روانشناسي و سلامت روان سلامت

عادت هایی که می تواند در افزایش ناخواسته اضطراب شما موثر باشد

افزایش ناخواسته اضطراب

هرکس از اضطراب رنج می برد، می داند که تنها یک لحظه هم نمی توان از آن خلاص شد. اگرچه شما همیشه نمی توانید اضطراب را متوقف کنید اما گاهی می توانید با رفتار درست آن را کاهش دهید. می توانید برای کاهش اضطراب خود برخی رفتارهای غلط را ترک کرده و دیگر انجام ندهید. در این مقاله با هفت گنج همراه باشید تا 7 عادت روزانه که در افزایش ناخواسته ی اضطراب شما دخیل هست را به شما بشناسانیم.

“جنیفر ویور” می گوید: کاهش اضطراب تنها به کمتر شدن سطح کورتیزول در بدن ما بستگی دارد. گاهی اوقات برخی کارها یا اتفاقات باعث بالا رفتن آرام کورتیزول و یا باقی ماندن مقادیری از آن در بدن می شود. به علاوه هر اتفاق اضطراب آور می تواند کورتیزول را در بدن ما تولید کند و ترک آن نیز مقادیری از آن را در بدن ما باقی بگذارد.

اختلالات اضطرابی از رایج ترین بیماری های ایالات متحده است که با بیش از 40 میلیون نفر مبتلا جمیعیت زیادی را به خود درگیر کرده است. این بیماری از بیماری های روانی بوده و پیدا کردن رفتارها و عاداتی که بتواند اضطراب را کاهش داده و کمتر کند می تواند در درمان این بیماری موثر باشد. حتی برخی از فعالیت ها که به طور کامل استرس زا نیستند با ترک آن ها می توان در بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب تاثیر گذاشت.

اگر شما می خواهید علائم اضطراب تان کاهش پیدا کند باید در ترک هفت عادت زیر که باعث افزایش ناخواسته اضطراب می شوند، تلاش کنید.

 

نشستن روی صندلی برای تمام روز

ممکن است باور نکنید اما تحقیقات نشان داده است که یک ارتباط بین میزان تحرک و جلوگیری از خلق و خوی بد در شما وجود دارد. تنها 10 دقیقه ورزش روزانه می تواند خلق و خوی شما را بهبود دهد و ورزش منظم قادر است تا 25 درصد در کاهش افسردگی شما دخیل باشد.

رابطه غذا نخوردن و اضطراب

ترک وعده های غذایی و یا تاخیر در خوردن آن ها سبب افزایش اضطراب ناخواسته می شود. این قانون نه تنها در خصوص غذای سالم که در کل و در مورد تمام غذاها درست است. به علاوه نخوردن یک وعده ی غذایی سبب افت قند خون و درنتیجه احساس اضطراب است. همچنین برخی غذاها هستند که با مصرف آن ها اضطراب و استرس کاهش می یابد. این مواد غذایی عبارتند از سلنیوم، ویتامین های B، اسیدهای چرب امگا 3، و سروتونین

نوشیدن بیش از حد قهوه

بسیاری از ما تنها با خوردن یک فنجان قهوه به سرعت در خود احساس اضطراب و وحشت می کنیم. علت این رویداد این است که کافئین سرعت ضربان قلب را افزایش داده و باعث افزایش ناخواسته اضطراب و عصبی بودن می شود. مارتینز می گوید در خصوص کسانی که در معرض موقعیت های اضطارب زا هستند کافئین می تواند این اتفاقات را تشدید کند.کافئین می تواند سبب عرق کردن کف دست، تپش قلب، صدای زنگ در گوش و حتی حملات عصبی اضطراب شود.

رسانه های اجتماعی و افزایش ناخواسته اضطراب

اگر شما مدام وقت خود را در خانه و در رسانه ها و شبکه های اجتماعی می گذرانید، در معرض اضطراب هستید. مارتینز می گوید تحقیقات اخیر نشان داده است که رسانه های اجتماعی به ویژه فیس بوک سبب افزایش ناخواسته اضطراب است. پژوهش های دیگری که توسط محققان استرالیایی انجام شد نشان داد که 50 درصد از نوجوانان اختلال FOMO یا ترس از دست دادن را تجربه می کنند.

بیدار ماندن تا دیروقت

خواب کافی تاثیر زیادی در خلق و خو دارد. مارتینز می گوید اگر خواب کافی نداشته باشید بر تمام سیستم های بدن فشار آمده و سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. مواد شیمیایی سسیستم روانی و ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. تحقیقات در مجله علوم اعصاب نشان داد که آن هایی که از خواب کافی و خوب محروم باشند اضطراب بیشتری را تجربه می کنند. کمبود خواب بخش هایی از مغز را که مسئول پردازش های عاطفی است تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات نشان می دهد که افرادی که دچار کمبود خواب هستند معمولا در معرض ابتلا به اختلال اضطراب تمام عیار ناشی از کم خوابی می باشند.

عقب انداختن کارها و افزایش ناخواسته اضطراب

گاهی اضطراب شما ناشی از تعوق است. شما با به تاخیر انداختن کارها سبب افزایش ناخواسته ی اضطراب در خودتان می شوید. اگر همیشه احساس کنید که یک کار بلند و مهم وجود دارد خود را در معرض یک رشته اضطراب دائمی قرار داده اید. اگر کاری در برنامه خود دارید می توانید انجامش دهید و یا آن را به برنامه های کوچکتر بشکنید تا خیال تان راحت شود. انجام کارها سبب ترشح دوپامین در مغز و ایجد یک احساس شادی و لذت در شماست. در نتیجه کارهای عقب افتاده تان را انجام دهید تا به صورت طبیعی اضطراب در شما سرکوب شود.

تنها ماندن در خانه

اضطراب ممکن است از شما یک فرد منزوی بسازد که ترجیح می دهد بیشتر با خودش تنها باشد اما نباید فراموش کنید که بودن با دیگران سبب می شود تا شما احساس بهتری داشته و راحت تر بتوانید از پس شرایط سختی ک دارید بربیایید. استرس و اضطراب با بودن در جمع و به کمک حمایت دوستان رفع نمی شود اما می تواند کمتر حس شود. بنابراین اگر عادت به انزوا طلبی دارید این عادت را هرچه زودتر کنار بگذارید.

همه ی این فعالیت ها به نوعی می توانند سبب افزایش ناخواسته ی اضطراب شما باشند. در نتیجه ترک آن ها می تواند کمک خوبی به کاهش اضطراب و استرس شما بکند.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی