خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص عسل مانوکا

تقویم فارسی اندروید

در تاریخ همواره از عسل مانوکا برای اهداف دارویی استفاده شده است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد. چه در سنت خاورمیانه، چه در اساطیر یونان باستان و چه در زمان کتاب مقدس، جایی که سرزمین موعود به “سرزمینی با شیر و عسل” معروف بوده است، فرهنگ های سراسر جهان عسل را به عنوان یک گنج شگفت آور شفا بخش ستایش می کنند. با درک اینکه این یکی از غنی ترین منابع ضد میکروبی طبیعت است، نباید تعجب کنیم که بسیاری از باستان شناسان ادعا می کنند در حالیکه که از هزاران سال پیش مقبره های سلاطین مصری را حفر می کنند، در ظروف شان عسل کشف کردند.

عسل مانوکا

با این وجود به دلیل صنعتی شدن، عسل امروزه آن چیزی نیست که در گذشته بوده است. مانند اکثر چیزهای امروز، همه عسل ها به طور یکسان تولید نمی شوند.

به عنوان یک قاعده کلی، هر چه قدر پول می دهید آش می خورید و بیشتر محصولات موجود در سوپر مارکت ها معمولاً سرشار از فروکتوز هستند. برای به دست آوردن عسل مانوکا با کیفیت بالا شما باید به فروشگاه مواد غذایی محلی خود یا زنبوردار داری های محلی بروید یا برای خرید آن به اینترنت مراجعه کنید.

با این حال یافتن عسل مانوکا غیرممکن نیست و همانطور که خواهید دید ، دلایل زیادی برای مصرف آن وجود دارد. پس آیا عسل مانوکا برای شما مفید است؟ آیا عسل مانوکا ارزش پول خرج کردن دارد؟ و خواص عسل مانوکا چیست؟ در اینجا هر آن چیزی که شما باید در مورد نحوه استفاده از عسل مانوکا برای به حداکثر رساندن خواص دارویی آن بدانید وجود دارد.

عسل مانوکا چیست؟

عسل مانوکا که در نیوزیلند توسط زنبورهایی تولید می شود که درخت مانوکا را گرده افشانی می کنند، یکی از بی نظیرترین و مفیدترین انواع عسل در جهان است. این گیاه دارای عطر و طعمی غنی است و با تعداد زیادی از فواید سلامتی همراه است. همچنین این عسل کاربردهایی دارد که شامل بهبودی گلودرد و بیماری های گوارشی تا درمان عفونت های استاف و لثه می باشد.

این روزها عسل مانوکا به اشکال مختلفی در دسترس است. علاوه بر اینکه به آنتی بیوتیک ها و کرم های گیاهی اضافه می شود، می توانید ماسک های صورت عسل مانوکا و محصولات مخصوص پوست را نیز پیدا کنید. مانند سایر انواع عسل، خواص دارویی نیز دارد و اگر با سایر گیاهان و ادویه ها همراه شود می تواند به بهبودی و درمان کمک کند.

پس آیا این عسل برای شما مناسب است؟ تفاوت بین عسل مانوکا با عسل معمولی چیست؟ و چه چیز خاصی در مورد عسل مانوکا وجود دارد؟ در مورد استفاده عسل مانوکا به علاوه 11 مزیت برتر این ماده باورنکردنی، بیشتر بخوانید.

خواص عسل مانوکا

عسل مانوکا

خواص عسل مانوکا مدت زیادی است که در سالهای اخیر در دنیای سلامت مورد توجه قرار گرفته است زیرا یک تحقیق در حال پیشرفت نشان دهنده حمایت از هزاران سال استفاده از این داروی مردمی است. برخی از بهترین استفاده های عسل مانوکا و مزایای آن عبارتند از:

1. به درمان سیبو، کاهش اسید معده و ریفلاکس کمک می کند

رشد باکتریایی روده کوچک (SIBO)، کاهش اسید معده کم و ریفلاکس اسید همگی دست به دست هم می دهند. به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی موجود در عسل مانوکا، این یک داروی عالی برای هر نوع اختلال گوارشی مرتبط با باکتری است.

در حقیقت در یک مطالعه جدید نشان داده شده، یک باکتری خطرناک مربوط به هر سه بیماری وجود دارد به نام “Clostridium difficile”، که اثرات ضد باکتریایی عسل مانوکا می تواند آن را خنثی کند. بنابراین، مصرف عسل مانوکا در کاهش ریفلاکس اسید و متعادل کردن دستگاه گوارش برای بهبود عدم تعادل معده و روده بسیار مفید است.

عسل مانوکا برای پوست

2. سلامت پوست را ارتقا می بخشد

اینترنت پر از توصیفات بیمارانی است که عسل مانوکا به طرز شگفت انگیزی برای آکنه و اگزمایشان جواب داده است. در حال حاضر آزمایش های بالینی کمی برای تایید این ادعا وجود دارد اما با در نظر گرفتن خاصیت ضد میکروبی و درمانی آن، به نظر می رسد عسل می تواند به این شرایط پوستی کمک کند.

یک بررسی اخیر از مطالعات بالینی و سلولی در مورد اثرات عسل مانوکا در معالجه درماتیت آتوپیک نشان داد که “این بیماری به طور بالقوه در درمان ضایعات AD بر اساس مطالعات بالینی و سلولی از طریق مکانیسم های مختلف مؤثر است. این کار باید با آزمایشات بالینی تصادفی و کنترل شده تأیید شود.”

به دنبال این هستید که چگونه از میلیا خلاص شوید؟ میلیا برجستگی های کوچک و سفیدی است که روی پوست ظاهر می شود. بزرگسالان غالباً در زیر چشم یا اطراف گونه ها دچار میلیا می شوند. عسل مانوکا به طور گسترده به عنوان یک درمان برای میلیا مورد استفاده قرار می گیرد و اعتقاد بر این است که یک روش طبیعی موثر برای چگونگی از بین بردن آن است. مانوکا اغلب با دارچین مخلوط می شود و 10 تا 15 دقیقه قبل از شستشو، یک لایه نازک از آن روی پوست اعمال می شود. بیشتر افراد ادعا می کنند که استفاده از عسل روی زخم ها یا مناطق آسیب دیده برای چند دقیقه و سپس شستشو با صابون ملایم و آب معمولاً می تواند موثر باشد. این کار را هر روز یا یک روز در میان تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

3. مبارزه با عفونت های استاف (MRSA)

احتمالاً شما از این ایرادی که در طی سالها در بیمارستان ها به وجود آمده است شنیده اید. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک های بدون نسخه (آنتی بیوتیک های OTC) و بی اثر بودن دارو با توجه به ابتلا به بیماری، با استفاده از پروتکل های پزشکی معمولی بیمارستان و خانه سالمندان، برخی از سویه های عفونت استاف به شمار می رود. با سرعت بسیار زیاد، بسیاری از افراد مبتلا به MRSA به این بیماری آلوده می شوند که نیاز به اقدامات تهاجمی یا جراحی ها، مفاصل مصنوعی و یا لوله های مداخله ای دارند تا جان خود را در برابر این مشکل بزرگ و خطرناک نجات دهند زیرا آنتی بیوتیک ها اغلب کار نمی کنند.

عسل مانوکا

4. سوزش و زخم را درمان می کند

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله محصولات دارویی طبیعی جندی شاپور، “استفاده از عسل منجر به بهبود زخم در موارد حاد، تسکین درد در بیماران دچار سوختگی و کاهش واکنش التهابی در چنین بیمارانی می شود.” علاوه بر این، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان غنی، ضد باکتریایی است و ویژگی های ضد التهابی عسل مانوکا نشان داده است که از ابتلا به عفونت در موش های دارای زخم جلوگیری می کند و حتی ممکن است منجر به متوقف کردن رشد نوع خاصی از باکتری ها شود که باعث ایجاد زخم معده در انسان می شوند. همچنین از آن به عنوان یک پانسمان زخم کاملاً مؤثر استفاده شده است تا بهبود سریع را به دنبال داشته باشد.

5. از پوسیدگی دندان و لثه جلوگیری می کند

مطالعات متعددی ارائه شده است که توصیف می کنند چگونه عسل مانوکا می تواند به درمان و جلوگیری از لثه و بیماری پریودنتال کمک کند. محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند کشف کردند که جویدن یا مکیدن موم عسل مانوکا نه تنها باعث کاهش 35 درصدی پلاک شده بلکه منجر به کاهش 35 درصدی در محل خونریزی در افرادی که از مشکل لثه رنج می برند شده است. کلسیم، روی و فسفر موجود در عسل مانوکا همه مواد مغذی مهم برای بهبود دندان ها هستند.

خواص عسل مانوکا

6. به درمان IBS و IBD کمک می کند

محققان مؤسسه آموزش و تحقیقات پزشکی پزشکی چاندیگار هنگام ارزیابی تأثیر عسل مانوکا بر بیماری التهابی روده در موش صحرایی، چندین یافته حیرت انگیز را کشف کردند:

  • عسل مانوکا در دوزهای مختلف محافظت در برابر آسیب کولون ناشی از TNBS را به همراه دارد.
  • تمام گروه های تحت درمان، کاهش التهاب كولون را مشاهده کرده و تمام پارامترهای بیوشیمیایی در گروه های تحت درمان با عسل مانوكا كاهش معنی داری نشان دادند.
  • عسل مانوکا در دوزهای مختلف پراکسیداسیون لیپید و همچنین پارامترهای آنتی اکسیدانی بهبود یافته را ترمیم کرد.
  • نمرات مورفولوژیکی و بافت شناسی در گروه تحت درمان با عسل مانوکا با دوز کم به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
  • در مدل التهابی کولیت، تجویز خوراکی عسل مانوکا به میزان قابل توجهی التهاب کولون را کاهش می دهد.
  • عسل مانوکا نه تنها التهاب و درد روده را درمان می کند بلکه آسیب های رادیکال آزاد را نیز ترمیم کرده و در برابر آسیب های بیشتر از بدن محافظت می کند.

7. گلو درد و مصونیت را بهبود می بخشد

در سال 2007 داده های منتشر شده در ژورنال Leukocyte Biology نشان داد که عسل مانوکا سلول های ایمنی بدن را از طریق TLR4 تحریک می کند.

همراه با این تحقیقات آزمایشگاهی در سال 2011 نشان داده شد که چگونه مانوکا رشد باکتری های گلودرد را متوقف می کند، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم تقریباً بلافاصله بعد از مصرف یک قاشق غذاخوری عسل در هنگام گلودرد از احساس خوب بهره مند می شوند. اخیراً حتی توسط مؤسسه ملی سرطان تصویب شده است که برای معالجه التهاب در گلو از شیمی درمانی استفاده می شود.

خواص عسل مانوکا

8. به درمان آلرژی کمک می کند

مطالعه ای که توسط مؤسسه آلرژی و محیط زیست کارلایای جنوبی در فنلاند انجام شده است و به بررسی تأثیرات گرده عسل و عسل بر آلرژی می پردازد، نتایج قابل توجهی داشته است. به شرکت کنندگان عسل معمولی داده شد و گرده عسل نیز به آن اضافه شد و بعضی از آنها فقط از داروهای آلرژی خود به عنوان گروه کنترل استفاده می کردند. نتایج چشمگیر بود:

بیماران 60٪ کاهش علائم كل، دو برابر بیشتر روزهای بدون علائم و 70٪ کاهش روزهایی با علائم شدید را گزارش كردند و 50٪ آنتی هیستامین كمتری از گروه كنترل استفاده كردند.

محققان همچنین دریافتند که بین مصرف کنندگان گرده عسل و مصرف کنندگان عادی عسل تفاوت کمی وجود دارد. بنابراین، مصرف عسل مانوکا به طور منظم ممکن است واقعاً به علائم آلرژی فصلی شما کمک کند و نیاز شما به داروها را کاهش دهد.

9. تقویت زیبایی و تقویت کننده سلامت

عسل مانوکا خاصیتی شبیه به یک اکسیر دارد که باعث تقویت انرژی و افزایش کیفیت زندگی شما می شود. به دلیل داشتن مواد مغذی متراکم، باعث تقویت نشاط و انرژی جوانی می شود و به بهبود تن و بافت پوست معروف شده است.

از آن در شستشوی دهنده صورت خانگی برای لایه برداری و مبارزه با رادیکال های آزاد پوست استفاده کنید. از آن در شامپو استفاده کنید یا ماسک عسل مانوکا تهیه کنید تا درخشش موهای شما تقویت شود. یکی از کاربردهای محبوب، استفاده از آن در نوشیدنی سم زدایی است که مزایای داخلی و خارجی زیادی دارد.

عسل مانوکا

10. خواب را بهبود می بخشد

این عسل به بهبود خواب عمیق و آرام کمک می کند و به عنوان یک خواب آور طبیعی عمل می کند. به آرامی گلیکوژن مورد نیاز برای عملکردهای اساسی بدن را در طی خواب آزاد می کند. اضافه کردن عسل به شیر در هنگام خواب به بدن کمک می کند تا ملاتونین را در مغز آزاد کند که این امر برای خواب عمیق ضروری است.

بسیاری از اختلالات سلامتی به دنبال خواب ضعیف مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع II، سکته مغزی و آرتروز وجود دارد. از آنجا که اثبات شده است که عسل به خواب با کیفیت بیشتر کمک می کند، به طور بالقوه می تواند به کاهش خطر ابتلا به این مشکل و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر کمک کند.

11. ممکن است علائم فیبروز کیستیک را کاهش دهد

فیبروز کیستیک نوعی اختلال ژنتیکی است که باعث می شود نوع خاصی از پروتئین به نقصان منجر شود که منجر به تولید بیش از حد مخاط ضخیم می شود که می تواند ریه ها را مسدود کند و خطر عفونت های تنفسی را افزایش می دهد. تحقیقات امیدوارکننده نشان می دهد که عسل مانوکا به طور بالقوه می تواند در از بین بردن باکتری ها برای مقابله با عفونت به ویژه در افرادی که فیبروز کیستیک دارند، کمک کند. طبق مطالعه ای که در بایگانی میکروبیولوژی منتشر شده است، عسل مانوکا توانست مانع از رشد Pseudomonas aeruginosa و Burkholderia spp شود، دو باکتری که به ویژه برای افرادی که فیبروز کیستیک دارند می تواند مشکل ساز باشد.

نمی دانید چگونه این عسل را مصرف کنید؟ برای مشاهده بیشترین فایده برای سلامتی پوست، عملکرد سیستم ایمنی بدن یا از بین بردن مایلیا، باید از عسل مانوکا تقریباً یک تا دو قاشق غذاخوری در روز استفاده کنید. ساده ترین راه این است که فقط آن را بخورید اما اگر کمی برای شما شیرین است، می توانید آن را به چای گیاهی مورد علاقه خود اضافه کنید، آن را روی ماست بریزید یا آن را روی نان تست سبوس دار پخش کرده و میل نمایید.

اگر می خواهید اثر تقویت کننده سیستم ایمنی را ببینید یا گلو دردتان را بهبود بخشید، یک قاشق چای خوری دارچین به آن اضافه کنید. تحقیقات نشان می دهد که خواص ضد میکروبی دارچین و عسل مانوکا به قدری قدرتمند هستند که در واقع می توانند به شما در بهبودی سریع کمک کنند.

ارزش غذایی

آنچه عسل مانوکا را متفاوت می کند ارزش غذایی شگفت انگیز آن است. عسل معمولی از قدیم به دلیل توانایی های فوق العاده غذایی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. به طور کلی، عسل مانوکا منبعیست غنی از:

  • آمینو اسید
  • ویتامین های گروه ب (B6، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک)
  • کلسیم
  • مس
  • آهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • پتاسیم
  • زینک یا روی

در حقیقت عسل مانوکا، میزان مواد مغذی اش چهار برابر عسل های گل معمولی است. این همان چیزی است که فاکتور منحصر به فرد مانوکا نامیده می شود.

خواص عسل مانوکا

ماده منحصر به فرد مانوکا و چگونگی تأیید آن

در سال 1981، محققان دانشگاه وایکاتو در نیوزیلند کشف کردند که مانوکا از آنزیم های معمولی به طور قابل توجهی بالاتر است. این آنزیم ها یک پراکسید هیدروژن طبیعی ایجاد می کنند که به عنوان یک ضد باکتری عمل می کند. برخی از انواع این عسل نیوزیلند به ویژه غنی از پراکسید هیدروژن، متیل گلیوکسال و دی هیدروکسی ساکتون هستند.

این سه گانه دارویی به ساخت آنچه که به عنوان (Unique Factor Manuka (UMF از آن یاد می شود، کمک می کند تا یک استاندارد جهانی در شناسایی و اندازه گیری مقاومت ضد باکتریایی مانوکا باشد. در اصل، UMF تضمینی برای فروش عسل با کیفیت دارویی است.

UMF در شهد کلیه گل های مانوکا یافت نمی شود و به طور مقایسه ای، مانوکای معمولی فقط حاوی خاصیت ضد باکتری پراکسید هیدروژن است که در اکثر انواع عسل ها مشترک می باشد.

آنچه مانوکای UMF را از سایر انواع مانوکا جدا می کند این است که هم پراکسید هیدروژن طبیعی و هم خاصیت ضد باکتریایی طبیعی خود را دارد که باعث افزایش اثربخشی آن می شود. خواص مانوکای UMF بسیار پایدار است و برخلاف هیدروژن پراکسید موجود در بیشتر عسل ها، به راحتی در اثر گرما، نور و آنزیم های موجود در بدن از بین نمی رود.

عسل واقعی UMF مانوکا دارای این سه چیز است:

  • یک علامت تجاری UMF با وضوح کامل در قسمت جلوی ظرف آن مشخص است.
  • از یک شرکت دارای مجوز UMF در نیوزیلند باشد و دارای مارک نیوزیلندی باشد.
  • نام و شماره مجوز شرکت UMF در برچسب وجود داشته باشد.

طبق اعلام انجمن UMF، درجه بندی UMF در واقع عملکرد ضد باکتریایی یک عسل را آزمایش می کند و آن را با فنل، که یک ضد عفونی کننده است مقایسه می کند. انجمن فعال عسل مانوکا که آزمایش را انجام می دهد، می گوید:

حضور فعالیت غیر پراکسید خاص می تواند تنها با مجموعه ای از آزمایش های علمی که به طور مستقیم با استاندارد فنل مربوط می شوند، تشخیص داده شود.

از کجا بخریم و چگونه آن را بخوریم؟

نمی دانید از کجا می توان این عسل را خریداری کرد و چگونه می توانید شروع به استفاده از آن کنید؟

برای به دست آوردن بهترین عسل مانوکا، مهم است که قصد استفاده از آن را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید از خواص ضد باکتریایی آن برای سلامتی گوارشی یا مخلوط کردن آن در محصولات مراقبتی خانگی مانند ماسک صورت عسل مانوکا استفاده کنید، انتخاب عسل مانوکا با درجه درمانی بسیار مهم است. عسل غیر دارویی بسیار ارزان است و اگر به دنبال شیرین کننده طبیعی باشید، مناسب است.

بهترین عسل برای خوردن چیست؟ چه میزان از این عسل مناسب است؟

در حالت ایده آل، از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید و به دنبال عسل آلی مانوکا با +UMF 15 باشید تا از مزایای سلامتی بالقوه عسل مانوکا به حداکثر میزان استفاده کنید. روش دیگر برای اندازه گیری خواص دارویی یک محصول، بررسی MGO عسل مانوکا است. متیل گلیوکسال یا MGO یکی از ترکیباتی است که عسل مانوکا را به بهترین عسل تبدیل می کند. بسته به قدرت دارویی عسل میزان MGO از حدود 30 شروع می شود و از 800 بالاتر می رود.

این عسل چه مدت ماندگاری دارد؟

با ذخیره سازی مناسب، عسل مانوکا می تواند تقریباً به صورت نامحدود دوام داشته باشد. اگر با سایر ترکیبات مخلوط شود، ممکن است کمی زودتر منقضی شود.

گزینه های زیادی برای چگونگی خوردن عسل مانوکا وجود دارد تا از مزایای مختلفی که ارائه می دهد استفاده کنید. در اینجا چند دستور ساده برای کمک به شما در شروع کار آمده است:

  • شیر زردچوبه ادویه ای به همراه عسل
  • شیر نارگیل قهوه کرم دار
  • عسل مانوکا و ماست زعفرانی
  • برانی لوبیا سیاه

عسل مانوکا

خطرات و عوارض جانبی

آیا عسل مانوکا ایمن است؟

علیرغم فواید زیادی که در این ماده قوی وجود دارد، چندین عارضه جانبی عسل مانوکا وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را نیز در نظر بگیرید.

مانند سایر شیرین کننده ها، عسل مانوکا دارای قند زیادی است. بنابراین، مهم است که به میزان مصرف خود توجه داشته باشید به ویژه اگر مبتلا به دیابت یا مشکلات دیگری با تنظیم سطح قند خون هستید.

افرادی که به زنبورها یا عسل حساسیت دارند ممکن است هنگام استفاده از عسل مانوکا برای سلامتی پوست یا مصرف آن به صورت خوراکی، دچار حساسیت آلرژی شوند. در نظر بگیرید قبل از استفاده از این عسل برای زخم ها یا سایر موارد پوستی، یک آزمایش کوچک روی قسمت کوچی از پوست انجام دهید تا میزان تحمل آن را ارزیابی کنید. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی یا علائم آلرژی غذایی، مصرف خود را قطع کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این، عسل برای شیرخواران کوچکتر از یک سال توصیه نمی شود. این امر برای كمك به حداقل کاهش خطر بوتولیسم كودكان که یک بیماری جدی است می باشد كه می تواند با مصرف عسل آلوده به یك نوع خاص از باكتری ها ایجاد شود.

سخن آخر

بهترین عسل دنیا کدام است؟ عسل مانوکا در نیوزیلند که اغلب سالمترین نوع عسل در آن یافت می شود توسط زنبورهایی ساخته می شود که از درخت مانوکا گرده افشانی می کنند.

عسل مانوکا برای چیست؟ مطالعات نشان می دهد که عسل مانوکا می تواند باعث تقویت هضم، سلامت پوست، بهبود خواب، تقویت ایمنی بدن و موارد دیگر شود. پزشکان سنتی غالباً از عسل مانوکا برای آکنه، میلیا، لثه، زخم معده و… استفاده می کنند.

این عسل چگونه کار می کند؟ تصور می شود باکتری ها را از بین ببرد و باعث تولید سلول های ایمنی بدن برای تقلید از اثرات آنتی بیوتیک ها و ترویج سلامت بهتر شود.

کدام عسل مانوکا بهتر است؟ چندین روش مختلف برای اندازه گیری خواص دارویی عسل شما استفاده می شود، از جمله امتیاز UMF، سطح MGO و KFactor.

آیا عسل ایمن است؟ در اکثر موارد، می توانید از این عسل با خیال راحت در حد اعتدال لذت ببرید. با این وجود، ممکن است علائم آلرژی غذایی را در افراد مبتلا به آلرژی زنبور عسل ایجاد کند و افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به نظارت بر میزان مصرف شان داشته باشند. همچنین توصیه نمی شود برای کودکان زیر یک سال به خاطر جلوگیری از بوتولیسم نوزادان مصرف شود.

از ماسک های مو گرفته تا کرم های پوستی گرفته و محصولات پخته شده و فراتر از آن، روش های زیادی برای استفاده از مزایای سلامتی بی نظیر عسل مانوکا وجود دارد.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی