خواص مواد غذايي سلامت

خواص و فواید خرما

از زمان باستان، خرما یکی از منابع مهم تغذیه بوده است. امروزه نیز آن را به عنوان یک غذای فوق العاده می شناسند. یک میوه کامل، تازه و طبیعی که مواد مغذی ارزشمند و شیرینی خالصی ارائه می دهد. خرما منبع خوبی از انرژی، شکر، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم و روی در خرما یافت می شود. همچنین حاوی ویتامین هایی نظیر تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیت، ویتامین A و ویتامین K است. خرما یک جایگزین طبیعی برای قند نیز معرفی شده است. با چندی از فواید خرما آشنا خواهیم شد.

فواید خرما

خواص و فواید خرما

برای سلامتی و قدرت استخوان ها مناسب است

مقدار قابل توجه مواد معدنی موجود در خرما آن را به یک ابر قدرت برای تقویت استخوان ها و مبارزه با بیماری های دردناک و ناتوان کننده مانند پوکی استخوان تبدیل کرده است. خرما حاوی سلنیوم، منگنز، مس و منیزیم است که در رشد و تقویت استخوان اثر می گذارد. به خصوص هنگامی که مردم پا به سن می گذارند و استخوان هایشان به تدریج ضعیف می شود.

برای درمان بیماری های روده ای مفید است

نیکوتین موجود در خرما برای درمان بسیاری از اختلالات روده مفید است. مصرف مداوم خرما باعث رشد باکتری های مفید در روده می شود و بدین شکل بسیاری از بیماری های مربوط به روده را درمان کرده یا کاهش می دهد.

برای رفع کم خونی مفید است

فواید خرما می تواند به کم خونی کمک کند زیرا حاوی مواد معدنی بسیاریست که برای اکثر بیماری ها مفید است. میزان قابل توجه آهن موجود در آن به عنوان یک مکمل غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی به شمار می رود. همچنین با افزایش انرژی و قدرت، احساس خستگی را کاهش می دهد.

یبوست را کاهش می دهد

خرما دارای سطوح بالایی از فیبر محلول است که در ارتقاء حرکات روده و عبور راحت غذا از طریق روده ضروریست و می تواند نشانه های یبوست را کاهش دهد.

خرما

آلرژی فصلی را کاهش می دهد

یکی از جالب ترین فواید خرما وجود گوگرد ارگانیزم در آن است. این عنصر در مواد غذایی چندان رایج نیست اما مزایای فراوانی از جمله کاهش واکنش های آلرژیک و آلرژی فصلی دارد.

به افزایش وزن کمک می کند

خرما باید جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشد زیرا دارای قند، پروتئین و ویتامین های فراوانیست. اگر شما لاغر اندام هستید و می خواهید وزن تان را افزایش دهید، یا می خواهید عضلات بزرگ تری داشته باشید و یا حتی به خاطر یک مشکل پزشکی ضعیف شده اید بهتر است از فواید خرما بهره مند شوید.

خرما یک منبع بزرگ تقویت کننده انرژی است

خرما قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و سوکروز دارد بنابراین یک میان وعده فوق العاده برای دریافت فوری انرژی به شمار می رود.

تقویت سیستم عصبی

ویتامین هایی که در خرما وجود دارند برای سلامت و عملکرد سیستم عصبی بسیار ایده آل هستند. پتاسیم یکی از مواد اولیه در تقویت سیستم عصبی است و همچنین سرعت و هوشیاری فعالیت مغز را بهبود می بخشد.

خرما

سلامت قلب را تامین می کند

اگر خرما را از شب قبل خیس کنید و آن را صبح روز بعد مصرف نمایید، تاثیر مثبتی بر سلامت قلب خواهد گذاشت. خرما منبعی غنی از پتاسیم است که طبق مطالعات گسترده خطر سکته قلبی و دیگر بیماری های مرتبط با قلب را کاهش می دهد. علاوه بر این خرما یک راه سالم برای کاهش کلسترول در بدن است که یکی از عوامل مهم بیماری های قلبی به شمار می رود.

خرما با ضعف جنسی مبارزه می کند

مطالعات نشان داده اند که فواید خرما برای افزایش استقامت جنسی بسیار مفید است. بنابراین اگر شما به دنبال تقویت مردانه هستید، خرما بخورید که یک غذای فوری طبیعی و کامل محسوب می شود.

می تواند مسمومیت را کاهش دهد

خرما معمولا به عنوان درمان برای مسمویت الکلی استفاده می شود. فواید خرما به شما کمک می کند که احساس راحتی کنید، اگر به اندازه زیاد الکل مصرف کرده باشید. همچنین می توانید از خرما صبح روز بعد برای سر حال شدن و رفع خماری شدید استفاده کنید. برای این منظور هم باید خرما را از شب قبل بخیسانید.

برای درمان اسهال مفید است

خرما حاوی پتاسیم است که به عنوان یک روش برای کنترل اسهال شناخته می شود. هضم را آسان می کند و اسهال مزمن را تسکین می بخشد. فیبر محلول در خرما نیز می تواند اسهال را کاهش دهد. در واقع حرکات روده را افزایش می دهد و عملکرد سیستم دفع ادرار را آسان می کند.

خرما

سرطان شکمی را کاهش می دهد

تحقیقات اثبات کرده اند که خرما یک راه طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان های شکمی است. این روش برای همه گروه های سنی کار می کند و در بعضی موارد از داروهای سنتی هم بهتر جواب می دهد. همچنین به خاطر طبیعی بودنش هیچ عوارض جانبی برای بدن ندارد.

منبع : keepcaliforniafarming

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی