سلامت سلامت جنسي و زناشويي

علائم آتروفی واژن و راه های طبیعی برای محافظت از بهداشت واژن

تقویم فارسی اندروید

وقتی صحبت از آتروفی واژن می شود باید از متخصص کمک بگیرید. دکتر آنا کابکا را می توان کاشف فرمولاسیون یک درمان طبیعی آتروفی واژن و متخصص در بهداشت زنان نامید. او کمک بسیاری در تحقیقات این پست انجام داد و توضیح داد که واقعا با آتروفی واژینال چه اتفاقی میفتد و اینکه چه نوع درمان طبیعی وجود دارد.

خبر خوب این است که راه های بسیاری برای درمان و حتی معکوس کردن آتروفی واژن وجود دارد!

آتروفی واژن

آتروفی واژن چیست؟

به طور خلاصه، آتروفي واژن، نازک شدن، خشک شدن و التهاب ديواره واژن است. همچنین به عناوین زیر هم شناخته می شود:

  • واژینیت آتروفیک
  • آتروفیس ورید وریدی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

این تغییر در مهبل (واژن) ناشی از کاهش سطح استروژن است (اما می تواند به کاهش هورمون های جنسی دیگر هم مربوط باشد). این مشکل معمولا با یائسگی همراه است اما می تواند در زمانی دیگر اتفاق هم بیفتد که هورمون ها نوسان دارند مثل بعد از زایمان. همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که هورمون ها به دلایل دیگری از تعادل خارج شوند.

علائم آتروفی واژن

علائم اصلی آتروفی واژن که اغلب باعث ناراحتی زنان می شود، خشکی واژن است. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خشکی و ناراحتی واژن
  • مقاربت دردناک
  • سفت شدن کانال واژینال
  • کاهش میل جنسی و ارگاسم کمتر
  • مشکلات ادراری در هنگام سرفه، خنده، یا عطسه کردن
  • عفونت واژن و مثانه
  • درد یا ورم  واژن
  • ترشحات واژن
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • از دست دادن قدرت عضلات لگن (که می تواند منجر به پرولاپس لگن و نیاز به عمل جراحی شود.)

در حالی که خواندن این لیست و نشانه های ناراحت کننده یا حتی دردناک آن ممکن است شما را نگران کند اما هیچ چیز غیر قابل درمان نیست!

بسیاری از زنان بر این باورند که بی اختیاری پس از مادر بودن اجتناب ناپذیر است. اما لازم نیست نگران باشید.

علت آتروفی واژن

علت اصلی آتروفی واژن فقدان استروژن است. کاهش استروژن اغلب پس از یائسگی سریعتر اتفاق می افتد. اما این همچنین می تواند در دیگر دوره های زندگی هم اتفاق بیفتد. ممکن است تولید هورمون شروع به کاهش کند زمانی که یک زن در 20 سالگی به سر می برد!

محیط های سمی که در آن زندگی می کنیم و انتخاب های شیوه زندگی و استرس مزمن می تواند مانع تراز هورمونی شود. جای تعجب نیست که بسیاری از زنان با آتروفی واژن مواجه می شوند.

شما ممکن است به خصوص در معرض خطر استروژن کم باشید اگر:

  • بعد از یائسگی هستید
  • استعمال دخانیات (جریان خون را کاهش می دهد)
  • استفاده از قرص های کنترل بارداری
  • دریافت درمان هورمونی
  • بیماری های خود ایمنی

کاهش استروژن یک بخش طبیعی از پیر شدن است اما همیشه منجر به آتروفی واژن هنمی شود. داروهای طبیعی زیادی برای آتروفی واژن وجود دارند که برای استفاده ساده و مطمئن هستند.

درمان های طبیعی برای آتروفی واژن

در حالی که این امر کاملا معمول است اما اجتناب پذیر است (و شما حتی می توانید آن را معکوس کنید!). کلید موفقیت این است که برای حفظ سلامت واژن در طول زندگی، برای جلوگیری از آتروفی واژن، در وهله اول اعمالی انجام شود. به هر حال شاید این گزینه های درمانی بتواند به بهبود وضعیت تان کمک کند. بسیاری از این درمان ها غیر هورمونی هستند!

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

رژیم غذایی همیشه اولین گام در ایجاد سلامت است. ما واقعا همان چیزی هستیم که می خوریم و رژیم خاص سالم که ما دنبال می کنیم یک انتخاب شخصی در جهت سلامت ماست.

بعضی افراد با یک رژیم غذایی بهترند اما یک حقیقت جهانی وجود دارد که رژیم های قلیایی بهتر از رژیم های اسیدی هستند. این امر زمانی معنی دارد که شما غذاهای قلیایی (سبزیجات و میوه ها) را با غذاهای اسیدی (گوشت، لبنیات، غلات، غذاهای فرآوری شده و غیره) مقایسه کنید.

دکتر آنا کابکا توصیه می کند که رژیم قلیایی کمک می کند تا از دستگاه گوارش و pH واژن محافظت شود.

تعادل هورمون ها

وقتی آتروفی واژن در سالهای قبل از یائسگی اتفاق می افتد، اختلال هورمون ممکن است بیشترین علت آن باشد. هورمون کنترل بسیاری از توابع در بدن را بر عهده دارد. از رشد در کودکان و تولید مثل در بزرگسالان تا وزن، خلق و خو، سلامت روده و سلامت واژن، هورمونها همه اینها را در اختیار دارند.

غدد درون ریز بدن (و همچنین تخمدان ها در زنان و بیضه ها در مردان) این هورمون های مهم را تولید می کنند. هنگامی که ما به اندازه کافی از مواد مورد نیاز برای هورمون ها دریافت نمی کنیم، بدن تلاش می کند هورمون هایی با آنچه در دسترس است تولید کند. این می تواند به هورمون های جهش یافته منجر شود. خوشبختانه، برخی از روش های ساده برای به دست آوردن هورمون ها به صورت متعادل وجود دارد.

  • خوردن چربی های کافی سالم – این هورمون ها نمی توانند به درستی بدون تغذیه درست تولید شوند و چربی های سالم بسیار در این امر حیاتی هستند! روغن نارگیل، کره و چربی حیوانی سالم، بسیار عالی هستند.
  • اجتناب از مواد شیمیایی – مواد شیمیایی در محصولات ساخته شده مانند تشک، پلاستیک و سایر محصولات می توانند باعث اختلال در غدد درون ریز شوند. این به این معنی است که این مواد شیمیایی هورمون های طبیعی را تقلید می کنند و بدن آنها را به طور طبیعی تولید می کند. تشک های بهتری وجود دارد و همچنین راه های آسان تری برای کاهش پلاستیک در خانه وجود دارد. این یک شبه اتفاق نخواهد افتاد  اما گام به گام ارزش تغییر را دارد.
  • خواب و ورزش کافی داشته باشید – بدن در حالی که ما خوابیم این سموم را حذف می کند، هورمون ها را تولید می کند و ذهن و بدن را شارژ می کند. داشتن خواب مناسب شگفتی زیادی برای هورمون های شما خواهد داشت! ورزش نیز مهم است و حتی می تواند باعث تولید هورمون شود. داشتن خواب و فعالیت مناسب ممکن است به عادات سلامت کمک کند.
  • سلامت روده ها بسیار مهم است زیرا هر یک از کارهایی که میتوانیم برای بهبود تعادل هورمونی انجام دهیم، بدون در نظر گرفتن مسئله سلامت روده، کار نمی کنند. با نگاهی دقیق به چشمان تان ممکن است برخی از نکات مهم در مورد نحوه عملکرد سلامت روده شما مشخص شود.
  • هورمون لپتین – هورمون اصلی لپتین همه کارکردهای هورمون را کنترل می کند. اگر این هورمون برای تعادل نباشد، دیگر هورمون ها هم نخواهند بود. میل به غذا ممکن است یکی از نشانه هایی باشد برای اینکه مشخص کند شما مشکلی با مقاومت لپتین دارید.

استروژن سیستمیک

برای بسیاری از زنان کرم استروژن یا تراپی استروژن سیستمیک جهت درمان علائم آتروفی واژینال تجویز می شود. این کار به خوبی برای بهبود ضخامت و کشش دیواره واژن مناسب است. مشکل این است که بر بافت عمیق یا حمایت از عضلات تاثیر نمی گذارد.

علاوه بر این، عوارض جانبی منفی مرتبط با استروژن سیستمیک شامل موارد زیر است:

  • حساسیت سینه
  • دل درد
  • خونریزی واژینال
  • سردرد
  • تهوع و یا سوء هاضمه

بر طبق گفته دکتر کابکا، تحقیقات همچنین نشان می دهد که استروژن واژینال با دوز کم هیچ تاثیر مثبتی بر بی اختیاری ندارد

اما استروژن واژینال (هورمون اندروژن مانند تستوسترون) عضلات هر سه لایه را بهبود می بخشد. استروژن هورمون مهمی برای افزایش میل جنسی است و همچنین بر پوست، استخوان ها و عضلات تاثیر می گذارد.

پروژسترون بیوشیمیایی

پروژسترون هورمون مهمی برای زنان در دوران بارداری و سیکل قاعدگی است. در ابتدای هر دوره قاعدگی، پروژسترون کم است. پس از تخمک گذاری، پروژسترون تا زمان وقوع افزایش می یابد. زناني كه اين افزايش در پروژسترون را تجربه نمي كنند ممكن است علائم آتروفي واژينال و افسردگي را تجربه كنند. دکتر کابکا توضیح می دهد که استفاده از پروژسترون از تخمک گذاری از طریق دوره می تواند به کاهش این علائم کمک کند.

احتیاط: اطمینان حاصل کنید که با پروژسترون طبیعی سروکار دارید. پروژستین (پروژسترون مصنوعی) نشان داده شده است که در بدن به طور متفاوتی واکنش نشان می دهد به نسبت پروژسترون طبیعی یا بیولوژیکی. برخی تحقیقات حتی اشاره به ارتباط میان پروژستین و سرطان پستان دارند.

از روان کننده های طبیعی استفاده کنید

در حالی که روغن های طبیعی و مرطوب کننده های واژن نمی توانند مشکلات اساسی را حل کنند اما می توانند مفید باشند تا فعالیت جنسی را برای زنان مبتلا به آتروفی واژن راحت کنند.

بعضی از اسانس های موجود برای کمک به مرطوب کنندگی کانال واژینال یافت شده اند. دکتر آنا کابکا بابونه رومی، بابونه صحرایی، گل رز، کندر، ​​اسطوخودوس و چوب صندل را توصیه می کند. روغن های ضروری را از یک منبع معتبر تهیه کنید و قبل از مصرف آن را با افزودن آنها به هر یک از روغن های زیر رقیق کنید:

نکته مهم: استفاده همزمان روغن با کاندوم اصلا ایمن نیست (روغن می تواند باعث در رفتن یا پارگی کاندوم شود). آلوئه ورا یک روان کننده طبیعی است که بدون روغن است و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

داشتن رابطه جنسی

آیا می خواهید یک درمان کاملا طبیعی داشته باشید؟ به نظر می رسد فعالیت جنسی منظم باعث افزایش جریان خون به مهبل (واژن) می شود که می تواند به بهبود علائم کمک کند. این یکی دیگر از دلایل خوب برای بهینه سازی هورمون هایی است که از یک درایو جنسی سالم حمایت می کنند.

ورزش عضلات لگن را انجام دهید

همانطور که دکتر آنا کابکا می گوید، ورزش عضلات لگن (کگل) برای سلامتی واژن و همچنین کنترل ادرار و مدفوع بسیار مهم است. بدون عضلات کف لگن قوی ممکن است پرولاپس (خارج از بدن) بیفتد اما کگل فقط یک راه جداگانه برای تقویت عضلات کف لگن است. بسیاری از چیزهای دیگر که ما می توانیم در این روز به کار ببندیم این است که به تقویت این عضلات کمک کنیم:

  • سعی کنید که در تمام طول روز حرکت کنید، نه اینکه مدام جلوی یک کامپیوتر قرار بگیرید. جابجایی بیشتر در روز می تواند باعث تقویت این عضلات شود.
  • حرکت اسکات برای حفظ لگن قوی و سالم عالی است.
  • حرکت هیپ – حرکت مفصل ران به صورت دایره، تمام عضلات در اطراف خود را فعال می کند از جمله کف لگن، باسن، پشت و ABS. رقص یک روش عالی برای انجام این کار است.

در نظر داشته باشید که این تمرین ها هنگامی که در موقعیت مناسب و به طور صحیح استفاده می کنید، مفید هستند.

آتروفی واژن

سایر گزینه ها برای بهبود سلامت واژن به طور طبیعی

در بالا، راه اصلی برای حمایت از بدن برای درمان آتروفی واژن آمده است. انواع مختلف راه های امیدوار کننده غیر تهاجمی وجود دارد که برای کمک به زنان در این زمینه حساس و مهم از سلامت مفید عمل می کند. از قسمت های ذکر شده در زیر برای بررسی تمام جزئیات اطمینان حاصل کنید:

درمان Soundwave

شواهد نشان می دهد که امواج صوتی می تواند به بازسازی و بهبود بافت کمک کند. درمان Soundwave از امواج صوتی با شدت کم برای حمایت از رشد بافت واژن جدید سالم و گیرنده های عصبی پاسخگو تر استفاده می کند. مزایای استفاده از Soundwave درمانی عبارتند از:

  • بازیابی احساسات
  • افزایش روان شدگی طبیعی
  • رسیدن به ارگاسم راحت تر می شود
  • برگشت علائم بی اختیاری ادرار

وانسانا گودین، پزشک خانواده و پرستار خانواده و متخصص سلامت و سلامت زنان توضیح داده است که چگونه درمان با صدا موجب تحریک سلول های بنیادی خفته است که می تواند رشد بافت و بهبودی بافت را تقویت کند.

این روش بیشتر تهاجمی و قطعا گران تر از درمان های ذکر شده در بالا است.

پلاسما غنی از پلاکت (PRP)

پلاسما غنی از پلاکت به نظر می رسد کمی عجیب و غریب باشد اما درمانی مناسب برای آتروفی واژن است. خانم ونسا گادین معتقد است که:

پلاسما غنی از پلاکت یا PRP، یک محصول اتولوگ است که از خون شما تامین شده است و آنچه انجام می شود این است که از طریق یک سانتریفیوژ پردازش می شود. و مسئول جداسازی گلبول های قرمز از پلاکت ها و پلاسما است. پس از تکمیل، در واقع به بدن شما منتقل می شود، فقط پلاسما، فقط پلاکت ها و با این تکمیل شدن، شما در واقع می توانید به ترویج روند طبیعی زخم و بازسازی بافت نرم کمک کنید.

این روش اغلب در مفاصل و سایر انواع صدمات استفاده می شود و روشی جدید و بسیار گران است. اما یک مطالعه در سال 2017 منتشر شده در مجله پزشکی یائسگی نشان داد که PRP می تواند درمانی موثر برای کاهش علائم آتروفی واژن باشد. بعضی افراد نتایج خوبی را گزارش می دهند اما عوارض جانبی هم وجود دارد و اغلب لازم است که این روش بیش از یک بار انجام شود.

رژیم غذایی فیتواستروژن

فیتواستروژنها غذاهایی هستند که استروژن را در بدن تقلید می کنند. در افراد سالم، ایده خوبی برای بارگذاری این نوع غذاها نیست زیرا ممکن است غلظت استروژن در زنان (و عدم تعادل تستوسترون در مردان) را به دنبال داشته باشد اما در زنان مبتلا به استروژن کم، فیتواستروژن ممکن است یک راهکار کوتاه مدت باشد.

غذاهای فیتواستروژنیک عبارتند از:

اگر عدم تعادل هورمونی (به ویژه در زنان جوانتر) باعث آتروفی واژن شود، در مورد خوردن بیش از حد فیتواستروژنها احتیاط کنند. اگر ما چیزهایی را که استروژن را تقلید می کنند بخوریم، بدن ما ممکن است تولید این هورمون را متوقف کند. این دقیقا همان چیزی است که ما در این وضعیت نمی خواهیم. با این وجود و همه انتخابهای پیش رو، برای داشتن آنچه که برای شما مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل ها و گیاهان

بعضی مکمل ها نیز برای بهبود علائم آتروفی واژینال مفید هستند:

  • روغن خولان دریایی – روغن خولان دریایی می تواند رطوبت و کشش در ناحیه واژن را بهبود بخشد. این کمک می کند تا خشک شدن واژن و تحریک را کاهش دهد. مطالعات فنلاندی در سال 2014 نشان می دهد که روغن خولان دریایی سودمند است در کمک به بهبود بافت واژن و جایگزین خوبی برای استروژن واژینال محسوب می شود.
  • ویتامین Dویتامین D نقش مهمی در سلامت کلی دارد و ممکن است برای آتروفی واژن نیز مفید باشد. یک مطالعه ایرانی نشان داد که ویتامین D در زنان یائسه مبتلا به خشکی واژن تاثیر مثبتی دارد. این باعث کاهش pH واژن و کاهش خشکی شد.
  • ماكا – برخی تحقیقات نشان می دهد كه ماكا باعث تولید هورمون طبیعی در زنان یائسه می شود. این باعث کاهش علائم شد. دکتر آنا کابکا می گوید ماکا یک مکمل با کیفیت بالا برای کمک به حمایت از سلامت زنان است. این دارو به ویژه جالب است زیرا به نظر می رسد علت اصلی آتروفی واژن و نه فقط علائم را درمان کند.

پیشگیری کلید موفقیت است!

ما همیشه دوست نداریم در مورد آن صحبت کنیم اما علائم و نشانه های ناخوشایند واژن نباید بخشی طبیعی از پیر شدن یا داشتن فرزندان باشد. اکنون که می دانید مراقبت از بهداشت واژن از ابتدا می تواند کمک به جلوگیری از مشکلات ناخوشایند بعدی کند پس دست به کار شوید. درمان های طبیعی حتی می توانند به عقب نشینی علائم پس از ظاهر شدن کمک کنند. همانطور که همیشه، با پزشک خود مشورت کنید تا راههای مناسب برای وضعیتتان را به دست آورید باز هم به این کار ادامه دهید.

آیا از آتروفی واژن رنج می برید؟ چه داروهایی به شما کمک کرده اند؟ در قسمت نظرات تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: wellnessmama

در مورد روش هاي درمان خانگي عفونت قارچي و خارش واژن در زنان اینجا بخوانید:

روش هاي درمان خانگي عفونت قارچي

——————————————————————————————————

شایع ترین علل درد زیر شکم خانم ها را اینجا بخوانید:

شایع ترین علل دردهای زیر شکم در خانم ها

——————————————————————————————————

اگر در رابطه جنسی دچار درد میشوید مقاله زیر رابخوانید:

علل درد زنان در رابطه جنسی + راهکارها

——————————————————————————————————

اگر نميدانيد ميزان ترشحات واژن طبيعي است با نه اين مقاله را مطالعه كنيد:

چطور بفهميم ترشحات واژن طبيعي است يا نه ؟

——————————————————————————————————

اگر فقط خارش داريد و ميزان ترشحات افزايش نيافته اين مقاله را مطالعه كنيد:

علل خارش و سوزش واژن در زنان و روش های درمان آن

——————————————————————————————————

مطالب مرتبط:

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی