بیماری ها سلامت

علل دندان قروچه و راه های مقابله با آن

شما ممکن است در خواب دندان های خود را بر هم فشار دهید و به اصطلاح دندان قروچه کنید اما ممکن است دلیل آن را ندانید. انجمن خواب آمریکایی می گوید حدود 10 درصد از بزرگسالان آمریکایی و 15 درصد از کودکان این کار را انجام می دهند. با اینکه این رفتار ممکن است در ابتدا به نظر مضر نرسد، در صورتی که درمان نشود، ممکن است عوارض شدیدتری ایجاد کند. بسته به اینکه به چه دلیلی مرتکب دندان قروچه می شوید، می توانید مشکل را با روش های طبیعی که می توانید در خانه انجام دهید برطرف کنید.

دندان قروچه

دندان قروچه چیست؟

این اصطلاح به معنای ساییدن، تکان دادن، و یا فشتر دادن فک است. این امر باعث آسیب به دندان می شود. اثرات درازمدت این وضعیت شامل آسیب عصبی، دندان های ترک خورده و اختلالات مفصلی تمپوروماندیبولار (TMD) یا آسیب به مفصلی است که فک های شما را به جمجمه شما متصل می کند. TMD به خصوص نگران کننده است زیرا می تواند باعث ایجاد تعداد گسترده ای از علائم ناخوشایند مانند دندان درد، فک قفل شده، سرگیجه، آسیب شنوایی، درد گردن، مشکلات شنوایی و وزوز گوش شود.

علل و عوامل خطرساز

دندان قروچه

چرا افراد دندان قروچه می کنند؟

در کودکان، آسم، عفونت های دستگاه گوارش فوقانی و اختلالات اضطرابی با دندان قروچه کردن ارتباط دارد. در یک مطالعه، 62.5 درصد از کودکان مبتلا به این اختلال نیز مشکلات تنفسی داشتند در حالیکه عفونت های حاد تنفسی فوقانی می تواند این وضعیت را ایجاد کند، اگر کودک شما آسم مزمن داشته باشد، مراجعه منظم به دندانپزشک توصیه می شود قبل از اینکه زخم های زیادی رخ دهد و دندان ها را نا مرتب کند.

محققان همچنین ارتباط مستقیمی بین وجود اختلال اضطراب و شروع دندان قروچه پیدا کرده اند. کودکان مبتلا به اختلال اضطرابی باید به طور منظم بررسی دندان ها را برای جلوگیری از آسیب های طولانی مدت به مینای دندان ها و جلوگیری از تراشیده شدن یا شکستن داشته باشند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بعضی از کودکان ممکن است دندان هایشان را به عنوان پاسخ طبیعی به درد به هم فشار دهند. این امر ممکن است موقت باشد و معمولا هنگامی که درد یا ناراحتی از بین می رود، کاهش می یابد. به عنوان مثال، کودکان دارای شخصیت پرخاشگر، رقابتی یا بیش فعالی ممکن است بیشتر در معرض دندان قروچه باشند.

دندان قروچه

در بزرگسالان علل دندان قروچه ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را تحت شرایط پزشکی یا عوارض جانبی دارو در بر بگیرد.

آپنه خواب
بیماری هانتینگتون
بیماری پارکینسون
اختلال اضطراب
افسردگی
خشم یا ناامیدی حل نشده
استرس ناامن
تراز غیر طبیعی دندان های فوقانی و پایین
برخی از داروهای روانپزشکی و داروهای ضد افسردگی

شیوه زندگی

سایر عواملی که می توانند شما را به دندان های شما آسیب برسانند یا بدتر شوند عبارتند از:

  • نوشیدن الکل
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از داروهای تفریحی مانند اکستازی و کوکائین
  • مصرف مقدار زیادی نوشیدنی های کافئین دار مانند چای یا قهوه (شش فنجان یا بیشتر در روز)

اولین گام در درمان دندان قروچه در خواب تعیین علت اصلی مشکل است. رویکردهای مشترک برای رسیدگی به این وضعیت عبارتند از استفاده از گارد دهان، اصلاح ترشح دندان و تجویز شل کننده های عضلانی و داروهای ضد افسردگی. با این حال، برای افرادی که دچار کم خونی ناشی از استرس و مشکلات خواب هستند، این درمان های طبیعی می تواند کمک بزرگی باشد:

راه های درمان دندان قروچه

دندان قروچه

محافظ دهان

شایعترین روش معمول درمان دندان قروچه، استفاده از محافظ پلاستیکی دهان است که به طور خاص طراحی شده است تا دندان های شما را از هم جدا نگه دارد تا از صدمات بیشتر جلوگیری شود. در حالی که برخی افراد با گارد دهان احساس ناراحتی می کنند اما این یکی از بهترین راه های محافظت از سلامت دندان های شماست.

تصحیح و اصلاح دندان ها

اگر مشکل شما ناشی از هماهنگی نادرست دندان ها باشد، اصلاح هم ترازی قبل از اینکه بیش از حد آسیب برسد، یک گزینه اثر گذار در طولانی مدت محسوب می شود. یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنتیست می تواند با جراحی و یا تغییر شکل فک، دندان ها را به درستی اصلاح کند.

داروهای آرامبخش عضلانی و داروهای ضد افسردگی

اغلب زمانی که علت دندان قروچه ناشی از استرس، افسردگی یا اضطراب است، پزشکان داروهای آرامبخش عضلات را تجویز می کنند. در حالی که آنها ممکن است موثر باشد، با پزشک خود درباره عوارض جانبی احتمالی هم صحبت کنید زیرا بعضی از رایج ترین آنها ممکن است بر کبد یا تیروئید تاثیر بگذارد، در حالی که برخی دیگر ممکن است عادت ایجاد کنند.

تزریق بوتاکس

بعضی از پزشکان ممکن است تزریق بوتاکس را توصیه کنند. محققان اذعان کرده اند تحقیقات محدودی بر ایمنی و کارآیی بوتاکس برای افراد مبتلا به دندان قروچه وجود دارد. با این حال، به نظر می رسد که ممکن است مفید باشد و در کاهش درد مرتبط با این بیماری موثر واقع شود. در حالی که به طور کلی بهتر است با پزشک خود در مورد هر گونه عوارض احتمالی تزریق بوتاکس صحبت کنید.

درمان های طبیعی دیگر برای دندان قروچه

شما ممکن است تعجب کنید که چگونه متوقف کردن دندان قروچه به طور طبیعی امکان پذیر است. بسته به علت ریشهای آن، یک یا چند درمان زیر ممکن است باعث تسکین و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان، کاهش درد در ناحیه صورت و گوش و بهبود کیفیت خواب شود.

دندان قروچه

مدیریت استرس

برای متوقف کردن دندان قروچه هنگامی که از استرس یا اضطراب رنج می برید، شما باید یاد بگیرید که استرس خود را مدیریت کنید و آن را آزاد کنید. هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند از تکنیک های رایج نظیر ورزش منظم، مدیتیشن، یوگا و روغن های ضروری استفاده کنند. البته، یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیز مهم است و اجتناب از هر گونه غذائی که ممکن است واکنش های آلرژیک را باعث شود بسیار حیاتی است.

اگر دندان قروچه می کنید، تکنیک های کاهش استرس ممکن است در بعضی موارد کمک کند. کاهش فشار و تنش هم می تواند سلامت کلی شما را به همراه داشته باشد، بنابراین این یک درمان کم خطر است.

در اینجا برخی از تکنیک های کاهش استرس معرفی شده است:

مدیتیشن

مدیتیشن ممکن است به کاهش استرس و کاهش اضطراب، درد و افسردگی کمک کند.

سعی کنید از یک برنامه مدیتیشن یا یک گروه مدیتیشن استفاده کنید. مدیتیشن ممکن است در مقایسه با سایر روش های درمان بهتر باشد. فقط باید بدانید چه نوع مراقبه ای برای شما بهترین است.

یوگا

مطالعه ی کوچکی بر روی 20 شرکت کننده از تاثیر یوگا در کاهش افسردگی خفیف تا متوسط ​​می گوید. شرکت کنندگان دو جلسه یوگا هاتا 90 دقیقه ای را هر هفته به مدت هشت هفته انجام دادند. هرچند مطالعات گسترده ای در این زمینه برای درک اثرات یوگا بر افسردگی لازم است.

دندان قروچه

مشاوره

صحبت کردن با یک درمانگر، مشاور یا دوست مورد اعتماد ممکن است به کاهش اضطراب، افسردگی و استرس کمک کند. اگر استرس شما بر زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد، یک روانپزشک همچنین ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش استرس و اضطراب، در صورت نیاز، تجویز کند.

ورزش

ورزش نیز باعث کاهش استرس می شود. اگر برنامه ورزشی جدیدی دارید، به آرامی شروع کنید. در ابتدا سعی کنید فعالیت روزانه خود را در زندگی بیشتر کنید. شما همچنین ممکن است به بررسی فعالیت های مختلف برای پیدا کردن اینکه کدام فعالیت برای شما مناسب تر است نیاز داشته باشید.

تمرینات عضلانی زبان و فک

تمرینات عضلانی زبان و فک می تواند به شما کمک کند که فک و عضلات صورت را آرام کنید و هماهنگی مناسب فک خود را حفظ کنید. شما می توانید این را در خانه امتحان کنید یا با یک درمانگر فیزیکی تمرین نمایید.

تمرینات زیر را امتحان کنید:

دهان خود را در حالی که زبان تان را به دندان هایتان متصل می کنید باز کنید. این کمک می کند فک را آرام کنید.
حرف “N” را با صدای بلند بگویید. این دندان های بالا و پایین شما را از برخورد دور نگه می دارد و به شما در جلوگیری از خم شدن کمک می کند. شما همچنین می توانید فک تان را برای از آرامش عضلات به آرامی ماساژ دهید.

ویتامین C

به عنوان یک مکمل در کنار تکنیک های مدیریت استرس، افزایش میزان مصرف ویتامین C به جلوگیری از دندان قروچه کردن شما کمک خواهد کرد. ویتامین C توسط غده های فوقانی ما استفاده می شود، که بر پاسخ بدن مان به استرس تأثیر می گذارد. همچنین در ساخت دوپامین ضروری است که به بهبود خلق و خو کمک می کند.

خوراکی های غنی از ویتامین C شامل گواوا، کشمش سیاه، فلفل قرمز، کیوی، فلفل سبز، پرتقال، توت فرنگی، پاپایا، کلم بروکلی و کلم می باشد. با تهیه یک اسموتی توت فرنگی پاپایا خوشمزه می توانید داروی تسکین دهنده و حاوی مواد مغذی برای دریافت ویتامین C جهت متوقف کردن دندان قروچه خود تهیه کنید.

منیزیم

نشانه های کمبود منیزیم عبارتند از: اضطراب، تحریک پذیری، بی خوابی، بی حسی و بیش فعالی. بزرگسالان می توانند 400 میلی گرم از مکمل منیزیم با کیفیت بالا را قبل از خواب برای بهبود کیفیت خواب شان مصرف کنند. برای کودکان، از روش های ارائه شده توسط موسسه ملی بهداشت برای به دست آوردن بهترین نتایج پیروی کنید.

علاوه بر مکملهای غذایی، می توانید از غذاهایی که به طور طبیعی غنی از منیزیم هستند، مانند اسفناج، تخم مرغ، تخم کدو، جگر یا ماست، بادام، لوبیای سیاه، آووکادو، انجیر، شکلات تلخ و موز استفاده کنید که ممکن است به شما کمک کنند دندان قروچه را متوقف کنید. یکی از روش های سالم و خوشمزه مصرف موس شکلات آووکادو  است که غنی از منیزیم و پتاسیم می باشد.

دندان قروچه

ویتامین های ب کمپلکس

مانند ویتامین C و منیزیم، نقش ویتامین B در سلامتی و سلامتی ما به خوبی اثبات شده است. کمبود ویتامین B باعث ایجاد استرس روانی، افسردگی و حتی حملات عصبی می شود. ویتامین B5 / اسید پانتوتنیک ممکن است مفید باشد وقتی که شما در تلاش برای غلبه بر دندان قروچه هستید. برای ایجاد بهترین نتیجه، شروع به ایجاد یک حالت تعادل کنید.

ریشه سنبل الطیب

سنبل الطیب برای قرن ها به عنوان یک درمان آرام بخش و ضد اضطراب طبیعی، برای بهبود کیفیت خواب بدون عوارض جانبی استفاده شده است. یک مطالعه انجام شده توسط مدرسه پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که مصرف 800 میلی گرم سنبل الطیب در طول هشت هفته، کیفیت کلی زندگی را بهبود بخشید. از آن جا که دندان قروچه به عنوان یک اختلال حرکتی مربوط به خواب طبقه بندی می شود مانند سندرم پاهای بی قرار، ریشه سنبل الطیب برای آن ضروری است.

روغن های طبیعی

روغن های اسطوخدوس، گل رز، بامبو، بابونه، یلانگ یلانگ و ترنج در آروماتراپی به عنوان عطرهای آرامش بخش استفاده می شوند. شما می توانید از آنها در پایان روز یا قبل از خواب استفاده کرده تا افکار منفی را از ذهن تان پاک کنید و ذهن را به آرامش دعوت کنید. برای به دست آوردن مزایای آروماتراپی، می توانید یک شمع معطر را در حمام روشن کرده و یا چند اسانس را در آب وان بریزید.

احتیاط

یادگیری چگونگی جلوگیری از دندان قروچه کردن می تواند به پیشگیری از عوارض و آسیب های دندان، از جمله آسیب به مینای دندان، تراشیده شدن یا شکسته  شدن و درد مزمن در صورت، گوش و فک کمک کند. در صورت عدم درمان، دندان قروچه در خواب ممکن است در طولانی مدت به کیفیت خواب ضعیف و آپنه خواب منجر شود. مهم است که درمان مناسب را برای متوقف کردن دندان های قروچه در روز یا شب پیدا کنید.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی