تغذيه سالم سلامت

همه چیز درباره رژیم غذایی برات BRAT

تقویم فارسی اندروید

اگرچه رژیم غذایی برات سالهاست که به عنوان درمانی مناسب برای جلوگیری از اسهال در نظر گرفته شده است اما اخیراً توسط آکادمی اطفال آمریکا بسیار محدود کننده تلقی شده است. این موضوع بسیاری از مردم را به این فکر واداشت که: چه غذاهایی باعث بهبود معده می شود؟

غذاهای رژیم BRAT پس از اسهال و استفراغ مصرف می شوند زیرا برای سیستم گوارشی آسان هستند. این غذاهای رژیمی به عنوان درمان معده درد عمل می کنند، زیرا ملایم هستند و به معده فرصت استراحت می دهند.

رژیم غذایی برات

با این حال، پایبندی به منوی رژیم غذایی BRAT به تنهایی فاقد مواد مغذی حیاتی است که بدن برای خوب شدن به آن نیاز دارد و این می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت و سوء تغذیه در صورت پیروی از آن برای روزهای زیاد شود.

کلید غذا خوردن در هنگام ابتلا به اسهال این است که غذاهای غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید که حجم مدفوع را افزایش می دهند و به بدن در جذب ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کنند.

رژیم برات چیست؟

BRAT مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است. اینها غذاهایی هستند که می توانید در رژیم غذایی برات بخورید، زیرا هدف آنها تسکین درد معده است.

متخصصان اطفال گاهی رژیم غذایی BRAT را برای نوزادان و کودکان مبتلا به ناراحتی معده پیشنهاد می کنند زیرا آنها میزان مدفوع تولید شده توسط بدن را کاهش می دهند و به روده فرصت استراحت می دهند.

اگرچه رژیم برات یکی از اصلی ترین توصیه های پزشکان اطفال برای کودکان مبتلا به اسهال بود اما آکادمی اطفال آمریکا در حال حاضر توصیه می کند که کودکان در عرض 24 ساعت پس از علائم اسهال، رژیم غذایی معمولی و متعادل را از سر بگیرند زیرا غذاهای رژیم BRAT دارای فیبر، و پروتئین و چربی کم هستند، در نتیجه فاقد مواد مغذی کافی است.

چگونه آن را دنبال کنیم

رژیم BRAT از غذاهایی تشکیل شده است که باعث می شود معده شما در هنگام مواجهه با مسائلی مانند سوء هاضمه، اسهال و استفراغ احساس بهتری داشته باشد. برای پیروی از رژیم BRAT، شما به سادگی به غذاهایی که هضم آنها آسان است، پایبند باشید اما همچنین مهم است که غذاهای غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید که سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و به شما کمک می کند تا خوب شوید.

اگر می‌ خواهید بدانید بعد از رژیم BRAT چه بخورید، پاسخ این است که به آرامی مجموعه‌ ای از غذاهای غنی از مواد مغذی و ضد التهابی را مصرف کنید که بدن را تغذیه می‌ کنند.

آنچه می توانید بخورید

همانطور که گفته شد، لیست غذاهای رژیمی برات شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که انواع غذاها و نوشیدنی ها نیز موثر هستند.

در رژیم BRAT چه چیز دیگری می توانید بخورید؟ غذاهای غنی از مواد مغذی زیر برای سیستم گوارشی آسان هستند و به جذب مواد مغذی کمک می کنند، سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند و شما را پرانرژی و هیدراته نگه می دارند.

1. آب قلم و استخوان

آب استخوان یک جایگزین رژیم غذایی BRAT است که سرشار از مواد مغذی حیاتیست که از روده و سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند. به رشد پروبیوتیک ها در روده کمک کرده و از سطوح التهاب سالم در سیستم گوارش حمایت می کند.

همچنین به راحتی هضم می شود و سیستم گوارشی را تسکین می دهد و آن را به غذایی عالی برای اسهال تبدیل می کند.

با استفاده از قدرت شفابخش آب استخوان، اطمینان حاصل می کنید که مواد مغذی مورد نیاز برای بهبودی را دریافت می کنید. از آنجایی که به شکل مایع است، برای معده آسان است و نیازی به تجزیه ندارد.

برای تهیه این غذای غنی از مواد مغذی تا حد امکان می توانید از پودر پروتئین تهیه شده از آب استخوان استفاده کنید.

2. غذاهای پروبیوتیک

غذاها و مکمل های پروبیوتیک به طور گسترده در پیشگیری و درمان بیماری های اسهالی به ویژه برای کودکان مورد مطالعه قرار گرفته اند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله گوارش بالینی، اکثریت قریب به اتفاق آزمایش های منتشر شده، مزایای آماری قابل توجهی را از سویه های پروبیوتیک، عمدتاً لاکتوباسیلوس GG و S. boulardii، در درمان اسهال نشان می دهند.

به طور متوسط، پروبیوتیک ها توانستند مدت زمان اسهال را تقریباً یک روز در شرکت کنندگان در مطالعه کاهش دهند. آنها با تأمین باکتری های غذایی بدن و مبارزه با عفونت ها و سایر علل اسهال به بدن کمک می کنند.

تحقیقات بیشتر به این نتیجه رسید: «در درمان اسهال حاد در کودکان، افزودن پروبیوتیک‌ ها می‌ تواند طول مدت اسهال را کوتاه کند، اثربخشی درمان را پس از 2 روز درمان افزایش دهد و طول مدت بستری در بیمارستان را کاهش دهد.» با این حال، محققان هشدار دادند که برای تأیید این یافته ها به مطالعات باکیفیت بیشتری نیاز است.

بهترین غذاهای پروبیوتیکی که به تسکین اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک می کنند عبارتند از سبزیجات تخمیر شده (مانند کلم ترش و کیمچی)، کومبوچا، ناتو، سرکه سیب، میسو و ماست. درست است که هضم لبنیات معمولی و فراوری شده سخت است و اسهال را بدتر می کند اما لبنیات خام و تخمیر شده مانند ماست سرشار از پروبیوتیک است و می تواند از عملکرد روده حمایت کند.

3. جو دوسر

فیبر محلول می تواند مایع اضافی را در روده جذب کند و به مدفوع را شل کند. جو دوسر بدون گلوتن و سرشار از فیبر محلول است.

آنها به شما کمک می کنند مدفوع را نرم کنید و دستگاه گوارش را پاکسازی کنید و سموم و مواد زائد را همراه با آنها بیرون بکشید. خیساندن جو دوسر در طول شب مفید است که باعث کاهش مواد ضد مغذی و آنزیم هایی می شود که می توانند جذب و هضم مواد مغذی را مختل کنند.

تحقیقات نشان می دهد که عوامل حجیم کننده مانند سبوس جو دوسر را می توان به عنوان درمان طبیعی اسهال استفاده کرد.

4. موز

موز به راحتی هضم می شود، به همین دلیل است که بخشی از رژیم غذایی برات است. سطح بالای پتاسیم موجود در تغذیه موز به جایگزینی الکترولیت های از دست رفته کمک می کند که وقتی بدن به دلیل اسهال مایعات و مواد مغذی را از دست می دهد مهم است.

تحقیقات نشان داده است که موز نارس و سبز هنگام اسهال مفید است.

موز سبز حاوی نشاسته های مقاوم در برابر گوارش است که باکتری های سالم روده را تغذیه می کند. آنها باعث ایجاد گاز در شما نمی شوند و به حجیم شدن مدفوع شما کمک می کنند.

یک مطالعه در سال 2001 که در Gastroenterology منتشر شد نشان داد که رژیم غذایی مبتنی بر برنج حاوی موز سبز پخته شده به میزان قابل توجهی میزان مدفوع را در نوزادان مبتلا به اسهال کاهش داده و مدت زمان اسهال را کاهش می دهد.

برای پختن موز سبز، به سادگی موز، آب و نمک را در قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید به مدت پنج دقیقه بجوشد تا موز نرم شود.

آب آن را خالی کنید و موز را ساده یا با غذای دیگری مانند بلغور جو دوسر برای اسهال بخورید.

5. آب سبزیجات (با هویج و سایر سبزیجات ریشه ای)

هنگامی که اسهال دارید، مهم است که مواد مغذی کافی مصرف کنید تا سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و به بدن خود اجازه بهبودی بدهید. به همین دلیل است که رژیم BRAT بیش از یک دوره 24 ساعته توصیه نمی شود.

نوشیدن آب سبزیجات که طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی را فراهم می کند می تواند مفید باشد اما مهم است که از سبزیجاتی استفاده کنید که علائم اسهال شما را بدتر نکنند.

سبزیجات ریشه دار غذاهای شفابخش هستند و می توانند سیستم گوارشی را آرام کنند. غذاهای ضد اسهال مانند هویج، کرفس، اسفناج و زنجبیل را ترکیب کنید.

همه آنها دارای مواد معدنی قلیایی هستند و می توانند به تغذیه روده ها و حذف سموم از بدن کمک کنند.

برای مثال آب هویج ویتامین های A ،C ،D ،E و K و همچنین بسیاری از مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم را فراهم می کند. محتوای فیبر بالایی دارد و به حجیم شدن مدفوع کمک می کند و در عین حال سیستم گوارشی شما را آرام می کند.

همچنین قدرت جذب دارد و از هدر رفتن آب و الکترولیت های روده نمی کاهد.

6. سیب زمینی شیرین

اگر به دنبال غذاهایی هستید که به جلوگیری از اسهال کمک می کند، سیب زمینی شیرین تهیه کنید. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله مواد غذایی دارویی، سیب زمینی شیرین یک سبزی بسیار متنوع است که ارزش غذایی بالایی دارد.

سیب زمینی شیرین دارای خواص ضد التهابی قوی است و سرشار از پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B6 است.

سیب زمینی شیرین نسبت به سیب زمینی سفید مغذی تر است و فیبر نامحلول دارد و به سفت شدن مدفوع و کاهش علائم اسهال کمک می کند. در مقایسه با سیب زمینی سفید، سیب زمینی شیرین امتیاز کمتری در شاخص گلیسمی دارد، بنابراین تصور می شود بدن شما قند آن را با سرعت کمتری جذب می کند.

اگر متوجه شدید که سیب زمینی شیرین به حجیم شدن مدفوع و تامین انرژی بدن کمک نمی کند، سیب زمینی سفید را امتحان کنید که حاوی نشاسته بیشتری است.

7. روغن بذر کتان

روغن بذر کتان به طرق مختلف برای سیستم گوارش مفید است. در واقع، هم می تواند به تسکین یبوست و هم اسهال کمک کند.

مطالعه‌ ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که روغن بذر کتان می‌ تواند امتیاز اسهال ناشی از روغن کرچک را در موش‌ ها تا ۸۴ درصد و ترشحات روده را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. روغن بذر کتان یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 حیاتی بر پایه گیاهی است، بنابراین به تغذیه خوب بدن شما کمک می کند و در عین حال با التهاب مبارزه می کند و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند.

8. زنجبیل

زنجبیل هزاران سال است که به عنوان یک کمک موثر گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد و آن را به یک غذای عالی برای ناراحتی معده و اسهال تبدیل می کند. اگرچه زنجبیل بیشتر به دلیل توانایی آن در کاهش تهوع و استفراغ شناخته شده است اما مطالعات نشان می دهد که می تواند به طور موثری اسهال را نیز مهار کند.

تحقیقات نشان می دهد که فواید زنجبیل برای سلامتی همچنین شامل توانایی آن در جلوگیری از گسترش باکتری هایی است که ممکن است در وهله اول منجر به اسهال شود. خوردن زنجبیل کامل، نوشیدن آب زنجبیل تازه و استنشاق اسانس منتشر شده زنجبیل همگی راه‌ های بسیار موثری برای مهار بیماری‌ های معده هستند.

9. آب

تحقیقات نشان می دهد که کم آبی یکی از عوارض مهم اسهال است. اسهال خفیف و شدید می تواند منجر به از دست دادن مقادیر خطرناکی مایعات شود.

اگر اسهال دارید، مایعات کافی بنوشید تا ادرارتان شفاف به نظر برسد – یعنی حدود هشت تا ده لیوان آب در روز. یک قانون مفید این است که هر بار که اجابت مزاج شل دارید حداقل یک لیوان آب بنوشید.

شواهد نشان می دهد که برای نوزادان و کودکان مبتلا به اسهال، شیردهی خطر کم آبی بدن را کاهش می دهد و مهم است که از نوشیدن آب میوه ها و نوشیدنی های گازدار خودداری شود زیرا می توانند خطر کم آبی بدن را افزایش دهند.

10. روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی می تواند التهاب روده را کاهش دهد و دستگاه گوارش را تسکین می دهد، در نتیجه مدفوع شل را کاهش می دهد. همچنین دارای حس خنک کننده و اثر آرام بخشی بر بدن است.

به دلیل توانایی آن در کاهش اسپاسم عضلانی، پوشش معده و روده بزرگ را تسکین می دهد. مطالعات نشان می دهد که روغن نعناع فلفلی به دلیل خاصیت ضد اسپاسم در تسکین دردهای شکمی در افراد مبتلا به اسهال موثر است.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

وقتی اسهال دارید، باید از غذاهایی که علائم شما را تشدید می‌کنند اجتناب کنید و تغذیه شده بمانید تا بتوانید به سرعت بهبود پیدا کنید. هنگامی که به دنبال درمان های طبیعی برای سوء هاضمه، اسهال و حالت تهوع مزمن هستید، از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید.

اگر از اسهال مزمن رنج می برید، بهتر است از پیروی از یک رژیم غذایی حذفی که شامل اجتناب از برخی غذاهای محرک مانند گلوتن، لبنیات و سویا به مدت سه تا شش هفته است، سود ببرید. سپس به آرامی این غذاها را به رژیم غذایی خود بازگردانید تا ببینید بدن شما به هر گروه غذایی چه واکنشی نشان می دهد.

سایر غذاهایی که در هنگام مواجهه با ناراحتی معده و اسهال باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • غذاهای حاوی قندهای تصفیه شده
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • چربی ها و روغن های فرآوری شده
  • غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده
  • الکل
  • کافئین
  • بادام زمینی
  • ذرت
  • تخم مرغ
  • برخی از گیاهان نایت شید
  • صدف

نحوه عملکرد رژیم برات (مزایای بالقوه)

رژیم غذایی برات برای چه مواردی استفاده می شود؟ خوردن موز، برنج، سس سیب و نان تست به عنوان بخشی از این رژیم غذایی برای اسهال واقعاً به منظور کاهش کار روی سیستم گوارش شما است.

دلیل علمی پشت رژیم BRAT این است که شامل غذاهای چسباننده ای است که فیبر کمی دارند و می توانند به سفت شدن مدفوع کمک کنند. همچنین شامل موز غنی از پتاسیم است و به جایگزینی مواد مغذی از دست رفته به دلیل استفراغ یا اسهال کمک می کند.

افراد از رژیم غذایی برات پیروی می کنند تا به بدنشان کمک کند پس از اسهال یا ناراحتی معده به غذای عادی بازگردد.

اگرچه اعتقاد بر این بود که غذاهای رژیمی BRAT که اسهال را متوقف می کنند بهترین هستند اما مشخص شده است که بهترین غذاها برای خوردن در هنگام اسهال لزوماً بخشی از یک رژیم غذایی ملایم نیستند. افزودن زنجبیل، سیب زمینی شیرین، آب استخوان و آب هویج به رژیم غذایی شما می تواند به خلاص شدن از شر سوء هاضمه و ناراحتی معده کمک کند، در حالی که مواد مغذی مهمی را که بدن برای بازیابی به آن نیاز دارد، تأمین می کند.

برخی از افراد ممکن است احساس کنند که فقط زمانی که حالت تهوع یا اسهال دارند می توانند غذاهای ملایم را تحمل کنند بنابراین رعایت رژیم غذایی برات برای کودکان نوپا و بزرگسالان برای 24 ساعت اول یا بیشتر خوب است. پس از آن، هنگامی که شما یا فرزندتان بتوانید غذاهای بیشتری را تحمل کنید، توصیه می شود به گزینه های غنی از مواد مغذی بیشتری پایبند باشید.

خوردن لیست رژیم غذایی برات و سایر غذاهای بی مزه فوایدی دارد، از جمله موارد زیر:

  • آسان برای هضم
  • قادر به توقف حالت تهوع است
  • سفت کردن مدفوع
  • طعم ملایم
  • امن برای کودکان و بزرگسالان

آیا موثر و ایمن است؟ (خطرات و عوارض جانبی)

رژیم غذایی برات برای اسهال بی خطر و موثر است اما از آنجایی که تمام عناصر یک رژیم غذایی سالم را تأمین نمی کند، کودکان و بزرگسالان فقط باید برای مدت کوتاهی از این رژیم پیروی کنند.

اگر برای مدت طولانی فقط به غذاهای BRAT پایبند باشید، بدن شما ممکن است دچار سوءتغذیه شود که بهبود مجدد را برای شما دشوار می کند. در عرض 24 ساعت پس از استفراغ یا اسهال، باید رژیم غذایی منظمی را شروع کنید که شامل میوه ها و سبزیجات باشد.

تحقیقاتی برای تأیید این نظریه وجود دارد که خوردن یک رژیم غذایی منظم در درمان اسهال موثرتر است. مطالعه‌ ای که در سال 2006 در دانشکده پرستاری دانشگاه کلمبیا انجام شد، به دنبال تعیین اثربخشی یک مداخله غذایی برای کاهش دفعات اجابت مزاج و بهبود قوام مدفوع در بیماران HIV با سابقه حملات مکرر اسهال بود.

گروه درمان از رژیم غذایی کم چرب، فیبر نامحلول کم، بدون لاکتوز، فیبر محلول بالا و بدون کافئین پیروی کردند. شرکت کنندگان کاهش 28 درصدی در دفعات مدفوع (در مقایسه با 15 درصد برای گروه کنترل) و 20 درصد بهبود در قوام مدفوع (در مقایسه با 8 درصد) را تجربه کردند.

این مطالعه نشان می دهد که چسبیدن به غذاهای غنی از مواد مغذی که به عنوان عوامل حجیم کننده عمل می کنند می تواند به بهبود علائم اسهال کمک کند و لازم نیست که خود را فقط به غذاهای رژیمی BRAT محدود کنید.

اگر رژیم غذایی برات یا سایر مواد غذایی برای اسهال بعد از چهار تا پنج روز (دو روز برای یک نوزاد یا کودک) مؤثر واقع نشد، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می‌ تواند تشخیص دهد که آیا اسهال شما ناشی از یک بیماری جدی‌ تر است یا خیر و می‌ تواند درمان گسترده‌ تری را توصیه کند.

پزشک شما همچنین مطمئن خواهد شد که شما دچار کم آبی و کاهش وزن سریع نمی شوید.

پیروی از رژیم غذایی BRAT برای کاهش وزن توصیه نمی شود زیرا غذاهای محدود در لیست رژیم غذایی BRAT غنی از مواد مغذی نیستند و پس از چند روز شما را دچار سوء تغذیه می کنند.

وقتی صحبت از رژیم غذایی برات برای سگ ها می شود، غذاهای غنی از مواد مغذی که هضم آنها آسان است، مانند آب استخوان، مرغ آب پز ساده، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین را انتخاب کنید. اگر علائم بیش از دو تا سه روز ادامه یافت، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

کلام آخر

  • رژیم BRAT مخفف چیست؟ لیست رژیم غذایی BRAT شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است که همگی غذاهای ملایم هستند، مواردی که گفته می شود برای دستگاه گوارش ساده است.
  • چه مدت باید در رژیم برات بمانید؟ وعده های غذایی رژیم برات ممکن است برای 24 ساعت اول تجربه علائم اسهال مفید باشد اما ادامه این رژیم برای مدت طولانی توصیه نمی شود زیرا فاقد مواد مغذی حیاتی است که بدن برای خوب شدن و رشد به آن نیاز دارد.
  • رژیم غذایی برات برای بزرگسالان، بچه ها و حتی سگ ها گزینه ای برای زمانی است که سایر غذاهای غنی از مواد مغذی را نمی توان تحمل کرد. با این حال، غذاهای دیگری نیز وجود دارد که به درمان اسهال کمک می کند، از جمله غذاهای پروبیوتیک، آب استخوان، جو دوسر، آب هویج و غیره. همراه با یک روز رژیم غذایی برات، این جایگزین های رژیم غذایی برات می تواند به تسکین علائم و بهبود هضم کمک کند.
  • اگر غذاهای رژیمی BRAT یا سایر مواد غذایی برای اسهال بعد از چهار تا پنج روز (دو روز برای یک نوزاد یا کودک) مؤثر نبودند، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی