اخبار پزشكي و بهداشتي تغذيه سالم سلامت سلامت جسمي

تفاوت های آلرژی با ناسازگاری غذا

تقویم فارسی اندروید

ممکن است شما به غذای خاصی آلرژی یا ناسازگاری داشته باشید و  بدنتان در برابر برخی غذا ها واکنش منفی داشته باشد که در مواقعی حتی می تواند خطر مرگ برای شما داشته باشد. با هفت گنج همراه باشید.

آلرژی به غذا

غذا خوردن در یک رستوران خوب می تواند به جای خاطره ای لذت بخش به یک کابوس تلخ تبدیل شود اگر معده ی شما یا بدنتان سر ناسازگاری بگذارد. گاهی برخی غذاها به معده ی شما نمی سازد و گاهی نیز شما کلا به برخی غذاها آلرژی دارید و نمی توانید آن ها را مصرف کنید. حالا فرق بین این دو را می توانید؟ حملات آلرژیک با ناسازگاری یک غذا با معده ی شما 2 واکش کاملا متفاوت است و البته تاثیر مختلفی نیز دارد. ناسازگاری غذا با بدن شما به معنی این است که قرار است برای طی شدن پروسه هضم دردسر زیادی را تحمل کنید ولی آلرژ ی یک پاسخ ایمنی از طرف بدنتان است که می تواند گذرا باشد یا حتی زندگی شما را تهدید کند.

تفاوت آلرژی با ناسازگاری غذا

انواع زیادی آلرژی وجود دارد که تا حد زیادی وابسته به نوع واکنش ایمنی می تواند باعث تاثیرات مختلفی در بدن شما شود. آلرژی می تواند باعث ترشح آنتی بادی ایمونوگلوبولین E شده و در ادامه باعث تولید سطح بالایی از مواد شیمیایی در بدن مانند هیستامین بشود و پاسخ های آلرژیک متفاوتی ایجاد کند. درصورتی که واکنش های بدن شما دیرتر رخ دادند یا اصلا اتفاق نیفتاد احتمال می رود که توسط نوع خاصی از سلول ها به نام سلول های T تاثیر آن ها در بدن از بین رفته باشد.
ناسازگاری غذا می تواند باعث مشکلات گوارشی مثل نفخ و یا گرفگی عضلات شود. این علائم عموما به مشکلات گوارشی محدود می شوند.

تفاوت مهمی که ناسازگاری غذا با آلرژی دارد این است که واکنش های آلرژیک ممکن است به سرعت خودشان را نشان دهند در حالی که ناساژگاری غذا عموما تا چن ساعت بعد خود را نشان می دهد.

آلرژی های غذایی چقدر رایج هستند؟

حدود شش تا هشت درصد کودکان به نوعی مبتلا به آلرژی غذایی هستند در حالی که این رقم در بزرگسالان به سه تا چهار درصد می رسد. برخی از این آلرژی ها می تواند غیرقابل تحمل باشند.

تشخیص آلرژی

آلرژی علائم زیادی دارد که رایج ترین آن ها عبارتند از اسهال یا یبوست، اگزما، خستگی، ریفلاکس معده و مری و رنگ پریدگی می باشد. جالب است بدایند برخی آلرژی ها می توانند به رشد کودکان لطمه بزنند برای همین است که قد و وزن آن ها باید مدام چک شود.
تعدادی از مواد غذایی حساسیت زا رایج عبارتند از آجیل (به خصوص بادام زمینی)/ شیر/ تخم مرغ/ غذاهای دریایی (خصوصا صدف)/ گندم/ بعضی از میوه ها به خصوص کیوی و سویا

با آلرژی چه کنیم؟

اگر شما یک آلرژی را در بدن خود کشف کردید بهترین راه برخورد با آن این است که نگذارید هیچ وقت اتفاق بیفتد. شما هر گاه غذایی را می خرید به برچسب مواد تشکیل دهنده ی آن دقت کنید و ببینید آیا چیزی که شما به آن آلرژی دارید در ترکیبات آن وجود دارد یا خیر. در خصوص ناسازگاری غذاها هم بعد از مدتی آن ها را میشناسید و می توانید از خوردن آن ها پرهیز کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی