه چای گیاهی در کاهش کلسترول با PCIB، دارویی است که برای کاهش سطح کلسترول در بدن موثر است. 55 نفر از شرکت کنندگان 3 بار در روز یک فنجان چای نوشیدند در حالی که بقیه دارو را دریافت کردند.

شرکت کنندگانی که در حال نوشیدن چای گیاهی بودند 64.29 درصد کاهش کلسترول را در خون خود نشان دادند، در حالی که کسانی که از این دارو استفاده می کردند 66.67 درصد کاهش نشان دادند. تفاوت این دو ناچیز بود که منجر به این نتیجه شد که این چای در کاهش سطح کلسترول در بدن موثر است و شاید عوارض جانبی کمتری هم نسبت به دارو داشته باشد.

در مطالعه دیگری با هدف بررسی اثربخشی چای تخمیر شده (سیاه) و غیر تخمیر شده (سبز) مشخص شد که این چای قدرتمند در کاهش سطح کلسترول بالا در بدن کارآمد است. این مطالعه بر روی موش ها انجام شد و نتایج مثبت بود.

بنابراین، می توانیم به راحتی بگوییم که نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای پوئر هر روز می تواند به سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی شما کمک کند.

سلامت استخوان را بهبود می بخشد

با افزایش سن، استخوان های ما تراکم خود را از دست داده و شروع به ضعیف شدن می کنند. این ما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان قرار می دهد، بیماری که بیشتر افراد مسن را درگیر می کند. موارد بسیاری وجود دارد که می تواند استخوان های شما را ضعیف کند، از جمله کمبود مواد معدنی و ویتامین های مهم و همچنین عدم فعالیت. نوشیدن الکل و سیگار کشیدن نیز می تواند در ایجاد بیماری های استخوانی نقش داشته باشد.

با این حال، می توانید سلامت استخوان خود را با نوشیدن چای، به ویژه چای پوئر که به عنوان پلی فنول شناخته می شود، بهبود بخشید که می تواند به شما در داشتن سلامت استخوان بهتر و توده استخوان بالاتر کمک کند. همچنین پلی فنول ها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که به کاهش درد و ناراحتی مفصل کمک می کنند.

چای گیاهی

سموم بدن و رادیکال های آزاد را تمیز می کند

چای پوئر دارای خواص اکسیداتیو است که سطح اکسیژن خون را افزایش می دهد و در نتیجه گردش خون را افزایش می دهد. با رساندن اکسیژن بیشتر به اندام های ضروری بدن مانند مغز، به تسریع بهبودی و مبارزه با بیماری هایی مانند میگرن و سردرد کمک می کند.

در چین، از خواص چای پوئر برای کمک به معده و طحال در دفع سموم از بدن استفاده می شود. این چای دارای قندهای ساده است که به طحال کمک می کند تا رادیکال های آزاد را از بین ببرد و خون را پاکسازی کند.

بنابراین، نوشیدن یک فنجان یا دو فنجان چای به صورت روزانه می تواند به پاکسازی بدن کمک کرده و اعضای داخلی را قادر به انجام عملکرد بهینه خود کند.

باعث می شود احساس انرژی کنید

چای پوئر کافئین دارد و بنابراین می تواند به افزایش سطح انرژی و بهبود تمرکز کمک کند. هر فنجان این چای حاوی 60 تا 70 میلی گرم کافئین در مقایسه با 105 میلی گرم در یک فنجان قهوه است. بنابراین، چای پوئر انتخاب بهتری برای افرادی است که قهوه نوشیدن را دوست ندارند.

کافئین همچنین به بهبود تمرکز ذهنی کمک می کند، بنابراین در کمک به شما برای گذراندن بعد از ظهرهای سخت و کسل کننده بسیار عالی است. نوشیدن یک فنجان چای پوئر می تواند به شما در تمرکز بهتر و احساس انرژی بیشتر کمک کند.

از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می کند

به دلیل آنتی اکسیدان ها، این گیاه می تواند به مقابله با بیماری ها کمک کند. آنتی اکسیدان ها با آنفولانزا و سرماخوردگی مقابله می کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که چای پوئر به دلیل فرآیند تخمیر طولانی که هنگام تهیه آن انجام می گیرد، مقدار زیادی آنتی اکسیدان ندارد که باعث می شود بیشتر آنتی اکسیدان های خود را از دست بدهد.

با این حال، هنوز هم دارای خواص ضد التهابی است که به مبارزه با میکروب ها و سلامت بدن کمک می کند.

استرس را کاهش می دهد

اگرچه این چای حاوی کافئین است اما می تواند به شما در آرامش و کاهش استرس کمک کند. این به دلیل وجود Theanine و GABA است، دو انتقال دهنده عصبی که می توانند به شما در آرامش کمک کنند. این دو تولید ملاتونین را افزایش می دهند که کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد و باعث می شود روحیه خوبی هم داشته باشید.

بهبود هضم

برای اینکه معده و روده غذا را هضم کرده و آن را به مواد مغذی مربوطه تقسیم کنند، باید باکتری ها و میکروارگانیسم های سالم وجود داشته باشند که این کار را انجام دهند.

چای پوئر شناخته شده است که باعث افزایش باکتری های سالم در معده و روده می شود و این به هضم غذا کمک می کند. بنابراین، نوشیدن این چای بعد از غذا می تواند مفید باشد و خواص چتی پوئر را به همراه داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی

یک سیستم ایمنی قوی در کیفیت کلی زندگی و سلامتی طولانی مدت نقش اساسی دارد. خواص چای پوئر سیستم ایمنی بدن را حفظ می کند و به شما کمک می کند در برابر بیماری های احتمالی مقاومت کنید. با نوشیدن چای پوئر، سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با هرگونه بیماری تهدیدآمیز قویتر می شود. البته، چای باید در حد متوسط مصرف شود.

خواص چای پوئر در هوشیاری ذهنی

افزایش سطح هوشیاری ذهنی که پس از لذت بردن از یک فنجان تجربه می کنید، با کافئین موجود در چای پوئر مرتبط است. شما روز خود را با وضوح ذهنی بیشتری آغاز می کنید. اگر چای را در طول روز بنوشید، روز را با حالتی شارپ ادامه می دهید.

به بهبود کیفیت خواب کمک می کند

این نه تنها در مورد پوئر بلکه در انواع مختلف دیگر چای هایی که از camellia sinensis گرفته می شود صادق است. درست است که پوئر، مانند سایر چای ها، حاوی کافئین است. با این حال، نحوه واکنش کافئین موجود در چای با بدن ما با کافئین دریافتی از یک فنجان قهوه سیاه متفاوت است. گفته شده است که پوئر باعث کاهش سطح استرس می شود در حالی که ملاتونین را در بدن ما افزایش می دهد که به ما کمک می کند تا چرخه های خواب بهتری داشته باشیم.

دمنوش گیاهی

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

بیشتر عوارض جانبی چای پوئر از محتوای کافئین آن ناشی می شود. بسته به مقدار آن، چای پوئر می تواند حاوی 30 تا 100 میلی گرم کافئین در هر فنجان باشد.

اکثر افراد می توانند روزانه تا 400 میلی گرم کافئین را تحمل کنند اما برخی از عوارض جانبی کافئین بیش از حد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بیخوابی
  • سرگیجه
  • لرزش
  • تغییر ریتم قلب
  • کمبود آب بدن
  • اسهال یا ادرار بیش از حد

از آنجا که غذاهای تخمیر شده ممکن است غلظت باکتری های روده شما را تحت تأثیر قرار دهند، چای پوئر ممکن است روی هضم غذا نیز تأثیر بگذارد و به طور بالقوه باعث برخی ناراحتی های گوارشی شود.

مقدار و نحوه دم كردن آن

اکثر افراد می توانند با خیال راحت حداکثر 3 فنجان (710 میلی لیتر) چای پوئر در روز بنوشند، مگر اینکه مقادیر زیادی از سایر نوشیدنی های کافئین دار نیز مصرف کنند.

در مورد اینکه چقدر چای باید روزانه بنوشید تا مزایای بالقوه کاهش وزن آن را به دست آورید، تحقیقات کافی وجود ندارد اما 1 تا 2 فنجان (240 تا 480 میلی لیتر) در روز نقطه شروع خوبی است.

چگونه چای پوئر دم کنیم؟

آنچه شما نیاز دارید:

  • یک کیک یک نفره (فشرده) چای پوئر یا 3 تا 4 گرم برگ چای در هر فنجان
  • آب جوش
  • یک قوری با صافی
  • فنجان یا ماگ
  • موارد اضافی اختیاری مانند خامه، شیر یا شیرین کننده

طرز تهیه:

  1. کیک چای یا برگ های چای را در قوری قرار دهید و به اندازه کافی آب جوش اضافه کنید تا روی برگ ها را بپوشاند، سپس آب را دور بریزید. این مرحله را یک بار دیگر تکرار کنید و دوباره آب را دور بریزید. این “شستشو” به شما اطمینان می دهد که یک چای با کیفیت بالا وجود دارد.
  2. قوری را با آب جوش پر کنید و اجازه دهید چای به مدت 2 دقیقه دم بکشد. براساس ترجیحات سلیقه ای خود، می توانید برای مدت طولانی تر یا کوتاهتری اجازه دهید دم بکشد.
  3. چای را در فنجان بریزید و مواد اضافی را به دلخواه اضافه کنید.

موارد منع مصرف

منع خاصی وجود ندارد مگر در مواردی که شما به طور کامل باید کافئین را حذف کنید.

با این حال، اگر چای پوئر تنها منبع کافئین مصرفی شماست یا اگر مصرف همه کافئین ها را به همراه چای پودر قطع می کنید، ممکن است برخی علائم ترک کافئین از جمله خستگی، سردرد و مشکل در تمرکز را داشته باشید.

در هر صورت، بیشتر علائم ترک کافئین فقط حدود 1 هفته ادامه دارد.

افرادی که دارای اختلالات خواب، میگرن، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، ریفلاکس معده (مری) یا زخم معده هستند ممکن است بهتر باشد از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنند.

مصرف بیش از حد

مصرف بیش از حد دوز در چای مایع بعید است. با این وجود، این ماده حاوی کافئین است، بنابراین اگر روزانه چندین فنجان در ترکیب با سایر نوشیدنی های کافئین دار بنوشید، احتمال مصرف بیش از حد کافئین وجود دارد.

علائم مصرف بیش از حد کافئین، مانند ضربان قلب نامنظم، می تواند پس از مصرف 400 میلی گرم کافئین که معادل 4 فنجان یا بیشتر (950 میلی لیتر) چای است ، بسته به قدرت دم نوش بروز پیدا کند.

یک یا دو فنجان (240 تا 480 میلی لیتر) چای مایع خطر کم مصرف بیش از حد را دارد.

فعل و انفعالات

چای پوئر نسبتاً بی خطر است و بیشتر تداخلات دارویی به دلیل دارا بودن کافئین است. برخی داروهایی که ممکن است  با نوشیدنی های حاوی کافئین تعامل داشته باشند شامل آنتی بیوتیک ها، برخی از محرک ها، داروهای قلبی خاص و داروهای خاص آسم می شوند.

اگر در مورد مصرف کافئین و داروهای خود نگرانی دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

ذخیره سازی

چای پوئر محصولی تخمیر شده است که با گذشت زمان همچنان کیفیت خود را بهبود می بخشد، بنابراین اگر به درستی ذخیره شود تقریباً به مدت نامحدود دوام می آورد.

کیک های چای پوئر را در یک ظرف بدون نفوذ هوا در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید.

اگر به نظر می رسد بو می دهد، یا کپک قابل مشاهده ای روی آن رشد می کند، باید آن را بیرون بریزید.

بارداری و شیردهی

کافئین بزرگترین نگرانی در مورد چای گیاهی در دوران بارداری یا شیردهی است.

اگرچه زنان باردار نیازی به حذف کامل کافئین از رژیم خود ندارند اما نباید در این کار زیاده روی کنند. متخصصان در طول بارداری بیش از 200 میلی گرم کافئین را در روز توصیه نمی کنند.

از آنجا که چای پوئر می تواند حداکثر 100 میلی گرم در فنجان (240 میلی لیتر) داشته باشد تا زمانی که فرد به طور منظم از نوشیدنی های دیگری که حاوی کافئین هستند مصرف نمی کند، می تواند به حد متوسط ​​به رژیم غذایی وی اضافه شود.

زنان شیرده همچنین باید مصرف کافئین خود را به حدود 300 میلی گرم در روز محدود کنند زیرا مقدار کمی کافئین می تواند به شیر مادر منتقل شود.

جایگزین ها

پوئر در دنیای چای ها بی نظیر است. تا آنجا که به چای سیاه ممکن است نزدیکترین گزینه باشد. چای سیاه اکسید می شود و در نتیجه رنگ تیره دارد اما به همان میزان تخمیر نمی شود.

برای یک نوشیدنی مشابه که حاوی فواید غذاهای تخمیر شده و خواص چای پوئر است، کامبوچا که یک چای تخمیر شده است را امتحان کنید.

سوالات متداول

طعم چای پوئر چگونه است؟

به دلیل فرآیند تخمیر، چای پوئر طعم تند یا “بد بو” دارد اما این ماده با طعم های دیگر مخلوط می شود مانند شیرینی و تلخی.

چای های پوئر با ترکیبات دیگر طعم های مختلفی دارند. بعلاوه، با گذشت زمان طعم و مزه چای تغییر می کند.

چای پوئر خام چیست؟

دو نوع اصلی چای pu-erh وجود دارد – رسیده و خام.

چای رسیده کم هزینه ترین نوع است. این چای با تخمیر برگهای سست برای چندین ماه و فشار دادن آنها درست می شود.

چای خام گران تر است. برای ساختن پوئر خام، مراحل تولید پوئر معکوس می شود. برگهای تازه چای ابتدا فشرده می شوند، و سپس تخمیر می شوند.

برخی از طعم دهنده های محبوب چای پوئر کدامند؟

پوئر یک انتخاب محبوب است و اغلب با طعم های دیگر ترکیب می شود. از ترکیبات محبوب می توان به چای پوئر شکلاتی – حاوی پودر کاکائو – و پوئر گل داوودی اشاره کرد که گلبرگ های خشک شده گل داوودی با آن ترکیب می شود.

این افزودنی ها می توانند طعم چای پوئر را بسیار بهتر کنند، زیرا طعم خاصی دارد که همه دوست ندارند.

چه مقدار کالری در چای پوئر وجود دارد؟

چای های دم کرده – از جمله پوئر- به طور طبیعی فاقد کالری یا بسیار کم کالری هستند. با این حال، افزودن شکر یا خامه میزان کالری چای شما را افزایش می دهد.

آیا می توانید هر روز چای بنوشید؟

بله، نوشیدن روزانه چای به شرط تحمل آن هیچ ضرری ندارد.

منبع:

healthline

topictea

pathofcha

wphealthcarenews

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی