بیماری ها داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

روش های خانگی برای درمان نیش زنبور عسل

تقویم فارسی اندروید

چه اتفاقی می افتد وقتی زنبور عسل شما را نیش می زند؟ برای اکثر مردم نیش زنبور فقط یک مزاحمت است اما ممکن است در محل نیش زنبور عسل درد شدید، تورم، قرمزی، سوزش و خارش را تجربه کنید در حالیکه هیچگونه عارضه جدی نداشته باشید.

نیش زنبور عسل

اگر به زنبورها حساسیت دارید، نیش زنبور می تواند مشکل تر باشد. آنها حتی می توانند تهدید کننده زندگی باشند. هنگامی که یک زنبور عسل شما را نیش می زند، نیش آن از پوست شما باید خارج شود. این در نهایت زنبور عسل را می کشد.

زنبورهای عسل تنها نوع زنبورهایی هستند که پس از نیش زدن می میرند. گونه های دیگر زنبور اما نمی میرند و ممکن است بیش از یک بار به شما نیش بزنند. اگر زنبور عسل شما را نیش بزند، یک سمی را به وجود می آورد که می تواند باعث درد و علائم دیگر شود. برخی از افراد نسبت به این سم حساسیت دارند. واکنش های حساسیت خفیف هم ممکن است باعث قرمزی شدید و افزایش تورم در محل نیش شود.

واکنش های آلرژیک شدید ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • کهیر
  • پوست رنگ پریده
  • خارش شدید
  • تورم زبان و گلو
  • اشکال در تنفس
  • تند زدن نبض
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • سرگیجه
  • از دست دادن هوشیاری

اگر علائم واکنشی شدید در برابر نیش زنبور عسل دارید، از اورژانس کمک بگیرید. ممکن است شما دچار شوک آنافیلاکتیک که یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی است بشوید.

روش های خانگی برای نیش زنبور عسل

اگر به زنبورها حساسیت نداشته باشید یا نشانه هایی از واکنش آلرژیک شدید را تجربه نکنید، می توانید نیش زنبور عسل را خودتان در خانه درمان کنید.

اگر زنبور عسل شما را نیش زد، بلافاصله آثار باقیمانده از آن را با لبه ناخن انگشت خود یا لبه کارت اعتباری جدا کنید. این به مهار مقدار سموم آزاد شده در پوست شما کمک می کند.

محل نیش را با آب و صابون بشویید. یخ گذاشتن روی محل نیش موثرترین روش برای کاهش جذب زهر توسط بدن است. همچنین می تواند به کاهش تورم هم کمک کند.

اکثر درمان های خانگی علائم نیش زنبور عسل توسط تحقیقات علمی تایید نمی شوند. با این حال آنها سالهاست از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند.

این داروهای خانگی ممکن است به تسکین علائم نیش زنبور عسل کمک کنند:

نیش زنبور عسل

عسل

عسل ممکن است در بهبود زخم، درد و خارش کمک کند. برای درمان نیش زنبور عسل مقدار کمی از آن را در ناحیه آسیب دیده بمالید. با یک باند شل بپوشانید و تا یک ساعت منتظر بمانید.

جوش شیرین

خمیر ساخته شده از جوش شیرین و آب می تواند به خنثی کردن نیش زنبور عسل کمک کند تا درد، خارش و تورم را کاهش دهد. یک لایه ضخیم از خمیر جوش شیرین را در قسمت آسیب دیده بمالید. خمیر را با یک باند بپوشانید. حداقل 15 دقیقه در همان حالت بگذارید و سپس در صورت لزوم دوباره تکرار کنید.

سرکه سیب

سرکه ممکن است به خنثی کردن زهر زنبور کمک کند. محل سوزش را در یک کاسه یا تشت پر از سرکه سیب حداقل 15 دقیقه خیس کنید. همچنین می توانید یک باند یا پارچه را در سرکه خیس کنید و سپس آن را روی محل نیش قرار دهید.

خمیر دندان

هنوز مشخص نیست که چرا خمیر دندان می تواند به نیش زنبور کمک کند. برخی ادعا می کنند که خمیر دندان قلیایی است و زهر زنبور عسل اسیدی را خنثی می کند. اگر درست باشد، خمیر دندان روی زهر قلیایی جواب نمی دهد.

در هر صورت، خمیر دندان یک روش خانگی ارزان و آسان برای امتحان کردن است. به سادگی کمی از آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

قرص آسپیرین مرطوب

یک داروی خانگی محبوب برای کاهش درد و تورم نیش زنبور استفاده از یک آسپیرین یا خمیر آسپیرین خیس در محل نیش است. نتایج یک منبع مطالعاتی معتبر در سال 2003 نشان داد که استفاده از آسپیرین به صورت موضعی بر روی نیش زنبور در واقع قرمزی را افزایش داده و باعث کاهش تورم یا درد در مقایسه با استفاده از یخ نمی شود.

گیاهان و روغن ها

این گیاهان دارای خاصیت بهبود زخم هستند و ممکن است به تسکین علائم نیش زنبور عسل کمک کنند:

آلوئه ورا به عامل تسکین دهنده پوست و تسکین درد شناخته شده است. اگر گیاه آلوئه ورا دارید، یک برگ را بشکنید و ژل آن را مستقیماً روی قسمت آسیب دیده فشار دهید.

کرم کالندولا یک ضد عفونی کننده است که برای بهبود زخم های جزئی و سهولت در تسکین پوست استفاده می شود. کرم را مستقیماً در محل نیش بمالید و با بانداژ بپوشانید.

روغن اسطوخودوس توانایی ضد التهابی دارد و می تواند به تسکین تورم کمک کند. این روغن را با یک روغن حامل، مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید. چند قطره از مخلوط را روی محل نیش بزنید.

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده طبیعی است و ممکن است درد نیش زنبور عسل را کاهش دهد. آن را با روغن حامل مخلوط کنید و قطره ای از آن را در محل نیش بزنید.

ویچ هازل یک داروی گیاهی آزمایش شده و واقعی برای نیش حشرات و نیش زنبور است. این می تواند به کاهش التهاب، درد و خارش کمک کند. در صورت لزوم ویچ هازل را مستقیماً روی نیش زنبور عسل قرار دهید.

درمان سنتی نیش زنبور

  • نیش زنبور عسل به طور سنتی با یخ یا کمپرس سرد به منظور کاهش درد و تورم درمان می شود.
  • ضد التهاب هایی مانند Motrin یا Advil نیز ممکن است کمک کند. شما می توانید خارش و قرمزی را با کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین درمان کنید.
  • در صورت خارش و تورم شدید، مصرف آنتی هیستامین خوراکی مانند بنادریل ممکن است تسکین یابد.
  • برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، قسمت نیش را نخراشید. خاراندن می تواند خارش، تورم و قرمزی را تشدید کند.
  • اگر بعد از نیش زدن یک زنبور عسل در گذشته دچار شوک آنافیلاکسی شده اید، لازم است که همیشه EpiPen را با خود حمل کنید.
  • اگر دوباره دچار مشکل شده اید، استفاده از EpiPen ممکن است از یک واکنش آلرژیک شدید جلوگیری کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

بیشتر نیش زنبورها نیازی به مراجعه به پزشک ندارند اما:

اگر علائم یک واکنش آلرژیک جدی، مانند مشکل در تنفس، کهیر یا سرگیجه را تجربه کردید، با خدمات اورژانس محلی خود تماس بگیرید یا به یک درمانگاه مراجعه کنید اما نیازی نیست در بیمارستان بستری شوید.

اگر در پی واکنش به نیش از EpiPen استفاده کرده اید، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر چندین بار حساسیت تان بیرون زد، به اورژانس مراجعه کنید. اگر علائم نیش زنبور بعد از گذشت چند روز بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

خط آخر

نیش زنبور می تواند دردناک باشد، چه شما به زنبورها حساسیت داشته باشید چه نداشته باشید. اگر زنبور عسل به شما نیش زد ، سعی کنید آرام باشید. شانس این را دارید که زود خوب شوید.

آلرژی به زنبور عسل می تواند در هر زمان از زندگی شما رخ دهد حتی اگر قبلاً دچار مشکل شده اید و یک واکنش آلرژیک نداشته اید. توجه به علائم مهم است.

اگر می دانید که قرار است وقت خود را در بیرون از منزل بگذرانید، این اقدامات را انجام دهید تا خطر ابتلا به نیش زنبور را کاهش دهید:

  • در بیرون پابرهنه راه نروید.
  • زنبورها را تنها بگذارید و از آنها دور شوید.
  • عطرهای خوشبو، محصولات مو یا لوسیون بدن به خود نزنید.
  • لباس های روشن و لباس هایی با چاپ های گلدار نپوشید.
  • غذای خود را بپوشانید.
  • هنگام رانندگی دقت کنید پنجره ها پایین نباشند.
  • قوطی های نوشابه که درشان باز شده است را ننوشید.
  • از سطل زباله ها دوری کنید.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی