خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره گیاه دم شیر

تقویم فارسی اندروید

گفته می شود که (Motherwort) یا گیاه دم شیر برای قلب و چرخه قاعدگی مفید است. برخی از کاربردهای آن عبارتند از کاهش خطر بیماری قلبی، درمان تپش قلب، کاهش اضطراب و درمان فشار خون بالا. اعتقاد بر این است که دم شیر به کاهش علائم یائسگی نیز کمک می کند.

Motherwort گیاهی از خانواده نعناع است. بومی اوراسیای مرکزی است اما در آمریکای شمالی هم به عنوان یک گیاه باغی و هم به عنوان یک علف هرز مهاجم گسترش یافته است. در طب گیاهی از برگ و گل آن استفاده می شود. دم شیر به شکل مکمل های غذایی نیز موجود است.

گیاه دم شیر

گیاه دم شیر برای چه استفاده می شود؟

علاوه بر اینکه منبع آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است، گیاه دم شیر حاوی لئونورین است، ترکیبی که در مطالعات اولیه باعث شل شدن دیواره رگ های خونی می شود. جالب توجه است، این همان ماده ای است که گفته شده است انقباضات رحمی را تشویق می کند و استفاده سنتی آن در زایمان و به عنوان تقویت کننده قاعدگی حمایت می شود.

اگرچه دم شیر مدت‌هاست در چندین سیستم طب سنتی (از جمله طب سنتی چینی) استفاده می‌ شود اما مطالعات علمی کمی اثرات سلامتی این گیاه را آزمایش کرده‌ اند.

استفاده دارویی از دم شیر به زمان یونانیان اولیه برمی گردد که به زنان باردار مبتلا به اضطراب این گیاه را می دادند از همین رو نام این گیاه را گیاه مادرزادی گذاشتند. به آن دم شیر هم می‌ گویند زیرا تصور می‌ شود شبیه نوک دم شیر است.

سلامت قلب

تحقیقات اولیه نشان می‌ دهد که دم شیر ممکن است توانایی‌ های محافظت از قلب داشته باشد. به عنوان مثال، گفته شده است که سلول های قلب را آرام می کند و به جلوگیری از لخته شدن خون که باعث حملات قلبی می شود، کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2012 با استفاده از سلول های موش نشان داد که لئونورین به عنوان یک نوع بسیار ضعیف از مسدود کننده کانال کلسیم عمل می کند که منجر به کاهش آسیب به قلب می شود.

کمیسیون E آلمان، همتای این کشور با سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، برای درمان تپش قلب ناشی از حملات اضطرابی یا سایر اختلالات عصبی و همچنین بخشی از یک برنامه درمانی کلی برای تیروئید پرکار، مجاز است. وضعیتی که باعث نامنظم شدن ضربان قلب نیز می شود.

اضطراب

تاکنون، مطالعات علمی کمی به این موضوع پرداخته اند که آیا دم شیر می تواند به افراد مبتلا به اضطراب کمک کند یا خیر. یک مطالعه کوچک منتشر شده در تحقیقات گیاه درمانی در سال 2011 شامل 50 نفر با فشار خون بالا و مسائل روانشناختی مرتبط (مانند اضطراب) بود. پس از 28 روز درمان، 32 درصد از شرکت کنندگان بهبود قابل توجهی در علائم اضطراب و افسردگی نشان دادند، در حالی که 48 درصد از شرکت کنندگان بهبود متوسطی را نشان دادند. همچنین در آنها فشار خون بهبود یافت.

انتخاب و آماده سازی

بر خلاف بسیاری از گیاهان دیگر خانواده نعناع، گیاه دم شیر بو و طعم خوبی ندارد و در دسته گیاهان تلخ طبقه بندی می شود. با این حال، برخی آن را به شکل چای مصرف می‌ کنند، گاهی اوقات با طعم‌ دهنده‌ ای مانند شکر، عسل یا لیمو برای پنهان کردن طعم ناخوشایند آن مصرف می شود.

یک چای را می توان با دم کردن یک تا دو قاشق چایخوری گیاه خشک در هر فنجان آب جوش تهیه کرد. 10 دقیقه دم کنید. خوب است روزانه سه فنجان از این چای مصرف شود.

در تنتور، یک عصاره گیاهی مایع غلیظ، نیم تا سه چهارم قاشق چای خوری را می توان سه بار در روز مصرف کرد.

بسیاری از فروشگاه‌ های مواد غذایی طبیعی، داروخانه‌ ها و فروشگاه‌ های متخصص در مکمل‌ های غذایی و عطاری ها، این محصولات و همچنین کپسول‌ ها و قرص‌ ها را به فروش می‌ رسانند. همچنین می‌ توانید مکمل‌ های گیاهی را به صورت آنلاین خریداری کنید.

عوارض جانبی احتمالی

گیاه دم شیر ممکن است باعث تعدادی از عوارض جانبی شود، مانند:

  • اسهال
  • خواب آلودگی
  • آرام بخشی (بیهوشی ملایم)
  • تغییر ضربان و ریتم قلب
  • فشار خون پایین
  • خونریزی و انقباضات رحمی

علاوه بر این، هنگامی که دم شیر روی پوست استفاده می شود، ممکن است حساسیت به نور خورشید را افزایش داده و احتمال آسیب ناشی از نور خورشید را افزایش دهد.

از آنجایی که مطالعات اندکی اثرات سلامتی گیاه دم شیر را بر روی انسان آزمایش کرده اند، مشخص نیست که آیا این گیاه برای استفاده طولانی مدت یا منظم بی خطر است یا چگونه ممکن است با دارو یا سایر مکمل ها تداخل داشته باشد.

موارد منع مصرف

از آنجایی که غشای این گیاه بر ضربان و ریتم قلب تأثیر می گذارد، نباید آن را با سایر داروها بدون مشورت با پزشک خود مصرف کنید.

کسانی که نباید از دم شیر استفاده کنند:

  • افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین) استفاده می کنند، به دلیل فعالیت ضد پلاکت دم شیر
  • کسانی که داروهای آرام بخش مصرف می کنند.
  • افرادی که قصد انجام عمل جراحی را دارند (از مصرف آن در عرض دو هفته پس از عمل خودداری کنید)
  • کسانی که فشار خون پایین دارند.
  • زنان باردار یا شیرده، به دلیل تأثیر این گیاه روی رحم

همچنین توجه به این نکته مهم است که استفاده از دم شیر به جای مراقبت های استاندارد در درمان بیماری قلبی (یا هر بیماری دیگر) ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که مکمل های غذایی برای ایمنی آزمایش نشده اند و تا حد زیادی کنترل نشده اند. در برخی موارد، این محصول ممکن است دوزهایی را ارائه دهد که با مقدار مشخص شده برای هر گیاه متفاوت است. در موارد دیگر، محصول ممکن است به مواد دیگری مانند فلزات آلوده شود. همچنین، ایمنی مکمل ها در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که شرایط پزشکی دارند یا دارو مصرف می کنند، ثابت نشده است.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی