بارداري و زايمان سلامت

مزایای مصرف شکلات در دوران بارداری

تقویم فارسی اندروید

یک خبر خوب و خوشمزه برای مادران باردار داریم. خوردن 30 گرم شکلات در دوران بارداری می تواند در رشد و نمو جنین اثر مثبت داشته باشد. این یک نتیجه گیری از مطالعات جدیدی در سال 2016 در انجمن مادر و کودک آتلانتا می باشد. نتایج این مطالعات به احتمال زیاد مورد استقبال مادران قرار خواهد گرفت. چرا که یک لیست طولانی برای پرهیز مادران وجود دارد. این در حالی است که شکلات حتی می تواند برای آن ها مفید هم باشد. مزایای زیادی است که می تواند با مصرف شکلات در دوران بارداری شامل حال تان شود.

موارد زیادی برای مزایای مصرف شکلات در دروارن بارداری مطرح شده است. شکلات حاوی فلانول که نوعی فلانوئید است، می باشد. فلانول به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و کاهش کلسترول خون کمک می کند. هر چه شکلات تیره تر باشد و یا به عبارتی درصد کاکائو آن بیشتر باشد فلانول آن نیز بیشتر است.

مطالعات قبلی نشان داد که مصرف شکلات در دوران بارداری به حد متوسط می تواند خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی را کاهش دهد. این بیماری باعث می شود که جریان خون بدن مادر به جنین کاهش یافته و فشار خون مادر بالا برود. با این حال دکتر “امائول بوجولد” از دانشگاه لاوال کبک در کانادا معتقد است که هر چه شکلات سیاه در دوران بارداری بیشتر مصرف شود احتمال ابتلا به این بیماری نیز کاهش می یابد. تحقیقات او و همکارانش همچنان ادامه دارد.

مزایای مصرف شکلات در دوران بارداری

محققان روی 129 مادر باردار که بین 11 تا 14 ماهگی خود بودند مطالعه کردند. در این زنان شریان های رحمی و جفت به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و مدام جریان خون در آن ها اندازه گیری می شود. در این تست به مادران گفته شده بود که تا 12 هفته روزانه 30 گرم شکلات تخته ای مصرف کنند. سپس اندازه گیری جریان خون تا موقع تولد ادامه پیدا کرد. این گروه محققان دریافتند که ارتباط تنگاتنگی بین پره اکلامپسی، فشار خون حاملگی، وزن جفت، وزن نوزاد هنگام تولد و مقادیر فلاوانول در شکلات وجود دارد. محققان معتقدند که شکلات سیاه در رشد و توسعه ی نوزاد هم موثر است.

این مطالعه نشان می دهد که شکلات می تواند تاثیر مثبتی در جفت و رشد جنین و توسعه و اثرات فلاوانول ها در جنین داشته باشند. این تیم تحقیقاتی به مادران توصیه می کند که روزانه از شکلات سیاه استفاده کنند. البته وی افزود که آن ها هنوز در خصوص نتایج تحقیقات شان مطمئن نیستند چرا که هنوز این تحقیقات فقط روی یک گروه محدود از زنان انجام شده و اثبات شده نیست. به همین علت هنوز از عوارض افراط در مصرف این شکلات در دوران بارداری اطلاعی ندارند. او اضافه کرد که گام بعدی برای این تیم انجام یک کارآزمایی بالینی تصادفی بزرگ به منظور تعیین بهتر که آیا مصرف شکلات در میان مادران باردار می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی و سایر اختلالات فشار خون بالا مربوط به بارداری را کاهش دهد یا خیر.

در هر صورت مصرف 30 گرم روزانه شکلات سیاه می تواند مزایای زیادی برای زنان باردار داشته باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی