داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

راهکارهای خانگی و طبیعی برای رشد و تقویت ناخن ها

تقویم فارسی اندروید

ناخن های انسان از چند لایه سلول های پروتئین کراتین که شبیه به سلول های پوست و مو است ساخته شده اند. بخش سخت ناخن کمک می کند تا بخش زیرین و حساس ناخن محافظت شود. ناخن های دست به طور میانگین هر ماه حدود 2 تا 3 میلی متر رشد می کنند درحالیکه ناخن های پا در هر ماه حدود 1 میلی متر رشد دارند. از عوامل موثر در رشد سریع ناخن ها می توان به سن، محل زندگی، فصل، هورمون ها، سلامتی، رسیدگی و کوتاه کردن به موقع ناخن اشاره کرد. همچنین سرعت رشد ناخن در کودکان به سن بلوغ نرسیده و زنان باردار بیشتر است. اگر رشد ناخن هایتان کند است و ناخن های ضعیف و شکننده ای دارید، حتما مدام با مشکلاتی نظیر شکستگی ناخن دست و پنجه نرم می کنید.

ناخن ها

برای کمک به رشد و تقویت ناخن باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید. همچنین برخی از درمان های خانگی می توانند به رفع این مشکلات کمک کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت چگونه از موادی ساده برای مراقبت از ناخن ها بهره ببرید. تمامی این روش ها کاملا اقتصادی، طبیعی و آسان هستند.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین داروهای خانگی برای رشد ناخن است. روغن زیتون می تواند برای پوست اطراف ناخن مفید باشد و باعث نرمی ناخن آسیب دیده و تقویت کوتیکول شود. همچنین روغن زیتون حاوی پلی فنول است که خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و در تقویت ناخن های شکننده موثر است. پس از استفاده از پولیش و ریموور ناخن می توانید از روغن زیتون استفاده کنید و آن را روی انگشت و ناخن خود بزنید.

روش اول:

½ فنجان روغن زیتون بکر را درون یک کاسه بریزید. حدود 15 دقیقه انگشتان تان را درون کاسه نگه دارید. این کار را 1 تا 2 بار در هفته تکرار کنید.

روش دوم:

انگشت و ناخن های خود را با روغن زیتون گرم ماساژ دهید. این کار رطوبت ناخن را حفظ کرده، به آنها درخشش می دهد و گردش خون تان را بهبود می بخشد.

روش سوم:

½ فنجان آب گوجه فرنگی را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک کاسه مخلوط کنید. انگشتان تان را 10 دقیقه در کاسه بخیسانید و سپس با آب بشویید. گوجه فرنگی رشد ناخن را افزایش می دهد درحالیکه روغن زیتون به آن رطوبت داده و آن را تقویت می کند.

ناخن ها

روغن نارگیل

روغن نارگیل هم برای کسانی که به دنبال درمان های خانگی برای رشد سریع ناخن ها هستند مناسب است. روغن نارگیل باعث می شود ناخن ها آب از دست ندهند و همچنین مواد مغذی موجود در آن به تقویت ناخن و کوتیکول ها کمک می کند. نارگیل می تواند قارچ ناخن را درمان کند و اگر ورزشکار هستید و پاهایتان مدام در کفش و جوراب است می توانید آن را به ناخن های پا بزنید تا از عفونت قارچی جلوگیری کنید. همچنین خاصیت نرم کنندگی دارد و برای ناخن های خشک و شکننده مناسب است.

روش اول:

مقدار کمی روغن نارگیل را ذوب کنید و آن را روی ناخن ها ماساژ دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا ناخن هایتان سریعتر رشد کنند.

روش دوم:

¼ فنجان روغن نارگیل و عسل را با 4 قطره اسانس رزماری مخلوط کنید و در مایکروویو به مدت 20 ثانیه گرم کنید بعد ناخن هایتان را 15 دقیقه در این مخلوط بخیسانید البته مراقب باشید که بیش از حد داغ نباشد زیرا ممکن است برعکس عمل کرده و مانع رشد ناخن شود. این روش را 2 تا 4 بار در هفته امتحان کنید.

نکته: بهترین زمان استفاده از روغن نارگیل، پیش از رفتن به رختخواب است. قبل از این کار به خوبی دست هایتان را از هر نوع آلودگی پاک کنید تا نتیجه بهتری ببینید.

آب پرتقال

از آنجا که آب پرتقال دارای اسید فولیک و ویتامین C است، می تواند برای رشد ناخن مفید باشد. ویتامین C آب پرتقال، تولید کلاژن را افزایش داده و ناخن ها را قوی و سالم نگه می دارد.

طرز استفاده:

ناخن ها را 10 دقیقه در آب پرتقال تازه بخیسانید سپس با آب گرم دست تان را بشویید و مرطوب کننده بزنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید تا نتیجه مثبت بگیرید.

ناخن ها

لیمو

لیمو حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است که می تواند باعث نرمی و تقویت ناخن شود. همچنین به درمان ناخن های زرد کمک کرده و ظاهری طبیعی و براق به آنها می دهد.

روش اول:

آب لیمو و روغن زیتون را به نسبت 3 به 1 مخلوط کرده و کمی در مایکروویو گرم کنید سپس به مدت 10 دقیقه ناخن ها را در آن بخیسانید. این کار را به طور روزانه انجام دهید.

روش دوم:

یک تکه لیموی تازه را به مدت 5 دقیقه روی ناخن هایتان قرار دهید سپس با آب گرم بشویید. در آخر هم یک مرطوب کننده برای نرمی ناخن ها بزنید.

روش سوم:

آب لیمو را بگیرید. 3 حبه سیر را از پوست جدا کنید. آب لیمو را با سیر و کمی روغن زیتون در کاسه ای مخلوط کنید. ناخن ها را به مدت 10 دقیقه در مخلوط بخیسانید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این کار را به طور روزانه تکرار نمایید. لیمو، سیر و روغن زیتون هم شما را از قارچ ناخن نجات داده و هم به افزایش سرعت رشد و هم به قوی و سالم کردن ناخن کمک می کند.

نکته: اگر ناخن هایتان خیلی کوتاه و یا شکسته است به آنها لیمو نزنید زیرا به شدت احساس سوزش خواهید کرد.

بیوتین

طیف گسترده ای از ویتامین ها برای رشد ناخن ها وجود دارد. یکی از آنها بیوتین است که به عنوان ویتامین H هم شناخته می شود. بیوتین می تواند رشد ناخن و مو را افزایش داده و زیر ساخت های کراتین را بهبود بخشد. رشد آهسته ناخن ها و مشکلاتی نظیر نازکی، شکنندگی و ضعیف بودن ناخن با کمبود بیوتین مرتبط است. شما می توانید کمبود بیوتین را با مصرف غلات کامل، تخم مرغ، هویج، گوجه فرنگی، گل کلم، بادام، ماهی سالمون، سویا، شیر، توت فرنگی، عدس، گردو و جو تامین کنید. یا اینکه می توانید با مشورت پزشک، مکمل های بیوتین را مصرف کنید.

گیاه گزنه

گزنه، گیاهی پر طرفدار است که به طور وسیع در غذا و دارو در سراسر دنیا مصرف می شود و از قرن ها قبل هم بسیار پر طرفدار بوده است. این گیاه به دلیل محتوای بالای مواد معدنی اش، برای ناخن، مو و پوست سالم بسیار مفید است. می توانید با آن چای گزنه درست کنید. این چای به خاطر وجود ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت و رشد بهتر ناخن مفید است.

طرز استفاده:

2 تا 3 قاشق غذاخوری گیاه گزنه خشک را خرد کنید و به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و درش را ببندید تا دم بکشد. به روش معمول هم می توانید آن را دم کنید. چند ساعت صبر کنید و برای نتیجه بهتر، عسل را هم به چای اضافه کنید. این چای را هر روز بنوشید تا نتیجه فوق العاده آن برای ناخن و مو و پوست را مشاهده کنید.

ناخن ها

روغن دانه کتان

روغن دانه کتان را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا نتایج طولانی مدتش را بر روی مو و ناخن ها ببینید. دانه های کتان شامل چربی های مفید تیامین ، منیزیم و امگا 3 هستند که به کنترل التهاب، تغذیه و رشد کمک می کنند. تیامین و منیزیم برای رشد ناخن مفید هستند که به سختی در مواد دیگر یافت می شوند.

طرز استفاده:

مقدار کمی روغن دانه کتان را روی ناخن ریخته و به آرامی 10 دقیقه ماساژ دهید. پس از آن برای حفظ رطوبت، حدود 2 ساعت دستکش به دست کنید و این روش را 1 تا 2 بار در روز تکرار نمایید. افرادی که دچار سرطان هستند یا سابقه آن را دارند باید با مشورت پزشک از این روغن استفاده کنند زیرا اثرات آن هنوز نا مشخص است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی لیکوپن و بیوتین است و همچنین ویتامین A و C دارد که اینها برای ناخن ها مفید هستند. البته پخت و پز به ویتامین C آسیب می زند و بهتر است گوجه را به صورت خام مصرف کنید. مصرف گوجه هم ناخن ها را قوی می کند و هم برای پوست تان مفید است.

طرز استفاده:

آب گوجه فرنگی را با اسانس رزماری مخلوط کنید و ناخن هایتان را به مدت 5 تا 10 دقیقه درون آن قرار دهید. این کار به مرطوب نگه داشتن و حفظ رنگ طبیعی ناخن کمک می کند. روزی یک بار این کار را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

اهمیت پروتئین برای رشد ناخن ها:

از آنجا که ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند، بنابراین افزودن میزان بیشتری پروتئین به رژیم غذایی تان می تواند برای ناخن مفید باشد. کمبود پروتئین می تواند نقاط سفید رنگی روی ناخن ایجاد کرده و آنها را ضعیف کند.

برای اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی تان می توانید ماهی، مرغ، گوشت گاو، تخم مرغ، آجیل، حبوبات، برگ سبزیجات، اسفناج، شیر و یا حتی پودر پروتئین (البته با نظارت پزشک) مصرف کنید.

ناخن ها

ویتامین B9 یا اسید فولیک

این ویتامین برای رشد سلول ضروری است و این بدان معنیست که می تواند ناخن هایتان را به طور طبیعی محافظت کند. اسید فولیک در غذاهایی مانند تخم مرغ، چغندر، مرکبات و برگ سبزیجات یافت می شود. برای داشتن ناخن های سالم باید حدود 400 تا 500 میلی گرم اسید فولیک در روز مصرف کنید.

ویتامین A

این ویتامین برای تقویت بافت، استخوان، ناخن و دندان حیاتی است. همچنین آنتی اکسیدان محبوبی است که سموم آسیب رسان بدن را از بین می برد. ویتامین A را می توان در اسفناج، گریپ فروت، سیب، سیب زمینی شیرین، جگر سیاه، تخم مرغ و شیر یافت.

ویتامین C

آیا به یاد دارید که از گذشته همه توصیه می کردند که پرتقال مصرف کنید تا دچار سرما خوردگی نشوید؟ این به خاطر میزان زیاد ویتامین C در پرتقال بود. پرتقال و سایر مرکبات، ویتامین C زیادی دارند و برای دفع باکتری مناسب هستند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. خوردن خوراکی هایی که حاوی ویتامین C است و یا حتی مصرف مکمل های ویتامین C، بسیار مهم است زیرا بدن انسان این ویتامین را تولید نمی کند. مرکبات، بلوبری، گوجه فرنگی، توت فرنگی و برگ سبزیجات حاوی ویتامین C هستند.

ناخن ها

جو دوسر

مواد معدنی مانند روی و مس برای رشد استخوان ها و ناخن ها بسیار حیاتی هستند و در جو دو سر یافت می شوند. افزودن جو به رژیم غذایی روزانه بسیار آسان است. می توانید هر روز در وعده صبحانه یا میان وعده کاسه ای غلات صبحانه با جو و میوه میل کرده و نیاز روزانه تان را برطرف نمایید.

دانه آفتابگردان

دانه های آفتابگردان منبعی غنی از مواد مغذی هستند. آنها دارای مواد معدنی مانند منگنز و مس هستند که برای تولید بافت همبند در استخوان ها و غضروف ها مفیدند و به تقویت ناخن هم کمک می کنند. می توانید دانه های آن را روی سالاد بریزید و میل کنید.

موز

این میوه با محتوای زینک و سیلیکا می تواند ناخن ها را بهبود ببخشد و آنها را تقویت کند. موز همچنین حاوی ویتامین B6 است که معروف به ویتامینی برای حمایت از ناخن های سالم و براق می باشد. شما می توانید موز را به غلات صبحانه و جو اضافه کرده و از این میان وعده خود حسابی لذت ببرید.

ناخن ها

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن و آنتی اکسیدان هاست که وجودشان برای بدن انسان مهم است. آنها می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و به شما ناخن هایی سالم و قوی بدهند. بتاکاروتن سیب زمینی شیرین در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و کمبود ویتامین A در بدن می تواند ناخن ها را شکننده و خشک کند.

طرز استفاده:

سیب زمینی شیرین را 10 دقیقه در آب بپزید. پس از پخته شدن اجازه دهید سرد شود و سپس پوستش را جدا کنید. حداقل یک و نیم فنجان سیب زمینی شیرین باید در روز مصرف کنید تا نتیجه اش را مشاهده نمایید.

آب

شاید آب در میان داروهای خانگی بسیار ساده به نظر برسد اما بسیار جواب می دهد. از دست دادن آب بدن تاثیر زیادی در سلامت کلی شما و به خصوص ناخن ها دارد. دهیدراته بودن، ناخن ها و کوتیکول ها را ضعیف می کند. برای جلوگیری از این مشکل شما باید روزانه بین 8 تا 10 لیتر آب بنوشید.

از مصرف میوه و سبزیجاتی که مقادیر زیادی آب دارند هم غافل نشوید و همچنین از نوشیدن زیاد چای، قهوه و الکل اجتناب کنید زیرا باعث کم آبی می شوند.

ناخن ها

روغن ویتامین E

یکی دیگر از روش های بسیار کارآمد برای رشد ناخن ها استفاده از روغن ویتامین E است. شما می توانید از آن هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی استفاده نمایید.

طرز استفاده:

روغن ویتامین E را از کپسول خارج کرده و آن را حدود 5 دقیقه روی ناخن ها ماساژ دهید و هر شب قبل از رفتن به رختخواب این کار را تکرار نمایید. شما پس از دو هفته شاهد بهبود بسیار چشمگیری در میزان رشد، ظاهر و قدرت ناخن ها خواهید شد.

نکات ضروری برای رشد ناخن ها و داشتن ناخن های سالم

ناخن ها

 

  • اجازه ندهید ناخن هایتان با محصولات شیمیایی و خشن تماس داشته باشند. هنگام نظافت و انجام کار، از دستکش استفاده کنید تا از ناخن هایتان هنگام آسیب، محافظت نمایید.
  • اگر ناخن هایتان دچار عفونت می شوند بلافاصله آنها را درمان کنید.
  • ناخن هایتان را نجوید و یا از ته نکنید و خیلی بیش از حد کوتاه نکنید.
  • ناخن ها را خراش ندهید زیرا این کار آنها را بسیار ضعیف می کند.
  • برای محافظت از ناخن هایتان یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به ویژه چای سبز مصرف کنید.
  • ناخن هایتان را مرتب کنید و با فواصل کوتاه آنها را کوتاه نمایید. این کار به رشد بیشترشان هم کمک می کند.
  • قبل از خواب روغن زیتون به دست هایتان بمالید تا ناخن ها مرطوب شوند.
  • مصرف مولتی ویتامین ها برای ناخن بسیار ضروری است.
  • از لاک های تیره رنگ زیاد استفاده نکنید زیرا این رنگ ها ناخن هایتان را زرد می کنند.
  • دستان تان را گرم نگه دارید زیرا وقتی دستان تان سرد باشند ناخن هایتان رشد کندتری خواهند داشت. به ویژه با فرا رسیدن فصل های سرد سعی کنید اغلب از دستکش استفاده نمایید.

منبع : trueremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی