سلامت سلامت و تربيت كودك

دروغ هایی که اغلب والدین به فرزندانشان می گویند

تقویم فارسی اندروید

پدر و مادر بودن تجربه ای پرطرفدار، باور نکردنی، دیوانه کننده و خسته کننده است که هر انسانی می تواند انجام دهد. هیچ چیز روی زمین واقعا نمی تواند شما را اینقدر شگفت زده و در عین حال دیوانه کند تا جایی که مجبور باشید به فرزندتان دروغ هایی بگویید.

دروغ

البته قبل از اینکه به والدین تبدیل شوید، قسم می خورید که چیزهایی را هرگز انجام نخواهید داد و از کارهایی که همیشه دوست داشته اید دست نخواهید کشید اما خیلی زود متوجه می شوید که گاهی اوقات طرح های بهترین برنامه های شما ممکن است از پنجره خارج شوند. و بله، شما هم به یک بچه در کودکی دروغ می گویید، مگر اینکه واقعا انسان نباشید.

با توجه به این نکته، ما متخصصین را مورد بررسی قرار دادیم و از آنها درباره برخی از رایج ترین دروغ هایی که والدین به فرزندان خود می گویند، سؤال کردیم. برخی دروغ مصلحتی هستند، بعضی بد هستند و بعضی ها کاملا خنده دار هستند. با ما باشید در ادامه دریابید خودتان در کودکی با این دروغ ها مواجه شده اید یا اگر اکنون بزرگسال هستید آیا به فرزندان تان چنین دروغ هایی گفته اید؟

دروغ

من همه فرزندانم را به یک اندازه دوست دارم:

همه ما مي دانيم که شما در مورد هر يک از فرزندان خود دقيقا به یک شکل فکر نمي کنيد، اگر بيش از يک فرزند داشته باشيد. اما اگر که عمیق تر ببینیم، واضح است که همه پدر و مادرها در واقع هر کودکشان را دوست دارند و حقیقت این است که بچه ها را از جایی خریداری نمی کنند! درست است که الگوهای تربیتی قدیمی از بین رفته است، بنابراین بهانه ای برای پاسخ دادن به این سوال وجود ندارد.

پس به جای ارائه یک پاسخ درست، چه کاری انجام می دهید؟ اغلب والدین این واقعیت را می دانند که آنها هر فرزند خود را به شکل متفاوتی دوست دارند و این طبیعی است اما درک این موضوع برای فرزندانتان مقدور نیست پس آنها را پایین نیاورید اما شما می توانید نمونه ای واقعی از شیوه های مختلفی که هر یک از فرزندانتان را دوست دارید، ارائه دهید. فرزندان شما حقیقت را در کلمات تان احساس خواهند کرد، برای ایجاد یک تجربه بسیار صادقانه و عاطفی برای همه آماده شوید. این قدمی به سوی پیروزی است!

دروغ

لازم نیست که در مورد آن نگران باشی:

بخشی از پرورش کودک پاسخ به سوالات آنهاست که در یک زمان به خصوص می تواند آنها را غرق خود کند به ویژه هنگامی که آنها به مرحله بلوغ می رسند. بنابراین وقتی هنوز کوچک هستند و از شما در مورد بعضی از مسائل سوال می کنند، مطمئنا می خواهید به آنها بگویید که نیازی به نگرانی در مورد این چیزها نیست. اما این نکته را در نظر بگیرید که اغلب اتفاق می افتد زمانی که بچه ها درگیر تعارض خانوادگی، یا نارضایتی مالی و یا دیگر نگرانی های بزرگ می شوند. حقیقت این است که بچه ها درک می کنند و نگرانی دارند اگر آنها چیزی را حس کنند اشتباه است. با این حال، به نظر می رسد که بچه ها همیشه چیزهایی را متوجه می شوند حتی زمانی که سعی می کنید آنها را پنهان کنید.

شما به جای اجتناب از موضوع به طور کامل باید رویکرد مستقیم تری را انجام دهید. بهترین چیزهایی که می توانید به آنها بگوئید: من می بینم که تو نگران هستی و من اینجا هستم تا با تو درباره آن صحبت کنم و این کار من برای مراقبت از توست و حتی اگر نگران باشی، این چیزیست که بزرگترها با هم درستش خواهند کرد.

دروغ

تو هنوز خیلی کوچک هستی که در مورد آن بدانی:

اگر دقت کرده باشید می دانید که فرزندانتان تقریبا همیشه، موجودات ذاتا کنجکاوی هستند. بنابراین اگر چیزی مورد علاقه آنها باشد، احتمال دارد که آنها از شما درباره این موضوع بپرسند، حتی اگر پرسش شان خیلی ناجور باشد و مطمئنا، آسان ترین جواب این است به آنها بگویید هنوز خیلی کوچک هستند که در مورد آن بدانند و موضوع را فیصله دهید.

اما بهترین گزینه این است: هنگامی که بچه ها از شما یک سؤال درباره روابط جنسی و یا جنایت ها سوال می کنند، شما ممکن است از جواب دادن به آن اجتناب کنید اما حقیقت این است که حتی کودکان نوپا هم می توانند حقایق مربوط به بدن و زایمان را بدانند. اگر آنها به اندازه کافی رشد کرده باشند، کافی است تا بتوانند حداقل اصول اولیه را بدانند. وقتی به آنها می گویند بچه ها از طریق لک لک ها آورده می شوند، واقعا آنها چنین چیزی را درک نمی کنند.

همچنین خوب است اطمینان حاصل کنید که شما نگرانی های خود را در مورد مسائل نشان نمی دهید. ما بزرگسالان ممکن است برخی چیزها برایمان پیش پا افتاده باشد اما برای بچه ها اطلاعاتی بیشتر در مورد نحوه کار جهان است. بنابراین، به سادگی و با دقت پاسخ دهید و شاید بهتر باشد کتابی خریداری کنید که بتوانید با فرزند خود بخوانید.

دروغ

درس خواندن از شما فردی موفق خواهد ساخت:

بخشی جدایی ناپذیر از تمام والدین ایرانی این است که باید فرزندان خود را به دانشگاه بفرستند تا آنها پس از فارغ التحصیلی با مهارت های سودآور پول پارو کنند. اما این دروغ محض است. همانطور که می دانیم، این همیشه درست نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد. ما این رویا را به نسل بعدی منتقل می کنیم و بسیاری از افراد بعد از نرسیدن به نتیجه سرخورده می شوند. یادگیری یک تجارت و یک مهارت به روز شده بسیار مهم تر است.

البته، هر کس می خواهد فرزندش خوشحال و موفق باشد و به رویاهای خود دست یابد اما با توجه به نظر کارشناسان متعدد در این زمینه شما باید به آنها کمک کنید تا یاد بگیرند چگونه برای کسب موفقیت و چیزی که می خواهند تلاش کنند. تعادل ظریف در آموزش کودکان به سختی کار و تلاش برای رسیدن به اهداف و انجام رویاهای شان در مقابل گفتن اینکه ما هرچی می خواهی برایت فراهم خواهیم کرد بسیار حائز اهمیت است. پیدا کردن این تعادل حیاتی است پس، در کمک به فرزندتان تلاش کنید نه اینکه سعی کنید از آرزوهای خودتان را از طریق آنها برآورده نمایید.

دروغ

اگر حقیقت را بگی، تو دردسر نمی افتی:

هر كودكي در مواردي به دردسر نياز دارد و گاه گناهان آنها مي تواند بسيار بزرگ باشد. البته گاهی اوقات اینطور است که می خواهید به پایین ترین چیزها برسید اما این دروغ است که واقعا می تواند برای بچه ها زیان آور باشد وقتی به آنها می گویید که می توانند با شما بدون عواقب صادقانه صحبت کنند و سپس آنها را مجازات کنید که حقایق را گفته اند. “رابینسون سلست” می گوید که این اشتباه محض است بنابراین حتی اگر شما اطلاعاتی را که می خواستید دریافت کردید، راه مناسب برای انجام کارها بخشش کامل نیست اما مجازات کامل هم صحیح نیست.

در عوض، رابینسون سلست می گوید والدین باید در این قسمت صادق باشند. او ادامه داد: ” باید به کلمه ما برسیم و فقط کودک را مجازات نکنیم.” او همچنین توصیه می کند در صورتی که مجددا دروغ می گوید، دو برابر شدن مجازات ها صورت می گیرد اما این واقعا عادلانه نیست زیرا شما هم به آنها دروغ می گویید. به علاوه شما باید کاری کنید که بچه های شما به شما اعتماد کنند به خصوص اگر چیزی جدی در حال انجام است!

دروغ والدین

صورتت اینطوری باقی خواهد ماند:

شاید شما هم تا به حال وسوسه شده اید به کودک تان وقتی که شکلک در می آورد بگوئید که چهره اش به صورت دائمی همانگونه خواهد ماند، شما تنها نیستید! همه والدین وسوسه می شوند که این را بگویند، مخصوصا وقتی بچه ها احمقانه عمل می کنند. البته که این طور نیست. آنها فقط در حال یادگیری هستند. کودکان، به ویژه کودکان کم سن و سال، یاد می گیرند که چطور با بدن شان کارهایی را انجام دهند. علاوه بر این، دیدن دو برابر شدن چشم خود و دوباره به حالت طبیعی بازگشتن برای آنها سرگرم کننده است. بنابراین سعی نکنید آنها را این کارهای ساده و کنجکاوی برانگیز منع کرده یا بترسانید.

دروغ

این نقاشی فوق العاده است:

شکی نیست که هر کدام از والدین با استعداد فرزندان خود در زمینه هنر آشنا هستند. ممکن است نقاشی فرزندتان با شاهکارهای پیکاسو فاصله زیادی داشته باشد و احتمالا دیوارهای زیادی در خانه شان تزئین شده است. ممکن است کودکتان چیزی مثل پرتره های خانوادگی زیادی با خورشید دو بعدی زرد و پرنده هایی شبیه عدد هفت بکشد. درست است؟

البته که در این مورد شما باید گاهی دروغ هم بگویید و به آنها بگویید که سهم خود را به جهان هنر ارائه داده اند. درست است؟ “فرزندان اغلب با برخی از آثار هنری عجیب و غریب به خانه می آیند و تنها راه واقعی پاسخ دادن به آن ها با ستایش است.” حتی اگر شما هیچ نظری ندارید که چه چیزی کشیده اند، شما مجبور هستید وانمود کنید کارشان نظیر ندارد. در هر کودک یک هنرمند کوچک وجود دارد. در واقع این مهم است که رشد خلاقانه را در آنها پرورش دهیم.

دروغ

هیچ چیز برای ناراحتی نیست:

ناراحتی برای شما به عنوان یک بزرگسال، بدان معنی است که مشکلات بالقوه ای دارید که اغلب میتواند شدید باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات می توانید کمی به احساسات کوچک خودتان بی توجه باشید، که ممکن است به نظر نرسد مانند مشکلات واقعی باشند. وقتی کودک شما در حال رشد و بزرگ شدن است و اتفاقی برایش می افتد شما به او می گویید که نگران نباش، این مسئله بزرگی نیست و نباید ناراحت باشد.

اما این بهترین راه برای رسیدگی به وضعیت نیست. به او گفته شده است آنچه که احساس و تجربه می کند،” هیچ چیز ” است؛ این درست نیست و او ناراحت می شود از این که احساسات او را ارزیابی می کنید. بنابراین احتمالا بهتر است که کودک خود را آرام کنید و احساساتش را تأیید کنید، نه اینکه اعتقادات خود را درباره اینکه آیا واقعا یک مشکلی وجود دارد یا خیر، عنوان نمایید.

دروغ

این به من بیشتر از تو آسیب می زند:

دروغ دیگری که می تواند تاثیر منفی بر سلامت فرزند شما داشته باشد این است که به آنها بگویید که چیزی بیشتر به شما آسیب می رساند تا او و این مانند یک مجازات یا گناه است. بهترین نکته این است که بگویید: “نه زیاد به شما آسیب می رساند و نه به آنها صدمه وارد می شود و عنوان کنید که من خیلی اهمیت نمی دهم.” بنابراین، این جمله قطعا چیزی است که پدر و مادر باید از گفتنش اجتناب کنند حتی اگر واقعا فکر کنند که این درست است.

هر کودکی متوجه می شود که چرا والدین مستعد این دروغ هستند. ما در واقع در تلاشی ضعیف برای ابراز یک احساس همدردی هستیم، همانطور که در حال حاضر هر کودکی همواره در معرض آسیب است. ما تنها باید مشاهده کنیم و اکنون وقت تجربه ما نیست. بنابراین، با درک بهتر مکانیسم ها بهتر است که دیگر نخواهید این دروغ را تکرار کنید.

دروغ

من دقیقا می دانم چه کاری انجام می دهم:

گاهی اوقات پدر و مادر می توانند طبیعی ترین چیزها را در جهان احساس کنند، چیزی که فقط به ذهن شما می آید. اما برای اغلب والدین اغلب اوقات، می تواند بسیار دشوار باشد که بدانند آیا این کار را درست انجام می دهند. پرورش کودکان دشوار است و شما کتابچه راهنمای آموزشی همراه با نوزاد را دریافت نمی کنید. آیا این حقیقت نیست؟ ما آرزو می کنیم کسی چیزی در اینباره بنویسد، زیرا ما مطمئنا آن را خریداری می کنیم.

به همین دلیل کاملا صحیح است که شما به کودکتان بگویید که دقیقا می دانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است و در مورد وضعیت صحبت کنید حتی اگر شما هیچ نظری ندارید که چه کاری انجام می دهید و چه اتفاقی قرار است بیفتد. گاهی اوقات به عنوان یک پدر و مادر، هنگامی که نوبت به بهترین تصمیم گیری های مربوط به رشد فرزندان تان می رسد، شما باید با اطمینان با او حرف بزنید. شما ممکن است 100٪ مطمئن باشید که صندلی خودرو بهترین نیست. یا ویتامین ها یا هر چیزی واقعا خوشمزه نیستند و در این صورت به دنیای پدر و مادرها خوش آمدید!

دروغ

پسران بزرگ گریه نمی کنند:

همه ما این را شنیده ایم که پسرها نباید گریه کنند یا سایر احساسات آسیب پذیر خود را نشان دهند. ویتنی توضیح داد: “وقتی ما به پسران می گوییم نمی توانند گریه کنند، نباید ضعیف باشند یا باید” محکم تر باشند “، ما ممکن است قصد داشته باشیم به آنها بگوییم بالغ شوند، اما نتیجه آن مضر است.” “این باعث می شود که پسران احساس غرور، تنهایی، صدمه، ناراحتی و دیگر احساساتشان را برای به صورت غیر مستقیم بیان کنند که اغلب با اعمال خشم همراه است. او اضافه کرد که با گذشت زمان، پسران ممکن است به دشواری احساسات لطیف خود را به رسمیت بشناسند که خوب نیست، زیرا جنبه های شخصیتی خود را از دست می دهند.

به طور قطع، شیوه های عاطفی و سالمتری برای کمک به مردان کوچک در زندگی شما وجود دارد. او ادامه داد: “به جای خشمگین شدن از احساسات واقعی پسران، با آنها درباره زمان مناسب و شیوه بیان احساسات شان صحبت کنید.” “خانه به ویژه، باید جایی باشد که هر کودکی بتواند به طور کامل خود واقعی اش باشد و از جمله هر احساسی که دارد بروز دهد”. به این ترتیب مرد کوچک شما با تمام ابعاد خود دست نخورده رشد خواهد کرد.

دروغ

این آمپول درد ندارد:

رفتن به مطب دکتر برای هر کودکی ترسناک است و البته این به این معنی است که شما ممکن است یک دروغ به او بگویید. بله علاوه بر این، تعداد زیادی از بزرگسالان هنوز هم از آمپول می ترسند، بنابراین شما می دانید این یک ترس جدی برای بچه های کوچک شما است. به همین دلیل است که همیشه وسوسه می شوید که به بچه هایتان دروغ بگویید و به آنها بگویید که این آمپول به آنها صدمه ای نخواهد زد. این یک چیز احمقانه است که والدین می گویند، زیرا کودک شما بلافاصله به دروغتان پی می برد و به بچه ها می آموزد که نمی توانند به شما اعتماد کنند پس باید با آنها صادق باشیم. بنابراین، مگر اینکه یکی از آن پزشکانی را داشته باشید که روشی جادویی در تزریق دارند و کودک شما واقعا آنها را احساس نمی کند تا با این عواقب ناخواسته برخورد نکنید.

پس بهترین راه برای رسیدگی به آن چیست؟ خیلی بهتر است که حقیقت را بیان کنید. بله درست است  به آن ها آسیب می رساند اما فقط برای یک ثانیه است و تمام می شود و صدمات جبران ناپذیر روحی به او وارد نمی کنید. به این ترتیب می توانید فرزند خود را آرام نکنید و به او دروغ نگویید.

اگر شما آدامس خود را قورت بدهید، در معده تان برای همیشه باقی خواهد ماند:

اغلب پدر و مادرها در اوایل یاد می گیرند که فرزندان خود را با خوراکی های مختلف مشغول کنند و هنگامی که بچه ها به اندازه کافی رشد کردند والدین به یکباره روش تربیتی خود را تغییر داده و سعی می کنند تا کودک خود را از خوردن خوراکی ها منع کنند: اگر شما آدامس خود را ببلعید، برای همیشه در معده تان می ماند. یا به طور مشابه، اگر شما هسته میوه را بخورید، آن میوه در شکم شما رشد می کند. چه کسی می داند که معده شما قادر به چنین شاهکارهای جادویی خواهد بود؟ آیا درخت هلو یا گیلاس به نظر می آید در حال حاضر از یکی از اندام های داخلی شما رشد کند؟

خوشبختانه، دروغ هایی مانند این چیزی نیست که والدین زیادی به کودک خود با هر نوع هدف مخربی بگویند. رابینسون سلست افزود: “من مطمئن هستم که پدر و مادر این را می گویند که کودکان را از خفگی احتمالی دور نگه دارند.”

منبع: thelist

یک دیدگاه

  • لطفا نظر منو بخونید به من همه اینها رو گفتن منظورم دروغ ها

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی