خواص مواد غذايي سلامت

درباره قهوه و فواید و خواص قهوه بیشتر بدانید.

تقویم فارسی اندروید

متاسفانه تا مدت ها قهوه را یک نوشیدنی مضر و ناسالم می پنداشتند اما در واقع از خواص قهوه هم نباید غافل شد. در واقع قهوه منبع اصلی آنتی اکسیدان ها، برای کسانی است که آن را به عنوان یک نوشیدنی متداول استفاده می کنند. برای مثال غربی ها که قهوه جایگاه ثابتی در رژیم غذایی شان دارد. این نوشیدنی حتی می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند دیابت نوع 2 یا بیماری کبد را کاهش دهد. اما سوال اینجاست که آیا خواص قهوه شامل حال مغز هم می شود یا خیر؟ در این مقاله از 7گنج با ما باشید تا پاسخ این سوال را پیدا کرده و درباره قهوه بیشتر بدانیم و فواید و خواص قهوه را بیشتر بشناسیم.

درباره قهوه و فواید و خواص قهوه

قهوه از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

این نوشیدنی فوق العاده سالم شامل صدها ترکیب فعال زیستی است که فواید سلامتی قدرتمندی هم دارند. بسیاری از این ترکیبات همان آنتی اکسیدان ها هستند که مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در سلول ها را بر عهده دارند. در ادامه مهم ترین مواد تشکیل دهند قهوه را بررسی می کنیم.

کافئین: عنصر فعال اصلی در قهوه همان کافئین است که باعث تحرک سیستم عصبی مرکزی می شود. این ماده را رایج ترین ماده روانگردان در سراسر دنیا نیز می دانند.

اسیدهای کلروژنیک (CGAS):  این آنتی اکسیدان نوعی پلی فنون است که می تواند برخی از مسیرهای بیولوژیکی مانند سوخت و ساز قند خون و فشار خون را تنظیم کند و کمبود آن با زوال عقل مربوط به ذهن هم مرتبط است.

Cafestol و kahweol: در حال حاضر در روغن طبیعی قهوه مقادیر زیادی از ترکیبات Cafestol و kahweol پیدا شده است که می تواند برای کبد و محافظت از آن در برابر سرطان مفید باشد اما فراموش نکنید که مصرف زیاد آن سبب افزایش مقادیر LDL خون خواهد شد.

تریگونلین: این ترکیب در واقع یک آلکالوئید ناپایدار است که در حرارت بالا و در طی مراحل بو دادن دانه های قهوه ایجاد می شود. تریگونلین می تواند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و مهار رشد باکتری های دهان و دندان موثر باشد.

در انتها باید بگوییم که مقادیر هر کدام از مواد گفته شده می تواند در قهوه های مختلف متفاوت باشد.

قهوه

چگونه خواص قهوه شامل مغز هم می شود؟

کافئین می تواند از طرق مختلف روی مغز شما اثر بگذارد. با این حال بیشترین تاثیرات قهوه بر روی گیرنده های آدنوزین است. آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی در مغز است که روی فرایند خواب موثر است. سلول های عصبی در مغز شما گیرنده های خاصی دارند که آدنوزین قابلیت انطباق با آن ها را دارد. زمانی که گیرنده های مغز به آدنوزین متصل شوند فعالیت های عصبی در مغز شما مهار شده و در نتیجه فعالیت های عصبی کند می شوند.

آدنوزین معمولا در طول روز و یا شب می تواند شما را کسل و بی حوصله کند و باعث به خواب رفتن تان شود. از طرفی کافئین و آدنوزین یک ساختار مشابه دارند. درنتیجه زمانی که قهوه مصرف می کنید کافئین می تواند جای آدنوزین به سلول های مغز متصل شده و کار آدنوزین را مختل کند.

نکته اینجاست که کافئین با این کار جلو عملکرد آدنوزین و در نتیجه به خواب رفتن شما را گرفته و سبب بیدار ماندن تان می شود. دلیل بی خوابی های بعد از مصرف قهوه نیز همین عامل است.

کافئین چگونه می تواند عملکرد مغز را افزایش دهد؟

مطالعات نشان می دهد که کافئین عملکرد مغز را در کوتاه مدت افزایش می دهد. این خود می تواند ناشی از جلوگیری از عملکرد آدنوزین باشد. همچنین کافئین با تحرکی که در انتقال دهنده های دیگر عصبی از جمله نورآدرنالین، دوپامین و سروتونین ایجاد می کند تحرک سیستم عصبی را بیشتر می کند. کافئین ممکن است جنبه های مختلف مغز را بهبود دهد از جمله:

  • زمان واکنش
  • سطح هوشیاری
  • سطح توجه
  • یادگیری
  • عملکرد ذهنی

همین روند باعث می شود که شما قهوه را به عنوان یک محرک و بهبود دهنده در مغزتان بیش از پیش احتیاج داشته باشید. درنتیجه به مرور زمان ممکن است حتی برای دریافت اثرات مشابه مقدار بیشتری از آن را بخواهید.

کافئین و حافظه

قهوه و کافئین ممکن است روی حافظه نیز اثراتی داشته باشند. برخی مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند حافظه کوتاه مدت را بهبود بدهد. مطالعات دیگری نیز نشان می دهد که قهوه هیچ عوارضی روی عملکرد حافظه و به یادآوری خاطرات ندارد. در خصوص اثر این نوشیدنی خوش عطر روی حافظه بلند مدت نیز هنوز بین محققان بحث وجود دارد.

با این حال یک مطالعه کوچک نشان داد که قهوه می تواند حافظه بلند مدت را برای یادگیری بهبود بخشد. زمانی که افراد کافئین مصرف می کنند و یک سری تصاویر را نگاه می کنند تا 24 ساعت بعد توانایی آن ها در به یاد آوری آن تصاویر بهتر است. همچنین به نظر می رسد که کافئین در به یاد ماندن خاطرات و درواقع یه یادآوری بهتر آن ها موثر است.

قهوه و کافئین

خواص قهوه و خستگی

بعد از نوشیدن قهوه شما انرژی بیشتری احساس خواهید کرد. بنابراین جای تعجب نیست که تحقیقات نشان دهد قهوه می تواند احساس خستگی را سرکوب و مرتفع نماید. ولی فراموش نکنید که این افزایش انرژی تنها برای مدت زمان کوتاهی رخ می دهد و چندان پایدار نیست.

بهتر است از خوردن قهوه و نوشیدنی های کافئین دار در عصر هنگام یا شب پرهیز کنید چرا که می توانند در خواب شما اختلال ایجاد کنند.

قهوه می تواند خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهد

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل در سراسر دنیا است. این بیماری همیشه به آرامی شروع می شود و به مرور زمان شدید تر می شود. آلزایمر می تواند باعث از دست دادن حافظه، مشکلات فکری و رفتاری شود و تاکنون هیچ راه درمانی برای آن پیدا نشده است. جالب است که بدانید رژیم غذایی می تواند روی خطر ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماری های مربوط به زوال عقل اثر بگذارد.

مطالعات نشان می دهد که کسانی که مدام قهوه مصرف می کنند تا 65 درصد کمتر دچار آلزایمر می شوند. با این حال این مطالعات به صورت تصادفی انجام شده و چندان قابل اعتماد نیست.

خواص قهوه و بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن در سیستم عصبی مرکزی است. در این بیماری سلول هایی در مغز که مسئول ترشح دوپامین ( که در حرکت ماهیچه ها موثر هستند) ، می میرند و در حرکت فرد خلل ایجاد می شود. از آنجایی که این بیماری درمان ندارد. در نتیجه پیشگیری از آن امر مهمی است. جالب توجه است که مطالعات نشان می دهند خواص قهوه می تواند در پیشگیری از بیماری پارکینسون مفید باشد.

یک مطالعه به خصوص نشان داده است که افرادی که در طول روز سه فنجان قهوه می نوشند تا 29 درصد کمتر دچار این بیماری می شوند. به نظر می رسد که کافئین موجود در قهوه با اثر محافظتی که دارد از بروز بیماری ها جلوگیری کرده و سلامت فرد را تضمین می کند.

آیا نوشیدن قهوه ضروری است؟

باید گفت که نوشیدن قهوه به حد اعتدال می تواند برای مغز شما مفید باشد. در کوتاه مدت خلق و خو، هوشیاری، یادگیری و زمان واکنش بهبود یافته و در استفاده طولانی مدت از این نوشیدنی می توانید در برابر بیماری های مغز مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت شوید.

اگر چه مطالعات انجام شده چندان رسمی و قابل اعتماد نیستند و به طور مشخص روی اثرات قهوه بر مغز انجام نشده اند اما با این حال تمام این مطالعات قهوه را برای مغز مفید می دانند.

البته فراموش نکنید که نگه داشتن حد اعتدال نیز ضروری است. مصرف بیش از اندازه قهوه می تواند سبب اضطراب، وحشت، تپش قلب و مشکلات خواب شود. همچنین برخی از افراد ممکن است به کافئین حساس  باشند این درحالی است که عده زیادی این نوشیدنی را بدون هیچ گونه عوارضی به راحتی مصرف می کنند. همچنین برخی از افراد باید کمتر از دیگران کافئین مصرف کنند از جمله زنان باردار، کودکان و نوجوانان.

 

سایر مطالب مرتبط با قهوه جهت مطالعه:

آشنایی با خواص و مضرات قهوه

کافئین در قهوه

چه زمان هایی از روز برای نوشیدن قهوه مناسب ترند؟

فواید شگفت انگیز نوشیدن قهوه در تقویت چشم

قهوه بخورید تا دیابت نگیرید

منبع : authoritynutrition

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید