سبك زندگي شستشو، نظافت و لكه گيري

روش هایی ساده و خانگی برای از بین بردن علف های هرز

تقویم فارسی اندروید

کسانی که به گل و گیاه علاقه دارند همگی در تنفر خود نسبت به علف های هرز متحد هستند و دوست دارند از شر این مهمانان ناخوانده خلاص شوند. علف های هرز در اصل گیاهان ناخواسته ای هستند که در جایی که به طور عمدی کاشته نمی شوند، رشد می کنند. علیرغم بهترین تلاش شما برای از بین بردن علف های هرز باز هم این گیاهان مزاحم، پایدار و محکم در بین دیگر گیاهان و گلدان های به طور هدفمند کاشته شده و همچنین مسیرهای باغ، باغچه، گلدان و چمنزار رشد می کنند.

از بین بردن علف های هرز

از آنجا که آنها سریعتر از گیاهان بومی رشد می کنند و با موفقیت در کنار مواد مغذی موجود در خاک، آب، نور خورشید و فضا رقابت می کنند، می توانند بر رشد گیاهان شما تأثیر بگذارند و به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات برای هر محوطه باغی شناخته شوند.

از بین 250،000 گونه گیاهانی که برای انسان شناخته شده اند، فقط 3٪ یا 80،000 از آنها ویژگی هایی دارند که می توانند علف های هرز را کنترل کنند.

در حالی که این عناصر سرکش ممکن است در خدمت منافع خاصی از جمله تهیه مواد آلی، شهد زنبورها و علوفه برای حیات وحش و تثبیت خاک باشد، اما تمایل تخریب آنها همچنان از نظر علاقه مندان به باغبانی بیشتر از مزایای آنها است.

خصوصیات اصلی علف های هرز چیست؟

تشخیص علف های هرز و گیاهان معمولی به جز اندازه، فرم و خصوصیات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی شان بسیار دشوار است.

با این حال، برخی ویژگی های خاصی در علف های هرز وجود دارد که شهرت آنها را به عنوان دشمن محصولات زراعی نشان می دهد:

  • بر خلاف بیشتر گیاهان، علف های هرز کاملاً انعطاف پذیر هستند و حتی در بدترین شرایط نیز می توانند زنده بمانند.
  • این گیاهان ناخواسته تقریباً در هر مکانی جوانه می زنند و می توانند برای سایر گیاهان مضر باشند و برای بعضی از حیوانات جهت چرا هم مضر باشد.
  • برخی از علف های هرز بیشتر از بقیه پخش می شوند. به عنوان مثال، علف های هرز مانند دوب می توانند با تولید مثل سریع رویشی حتی در شرایط نامساعد، زمینه را ویران کنند.
  • برخی از گونه های علف های هرز می توانند از قطعات ریشه و ساقه باقی مانده در خاک مجددا رشد کنند و خلاص شدن از شر آنها تقریباً غیرممکن است.
  • علف های هرز رقیبان قدرتمندی هستند و معمولاً تمایل دارند که از محصولات زراعی کاشته شده دست بالایی داشته باشند. آنها این توانایی را دارند که بیشتر از محصولات  کاشته شده باغ ها به نتیجه برسند. علف های هرز زودتر جوانه می زنند و سریعتر پخش می شوند و آفتاب، رطوبت و مواد مغذی خاک را مصرف می کنند. در صورت عدم کنترل، علف های هرز می توانند مانع رشد سایر گیاهان شوند.
  • معمولاً بذرهایی که به خوبی جوانه زنی شده اند، دارای قابلیت رشد بالایی هستند (این بدان معنی است که بسیاری از بذرهای تولید شده حتی در شرایط نامطلوب جوانه می زنند) که زودتر جوانه زده و سریعتر از بیشتر محصولات زراعی باغی رشد می کنند. با توجه به ظرفیت تولید مثل آنها، کنترل آن بسیار دشوار است و حتی ریشه کن کردن بعضی از علف های هرز به طور کامل غیرممکن است.
  • بذر علف های هرز علیرغم اینکه در اعماق خاک دفن شده اند، زنده می مانند. آنها همچنین می توانند برای مدت طولانی به خواب بروند. این دانه ها جوانه می زنند و گیاهچه از طریق لایه های خاک به علف های هرز کامل می رسد.

چه چیزی باعث ایجاد مزاحمت علف های هرز می شود؟

با وجود پیرایش و هرس مداوم، حتی بهترین باغچه نیز از حمله احتمالی علف های هرز مصون نیست. آنها نه تنها نوعی سدسازی را در تلاش های نظافت باغ شما ایجاد می کنند، بلکه علف های هرز همچنین می توانند به گیاهان با دقت کاشته شده و اغلب گران شما آسیب برسانند.

به همین ترتیب، آنها تهدیدی برای مزارع کشاورزی هستند. علف های هرز می توانند محصولات برداشت شده را به همان آسانی آلوده کنند زیرا می توانند از رشد گیاهان منظم جلوگیری کنند. علف های هرز می توانند از طریق باد، از طریق ریشه های زیرزمینی و حتی از طریق مخلوط خاک خریداری شده از فروشگاه، حمله کنند.

در اینجا مزاحمت های دیگر علف های هرز آورده شده است:

  • علف های هرز نه تنها با گیاهان شما در مورد مصرف مواد مغذی موجود در خاک رقابت می کنند بلکه برای نور خورشید و آب نیز رقابت دارند.
  • علف های هرز همچنین می تواند رشد گیاهان مزارع گرانبهای شما را به خطر اندازد زیرا آنها اغلب حامل بیماری هستند که از طریق حشرات، باد و هرس به راحتی می توانند به گیاهان دیگر منتقل شوند.
  • رها کردن علف های هرز در زمین نیاز به کار گسترده و کار خاک ورزی دارد که هر دو هزینه کلی کشت را به میزان قابل توجهی افزایش داده و همزمان حاشیه سود خالص را نیز کاهش می دهند.
  • حتی در یک باغچه خانگی، علف های هرز می توانند هزینه های زیادتری را برای باغبان رقم بزنند، زیرا مدیریت آنها می تواند زمان زیادی را ببرد.
  • برخی از علف های هرز حتی حاوی فیتوتوکسین های مضر خاصی هستند که ترشح می کنند و بر رشد بسیاری از گیاهان زراعی تأثیر منفی می گذارد.
  • علفهای هرز می توانند به عنوان مخزنی برای حشرات مختلف، آفات و بیماری هایی استفاده شوند که می توانند در مزارع ویران کننده باشند. علاوه بر این، علف های هرز خود به عنوان میزبان می توانند روی گیاهان نسبتاً شکننده طعمه بیندازند.
  • علفهای هرز می توانند کیفیت کلی برداشت مزارع را نیز پایین بیاورند زیرا بذر علف های هرز نامطلوب می تواند به راحتی با محصولات اصلی مخلوط شود.
  • علفهای هرز می تواند راه عبور هوا بین گیاهان زراعی را سد کرده و رطوبت بیش از حد را در خاک قفل کند و باعث شیوع بیماری شود.
  • علف های هرز با جلوگیری از آبیاری مناسب، مهار جریان آب در کانالهای آبیاری و مزرعه، بازده آبیاری را تحت تأثیر منفی قرار می دهند. در نتیجه، ممکن است متحمل ضررهای دیگری شوید.
  • علف های هرز خراب شدن تجهیزات کشاورزی را تسریع می کنند و می توانند آنها را بی فایده جلوه دهند مگر اینکه صحیح تیز شوند، اصلاح یا نگهداری شان درست انجام شود.
  • اراضی کشاورزی که به طور مداوم به علف های هرز آلوده می شوند قیمت کمتری را در بازار املاک و مستغلات به دست می آورند، زیرا خواستار اضافه شدن کار و ماشین آلات هستند و هزینه بیشتری در بر دارند.

روش های خانگی برای از بین بردن علف های هرز

حتی در بهترین روش ها، علف های هرز رشد می کنند و برای رهایی از این مهمانان ناخواسته، بازار از گزینه های شیمیایی لبریز می شود. اما استفاده از محلول های غنی شده شیمیایی اغلب بر رشد گیاهان با ارزش شما تأثیر می گذارد و حتی در طولانی مدت باعث خسارت به خاک می شود.

از بین بردن علف های هرز با دست همیشه مطمئن ترین راه حل است اما همیشه عملی نیست به خصوص اگر محوطه باغتان بسیار وسیع باشد. بنابراین، برای اینکه باغ خود را از علف های هرز دور نگه دارید، می توانید به دنبال گزینه های طبیعی باشید که به طور کلی نسبت به نمونه های شیمیایی برای محیط زیست کمتر مضر هستند.

برای این منظور، می توانید با مخلوط کردن چند ماده طبیعی که اغلب به راحتی در خانه شما پیدا می شوند، محلول قاتل علف های هرز غیر سمی را تهیه کنید.

شما تعجب خواهید کرد اگر بدانید چه چیزهای عادی مانند سرکه سفید، آب لیمو، صابون مایع و نمک اپسوم برای از بین بردن علف های هرز شما وجود دارد.

اسیدیته سرکه و آب لیمو برای تنظیم آب و pH خاک کار می کند و رطوبت ناشی از علف های هرز را از بین می برد یا باعث سوزش شاخ و برگشان می شود و در نهایت منجر به مرگ آنها می شود.

این صفت مفید، مشروعیتش را از مطالعه ای که اثربخشی یک فرمول اسید حاوی سدیم کلسیم، اسید سیتریک و سرکه در کنترل علف های هرز پهن برگ به دست آورد.

خواهید فهمید که مخلوط های موجود در برابر گیاهان لکه دار (گیاهانی که دارای خال خال هستند) اغلب در برابر تک لکه ها (گیاهانی با سطحی صاف) مؤثر نیستند.

حتی نمک نیز در کمبود آب علف های هرز بسیار عالی است و در نهایت باعث مرگ آنها می شود. این گیاه نه تنها علف های هرز موجود را از بین می برد بلکه از رشد گیاهان جدید در همان منطقه نیز جلوگیری می کند.

یک مطالعه تجربی به منظور بررسی اثربخشی نمک برای مدیریت علفهای هرز در شالیزاری در هیمالیای شرقی انجام شد. محققان دریافتند که استفاده از نمک به میزان 120 کیلوگرم در هکتار منجر به عملکرد معنی دار بذر و کنترل بیشتر علف های هرز می شود.

علاوه بر این، صابون مایع به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده عمل می کند.

در اینجا 3 دستور العمل خانگی برای از بین بردن علف های هرز آماده کرده ایم که بی خطر و مؤثر هستند.

دستور العمل شماره 1: قارچ کش خانگی علف های هرز سرکه، نمک و مایع ظرفشویی

دستور العمل شماره 2: از بین برنده علف های هرز با نمک و آب

دستور العمل شماره 3: آب لیمو و مایع ظرفشویی برای از بین بردن علف های هرز

دستور العمل شماره 1: قارچ کش خانگی علف های هرز سرکه، نمک و مایع ظرفشویی

مواد لازم:

  • سرکه سفید – 1 گالن
  • مایع ظرفشویی – 2 قاشق غذاخوری
  • نمک اپسوم – 1 فنجان

مراحل:

  1. یک پارچ یا آفتابه را بگیرید و 1 قاشق از سرکه سفید را داخل آن اضافه کنید.
  2. 2 قاشق غذاخوری صابون مایع یا مایع طرفشویی را به آن اضافه کنید.
  3. 1 فنجان نمک اپسوم را اضافه کنید.
  4. خوب هم بزنید تا این سه عنصر مخلوط شوند.
  5. با استفاده از یک قیف کوچک، محلول را به یک بطری اسپری منتقل کنید.
  6. این از بین برنده خانگی علف های هرز با استفاده از سرکه، مایع ظرفشویی و نمک اپسوم آماده استفاده است.

دستور العمل شماره 2: از بین برنده علف های هرز با نمک و آب

مواد لازم:

  • نمک – ½ فنجان
  • آب – 1 فنجان

مراحل:

  1. در یک کاسه، یک فنجان نمک اپسوم بریزید.
  2. 1 فنجان آب ولرم اضافه کنید.
  3. به درستی هم بزنید تا نمک کاملاً حل شود.
  4. محلول نمکی را به یک بطری اسپری، با استفاده از یک قیف کوچک انتقال دهید.
  5. این محلول خانگی با نمک و آب برای از بین بردن علف های هرز باغ شما آماده است.

دستور العمل شماره 3: آب لیمو و مایع ظرفشویی برای از بین بردن علف های هرز

مواد لازم:

  • لیمو – ½
  • مایع ظرفشویی – 1 و ½ قاشق غذاخوری
  • آب – 1 فنجان در یک بطری اسپری

مراحل:

  1. 1 لیوان آب را در یک بطری اسپری بریزید.
  2. 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به بطری اسپری اضافه کنید.
  3. آب نصف لیمو را درون بطری فشار دهید.
  4. نازل را روی بطری اسپری قرار داده و به خوبی تکان دهید تا مواد به درستی ترکیب شوند.
  5. این از بین برنده خانگی علف های هرز آماده است تا باغ شما را از علف های هرز دور نگه دارد.

نحوه استفاده از قاتلان علف های هرز

برای دور نگه داشتن باغ خود از علف های هرز می توانید از هر یک از دستور العمل های خانگی که در بالا ذکر شد استفاده کنید.

این داروها هنگام استفاده در شرایط آب و هوایی روشن و آفتابی بهترین نتایج را دارند. خورشید همیشه در کم آبی و سوزاندن بافت های گیاه کمک می کند. پیش بینی هوا را بررسی کنید تا از روزی که در پیش دارید اطمینان حاصل کنید و بدانید هوا آفتابی خواهد بود و تا دو روز دیگر باران نخواهد بود.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که بطری را به درستی تکان دهید و سپس هر یک از محلول های خانگی را روی برگ ها و ساقه علف های هرز اسپری کنید اما نه خاک و یا محصولاتی را که می خواهید نگهداری کنید.

یک اسپری واحد به خشک کردن علف های هرز در مدت زمان یک هفته کمک خواهد کرد. اگر بقایای علف های هرز همچنان باقی مانده است، این روند را تکرار کنید.

تا زمانی که علف های هرز به طور کامل از بین نرود، همیشه خطر رشد مجدد وجود دارد. پس از از بین بردن برخی از علف های هرز بزرگتر، اسپری را می توان برای از بین بردن رشد زیرزمینی به سادگی با پاشیدن به بیخ و بن و ریشه باقی مانده استفاده کرد.

نکات اضافی

  • فقط باید محلول ها را روی برگ ها و ساقه علف های هرز اسپری کنید.
  • از پاشیدن محلول روی خاک خودداری کنید زیرا می تواند گیاهان با ارزش شما را به همراه علفهای هرز از بین ببرد.
  • پس از اتمام کار، می توانید محلول از بین برنده خانگی علف های هرز را در مکانی تاریک و خنک نگه دارید و در صورت نیاز دوباره از آنها استفاده کنید.

منبع:

top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی