روانشناسی سبك زندگي

نظریه آدلری چیست؟

تقویم فارسی اندروید

نظریه آدلری نگاهی جامع به روانشناسی است که بر اهمیت غلبه بر احساس حقارت و به دست آوردن احساس تعلق جهت دستیابی به موفقیت و خوشبختی می پردازد.

نظریه آدلرینظریه آدلری

این نظریه همچنین بر اهمیت تعاملات و مشارکت اجتماعی به منظور ارتقای رشد فردی تمرکز می کند.

این رویکرد به درمان مبتنی بر نظریه های آلفرد آدلر، روانپزشک اتریشی و همکار سابق روانکاو زیگموند فروید است. آدلر در حالی که زمانی بخشی از حلقه روانکاوانه فروید بود، سرانجام از فروید جدا شد تا نظریه روانشناسی خود را ایجاد کند که از آن به عنوان روانشناسی فردی یاد می کند.

رویکرد او بر نیاز هر فرد به ارتباط، تعلق و تلاش برای غلبه بر احساس حقارت تأکید داشت.

نظریه آدلر همچنین بر اهمیت درک اینکه چگونه افراد تحت تأثیر بافت اجتماعی خود قرار می گیرند، تأکید کرد. این رویکرد نشان می‌ دهد که افراد به دلیل نیاز به احساس مهم بودن و تعلق به آن‌ ها هدایت می‌ شوند.

این مقاله به چگونگی کارکرد نظریه آدلری، نحوه استفاده از آن و مزایای آن می پردازد. همچنین برخی از مواردی را که اگر می خواهید این نوع درمان را امتحان کنید باید در نظر بگیرید را پوشش می دهد.

تکنیک های نظریه آدلری

درمان آدلری مثبت، انسان گرایانه و به گونه ای سازگار است که می تواند با نیازهای خاص فرد سازگار شود. یکی از اصول اصلی نظریه آدلری این است که رفتار انسان هدف مدار است.

افرادی که مشکلاتی را تجربه می کنند با یک درمانگر کار می کنند تا در مورد مشکلات و رفتارهای خود بینش پیدا کنند. هنگامی که آنها درک عمیق تری از خود پیدا کردند، افراد می توانند بر روی یادگیری مهارت ها و رفتارهای جدیدی کار کنند که به آنها در غلبه بر این مشکلات کمک می کند.

تئوری آدلری بر تکنیک هایی تأکید دارد که رشد و انعطاف پذیری را افزایش می دهند. برخی از تکنیک های کلیدی که در این نوع درمان استفاده می شود عبارتند از:

  • ارائه تشویق: درمانگران با گوش دادن و نشان دادن همدلی نشان می دهند که از مراجع مراقبت می کنند. این همچنین شامل کمک به افراد است که یاد بگیرند چگونه نقاط قوت خود را بشناسند و به توانایی خود برای موفقیت اعتماد کنند.
  • ایجاد انتظارات: درمانگران ممکن است از افراد بخواهند در نظر بگیرند که اگر همان فردی بودند که می‌ کوشند باشند، چگونه عمل می‌ کردند. این به مشتری اجازه می دهد تا موفقیت را تجسم کند، بر مقاومت در برابر تغییر غلبه کند و این انتظار را ایجاد کند که فرد موفق خواهد شد.
  • بررسی هدف رفتار: همانطور که افراد رفتارهای خود را بررسی می کنند، یک درمانگر ممکن است از مراجع بخواهد که هدف این رفتارها را بررسی کند. اغلب، درک هدفی که برخی از این رفتارهای ناسازگار در خدمت هستند، می تواند به افراد کمک کند تا راهبردهای مقابله ای سالم تری ایجاد کنند.
  • بررسی خاطرات: نگاه کردن به لحظات گذشته می تواند راهی برای به دست آوردن بینش در مورد الگوهای رفتاری گذشته باشد که ممکن است به مشکلات فعلی کمک کند. پس از بررسی چندین خاطره، درمانگران می توانند به دنبال موضوعات خاصی باشند که ممکن است پدیدار شوند.

نظریه آدلری نشان می دهد که مردم همیشه در تلاش برای ارضای خواسته های خاص و رسیدن به اهداف خاص هستند. نحوه دستیابی به این اهداف می تواند از فردی به فرد دیگر بسته به شخصیت و محیط آنها بسیار متفاوت باشد.

خلاصه

درمانگرانی که از درمان آدلری استفاده می‌ کنند از تکنیک‌ های مختلفی استفاده می‌ کنند تا در مورد نحوه رفتار افراد بیشتر بیاموزند تا به آنها کمک کنند بینش خود را به دست آورند. تجزیه و تحلیل این رفتارها می تواند به افراد کمک کند تا الگوهایی را که ممکن است آنها را بازدارند درک کنند و به دنبال راه حل های جدیدتر و موثرتر باشند.

مراحل درمانی آدلری

نظریه آدلری اغلب در مشاوره و روان درمانی استفاده می شود. با استفاده از این رویکرد، درمانگران به افراد کمک می کنند تا درک بهتری از اهداف و انگیزه های خود داشته باشند. هدف مهم این فرآیند غلبه بر هرگونه احساس حقارت به منظور دستیابی به زندگی رضایت بخش تر است. این فرآیند در چهار مرحله انجام می شود:

مشارکت

این مرحله بر ایجاد یک اتحاد درمانی بین درمانگر و فرد در درمان متمرکز است. اتحاد درمانی یک رابطه همکاری و مشارکتی بین یک درمانگر و یک مراجع است. این شامل توانایی کنار آمدن، ارتباط، به اشتراک گذاشتن و کار کردن با یکدیگر است.

تحقیقات نشان می دهد که این اتحاد درمانی یکی از مهم ترین عوامل موثر بر نتیجه روان درمانی است. یک کارگروه انجمن روانشناسی آمریکا (APA) به این نتیجه رسید که اتحاد درمانی مهمتر از نوع درمان است.

ارزیابی

در این مرحله، درمانگر کار می کند تا در مورد فرد در درمان بیشتر بیاموزد. این شامل گرفتن تاریخچه، یادگیری در مورد تجربیات گذشته و استفاده از ارزیابی های روانشناختی می شود. این اغلب شامل کاوش در خاطرات اولیه، صحبت در مورد پویایی خانواده و نگاه کردن به نحوه تفکر فرد در مورد این رویدادها است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اهداف، درمانگران آدلری ممکن است ارزیابی‌ ها را به عنوان راهی برای تعیین اهدافی که فرد در تلاش برای دستیابی به آن است و معمولاً چگونه برای رسیدن به آنها انجام می‌ دهد، انجام دهند.

بینش، بصیرت، درون بینی

این مرحله بر کمک به فرد برای یادگیری بیشتر در مورد موقعیت خود و به دست آوردن بینش نسبت به رفتار خود متمرکز است. یک درمانگر ممکن است تفسیرهایی از رویدادها ارائه دهد و پیشنهاد کند که ممکن است الگوهای خاصی وجود داشته باشد. در حالی که یک درمانگر ممکن است مشاهداتی را انجام دهد، برای فرد تحت درمان ضروری است که یک بینش شخصی نسبت به باورها و رفتارهای خود به دست آورد.

جهت گیری مجدد

اکنون که فرد بینش های جدیدی را به دست آورده است، درمانگر با او کار می کند تا عادات، رفتارها و مهارت های جدیدی را ایجاد کند که از رشد او در آینده حمایت کند. این فرآیند ممکن است شامل استراتژی هایی مانند قالب بندی مجدد تجربیات قدیمی و همچنین توسعه الگوهای جدید باشد.

خلاصه

درمان آدلری در چهار مرحله انجام می شود که بر ایجاد یک رابطه درمانی، جمع آوری اطلاعات، کسب بینش و توسعه مهارت های جدید متمرکز است.

نظریه آدلری با چه روشی می تواند کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که درمان آدلری می تواند برای درمان تعدادی از مشکلات سلامت روان مفید باشد. برخی از مشکلاتی که این نوع درمان ممکن است برای آن استفاده شود عبارتند از:

  • مسائل تعدیل
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات شخصیت
  • روان‌گسیختگی
  • مشکلات سوء مصرف مواد

استفاده از نظریه آدلری در درمان می تواند برای افرادی که با مشکلات مربوط به اعتماد به نفس پایین، تنهایی یا تفکر منفی دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد. با تأیید فردی و بازسازی روابط اجتماعی، افراد می توانند اعتماد به نفس و توانمندی پیدا کنند که به آنها امکان می دهد اهداف خود را دنبال کنند و انتخاب های سالمی داشته باشند.

فواید نظریه آدلری

مردم اغلب درمان‌ های مبتنی بر نظریه آدلری را مفید می‌ دانند زیرا بر اهمیت مشارکت جامعه و تعاملات اجتماعی به منظور ارتقای رشد فردی تأکید می‌ کند.

از آنجایی که این یک رویکرد کل نگر است، افراد می توانند آگاهی بیشتری از جنبه های مختلف خود و همچنین درک بیشتری از نحوه انطباق با دنیای اجتماعی خود به دست آورند.

یکی دیگر از مزایای رویکرد آدلری این است که از آسیب شناسی افراد جلوگیری می کند. در عوض، بر این نکته تأکید می‌ کند که چگونه افراد می‌ توانند مشکلات و دلسردی را در طول زندگی تجربه کنند که سپس به مشکلات روانی کمک می‌ کند.

خلاصه

درمان آدلری با پرداختن به احساس حقارت که در گسست اجتماعی نقش دارد، به افراد کمک می کند تا احساس خود را بازیابند، بهتر با تغییرات سازگار شوند و حمایت اجتماعی مورد نیاز خود را برای پیشرفت بیابند.

اثربخشی

مطالعات همچنین از اعتقاد آدلر در مورد اهمیت رابطه درمانی حمایت کرده است. نشان داده شده است که اتحاد درمانی بر نتایج درمان در طیف وسیعی از شرایط، روش‌های درمانی و زمینه‌ ها تأثیر می‌ گذارد.

یک مطالعه نشان داد که یک مداخله مشاوره گروهی آدلری برای بهبود احساس اصالت در بین دانشجویان مفید بود.

تحقیقات همچنین نشان می‌ دهد که حمایت عصبی زیست‌ شناختی برای برخی از ایده‌ های کلیدی آدلر وجود دارد. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که ادمونیا یا شادی ریشه در معنادار بودن، با کاهش التهاب و ظاهر ژنتیکی سالم‌ تر مرتبط است.

به عبارت دیگر، احساس بیشتر ارتباط اجتماعی که ریشه در مراقبت از دیگران، ارتباط با جامعه و یافتن حس هدف دارد، با بهبود سلامت روان و رفاه مرتبط است.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

در حالی که رویکرد آدلری می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد، این بدان معنا نیست که بهترین انتخاب برای همه است. از آنجایی که تئوری آدلری بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه خاطرات اولیه مشکلات کنونی را شکل می دهند، شامل کاوش و مقابله با خاطراتی است که گاهی می تواند دردناک یا ناراحت کننده باشد. این ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد، بنابراین مهم است که در نظر بگیرید که آیا آماده و مایل به انجام یک فرو رفتن عمیق در گذشته خود هستید یا خیر.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که رها بودن برای تغییر برای موفقیت ضروری است. برای غلبه بر مشکلات، باید بخواهید به طور انتقادی ارزیابی کنید که چگونه رفتارهای فعلی شما نقشی در جلوگیری از رسیدن شما به اهدافتان دارد. با این حال، فقط شناسایی آنها کافی نیست. شما باید آماده باشید تا فعالانه برای تغییر این الگوهای رفتاری کار کنید.

چه طور باید شروع کرد

اگر به این رویکرد روان درمانی علاقه مند هستید، با جستجوی یک متخصص سلامت روان که آموزش و تجربه در مورد نظریه آدلری داشته باشد، شروع کنید. فهرست راهنمای درمانگر آنلاین می تواند ابزاری عالی برای یافتن متخصصان در منطقه شما باشد که درمان آدلری را انجام می دهند. همچنین ممکن است از یک پزشک برای ارجاع به یک درمانگر در منطقه خود کمک بخواهید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید آیا برای شما مناسب است یا خیر، مدتی را صرف صحبت با یک درمانگر کنید. به یاد داشته باشید که نظریه آدلری  اتحاد درمانی می خواهد و این برای موفقیت بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که هنگام کار با درمانگر خود احساس راحتی و امنیت می کنید.

حتی اگر به طور خاص به دنبال این نوع درمان نباشید، به احتمال زیاد درمان شما تحت تأثیر نظریه آدلری قرار گرفته است. ایده‌ های آدلر بر انواع دیگر درمان از جمله درمان وجودی، رفتار درمانی هیجانی منطقی، معنادرمانی، درمان استراتژیک، خانواده درمانی و درمان فرد محور تأثیر گذاشت.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی