سلامت سلامت جسمي

آنچه پاهایمان در مورد سلامت مان می گویند

اغلب یک درد پای کوچک تا علائم جدی تری مانند بی حسی، نشان دهنده علائم بیماری قبل از هر بخش دیگری از بدن شما است. با ما در 7 گنج همراه شويد تا با اين علائم بيشتر آشنا شويد...
تقویم فارسی اندروید

اغلب یک درد پای کوچک تا علائم جدی تری مانند بی حسی، نشان دهنده علائم بیماری قبل از هر بخش دیگری از بدن شما است. با ما در 7 گنج همراه شويد تا با اين علائم بيشتر آشنا شويد…

پا

سرد بودن پا

اگر انگشتان پاهاي تان هميشه سرد هستند، يکي از دلايل آن مي تواند گردش خون ضعيف در اين ناحيه باشد ـ مشکل گردش خون که ممکن است با سيگار کشيدن، فشارخون بالا يا بيماري قلبي در ارتباط باشد. تخريب عصبي ديابت کنترل نشده هم ممکن است باعث سرد بودن پاهاي تان شود. دلايل ديگر آن مي تواند کم کاري تيروئيد و کم خوني باشد. دکتر مي تواند مشکلات مختلف را بررسي کند و دليلي سرد بودن پاهاي تان را به شما اطلاع دهد.

درد پا

وقتي پاهاي تان بعد از يک روز سخت کاري درد مي گيرد، ممکن است فقط کفش هايتان را نفرين کنيد. حدوداً ۸ نفر از هر ۱۰ نفر زن مي گويند که کفش هايشان اذيت شان مي کند. اما دردي که به خاطر بلند بودن پاشنه کفش نباشد ممکن است بخاطر ترک خوردن يا مو برداشتن استخوان در پا باشد. يک دليل آن هم اين مي تواند باشد: ورزشي که خيلي شديد بوده باشد، مخصوصاً ورزش هاي پرفشاري مثل بسکتبال و دو استقامت. ضعيف شدن استخوان ها در پوکي استخوان هم مي تواند خطر اين مشکل را افزايش دهد.

قرمز، سفيد يا آبي شدن انگشتان پا

بيماري رينود مي تواند موجب شود انگشتان پاهاي تان سفيد و بعد آبي رنگ و بعد دوباره قرمز شده و بعد به رنگ طبيعي خود برگردد. علت آن باريک شدن ناگهاني رگ هاي خوني است که اسپاسم عروق ناميده مي شود. استرس يا تغيير دما مي تواند موجب تحريک اسپاسم عروق شود که معمولاً به مشکل ديگري منجر نمي شود. بيماري رينود مي تواند به آرتروز روماتوئيد، بيماري شوگرن يا مشکلات تيروئيد هم مربوط باشد.

درد پاشنه پا

يکي از مهم ترين دلايل درد پاشنه پا التهاب پلانتار فاسيلا، التهاب قسمتي از پا است که اين رباط بلند به استخوان پاشنه متصل مي شود. وقتي از خواب بيدار مي شويد و به پاشنه تان فشار مي آوريد اين درد تيزتر مي شود. آرتروز، ورزش زياد، و کفش نامناسب هم ممکن است موجب درد پاشنه پا شود و هم چنين التهاب تاندون. عوامل کمتر شايع در اين مورد، ايجاد زائده استخواني در انتهاي پاشنه، عفونت پاشنه، تومر يا شکستگي مي باشد.

کشيدن پا

گاهي اوقات اولين نشانه ايجاد تغيير در نحوه راه رفتن شماست قدم هاي عريض تر و کمي کشيدن پا روي زمين. دليل آن مي تواند از دست رفتن کند حس پا باشد که بخاطر تخريب عصب محيطي مي باشد. حدود ۳۰% از اين موارد با ديابت در ارتباط هستند. تخريب عصبي مي تواند بخاطر عفونت، کمبود ويتامين و اعتياد به الکل نيز باشد. در بسياري از موارد، هيچ کس از دليل تخريب عضلاني مطلع نيست.

 

پا چنبري

در پا چنبري، شکل پا(و انگشتان آن) تغيير مي کند. سر و ته ناخن ها گردتر مي شود. بيماري ريوي يکي از متداول ترين علل اين مشکل است اما بيماري هاي قلبي؛ کبد و اختلالات گوارشي و برخي عفونت ها نيز مي تواند از عوامل ايجاد آن باشد. گاهي اوقات نيز اين مشکل ارثي است.

 

تورم پاها

اين معمولاً مشکلي موقتي است که بخاطر زياد سر پا ايستادن يا پروازهاي طولاني مدت ايجاد مي شود- مخصوصاً اگر باردار باشيد. درمقابل، ماندن اين تورم روي پاها مي تواند نشان دهنده يک مشکل جسمي باشد. دليل آن مي تواند ضعف گردش خون، مشکل سيستم لنفاوي، يا لخته شدن خون باشد. اختلال کليوي يا کم کاري تيروئيد نيز مي تواند موجب تورم پاها شود. اگر تورم پاهايتان طولاني مدت ادامه يافت حتماً به پزشک مراجعه کنيد.

 

سوزش پاها

ايجاد حس سوزش در پاها در بين بيماران ديابتي که دچار تخريب عصب محيطي هستند، مسئله اي شايع است. هم چنين مي تواند بخاطر کمبود ويتامينB، مرض قارچي انگشتان به نام پاي ورزشکار، بيماري کليوي مزمن، گردش خون ضعيف در پاها يا کم کاري تيروئيد ايجاد شود.

 

زخم هايي که خوب نمي شوند

زخم پايي که خوب نمي شود يک علامت هشدار مهم براي ديابتي هاست. ديابت مي تواند حس پاها، گردش خون و التيام يافتن طبيعي پاها را مختل کرده، طوريکه يک زخم کوچک به مشکلي واقعاً حاد تبديل مي شود. اين زخم ها در معرض عفونت هم قرار مي گيرند. ديابتي ها بايد هر روز پاهاي خود را شسته، خشک کنند و معاينه کنند که دچار زخم نشده باشند. کند بودن سرعت التيام يافتن زخم ها مي تواند بخاطر ضعيف بودن گردش خون بخاطر مشکلاتي مثل بيماري عروق محيطي باشد.

 

درد شست پا

نقرس يکي از مهم ترين دلايل درد ناگهاني شست پا همراه با قرمز شدن و تورم آن مي باشد. آرتروز يکي ديگر از عوامل ايجاد درد و تورم است. پا چنبري يکي از مشکلات شايع ورزشکاران است، به ويژه آن هايي که روي سطح هاي سفت تمرين مي کنند. اين مشکل با آسيب رسيدن به رباطي که دور مفصل است ايجاد مي شود.

 

درد انگشتان کوچک پا

اگر احساس کرديد که روي سنگ مرمر راه مي رويد يا اگر درد از کف پا شروع شده و به سمت انگشتان تان مي رود ممکن است دچار نوروم مورتون شده باشيد که ضخيم شدن بافت دور يک عصب است که معمولاً بين انگشت سوم و چهارم قرار دارد. اين مشکل ۸ تا ۱۰ مرتبه در خانم ها متداول تر از آقايان است. و دليل آن هم بروز فشار زياد روي پنجه پا مي باشد.

 

خارش پا

 

اين مشکل مي تواند مشکل پاي ورزشکار که يک عفونت قارچي متداول در مردان بين ۲۰ تا ۴۰ سال است، باشد. واکنش به موادشيميايي يا محصولات آرايشي نيز مي تواند موجب ايجاد خارش به همراه قرمز و خشک شدن پوست شود. اگر پوست ناحيه اي که خارش دارد ضخيم يا جوش مانند شود ممکن است پسوريازيس که واکنش بيش از حد سيستم ايمني بدن است باشد. کرم هاي درماني مي تواند اين علائم را از بين ببرند.

 

چنگالي شدن انگشتان پا

 

اين بدشکلي پا مي تواند به خاطر پوشيدن کفش هاي خيلي تنگ يا بيماري که عصب ها را تخريب مي کند مثل ديابت، اعتياد به الکل، يا ساير اختلالات عصبي باشد. انگشتان پا به سمت بالا خم شده و بعد از قسمت مفصل مياني به سمت پايين مي روند. اين مشکل ممکن است با تمرينات کششي مخصوص بهبود يابد و هم چنين ممکن است به استفاده از کفش هاي خاص يا حتي جراحي نياز باشد.

 

اسپاسم يا درد ناگهاني پا

 

يک درد ناگهاني تيز در پا نشاندهنده اسپاسم است که مي تواند چند دقيقه طول بکشد. کار زياد و خستگي عضلاني دلايل اصلي آن هستند. دلايل ديگر آن گردش خون ضعيف، کم آب شدن بدن، عدم توازم پتاسيمريال منيزيم، کلسيم، ويتامين D در بدن، مي باشد. تغيير سطح هورمون ها يا بارداي يا اختلالات تيروئيد نيز ممکن است در اين زمينه نقش داشته باشند. اگر اسپاسم زياد يا جدي اتفاق بيفتد حتماً به پزشک مراجعه کنيد. تمرينات کششي مي تواند به از بين بردن درد عضلاني کمک کند.

 

لکه تيره روي پا

 

معمولاً مي گويند که سرطان پوست بخاطر آفتاب ايجاد مي شود و کسي ايجاد لکه روي پاهاي خود را بررسي نمي کند. اما ملانوم که يکي از خطرناک ترين سرطان هاي پوست است، ممکن است در نواحي ايجاد شود که معمولاً در معرض تابش آفتاب نيستند. ملانوم حتي ممکن است زير ناخن هم ايجاد شود که مثل يک لکه تيره به نظر مي رسد.

 

زرد شدن ناخن ها پا

 

ناخن هاي پاي شما نشان دهنده وضعيت سلامتي شما هستند. عفونت قارچي معمولاً موجب ضخيم و زردرنگ شدن ناخن پا مي شوند. اين مي تواند نشانه اي از يک بيماري ديگر مثل لنف ادما(تورم مربوط به سيستم لنفاوي)، مشکلات ريوي يا آرتروز باشد.

 

قاشقي شدن انگشتان پا

 

گاهي اوقات آسيب رسيدن به ناخن يا قرار گرفتن آن در برابر محلول هاي نفتي مي تواند موجب گود و قاشقي شکل شدن انگشتان پا شود. اما کمبود آهن نيز يکي ديگر از دلايل اين مشکل است.

 

سفيد شدن ناخن هاي پا

 

آسيب رسيدن به ناخن ها يا بيماري براي هر قسمت از بدن مي تواند موجب ايجاد نواحي سفيدرنگ روي ناخن شود. اگر قسمتي يا کل ناخنتان از گوشت جدا شود ممکن است سفيد رنگ گردد و اين مي تواند بخاطر آسيب ديدگي، عفونت يا پسوريازيس باشد. اگر ناخن دست نخورده است و بيشتر آن سفيد شده باشد، مي تواند گاهي نشاندهنده يک مشکل جدي مثل بيماري کبد، نارسايي اختقاني قلب يا ديابت باشد.

 

ايجاد فرورفتگي روي ناخن ها پا

 

ايجاد فرورفتگي روي سطح ناخن با اختلال در رشد ناخن ايجاد مي شود. اين مشکل معمولاً در نيمي از افراد مبتلا به پسوريازيس اتفاق مي افتد.

احساس ضربه در انگشت پا

اگر انگشت شست پای شما به طور ناگهانی حالتی گرفت که گویا به آن ضربه ای وارد شده است، شما ممکن است دچار نقرس شده اید. این بیماری مربوط به قرون وسطی است و در واقع شکلی از ورم مفاصل است که علت آن به ایجاد اسید اوریک برمی گردد. چرا انگشت شست پا؟ اسید اوریک مازاد در بخشی از بدن که پایین ترین درجه حرارت را دارد جمع می شود، که فقط در انگشت شست پا اتفاق می افتد .

بی حسی در هر دو پا

احساس مداوم “سوزن سوزن” در پا، و یا احساس بی حسی، می تواند نشانه هایی از نوروپاتی محیطی باشد. نوروپاتی محیطی به معنی اختلال در سیستم عصبی محیطی است و چندین عامل باعث بوجود آمدن آن می شود ، اما شایع ترین بیماری دیابت و مصرف الکل می باشد. راه حل: به دکتر خود مراجعه و نشانه ها را توضیح دهد.

وجود حفره هایی در ناخن

پسوریازیس بیماری پوستی است که می تواند در ناخن پا بوجود آید. نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است این حفره هایی کوچک را در ناخن پای خود (و دیگر ناخن ها) پیدا کنند. افراد مبتلا به مفاصل مربوط، ورم مفاصل پسوریاتیک، نیز ممکن است تجربه ای مانند این علائم را ببینند. راه حل: در حال حاضر در بازار چند دارو برای درمان نشانه هایی که در ارتباط با پسوریازیس و پسوریازیس پسوریاتیک وجود دارد.

ناخن پا با حالتی قاشقی شکل

ناخن پا به حالت قاشقی و عمیق می تواند نشانه ای از کم خونی باشد. کم خونی اغلب در ناخن های پا به حالت مقعر یا محدب خود را نشان می دهد. برای اطمینان بیشتر، دکتر از شما می خواهد آزمایش کامل خون را انجام دهید.
اگر اين مقاله را مفيد ميدانيد، با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

گردآوري: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی