بیماری ها تغذيه سالم سلامت

سم زدایی کبد با یک روش شش مرحله ای عالی

تقویم فارسی اندروید

سلامت هر فرد بستگی به این دارد که بدن آنها سموم را چگونه از بین می برد و آنها را تمیز و پاکسازی می کند. با قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، محصولات مراقبت از بدن سمی و غذاهای فرآوری شده، بیشتر مردم به شدت نیاز به یک سم زدایی جدی دارند! پاکسازی و سم زدایی کبد یک روش عالی برای انجام این کار است.

سم زدایی کبد

یکی از اصلی ترین راه هایی که می توانید بدن خود را از سموم رها کنید از طریق کبد است. در حقیقت، کبد یکی از سخت ترین اندام های بدن است. این کار خستگی ناپذیر برای سم زدایی از خون ماست. صفراوی مورد نیاز برای هضم چربی را تولید می کند، هورمون ها را تجزیه می کند، ویتامین ها، مواد معدنی و آهن ضروری بدن را ذخیره کنید. وقتی عملکرد کبد بهینه نباشد، ما نمی توانیم غذای خود خصوصاً چربی ها را به طور مناسب هضم کنیم.

برخی از کارکردهای اساسی کبد عبارتند از:

  • پردازش مواد مغذی جذب شده توسط روده ها، بنابراین آنها با کارآیی بیشتری جذب می شوند
  • تنظیم ترکیب خون برای تعادل پروتئین، چربی و قند
  • از بین بردن گلبول های قرمز قدیمی
  • تولید مواد شیمیایی ضروری برای کمک به لخته شدن خون
  • شکستن و متابولیسم الکل و داروها
  • تولید پروتئین های اساسی و کلسترول
  • دفع سموم از جریان خون از جمله بیلی روبین، آمونیاک و غیره
  • ذخیره مواد معدنی، آهن و ویتامین A

برای اینکه کبد از بدن مراقبت کند، باید بتواند بهینه عمل کند. وقتی بسیاری از افراد به بیماری کبد فکر می کنند، اغلب صحبت از سیروز ناشی از الکل به میان می آید. سیروز یک بیماری جدی برای سلامتی است اما برخلاف تصور عامه الکلیسم تنها علت آن نیست.

در حقیقت، تعدادی از عوامل غیر الکلی هم وجود دارد که می تواند منجر به سیروز کبدی و آسیب کبدی شود، از جمله:

  • خوردن صدف پخته نشده
  • برخی از داروها (از جمله استامینوفن)
  • سوء تغذیه مزمن
  • خوردن قارچ وحشی سمی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • هپاتیت B مزمن

سیروز هنگامی اتفاق می افتد که بافت اسکار جایگزین سلول های سالم موجود در کبد شود. با افزایش بافت اسکار، توانایی عملکرد کبد کاهش می یابد. نارسایی کبد مشکل بیولوژیکی بعدی است و هنگامی رخ می دهد که بافت اسکار آنقدر آسیب ایجاد کرده است که دیگر عملکردی نداشته باشد.

پاکسازی کبد به طور موثری سموم را از بین می برد

امروزه ما با سموم محیطی زیادی در خانه ها، محل های کار و تأمین مواد غذایی روبرو هستیم. حفظ سلامتی کبد برای سلامت عمومی و بهزیستی ما ضروری است. در زیر برخی از عوامل خطرناک مرتبط با اختلال در عملکرد کبد آورده شده است.

  • کمبود پتاسیم
  • سوء مصرف بیش از حد الکل
  • مصرف داروی داخل وریدی
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی صنعتی و سموم محیطی
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • چاقی و رژیم غذایی پر از چربی های اشباع شده و غذاهای فرآوری شده
  • خال کوبی یا سوراخ کردن بدن
  • مقادیر بالای تری گلیسیرید در خون
  • داروهای تجویزی از جمله استامینوفن
  • عفونت های ویروسی
  • بیماری های خود ایمنی

علائمی که نشان می دهند کبد شما به طور بهینه کار نمی کند

اگر اخیراً هرکدام از علائم ذکر شده در زیر را مشاهده کرده اید، ممکن است دچار اختلال در عملکرد کبد شوید. توجه به این علائم بسیار مهم است اگر با یک یا چند عامل خطرناکی که در بالا ذکر شد مواجه هستید.

  • نفخ و گاز
  • رفلاکس اسید و سوزش سر دل
  • یبوست
  • زردی پوست و یا زردی چشم ها (علائم زردی)
  • عدم توانایی در کاهش وزن
  • فشار خون بالا
  • اختلالات خلقی، اضطراب یا افسردگی
  • ادرار تیره
  • روزاسه
  • خستگی مزمن
  • تعریق بیش از حد
  • به راحتی کبود شدن
  • اشتهای ضعیف

خوشبختانه، شما می توانید به بهبود عملکرد کبد و سم زدایی کبد خود کمک کنید. با تمیز کردن کامل و سم زدایی کبد در عرض دو هفته می توانید احساس بهتری پیدا کنید.

6 مرحله پاکسازی و سم زدایی کبد

برای کمک به تقویت سلامتی و سرزندگی خود، این شش مرحله را دنبال کنید:

1. مواد غذایی سمی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

اگر رژیم غذایی شما با غذاهای فرآوری شده زیادی پر شده است، سلامت کبدتان در معرض خطر قرار دارد زیرا این غذاها اساسا بر خلاف سلامت کبد عمل می کنند. روغن های هیدروژنه، قند تصفیه شده، غذاهای سریع و راحت برای سیستم بدنی شما سمی هستند.

روغن های هیدروژنه که به عنوان “چربی های ترانس” نیز شناخته می شوند دارای چربی های اشباع شده بیشتری هستند. ساختار شیمیایی این روغن ها برای افزایش ماندگاری تغییر یافته است. مصرف چربی های ترانس، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان 25 درصد یا بیشتر افزایش می دهد. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که چربی های ترانس باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن ما می شوند و می توانند منجر به التهاب در بدن شوند.

نیترات و نیتریت اضافه شده که معمولا در غذاهای راحت و غذاهای سریع وجود دارد با مشکلات جدی سلامتی مرتبط است. از این مواد شیمیایی برای حفظ مواد غذایی و ماندگاری بیشتر آنها استفاده می شود که مانع از رشد باکتری ها و حفظ رنگ می شود. این غذاها را فورا با گزینه های سالم مناسب برای کبد جایگزین کنید. غذاهای سالم طعم بسیار خوبی دارند و با کمی خلاقیت می توانید وعده های غذایی سالم برای خانواده خود تهیه کنید که از سلامت کبد حمایت می کند.

سینه مرغ ارگانیک و سینه بوقلمون را کباب کنید و آنها را به عنوان یک ناهار سریع جایگزین کنید. میان وعده های فرآوری شده را با میوه های تازه، هویج، آجیل و گرانولا جایگزین کنید.

علاوه بر خوردن یک رژیم غذایی سالم، مهم است که مطمئن باشید آنزیم های گوارشی شما به درستی کار می کنند. مشکلات مربوط به آنزیم های کبدی نیز می تواند در بیماری کبد نقش داشته باشد و ممکن است با سایر بیماری های گوارشی مانند بیماری کرون هم مرتبط باشد.

2. برای سم زدایی کبد آب سبزیجات خام بنوشید

خوردن سبزیجات خام برای پاکسازی کبد در بدن موثر است. اما با آب گرفتن انواع سبزیجات خام، می توانید 4-5 سبزیجات تازه و ارگانیک مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنید. حتی سبزیجاتی که مورد علاقه شما نیستند را می توان در یک آب سبزیجات تازه مخلوط کرد و از آن لذت برد!

اگر با اختلال در عملکرد کبد مواجه هستید، آب سبزیجات باعث می شود سبزیجات راحت تر هضم شوند و بدن به راحتی برای جذب آن آماده شود.

سبزیجات ایده آل برای سم زدایی کبد شامل کلم، گل کلم و جوانه بروکسل است. در حالی که ممکن است این ترکیب خیلی خوشایند به نظر نرسد، شما می توانید سبزیجات دیگری را که از آن لذت می برید از جمله هویج، خیار، چغندر و دیگر سبزیجات را به آن اضافه کنید.

همه این سبزیجات به کاهش سطح اسید در بدن کمک می کند و در ایجاد تعادل pH موثر است. با ترکیب سبزیجات مختلف، عطر و طعم مورد علاقه خود را پیدا کنید. می توانید گیاهان تازه از جمله جعفری، نعنا و سایر مواد غذایی را اضافه کنید تا از آب سبزیجات خود لذت بیشتری ببرید.

آب زنجبیل، پرتقال و هویج دوست داشتنی را امتحان کنید. هویج تازه و ارگانیک برای پاکسازی و سم زدایی کبد ضروری است. در کبد، بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل می شود تا به خروج سموم موجود در بدن و در عین حال کاهش چربی در کبد کمک کند.

مقدار بالای فیبر به حمایت از دستگاه گوارش سالم کمک می کند و باعث از بین رفتن سموم بدن می شود. ریشه زنجبیل به تسکین دستگاه گوارش، کاهش گاز روده و تولید ترکیبات ضد التهابی قوی کمک می کند. پرتقال های تازه موجود در این دستور العمل نه تنها کمی شیرینی  بلکه ویتامین C قابل توجهی به آن اضافه می کنند، ویتامین A و ویتامین B6 موجود در آن را نیز نادیده نگیرید.

3. برای سم زدایی کبد مواد غذایی غنی از پتاسیم مصرف کنید

آیا شما به طور روزانه 4،700 میلی گرم پتاسیم توصیه شده را مصرف می کنید؟ غذاهای سرشار از پتاسیم علاوه بر کمک به پاکسازی و سم زدایی کبد به کاهش فشار خون سیستولیک، کاهش کلسترول و حمایت از یک سیستم قلبی عروقی سالم نیز کمک می کند. اگر دچار وسوسه مصرف مکمل های پتاسیم شده اید، دست نگه دارید و در عوض این غذاهای سالم را برای تامین پتاسیم مورد نیازتان به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سیب زمینی شیرین

با کمال تعجب باید بگوییم این موز نیست که غنی ترین منبع پتاسیم است بلکه سیب زمینی شیرین است. یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​حاوی نزدیک به 700 میلی گرم پتاسیم است، همچنین دارای مقدار زیادی فیبر و بتا کاروتن دارد.

یک سیب زمینی شیرین تنها 131 کالری دارد اما سرشار از ویتامین های B6 ،C، D، منیزیم و آهن است. گرچه به طور طبیعی شیرین است، در واقع قندها به آرامی از طریق کبد وارد جریان خون می شوند، بدون اینکه باعث بالا رفتن قند خون شوند.

سس گوجه فرنگی

پتاسیم و سایر مواد مغذی مفید در گوجه فرنگی به عنوان سس، پوره یا به عنوان رب غلیظ قابل استفاده است. به عنوان نمونه، 1 فنجان پوره گوجه فرنگی حاوی 1.065 میلی گرم پتاسیم است اما 1 فنجان گوجه فرنگی تازه حاوی تنها 400 میلی گرم است. هنگام انتخاب سس گوجه فرنگی، رب یا پوره، حتما آنهایی را که فقط از گوجه فرنگی ارگانیک درست شده اند انتخاب کنید.

برای تهیه سس گوجه فرنگی غلیظ خود، گوجه فرنگی های ارگانیک را از وسط برش دهید و به مدت 30 دقیقه در فر با دمای 425 درجه فارنهایت قرار دهید تا پوست آن به راحتی جدا شود. از فر خارج کنید و اجازه دهید که خنک شود. پوست آن را جدا کرده و به آرامی در غذاساز یا مخلوط کن مواد غذایی قرار دهید. در صورت تمایل کی توانید دانه هایش را دور بریزید. سپس داخل قابلمه روی اجاق گاز بگذارید به مدت 1 تا 2 ساعت تا غلیظ شود.

برگ چغندر و اسفناج

برگ چغندر غنی از آنتی اکسیدان ها و حاوی بیش از 1300 میلی گرم پتاسیم در هر فنجان است. چغندر و برگ چغندر را به دستور العمل آب سبزیجات تازه خود اضافه کنید. یا ریز خرد کنید و آن را خام به سالادتان اضافه کنید. سبزیجات سبک مانند برگ چغندر و اسفناج به طور طبیعی کیسه صفرا و جریان صفرا را بهبود می بخشند.

اسفناج تازه ارگانیک به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود و منبع خوبی از پتاسیم است و حاوی 840 میلی گرم در هر وعده است.

لوبیا

لوبیای سفید، لوبیا چیتی و لوبیا لیما همگی سرشار از پتاسیم، پروتئین و فیبر هستند. از لوبیا های غنی از پتاسیم در تهیه هوموس خود استفاده کنید و آن را با هویج و کرفس همراه کرده و لذت ببرید.

ملاس بلک استرپ

فقط 2 قاشق چایخوری از این شیره طبیعی حاوی 10 درصد از مقدار روزانه توصیه شده پتاسیم است. علاوه بر پتاسیم، ملاس بلک استرپ سرشار از آهن، کلسیم ، منگنز و مس است.

با جایگزین کردن این شیرین کننده طبیعی با شیرین کننده های مضر می توانید مواد مغذی زیادی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. شما می توانید از آن برای تهیه سس های کباب و شیرین کردن فرنی جو دوسر یا کینوا در صبح استفاده کنید. افزودن دو قاشق چایخوری به قهوه می تواند غنی بودن قهوه شما را تقویت کند، ضمن اینکه طعم اسیدی آن را پایین می آورد.

موز

و در آخر یک موز را به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید. در حالی که در مقایسه با سایر غذاهای پر پتاسیم موجود در این لیست، 470 میلی گرم پتاسیم موز می تواند کم هم باشد اما موز به هضم غذا کمک می کند و به ترشح سموم و فلزات سنگین از بدن کمک می کند که همه این ها در پاکسازی و سم زدایی کبد ضروری است.

لطفا توجه داشته باشید: اگر مقادیر زیادی پتاسیم در کلیه های شما وجود دارد، غذاهای سرشار از پتاسیم باید به میزان متوسط ​​مصرف شود.

4. سم زدایی کبد با تنقیه قهوه

تنقیه قهوه در یبوست، کاهش خستگی و کمک به سم زدایی کبد موثر است. ورم قسمت پایین روده بزرگ شما را هدف قرار می دهد و نیازی نیست حتما توسط یک متخصص انجام می شود و می تواند در خانه انجام شود. قهوه ارگانیک در روده شما حفظ می شود و این اجازه می دهد تا مایعات از طریق دیواره روده وارد کبد شوند.

این خاصیت تحریک کننده ای دارد که جریان صفرا را افزایش می دهد و به شروع جهش کیسه صفرا و کبد کمک می کند. این امر باعث تولید گلوتاتیون شیمیایی، یک ترکیب پاک کننده قوی می شود که به آزادسازی ترکیب سموم در سیستم بدنی شما کمک می کند.

شستشوی سموم در هنگام پاکسازی کبد بسیار مهم است بنابراین آنها به سرعت از سیستم شما خارج می شوند.

2 قاشق غذاخوری دانه طبیعی قهوه را با 3 فنجان آب تصفیه شده یا آب مقطر در ظرف ترکیب کرده و به جوش بیاورید. 15 دقیقه بعد به آرامی صاف کنید و بگذارید خنک شود. مخلوط را در کیسه ای ریخته و از آن در قسمت ورم استفاده کنید. سعی کنید مخلوط را به مدت 10-15 دقیقه روی نگه دارید و سپس رها کنید.

اگر در گذشته عوارضی در استفاده از تنقیه را تجربه کرده اید، بهتر است قبل از تلاش برای انجام تنقیه قهوه به تنهایی با پزشک مشورت کنید. اولین باری که تنقیه قهوه را امتحان می کنید، ایده خوبی است که این کار را تحت نظارت یا با راهنمایی پزشک انجام دهید، اگرچه برخی از افراد احساس راحتی در روند انجام دارند. تنقیه قهوه معمولاً برای خانم های باردار یا کودکان توصیه نمی شود زیرا ممکن است به اثرات کافئین حساس باشند.

5. از مکمل های عصاره دانه خار مریم، قاصدک و زردچوبه استفاده کنید

خار مریم

خار خار به عنوان “پادشاه” سم زدایی در میان گیاهان در نظر گرفته می شود و این امر برای پاکسازی و سم زدایی کبد ایده آل است. خار مریم به از بین بردن تجمع فلزات سنگین، داروهای تجویزی، آلاینده های محیط زیست و الکل موجود در کبد کمک می کند.

علاوه بر این، به کاهش اثرات منفی بر روی کبد بعد از شیمی درمانی و پرتونگاری کمک می کند. ماده فعال سیلی مارین ضمن تقویت بازسازی سالم به تقویت دیواره های سلولی در کبد کمک می کند.

خار مریم را می توان به عنوان یک مکمل یا به عنوان چای برای سم زدایی کبد استفاده کرد.

زردچوبه

زردچوبه درد مفاصل را کاهش می دهد، یک ضد افسردگی موثر است، به هضم بهتر کمک می کند، کمک می کند تا تعادل قند خون سالم برقرار شود و از بافت سالم کبد و متابولیسم کبد پشتیبانی می کند.

در حال حاضر، محققان در حال مطالعه بر روی زردچوبه در مورد انواع فواید سلامتی برای بیماری ها و مشکلاتی از جمله بیماری آلزایمر، سرطان، افسردگی، استئوآرتریت، سلامت پستان، سلامت پروستات و درد مزمن هستند.

ریشه قاصدک

بیشتر افرادی که حیاط و باغچه دارند از قاصدک متنفر هستند زیرا هر بهار حیاط خانه شان را حسابی پر می کند. اما این گل و ریشه آن در واقع مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است.

ریشه قاصدک خاصیت ادرارآور دارد و به کبد شما اجازه می دهد سریعتر سموم را از بین ببرد. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن، تعادل سطح قند خون، تسکین سوزش قلب و تسکین ناراحتی دستگاه گوارش کمک می کند.

ریشه گیاه بابا آدم یکی دیگر از گزینه های موجود در همان خانواده قاصدک است که می تواند با پاکسازی خون به سم زدایی سیستم بدن شما کمک کند بنابراین به تقویت عملکرد کبد کمک می کند. مانند خار مریم، هر دو ریشه قاصدک و ریشه بادامک را می توان در هر دو شکل مکمل یا به عنوان یک چای سم زدا مصرف کرد.

6. کبد واقعی بخورید یا قرص کبد مصرف کنید

کبد گاوهای جوان  و سالم یا کبد مرغ سرشار از ویتامین های A و B، اسید فولیک، کولین، آهن، مس، روی، کروم و CoQ10 است. کبد یکی از مواد مغذی پر چرب است که می توانیم بخوریم.

اگر نمی توانید کبد بخورید، می توانید قرص های کبد گوشت گاو مصرف کنید پس به دنبال یک مکمل عالی باشید.

پاک کردن سریع کبد در 24 ساعت

علاوه بر غذاهای سالم و مکمل های ذکر شده در بالا، می توانید با روش سریع و تمیز کردن 24 ساعته کبد شروع کنید و کبد خود را تقویت کنید. هفت روز قبل از این پاکسازی سریع کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، مرکبات، مارچوبه، چغندر و کرفس را میل کنید. از خوردن هرگونه غذای فرآوری شده خودداری کنید و گوشت های ارگانیک مصرف کنید، کربوهیدرات های تصفیه شده و گلوتن را هم به مقدار کم بخورید. این آماده سازی به تسهیل پاکسازی و سم زدایی کبد کمک می کند.

در طی هفته ای که بدن خود را آماده می کنید، نوشیدنی سم زدا را امتحان کنید. این نوشیدنی انرژی شما را تقویت می کند و به شما در پاکسازی و سم زدایی کبد کمک می کند. دستور آن شامل سرکه سیب، آب لیمو، فلفل کاین، دارچین و آب است.

سپس بعد از یک هفته این نوشیدنی سم زدایی کبد را امتحان کنید. این دستور در هنگام پاکسازی به حمایت از بدن شما کمک می کند:

نوشیدنی سم زدایی کبد

  • آب کرنبری (می توانید آب توت های دیگر را هم جایگزین نمایید.) را با آب به نسبت 3 به 1 رقیق کنید.
  • 1/4 قاشق چایخوری از جوز هندی و زنجبیل و  1/2 قاشق چای خوری دارچین را به یک لیوان چای یا دمنوش اضافه کرده و بگذارید 20 دقیقه دم بکشد.
  • اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود.
  • به مقدار مساوی آب پرتقال و آب لیمو را مخلوط کرده و هم بزنید. اگر این مخلوط خیلی ترش است، با شیرین کننده طبیعی مورد علاقه خود آن را شیرین کنید.
  • مواد را با هم مخلوط کنید و در طول روز کمی از این مخلوط بنوشید.

نکات نهایی

پاکسازی و سم زدایی کبد و روده بزرگ به پاکسازی سموم، داروها، فلزات سنگین و بقایای سرطان درمانی از سیستم شما کمک می کند و در نتیجه کبد سالمی خواهید داشت.

برای سالم نگه داشتن کبد در طی سال ها، به طور مرتب با روش 24 ساعته کبد را تمیز کنید.

رژیم غذایی سالمی عاری از مواد غذایی فرآوری شده و حاوی سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس دار رعایت کنید.

پاکسازی کبد 6 مرحله ای:

  1. غذاهای سمی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  2. آب سبزیجات خام بنوشید.
  3. مواد غذایی سرشار از پتاسیم را مصرف کنید.
  4. تنقیه ​​قهوه انجام دهید.
  5. مکمل های خار مریم، قاصدک و زردچوبه را مصرف کنید.
  6. کبد بخورید یا قرص کبد مصرف کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی