روانشناسی سبك زندگي

همدلی چیست و چگونه می دانید که فردی همدل هستید؟

تقویم فارسی اندروید

همدل فردی است که به شدت با احساسات و عواطف اطرافیان خود هماهنگ است. همدلان احساس می کنند که با شخص دیگری در سطح عاطفی عمیقی احساس یکسانی می کند. توانایی آنها در تشخیص احساسات دیگران فراتر از همدلی است که به سادگی به عنوان توانایی درک احساسات دیگران تعریف می شود. درعوض، همدلی به پذیرش واقعی آن احساسات تسری پیدا می کند.

علم در مورد اینکه آیا همدلان واقعی – افرادی که می توانند احساسات اطرافیانشان را به کار بگیرند و آنها را بپذیرند – واقعاً وجود دارند یا نه مردد است، اگرچه افراد زیادی ادعا می کنند که چنین توانایی هایی دارند.

ما می دانیم که محققان آنچه را که “نرون های آینه ای” نامیده اند در مغز کشف کرده اند که ممکن است به ما کمک کند تا احساسات کسانی را که با آنها در تماس هستیم منعکس کنیم و به نظر می رسد برخی از افراد ممکن است نورون های آینه ای بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند که نشان می دهد همدلی ممکن است وجود داشته باشد.

همدلی

علائمی که نشان می دهند شما ممکن است همدل باشید

چگونه می توانید تشخیص دهید که ممکن است همدل باشید؟ برخی از ویژگی های رایج همدلی عبارتند از:

یکدلی

شکی نیست که برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد همدلی هستند. همه ما فردی را در زندگی خود می شناسیم که استعداد خواندن احساسات ما را داشته است، همانطور که همه ما افرادی را می شناسیم که به نظر می رسد کاملاً از احساسات اطرافیان خود جدا شده اند.

بینش

همدلان همچنین تمایل زیادی به داشتن حس شهود دارند. آنها به غریزه خود اعتماد دارند و اغلب هنگام تصمیم گیری با دل و جرات خود رفتار می کنند.

از آنجایی که آنها با احساسات دیگران بسیار هماهنگ هستند، ممکن است اطلاعات یا نشانه های ظریفی را دریافت کنند که ممکن است به تصمیم گیری آنها کمک کند.

مراقبت

افرادی که خود را همدل توصیف می کنند نیز تمایل زیادی به مراقبت از دیگران دارند. آنها نیازها، خواسته‌ ها و ترس‌ هایی را که دیگران با آن‌ ها مواجه می‌ شوند، درک می‌ کنند، بنابراین یک همدل ممکن است تلاش کند مطمئن شود که دیگران چیزهایی را که برای احساس امنیت، امنیت و شادی نیاز دارند، در اختیار دارند.

به همین دلیل، مردم ممکن است آنها را مهربان یا خونگرم توصیف کنند. با این حال، این تمایل گاهی اوقات می تواند برای همدلان ایجاد مرزهایی با دیگران را چالش برانگیز کند.

حساسیت

افراد همدل فقط به احساسات حساس نیستند، بلکه تمایل دارند جنبه های دیگر محیط را نیز درک کنند. این بدان معنی است که آنها ممکن است از مناظر، صداها، بوها و سایر احساسات فیزیکی که ممکن است افراد دیگر متوجه آنها نشوند، آگاهی بیشتری داشته باشند.

در نتیجه، فرد همدل ممکن است بیشتر توسط رایحه‌ های خاص آزار ببیند یا به راحتی توسط صداهای اطراف خود حواسش پرت شود.

تست های همدلی

بنابراین، با فرض اینکه همدلی و سایر ویژگی‌ های همدلی در یک طیف وجود دارد، با اینکه برخی افراد بسیار همدل هستند و برخی دیگر کاملاً فاقد همدلی هستند – چگونه ویژگی‌ های خود را ارزیابی می کنید؟ و در چه سطحی خود را به عنوان یک همدل معرفی می کنید؟

چگونه تشخیص دهید که همدل هستید؟

می توانید با پرسیدن سوالاتی در مورد اینکه چقدر با دیگران ارتباط برقرار می کنید و چگونه از نظر فیزیکی و احساسی به رویدادهای عاطفی بزرگی که در حضور شما می گذرد پاسخ می دهید، از خود بپرسید. اگر متوجه شدید که به اکثر یا همه این سؤالات «بله» پاسخ می دهید، احتمال زیادی وجود دارد که همدل باشید:

  • آیا متوجه می شوید که استرس دیگران را به دوش می کشید؟
  • آیا در گذشته متهم به حساسیت بیش از حد شده اید؟
  • آیا در فضاهای شلوغ احساس خستگی می کنید؟
  • آیا دیگران شما را همدل توصیف می کنند؟

متخصصان مختلف همدلی آزمون‌ های مخصوص به خود را دارند که ممکن است به شما کمک کند به این سؤال پاسخ دهید که آیا همدل هستید یا نه. دکتر جودیت اورلوف می‌ پرسد: «آیا اغلب احساس می‌ کنم که با هیچ چیز احساس جور بودن نمی کنم؟» در حالی که تارا مایر رابسون که خود را همدل می‌داند می‌ پرسد آیا در تماشای اخبار مشکل دارید یا فیلم‌ های غمگین را طاقت‌ فرسا می‌ دانید.

از آنجایی که هیچ معیار مشخصی برای همدل بودن یا نبودن شما وجود ندارد، پاسخ دادن به این سوال کاملا ذهنی است و ممکن است در نهایت به این بستگی داشته باشد که آیا خود را همدل می دانید یا خیر.

مزایای همدل بودن

آیا همدل بودن چیز خوبی است؟ هماهنگی زیاد با تجربیات عاطفی دیگران مزایای آشکاری دارد. اگر بتوانید از احساسات اطرافیان خود استفاده کنید، باید بتوانید بهتر از افرادی که برایتان مهم هستند حمایت کنید و از آنها مراقبت کنید.

دانستن اینکه شخص دیگری احساس ناراحتی، تنهایی یا ترس می کند، حتی اگر ظاهراً آن را نشان ندهد، شما را در موقعیتی قرار می دهد که بتوانید از طریق آن به او کمک کنید – اعتماد آنها را به دست آورید و تبدیل به فردی شوید که یاد می گیرند در این زمینه در آینده به او تکیه کنند.

این می تواند شما را به شریک و دوست بهتری تبدیل کند و به تقویت روابط شما کمک کند.

این هماهنگی همچنین به این معنی است که می توانید یک دروغگو را از فاصله ای دور تشخیص دهید. همدل ها نباید نگران مورد سوء استفاده قرار گرفتن باشند، زیرا به راحتی فریب داده نمی شوند و زمانی که حاضر هستند، به این دلیل است که غرایز اولیه خود را در مورد کسی نادیده گرفته اند، نه به این دلیل که علائم را به طور کلی از دست داده اند.

چالش های همدل بودن

البته احتمالاتی نیز وجود دارد که در ارتباط بودن با عواطف دیگران برخی از آسیب های واقعی را به دنبال دارد. بیشتر ادبیات در مورد همدلان نشان می دهد که آنها به راحتی در فضاهای شلوغ یا در رویدادهای دارای بار احساسی (مانند عروسی ها و تشییع جنازه) غرق می شوند زیرا آنها احساسات اطرافیان خود را مانند یک اسفنج جذب می کنند. تصور اینکه چقدر سریع می تواند در شرایط خاصی خسته کننده شود، سخت نیست.

همچنین اگر همدلان دائماً احساسات دیگران را حمل می‌ کنند، ممکن است راحت شدن برای همدلان دشوار باشد. اگر همدلان راهی برای متعادل کردن ورودی‌ های بیرونی که دائماً دریافت می‌ کنند، پیدا نکنند، ممکن است با خواب یا حفظ سلامت روانی خود مشکل داشته باشند.

در نهایت، ممکن است افرادی وجود داشته باشند که از این که به نظر می رسد شما چقدر راحت احساسات آنها را می خوانید ناراحت باشند. همه نمی‌ خواهند کتابی باز باشند و در حالی که ممکن است فکر کنید فقط می‌ خواهید کمک کنید، برخی ممکن است بینش شما را در مورد احساسات و عواطفشان تهاجمی و ناخوشایند بدانند.

مزایا

  • می توانید از دیگران حمایت عاطفی کنید.
  • وقتی کسی به کمک نیاز دارد می فهمید.
  • می توانید بگویید که آیا کسی برای شما خوب است یا خیر.

معایب

  • ممکن است اغلب احساس خستگی عاطفی کنید.
  • ممکن است پیدا کردن زمانی برای خودتان سخت باشد.
  • توانایی شما برای خواندن احساسات دیگران ممکن است برای برخی تهاجمی و کنجکاوی باشد.

اگر همدل هستید، از خود محافظت کنید

اگر با این توصیفات، یک همدل هستید و اگر می بینید که دائماً احساسات دیگران را به عهده می گیرید، مهم است که یاد بگیرید چگونه از روح خود محافظت کنید و خود را از دنیای بیرون جدا کنید تا بتوانید نفس بکشید، درمان کنید و احساسات خود را تجربه کنید.

برای خودتان وقت پیدا کنید

این ممکن است به معنای یافتن زمانی برای دور شدن از خود در طبیعت باشد، جایی که تحت بمباران احساسات یا استرس دیگران نباشید. یا ممکن است به معنای یافتن موسیقی یا یک برنامه مدیتیشن باشد که می تواند به شما کمک کند تا انرژی خود را دوباره تنظیم کنید و دوباره ایجاد کنید.

همدلان همچنین باید روی دانستن زمان و نحوه ایجاد دیوارهای شخصی کار کنند تا همیشه به راحتی احساسات اطرافیان خود را جذب نکنند. این کار آسانی نخواهد بود، زیرا ایجاد مرزها احتمالاً به طور طبیعی برای همدلانی که برای کمک به آنها تلاش می‌ کنند، پیش نمی‌ آید. اما ایجاد مرزهای سالم برای سلامت روان و رفاه همه – شاید به ویژه برای همدلان – ضروری است.

ممکن است بخواهید تمرین مدیتیشن را شروع کنید تا به بهترین نحو یاد بگیرید که چگونه این کار را انجام دهید. با متمرکز کردن ذهن خود و یادگیری دور نگه داشتن حواس‌ پرتی‌ های بیرونی، می‌ توانید توانایی خود را برای انجام همین کار تقویت کنید، زمانی که ورودی عاطفی که از دیگران دریافت می‌ کنید بسیار زیاد شود.

افرادی که وقت خود را با آنها می گذرانید، انتخاب کنید

همچنین احتمالاً در طول زمان یاد خواهید گرفت که افراد خاصی وجود دارند که بهتر است از آنها فاصله بگیرید. از آنجایی که همدلی‌ ها می‌ توانند احساسات دیگران را جذب کنند، گذراندن زمان بیش از حد در اطراف شخصیت‌ های سمی می‌ تواند شبیه مسموم کردن خود از درون باشد.

برخی از افراد هستند که نمی توانید به آنها کمک کنید و برخی از افرادی هستند که بهتر است از آنها دور بمانید – اشکالی ندارد. درک این موضوع و رعایت مرزهای خود، یکی از بهترین راه هایی است که می توانید سلامت و تندرستی روانی خود را حفظ کنید.

در نهایت، کمک گرفتن از یک متخصص هرگز ایده بدی نیست. اگر احساس می‌ کنید که دائماً تحت تأثیر احساساتی هستید که هنگام بیرون رفتن از درب ورودی خود تجربه می‌ کنید، ممکن است نیاز به ایجاد ابزارهایی داشته باشید که به شما در حل این مشکل کمک کنند.

یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند به شما کمک کند تا آن ابزارها را توسعه دهید و راه را برای تبدیل شدن به شادترین و سالم ترین نسخه ممکن از خود هموار کنید.

به این ترتیب، می‌ توانید یاد بگیرید که چگونه از توانایی‌ های همدلی خود به خوبی استفاده کنید، وقتی پهنای باند احساسی برای حمایت و مراقبت از کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند را دارید.

چگونه همدل تر باشیم

اگر می‌ خواهید توانایی‌ های همدلی خود را بهبود ببخشید، مراحلی وجود دارد که می‌ توانید برای همدلی بیشتر در زندگی روزمره خود انجام دهید.

  • به دیگران علاقه مند شوید. شروع به توجه کنید که دیگران چگونه رفتار می کنند، از جمله آنچه می گویند و زبان بدن آنها. با آنها صحبت کنید و فعالانه به آنچه می گویند گوش دهید.
  • خودتان را در زندگی دیگران تصور کنید. همدلی به این معناست که بتوانیم موقعیت را از چشم دیگران ببینیم. این به شما امکان می دهد تا واقعاً آنچه را که در موقعیت خود احساس می کنند، احساس کنید. همدلان می توانند این کار را به طور طبیعی انجام دهند، اما شما همچنین می توانید توانایی خود را برای همدلی با فکر کردن فعالانه در مورد چگونگی بودن در جای دیگری تقویت کنید.
  • دریچه احساسات خود را به روی دیگران باز کنید. اگر می خواهید دیگران احساسات خود را با شما در میان بگذارند، مهم است که خود را در برابر دیگران آسیب پذیر کنید. در مورد احساسات خود صحبت کنید و در عوض به دیگران فضایی بدهید تا احساسات خود را با شما به اشتراک بگذارند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی