خواص مواد غذايي سلامت

خواص اسفناج و مزایای آن برای بدن

تقویم فارسی اندروید

اسفناج و خواص و مزایای آن

سبزیجات برگ دار تیره مانند اسفناج برای سلامت پوست و مو و استخوان ها ضروری هستند. این سبزیجات مقادیر زیادی از آهن، ویتامین و مواد معدنی دارند. مزایای بهداشتی مصرف اسفناج شامل کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش فشار خون، بهبود سلامت استخوان، کاهش خطر ابتلا به آسم و غیره است.این مقاله را مرکز علمی MNT در مجموع مقالاتی در خصوص فواید مواد غذایی آماده و تنظیم کرده است.

خواص اسفناج از نظر درمانی:

مدیریت دیابت

این سبزی حاوی یک آنتی اکسیدان شناخته شده به اسم اسید آلفالیپوئیک است که سطح گلوکز را کاهش داده و حساسیت نسبت به انسولین را افزایش می دهد به علاوه سطح استرس اکسیداتیو در بیماران دیابتی را ثابت نگه می دارد. مطالعات بر روی اسید آلفا لیپوئیک نشان می دهد که این ماده سطح نوروپاتی را نیز کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان

این سبزی مانند سایر سبزیجات حاوی کلروفیل است که که تاثیر عالی در کم کردن اثرات سرطان زای آمین هتروسیکلیک ایفا می کند.

پیشگیری از آسم

خطرات ابتلا به آسم در افرادی که میزان بالایی از مواد مغذی از جمله بتاکاروتن را دریافت کنند بسیار کمتر است. این سبزی منبع عالی بتاکاروتن بوده و تا حد زیادی نیاز بدن را به این ماده ی غذایی تامین می کند. علاوه بر اسفناج زردآلو، کلم بروکلی، طالبی، کدوتنبل و هویچ نیز منابع عالی این ماده غذایی هستند.

کاهش فشار خون

این سبزی به دلیل مقادیر زیاد پتاسیم خود برای استفاده کسانی که فشار خون بالایی دارند و برای خنثی کردن اثر سدیم توصیه می شود. مصرف کم پتاسیم باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون می شود. دیگر غذاهایی که پتاسیم زیادی دارند عبارتند از سیب زمینی، گوجه، لوبیا و پرتغال.

سلامت استخوان

دریافت کم ویتامین K باعث افزایش خطر شکستگی استخوان می شود. مصرف ویتامین K برای سلامتی بسیار مفید است. ویتامین K باعث اصلاح پروتئین ماتریکس شده و جذب کلسیم را افزایش و دفع آن از طریق ادرار را کاهش می دهد. اسفناج منبع غنی این ویتامین است.

تنظیم دستگاه گوارش

این سبزی به علت مقادیر بالای فیبر و آب به جلوگیری از یبوست و ترویج سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می کند.

سلامت پوست و مو

این سبزی سرشار از ویتامین A بوده و در مرطوب نگه داشتن موها بسیار موثر است. به علاوه این ویتامین برای رشد همه ی بافت ها از جمله پوست و مو بسیار ضروری و موثر است. اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار همچنین سرشار از ویتامین C بوده که برای ساخت و ساز کلاژن و بازسازی ساختار های پوست و مو بسیار موثر است. به علاوه همانطور که می دانید کمبود آهن یکی از دلایل شایع ریزش مو می باشد. اسفناج این کمبود را به خوبی رفع می نماید.

یک فنجان اسفناج خام شامل 27 کالری، 0.86 گرم پروتئین، 30 میلی گرم کلسیم، 0.81 گرم آهن، 24 میلی گرم منیزیم، 167 میلی گرم پتاسیم، 2813 واحد ویتامین A و 58 میکروگرم فولات.

اسفناج و تاثیرات آن در رژیم غذایی شما

پتاسیم: این سبزی یکی از بهترین منابع پتاسیم است. یک فنجان اسفناج پخته  839 میلی گرم پتاسیم دارد این در حالی است که همان مقدار موز حدود 539 میلی گرم پتاسیم دارد.

آهن: اسفناج بهترین غذا برای تامین آهن مورد نیاز بدن شماست. اسفناج سرشار از آهن است به علاوه تخم مرغ، عدس و ماهی تن نیز سرشار از آهن هستند.

کلسیم: اسفناج حاوی 250 میلی گرم کلسیم در هر فنجان پخته شده است. به علاوه کلسیم موجود در اسفناج راحت تر از کلسیم غذاهای لبنی جذب می شوند. همچنین اسفناج مقدا زیادی اگزالات دارد که اتصال به کلسیم را راحت تر کرده و آن را برای استفاده در بدن در دسترس قرار می دهند. با این وجود لبنیات در تامین نیاز بدن به کلسیم پیشی گرفته اند چرا که بدن تنها قادر به جذب 5 درصد از کلسیم موجود در اسفناج است و یک فنجان اسفناج پخته شده 12.5 میلی گرم کلسیم را به صورت مفید در اختیار بدن می گذارد. این درحالی است که کلسیم موجود در شیر تا 28 درصد جذب می شود و میزان کلسیم یک فنجان شیر 300 میلی گرم است. و با جذب 28 درصد آن 12.5 میلی گرم کلسیم به بدن می رسد.

منیزم: این سبزی همچنین یکی از بهترین منابع غذایی برای تامین منیزیم است. منزیم باعث سوخت و ساز انرژی و حفظ عضلات و عملکرد عصب و ضربان قلب و سیستم ایمنی فشار خون است. منیزیم نقش موثری در بهبود واکنش های بیوشیمیایی دارد.  کسانی که اختلالات گوارشی دارند یا الکلی هستند یا افراد مسن یا افرادی که داروهای آنتی بیوتیکی و دیورتیک مصرف می کنند یشتر احتمال دارد که دچار کمبود منزیم باشند. این افراد باید سبزیجات بیشتری مصرف کنند. اسفناج حاوی ویتامین K، فسفر و تیامین و فیبر است.

اسفناج را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید.
این سبزیبسیار متنوع و سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مفید برای بدن است.  اگر به صورت خام یا پخته خورده شود یا به صورت کنسرو و یا منجمد و یا داخل غذا می تواند مزایای خود را شامل حال شما کند.

هشدار های مربوط به مصرف اسفناج

  • اگر شما مشکلات مربوط به خون رقیق مانند کومادین دارید بهتر است به طور ناگهانی شروع به مصرف مقادیر زیاد غذاهای دارای ویتامنی K که نقش مهمی در لخته شدن خون دارند نکنید.
  • مصرف بیش از حد پتاسیم می تواند برای کسانی که کلیه های کم کار دارند مضر باشد. اگر کلیه ی شما نتواند پتاسیم اضافی را از خون حذف کند این برای شما خطر مرگ را به همراه دارد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی