خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص و مزایای هویج

خواص و مزایای هویج

هویج از سبزیجات ریشه ای می باشد که اغلب به عنوان یک غذای کامل و دارای خواص و مزایای فراوان معرفی می گردد. این سبزی ترد و خوشمزه بسیار مغذی است. هویج یک منع خوب و سرشار از بتا کاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان هاست. یکی از مزایا و خواص هویج پایین آوردن سطح کلسترول و بهبود سلامت چشم است. همچنین از دیگر مزایای هویج می توان به آنتی اکسیدان کاروتن و کاهش خطر ابتلا به سرطان اشاره کرد.

هویج را مانند یک میز چوبی فرض کنید که رنگ های مختلفی مانند زرد، سفید، نارنجی، قرمز و بنفش داشته باشد.رنگ نارنجی موجود در این میوه به خاطر وجود بتاکاروتن بوده که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

ارزش غذایی ، خواص و مزایای هویج

محتوای آب در این نوع سبزیجات می تواند بین  86-95٪ متفاوت باشد. بخش های خوراکی آن نیز حدود 10 درصد کربوهیدرات دارند. همچنین مقادیر ناچیزی از چربی و پروتئین در آن مشاهده می شود. هویج خام شامل با وزن حدودی 61 گرم حاوی 25 کالری و 4 گرم کربوهیدرات قابل هضم است.

منابع تغذیه ای در هویج

  • کالری 41 درصد
  • آب 88 درصد
  • پروتئین 0.9 گرم
  • کربوهیدرات 9.6 گرم
  • شکر 4.7 گرم
  • فیبر 2.8 گرم
  • چربی 0.2 گرم
  • اشباع 0.04 گرم
  • اشباع نشده 0.01 گرم
  • امگا 3 0 گرم
  • امگا 6 0.12 گرم
  • چربی ترانس ~

این میوه بطور به طور عمده از کربوهیدرات و آب تشکیل شده است. کربوهیدرات مواد نشاسته ای و قندها مانند ساکارز و گلوکز را شامل می شود. همچنین از مزایا و خواص هویج داشتن مقادیر مناسبی فیبر است. یک عدد از این میوه با وزن 61 گرم می تواند 2 گرم فیبر داشته باشد. به علاوه هویج شاخص افزایش قند خون پایینی دارد. این میوه بین غذاهایی است که تاثیر زیادی بر افزایش قند خون ندارد. شاخص قند خون در این میوه در محدوده  16-60 است که کمترین میزان برای هویج خام و بیشترین مقدار مربوط به هویج پوره است. هویج پخته شده نیز در بین این محدوده قرار دارد. خوردن غذاهایی که قند خون پایینی دارند می تواند خواص درمانی داشته باشد. به خصوص بیماران دیابتی می توانند از این غذاها استفاده کنند.

فیبر در هویج

فیبر اصلی در هویج پکتین است. فیبرهای محلول فیبرها می توانند سطح قند خون را با کند کردن هضم قند و نشاسته کاهش دهند. از دیگر مزایای هویج این است که فیبر موجود در آن می تواند باکتری های مفید روده را که می توانند به سلامتی منجر شده و خطر بیماری را کاهش دهند تغذیه نمایند. فیبرهای محلول نیز می توانند با ایجاد اختلال در جذب کلسترول از دستگاه گردش خون میزان کلسترول خون را کاهش دهند. الیاف نامحلول در هویج به شکل سلولز است. الیاف نامحلول می تواند خطر یبوست را کاهش داده و حرکات روده را منظم کنند.

جمع بندی: این میوه حدود 10 درصد کربوهیدرات متشکل از نشاسته، فیبر و قندهای ساده دارد. این کربوهیدرات در مقیاس شاخص پایین قند خون قرار دارند.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هویج

هویج منبع خوبی از ویتامین های مختلف و مواد معدنی است. به خصوص ویتامین A که به شکل بتاکاروتن و بیوتن، ویتامین K، پتاسیم و ویتامین B6 است.

ویتامین A: این میوه سرشار از بتاکاروتن است که در نهایت در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین می تواند برای سلامت چشم، رشد بهتر و عملکرد بهتر سیستم ایمنی مناسب باشد.

بیوتن: یکی از انواع ویتامین B است که قبلا به عنوان ویتامین H شناخته می شد. این ویتامین نقش مهمی در سوخت و ساز چربی و پروتئین دارد.

ویتامین K1: این ویتامین که با نام فیلوکینون شناخته می شود برای انعقاد خون مهم است و می تواند از سلامت استخوان ها حمایت کند.

پتایسم: یک ماده معدنی ضروری است که برای کنترل فشار خون مهم است.

ویتامین B6: یک گروه از ویتامین ها که می توانند غذاها را به انرژی تبدیل کنند.

جمع بندی: این میوه یک منبع عالی از ویتامین A به شکل بتاکاروتن است و همچنین مقادیر خوبی از انواع ویتامین B، ویتامین K و پتاسیم در خود دارد.

هویج

دیگر ترکیبات گیاهی

هویج حاوی ترکیبات زیادی است اما کارتنوئیدها تابه حال از بهترین آن ها شناخته شدند. این مواد با فعالیت آنتی اکسیدانی می توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود داده و خطر بسیاری از بیماری ها را پایین بیاورند. این شامل بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مختلف دژنراتیو و انواع خاص سرطان است.

بتاکاروتن می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شود منتها در بدن هر کسی تفاوت هایی در این فرایند دیده می شود. درواقع در بدن همه ی افراد این فرایند مشابه هم نیست. به علاوه خوردن چربی با هویج نیز می تواند در جذب بهتر آن موثر باشد.

ترکیبات اصلی گیاهی هوج عبارتند از:

بتاکاروتن: هویج نارنجی می تواند مقادیر بالایی از بتاکاروتن را داشته باشد. در صورتی که این میوه پخته باشد جذب این ماده تا 6.5 برابر بیشتر صورت می گیرد.

آلفا کاروتن: یک آنتی اکسیدان است که آن نیز تا حدودی به ویتامین A تبدیل می شود.

لوتیئن: یک آنتی اکسیدان به رنگ قرمز روشن است که در دیواره بسیاری زا میوه ها و سبزیجات قرمز دیده می شود. این آنتی اکسیدان در هویج قرمز و بنفش نیز مشاهده می شود. و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش دهد.

پلی استیلن: تحقیقات اخیر نشان می دهد که ترکیبات موجود در هویج می تواند به محافظت بدن در برابر سرطان خون مک کند.

آنتوسیانین ها: از آنتی اکسیدان های قوی موجود در هویج تیره می باشد.

جمع بندی: این میوه منبع بسیاری از ترکیبات گیاهی به خصوص کارتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن و لوتین است.

 

خواص و مزایای هویج از نظر بهداشتی

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که این میوه می تواند کارتنوئیدهای متمرکز شده داشته باشد.

کاهش خطر سرطان

رژیم غذایی با کارتنوئید بالا دارای یک اثر محافظتی در برابر انواع سرطان هاست. این سرطان ها شامل سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان معده است. به علاوه مقادیر بالای کارتنوئید ها در بدن زنان می تواند آن ها را از سرطان سینه مصون بدارد. به علاوه برخی تحقیقات قدیمی اثر محافظتی کارتنوئید های موجود در این میوه را در مقابل سرطان ریه نشان می دهد اما تحقیقات جدید نشانی از این اثر ندارد.

کاهش کلسترول خون

کلسترول خون یک عامل خطر برای بیمیاری های قلبی است. از مزایای هویج کاهش میزان کلسترول خون می باشد.

کاهش وزن

هویج به عنوان بخشی از رژیم غذایی می تواند سیری را افزایش داده و موجب کاهش مصرف کالری در وعده های پس غذایی شود. به همین دلیل گفته می شود که هویج می تواند در کاهش وزن مفید باشد.

مزایای هویج برای بهداشت چشم

افرادی که ویتامین A  کمی داشته باشند ممکن است حتی به کوری مبتلا شوند. این کمبود می تواند با مصرف این میوه و سایر غذاهای غنی از این ویتامین یا کارتنوئیدها جبران شود.

همچنین کارتنوئیدها می توانند خطر ابتلا به دژنراسیون وابسته به سن را کاهش دهند.

جمع بندی: مصرف این میوه می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی شده و همچنین سلامت چشم را بهبود دهد. به علاوه اگر به بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه تبدیل شوند می توانند در کاهش وزن هم موثر باشند.

روش های پرورش هویج

کشاورزی ارگانیک از روش های طبیعی برای رشد هویج استفاده می کند. مطالعات متعددی مواد مغذی موجود در هویج را در نوع آلی و غیرآلی آن مقایسه کرده اند. این مطالعات هیچ تفاوتی در مقدار کارتنوئیدها یا محصولات آنتی اکسیدانی و کیفیت آن پیدا نکرده است.

جمع بندی: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هویج ارگانیک از هویجی که با روش های معمولی رشد کرده است، سالم تر است.

هویج کودک چیست؟

هویج کودک در اصطلاح یک هویج کوچک یا نابالغ است که در سال های اخیر به یک میان وعده محبوب تبدیل شده است. در واقع دو نوع از هویج با این نام شناخته می شود که می تواند کمی کمراه کننده باشد. یکی هویجی است که به طور طبیعی کوچک است و دیگری هویجی که قبل از رشد و بزرگ شدن برداشت می شود. اگر برای تان مهم است که در خصوص مقادیر مواد مغذی این نوع هویج  با انواع معمولی آن بدانید باید بگوییم که این هویج از نظر مواد مغذی در رده یکسانی با دیگر هویج ها قرا ردارد.

عوارض جانبی مصرف هویج

این میوه به طور کل ضرری ندارد اما ممکن است برخی افراد نسبت به آن واکنش های متفاوتی داشته باشند. خوردن بیش از حد کاروتن می تواند سبب زردی در پوست شود که البته بی ضرر است. بر اساس یک مطالعه این میوه مفید می تواند مقادیر مشخصی از پروتئین ها را در خود داشته باشد که ایجاد آلرژی کنند. اگر شما به گرده درخت غان یا گرده برنجاسف آلرژی دارید ممکن است مصرف این سبزی در شما واکنش های آلرژیک ایجاد کند. حتی ممکن است دچار خارش دهان، تورم گلو و یا شوک شدید شوید.

به علاوه این میوه در زیر زمین و با آب آلوده رشد می کند که می تواند با خود فلزات سنگینی را داشته باشد که ایمنی و سلامت شما را به خطر بیندازد.

جمع بندی: این میوه می تواند در برخی افراد که به گرده حساسیت دارند را دچار واکنش های آلرژیک کند. به علاوه هویجی که در خاک های آلوده رشد می کند ممکن است فلزات سنگینی داشته باشد که بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر بگذارد.

خلاصه

این میوه یک میان وعده ترد، مناسب و سرشار از مواد مغذی، کم کالری و شیرین مزه است. آن ها برای سلامت چشم، بهبود هضم و همچنین کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید هستند. انواع مختلفی از این میوه در رنگ ها و اشکال متفاوت وجود دارد که می توانند به بخش سالم و مهمی از رژیم غذایی تبدیل شوند.

 

بهتون پیشنهاد میکنم که از این مطالب هم دیدن فرمایید:

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی