خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص ماست یونانی

تقویم فارسی اندروید

ماست یونانی با ماست های دیگر فرق می کند زیرا برای از بین بردن آب پنیر در یک فرآیند سفت و سخت قرار می گیرد. آب پنیر مایعی است که حاوی لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر است. ماست یونانی یک محصول لبنی محبوب است اما آیا از خواص ماست یونانی چیزی می دانید؟

خواص ماست یونانی

تهیه ماست شامل تخمیر شیر با افزودن باکتری های مفید است.

ماست یونانی سفت شده قند کمتری نسبت به ماست معمولی دارد. از بین بردن آب پنیر، ماست غلیظ تر و خامه ای تری با طعم ترش ارائه می دهد.

برخی از تولید کنندگان مواد غلیظ کننده را به ماست معمولی اضافه می کنند و آن را به عنوان ماست “یونانی” به بازار عرضه می کنند که ممکن است خواص ماست یونانی را نداشته باشد.

همچنین، ماست یونانی کم چرب و بدون چربی ممکن است مزایای سلامتی همانند ماست سنتی یونانی را به همراه نداشته باشد.

در این مقاله با خواص ماست یونانی و همچنین نحوه گنجاندن آن در یک رژیم متعادل آشنا می شوید.

خواص ماست یونانی

ماست یونانی چیست؟

ماست یونانی یا سفت، فقط یک مد زودگذر نیست. این فرآورده لبنی که متفاوت از ماست شیرین و معمولی است، تولیدش از سال 2008 تا 2013 چهار برابر شده است. تولید کنندگان ماست یونانی یک مرحله اضافی به فرآیند تولید خود اضافه می کنند تا آب اضافی، لاکتوز و برخی مواد معدنی از بین برود. آنچه باقی مانده است یک ماست خامه ای و غنی با قند کمتر، کربوهیدرات بیشتر و طعمی ترش است. همچنین اسیدیته آن باعث جذب سایر مواد مغذی برای بدن می شود.

ماست یونانی ساده یک میان وعده غذایی حاوی مواد مغذی است که فواید سلامتی زیادی دارد. ادامه مقاله را بخوانید تا فواید اضافه کردن ماست یونانی به رژیم غذایی خود را کشف کنید.

یک وعده سرشار از مواد مغذی است

نمودار تغذیه ای زیر درباره خواص ماست یونانی را بررسی کنید تا ببینید کدام یک از ویتامین ها و مواد مغذی در یک فنجان ماست یونانی بدون چربی پیدا می شود.

یک وعده متوسط ​​بسته به نوع مارک آن می تواند 12 تا 17.3 گرم پروتئین داشته باشد.

یک فنجان ماست یونانی ساده می تواند به شما در داشتن رژیم غذایی با سه وعده غذایی دارای لبنیات کم چرب یا بدون چربی کمک کند. افرادی که دچار آلرژی به لاکتوز هستند نیز ممکن است ماست یونانی را به دلیل باکتریایی قندهای شیر آسانتر هضم کنند.

رژیم غذایی

قدرت پروتئین

این ماست مقدار بسیار بیشتری پروتئین نسبت به شیر دارد. بدن شما از پروتئین برای موارد زیر استفاده می کند:

  • استخوان ها
  • عضلات
  • غضروف
  • پوست
  • مو
  • خون

پروتئین همچنین یکی از سه ماده مغذی است که انرژی بدن را تأمین می کند. همچنین اکسیژن را به غشاهای سلولی منتقل می کند. دریافت مقدار مناسب پروتئین برای خودتان برای تقویت سیستم ایمنی، اعصاب و تعادل مایعات مهم است.

برای حفظ توده عضلانی با افزایش سن به پروتئین بیشتری نیاز دارید. طبق گفته کلینیک مایو، برای بزرگسالان 65 سال و بالاتر، میزان پروتئین مورد نیاز بین 1 تا 1.2 گرم در هر کیلوگرم در روز افزایش می یابد.

ماست یونانی یک منبع عالی پروتئین است، به خصوص اگر از خوردن گوشت خودداری می کنید. اگر از دانه های چیا لذت می برید، 2 قاشق غذاخوری از آنها را برای تقویت پروتئین و فیبر به ماست اضافه کنید.

پروبیوتیک ها شما را سالم و خوشحال نگه می دارند

ماست یونانی مملو از پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها باکتری های سالم هستند که می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش مشکلات معده مانند اسهال و درد کمک کنند.

شین گریفین، متخصص تغذیه و بنیانگذار Whole Life Balance می گوید: “این باکتری ها معمولاً در روده شما زندگی می کنند و داشتن میکروارگانیسم های خوب در روده شما به سلامتی شما کمک می کند.” “بدون تعادل سالم باکتری های خوب از بین پروبیوتیک ها، باکتری های خیلی بد باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن می شوند.”

و درست همانطور که استرس و احساسات می توانند مشکلات معده را ایجاد کنند، روده شما می تواند سیگنال هایی را نیز از آن طرف ارسال کند. براساس گزارش UCLA Newsroom، یک مطالعه نشان داد که پروبیوتیک ها همچنین می توانند بر مغز تأثیر بگذارند. یک مطالعه دیگر نشان داد که مکمل های پروبیوتیکی، تمایل افراد را برای پریشانی و غم و اندوه و آسیب به دیگران یا خودشان کاهش می دهد.

کاهش وزن

کلسیم برای حفظ سلامتی مهم است

یکی دیگر از مزایای ماست یونانی این است که مقدار زیادی کلسیم دارد. کلسیم برای ساخت عضلات قوی و کمک به عملکرد اندام های حیاتی شما مهم است. بدن شما به خودی خود کلسیم نیز تولید نمی کند. بدون کلسیم کافی، ممکن است کودکان تا حد ممکن رشد نکنند و بزرگسالان نیز در معرض خطر پوکی استخوان قرار بگیرند.

یک وعده ماست یونانی 18.7 درصد از ارزش روزانه کلسیم شما را فراهم می کند.

ماست یونانی برای افراد مسن که می خواهند سلامت استخوان خود را حفظ کنند، گزینه ای عالی محسوب می شود. همچنین بسیار ایده آل است به دلیل فوری و سهولت در خوردن، به خصوص برای افرادی که در جویدن مشکل دارند.

B-12 خود را از ماست یونانی دریافت کنید

بدن شما به ویتامین B-12 برای تشکیل گلبول های قرمز، عملکرد مغز و سنتز DNA نیاز دارد. گریفین می گوید: “بسیاری تصمیم می گیرند مکمل ویتامین B-12 را وارد رژیم غذایی خود کنند اما ماست یونانی یک جایگزین طبیعی و قدرتمند را ارائه می دهد.” یک وعده ماست یونانی می تواند تا 21.3 درصد از نیاز روزانه شما را به همراه داشته باشد.

افرادی که گیاهخوار هستند معمولاً فاقد ویتامین B-12 هستند زیرا این ویتامین به طور طبیعی در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ یافت می شود. ماست یونانی یک روش عالی و بدون گوشت برای افزودن بیشتر این ویتامین به رژیم غذایی شماست.

پتاسیم آن، سدیم را متعادل می کند

یک وعده ماست یونانی می تواند 6.8 درصد از مقدار روزانه مصرف پتاسیم شما باشد.

پتاسیم به کاهش فشار خون کمک کرده و میزان سدیم بدن را متعادل می کند. اگر مقادیر سدیم زیادی دارید یا رژیم غذایی تان پر سدیم است، ممکن است لازم باشد غذاهایی با پتاسیم زیاد بخورید تا بدن شما هنگام رفتن به دستشویی بتواند سدیم اضافی را خارج کند.

خواص ماست یونانی

خواص ماست یونانی

غذای ریکاوری ورزش

ماست یونانی پس از یک تمرین سخت می تواند یک درمان سالم و رضایت بخش باشد. نه تنها تا زمان وعده غذایی بعدی شما را سیر نگه می دارد بلکه حاوی پروتئین است که می تواند آسیب های ناشی از ورزش را ترمیم کند.

ماست یونانی سرشار از آمینو اسید است که می تواند پروتئین تولید کند و پروتئین ها بلوک های اصلی برای بازسازی بافت عضلانی و ترمیم آسیب فیبر هستند.

برای یک میان وعده مغذی و مفید بعد از تمرین می توانید یک موز یا انواع توت ها را به ماست اضافه کنید.

خواص ماست یونانی در کاهش وزن

ماست یونانی همچنین منبع عالی ید است. بدن شما به طور طبیعی ید تولید نمی کند، بنابراین مهم است که به میزان کافی از طریق غذاهایی که می خورید، آن را به دست آورید. ید برای عملکرد مناسب تیروئید مهم است و تیروئید برای سوخت و ساز سالم ضروری است.

گریفین می گوید: “امروزه مردم بسیاری کمبود ید دارند که می تواند مشکلات جدی از جمله نوسانات سریع وزن را به همراه داشته باشد.” “برای افرادی که مشکل وزن دارند، افزایش سطح ید در رژیم غذایی، فعالیت تیروئید را افزایش می دهد و به نوبه خود، متابولیسم آنها را افزایش می دهد و باعث کاهش وزن می شود.”

ترکیب پروتئین و بافت ماست یونانی ممکن است به شما کمک کند احساس سیری بیشتری نسبت به سایر میان وعده ها داشته باشید. این برای افرادی که به دنبال کنترل اندازه قسمتهای مختلف بدن خود هستند بسیار عالی است. طبق گفته Tufts Now، یک مطالعه یکساله در سال 2014 نشان داد افرادی که بیشتر از سه وعده ماست یونانی در هفته می خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده آن را میل می کردند وزن کمتری داشتند.

یک جایگزین عالی غذایی

قوام غلیظ ماست یونانی سازگاری زیادی با پودینگ دانه چیا، اسموتی، میوه تازه، سبزیجات و غیره دارد.

از آن به عنوان جایگزینی برای خامه ترش در کنار چیلی یا سیب زمینی پخته استفاده کنید. برخی افراد حتی از جایگزین کردن کره و مایونز با ماست یونانی لذت می برند.

لاغری با ماست

بهبود سلامت استخوان

خوردن ماست یونانی ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود بخشد زیرا سرشار از کلسیم و پروتئین است.

کلسیم سلامتی استخوان را تقویت کرده و می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان، یک بیماری دژنراتیو استخوان را کاهش دهد. مصرف مقدار کافی پروتئین نیز برای سلامتی استخوان بسیار حیاتی است.

کاهش اشتها و گرسنگی

ماست یونانی سرشار از پروتئین است بنابراین ممکن است به افراد در سیری طولانی مدت کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که افراد ممکن است در طول روز بعد از وعده غذایی که دارای پروتئین زیاد باشد، کمتر بخورند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که افزایش پروتئین رژیم غذایی باعث می شود افراد به طور کلی کالری کمتری مصرف کنند، که این باعث کاهش بیشتر وزن می شود.

میان وعده

سلامت روانی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ماست پروبیوتیک برای سلامت روان فرد مفید است.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که کارگرانی که روزانه 100 گرم ماست پروبیوتیک می خورند و یا روزانه یک کپسول پروبیوتیک مصرف می کردند، نسبت به کسانی که مصرف نمی کردند، استرس، افسردگی و اضطراب کمتری داشتند.

این اثر به احتمال زیاد ناشی از ارتباط روده و مغز و توانایی روده در انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین است.

کاهش خطر دیابت نوع 2

ماست یونانی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، شرایطی که بر نحوه پردازش قند خون بدن تأثیر می گذارد.

محققان براساس یک مطالعه در سال 2014، مصرف بیشتر ماست را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می دانند.

از شر چشمان پفی و سیاهی زیر چشم خلاص شوید

بهترین راه برای خلاص شدن از زیر چشم سیاه، خواب بهتر در شب است اما می توانید در صورت داشتن این مشکل از ماست استفاده کنید تا علائم شما را کاهش دهد. خواص ضد التهابی آن باعث کاهش پف چربی می شود در حالی که اسید لاکتیک باعث کاهش ظاهر تیره زیر چشم می شود. ماست را به آرامی دور چشم بزنید و در 10 دقیقه دیگر نتیجه شگفتی را مشاهده خواهید کرد.

پوست خود را سم زدایی کنید

اضافه کردن یک وعده ماست یونانی به رژیم روزمره شما می تواند باعث شگفتی برای پوست شما شود. سرشار از ویتامین های B2 ،B6 و B12 است به علاوه پروبیوتیک ها به سالم ماندن روده بزرگ شما کمک می کنند. همه اینها جمع شده اند تا استرس کمتری روی پوست خود حس کنید تا آلودگی ها از بین برود و درخشش شما را بیشتر کند.

با مخلوط کردن آن با کمی عسل، ماست صبحانه خود را تقویت کنید تا از خواص ضد باکتریایی آن بهره مند شوید!

به طور فعال با آکنه مبارزه می کند

اگر دوز روزانه ماست به اندازه کافی برای پوست شما کار نمی کند، مستقیماً ماست یونانی را به آکنه بزنید. ماست را قبل از رفتن به رختخواب مستقیماً روی آکنه بزنید و صبح آن را بشویید.

خواص ماست یونانی

تسکین آفتاب سوختگی

آیا برای مبارزه با سوختگی به آلوئه ورا دسترسی ندارید؟ ماست یونانی یکی از گزینه های خانگی مورد علاقه ما برای تسکین آفتاب سوختگی است! سرشار از روی است و پروبیوتیک ها می توانند به بازسازی سد طبیعی پوست شما کمک کنند. به سادگی یک لایه نازک را بر روی آفتاب سوختگی خود بمالید و بعد از 10 دقیقه به آرامی آن را بشویید.

زندگی جدیدی به موهای خود بدهید

پروتئین موجود در ماست به سالم ماندن موهای شما از درون کمک خواهد کرد اما همچنین می توانید موهای آسیب دیده را با ماسک ماست ترمیم کنید! دو قاشق غذاخوری ماست یونانی را با یک قاشق غذاخوری عسل و 1/4 قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کنید. قبل از شستشو آن را 15 تا 20 دقیقه روی موهای خود بگذارید.

از شوره سر خلاص شوید

پوست سرتان شوره دارد و پایین می ریزد؟ از خواص ماست یونانی میزان زیاد آنزیم است که به شما کمک می کند تا شوره شما کاهش یابد و خواص ضد قارچ آن می تواند کاری کند از قارچ هایی که باعث ایجاد شوره می شوند خلاص شوید. 1/2 فنجان ماست یونانی ساده را روی پوست سر خود ماساژ داده و با استفاده از شامپوی معمولی آن را تمیز بشویید.

چین و چروک ها را کاهش می دهد

اگر قبلاً طرفدار ماست نبودید، اکنون باید باشید! اسید لاکتیک موجود در ماست یونانی چین و چروک پوست شما را از بین می برد و علائم پیری را کاهش می دهد و شما را با پوست روشن تر و صاف تر مواجه می کند. با ترکیب 2 قاشق غذاخوری ماست با 1 قاشق غذاخوری جو، یک ماسک صورت جوان کننده ارزان تهیه کنید. به آرامی آن را بر پوست خود ماساژ داده و بگذارید 15 دقیقه قبل از آبکشی با آب گرم روی پوست بماند.

ماست یونانی

ماست یونانی مناسب

ماست یونانی در قدیم با شیر بز ساخته می شد. مهم نیست که چه نوع شیری استفاده می شود، اما مواد دیگر مهم هستند. برچسب های روی برخی محصولات غذایی، ممکن است بگویند که آنها شامل ماست یونانی هستند اما قندهای اضافی و سایر مواد تشکیل دهنده ممکن است مزایای آن را خنثی کنند.

بهترین ماست ساده، کم چرب، بدون چربی، با کمترین نوع مواد افزودنی است. توت ها و گرانول های تازه را به آن اضافه کنید تا وعده خود را شیرین کنید. به این ترتیب می توانید آنچه در غذای شما است را بدانید و انتخاب های خود را تا حد امکان سالم نگه دارید.

سوال:

مزیت خوردن 2 فنجان ماست یونانی در روز چیست؟

جواب:

در هر روز دو فنجان ماست یونانی می تواند پروتئین، کلسیم، ید و پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند و در ضمن احساس کسری کالری آن به شما کمک می کند. اما شاید مهمتر از همه، باکتری های سالم ماست باشد که برای دستگاه گوارش فراهم می کند که می تواند بر بدن تأثیر بگذارد. ماست یونانی همچنین می تواند جای غذاهایی با کالری بالاتر مانند پنیر، خامه و مایونز را بگیرد که می تواند به حفظ وزن کمک کند. همچنین می توانید غذاهای پر فیبر و مغذی مانند انواع توت ها و آجیل ها را به ماست اضافه کنید.

منبع:

healthline

medicalnewstoday

tasteofhome

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی