سلامت سلامت و تربيت كودك

وقتی کودک شما حفره دندانی دارد چه کاری باید انجام دهید

تقویم فارسی اندروید

حفره دندانی که پوسیدگی دندان یا کرم خوردگی نیز نامیده می شود، در کودکان بسیار شایع است. آنها می توانند در دندان های شیری یا دندان های دائمی ایجاد شوند که باکتری های موجود در دهان با قند غذا ترکیب شوند و فرآیندی را آغاز کنند که لایه بیرونی دندان را می خورد. حفره ها اغلب با رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی متعادل و مراجعه منظم به دندانپزشک قابل پیشگیری هستند.

در این مقاله دلایل ایجاد حفره دندانی در کودکان، گزینه های درمانی و نکاتی برای پیشگیری از حفره مورد بحث قرار می گیرد.

حفره دندانی

علل و عوامل خطرساز

حفره سوراخ کوچکی در دندان شما است که زمانی ایجاد می شود که لایه بیرونی سخت دندان به نام مینای دندان آسیب دیده باشد. حفره ها زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها و قند موجود در دهان اسیدی ایجاد می کنند که مینای دندان را می خورد. از آنجایی که باکتری ها به طور طبیعی در دهان وجود دارند، هر کسی ممکن است دچار حفره شود.

حفره در نوزادان و کودکان نوپا

حفره ها فقط یک مشکل برای بزرگسالان نیستند. آنها همچنین می توانند به محض ظاهر شدن دندان های شیری در نوزادان و کودکان نوپا ایجاد شوند. در این گروه سنی، چند موقعیت وجود دارد که یک محیط اولیه برای تشکیل حفره ایجاد می کند:

  • قرار گرفتن در معرض باکتری ها: والدین و مراقبان اغلب ناخودآگاه باکتری های اضافی ایجاد کننده حفره را به دهان نوزادان منتقل می کنند. به عنوان مثال، زمانی که والدین یک غذا یا نوشیدنی را قبل از تغذیه کودک با همان ظرف یا فنجان آزمایش می کنند، می توان بزاق را به اشتراک گذاشت. همچنین می‌ تواند هنگام تمیز کردن پستانک با دهان قبل از بازگرداندن آن به کودک اتفاق بیفتد.
  • قرار گرفتن در معرض قند: هر گاه دندان ها یا لثه های کودک در معرض مایعات یا مواد غذایی غیر از آب قرار گیرد، پوسیدگی دندان ایجاد می شود. این معمولاً زمانی اتفاق می‌ افتد که کودک را با یک بطری شیر خشک، شیر، آب‌ میوه، نوشابه یا آب قند در رختخواب می‌ گذارند. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کودکان نوپا به طور مکرر در طول روز از یک فنجان یا بطری نوشیدنی هر چیزی غیر از آب بنوشند.
  • بهداشت دهان و دندان: نوزادان و کودکان نوپا هنوز دهان پر از دندان ندارند اما همچنان به یک روتین بهداشت دهان و دندان نیاز دارند. والدین و مراقبان می توانند از 6 ماهگی شروع به بررسی معاینات حرفه ای دندانپزشکی کنند. علاوه بر این، پس از هر جلسه شیر دادن به نوزاد، باید از یک دستمال تمیز استفاده کرد تا به آرامی داخل دهان و لثه ها را پاک کند. کارشناسان همچنین مسواک زدن ملایم دندان های کودک نوپا را با یک مسواک به اندازه کودک و یک قطره خمیر دندان حاوی فلوراید توصیه می کنند.

ویزیت دندانپزشکی برای کودک شما

احتمال ایجاد حفره در نوزادان و کودکان نوپا زمانی بیشتر است که آنها هنوز ویزیت معمول دندانپزشکی نداشته باشند. متخصصان توصیه می کنند که این قرار را تا سن 1 سالگی یا به محض ظاهر شدن اولین دندان کودک تنظیم کنید.

حفره در کودکان

حتی اگر آنها دیگر از یک بطری نوشیدنی ننوشند، کودکان بزرگتر نیز مستعد ابتلا به پوسیدگی هستند. برخی از عوامل خطر رایج عبارتند از:

رژیم غذایی سرشار از قند و نشاسته: هنگامی که با باکتری های موجود در دهان مخلوط می شوند، قند و غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند آبمیوه ها، آب نبات ها، کلوچه ها، چیپس و کراکرها به راحتی به اسیدهایی تبدیل می شوند که می توانند به لایه خارجی دندان آسیب برسانند و به اسید تبدیل شوند. در معرض تنقلات مکرر بودن دندان های کودک شما را بیشتر در معرض این آسیب قرار می دهد.

استفاده ناکافی از فلوراید: کارشناسان دریافته اند که فلوراید، یک ماده معدنی طبیعی، به جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری ها کمک می کند و دندان ها را معدنی می کند. اگر کودک شما از طریق خمیردندان یا آب لوله کشی به فلوراید دسترسی نداشته باشد، ممکن است یک لایه محافظ اضافی برای مبارزه با پوسیدگی ها را از دست بدهد.

روتین محدود بهداشت دهان و دندان: علاوه بر تمیز کردن حرفه ای دندان دو بار در سال، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که کودکان دو بار در روز و هر بار به فواصل دو دقیقه ای (به طور ایده آل بعد از صبحانه و قبل از خواب) دندان های خود را مسواک بزنند. برای کودکان آسان است که در مسواک زدن سهل انگاری کنند یا به طور کلی از آن صرف نظر کنند.

ساختار و حساسیت دندان: علیرغم داشتن عادات بهداشتی دهان و دندان، برخی از کودکان بیشتر مستعد ابتلا به پوسیدگی هستند. کارشناسان گمان می کنند که این می تواند به دلیل استعداد ژنتیکی مربوط به ساختار مینای دندان یا باکتری هایی باشد که به طور طبیعی در دهان وجود دارند.

نظارت بر مسواک زدن فرزندتان

کودکان در حین مسواک زدن نیاز به نظارت بزرگسالان دارند. این کمک می کند تا مطمئن شوید که آنها به طور تصادفی خمیردندان حاوی فلوراید زیادی را نمی بلعند و دندان های خود را به اندازه کافی تمیز می کنند.

علائم و نشانه ها

تشخیص ابتلا به حفره ها دشوار است، زیرا همیشه علائم قابل توجهی وجود ندارد که در مراحل اولیه پوسیدگی دندان ظاهر شوند. با ادامه تشکیل حفره، مراقب علائم زیر در کودک خود باشید:

  • درد
  • لکه های سفید روی دندان
  • لکه های سیاه روی دندان
  • گریه یا بی قراری
  • حساسیت به غذاها یا نوشیدنی های سرد
  • پرهیز از غذاها
  • تورم دهان
  • بی حالی

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید

اگر کودک شما تب، تورم یا درد داشت، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید. این می تواند به این معنی باشد که آبسه ای (چرکی در اطراف ریشه دندان) وجود دارد که در صورت نادیده گرفتن می تواند منجر به عفونت شدید دندان و بستری شدن در بیمارستان شود.

درمان

هدف از درمان حفره این است که اطمینان حاصل شود که آسیب به دندان های شیری یا دندان های دائمی بدتر نمی شود. درمان به علائم، سن، سلامت عمومی و میزان پوسیدگی دندان کودک شما بستگی دارد.

گزینه های درمانی عبارتند از:

وارنیش فلوراید: اگر حفره تازه شروع به شکل‌ گیری کرده باشد، دندانپزشک شما ممکن است بتواند با استفاده از درمان‌ های فلوراید حرفه‌ ای از آسیب بیشتر جلوگیری کند. برای کمک به ترمیم مینای دندان و کاهش هرگونه پوسیدگی که قبلاً شروع شده است، محلولی با غلظت بالای فلوراید روی دندان های کودک اعمال می شود.

پرکردن دندان: برای درمان یک حفره معمولی، پوسیدگی دندان با یک مته کوچک برداشته می شود و برای محافظت از دندان با مواد کامپوزیت یا رزین پر می شود.

تاج دندان: در موارد پوسیدگی شدیدتر، قسمت پوسیده دندان برداشته شده و با روکشی که روی آن قرار می گیرد، جایگزین می شود.

کانال ریشه: هنگامی که یک حفره به عصب نزدیک تر است، ممکن است کانال ریشه توصیه شود. این شامل برداشتن عفونت در عمق دندان، تمیز کردن آن و سپس قرار دادن یک پرکننده یا تاج برای محافظت است.

کشیدن دندان: زمانی که عفونت شدید زیر دندان وجود دارد یا حفره برای پر کردن یا تاج بیش از حد بزرگ است، ممکن است دندانپزشک کشیدن دندان را توصیه کند. یک پل دندانی یا ایمپلنت دندان برای پر کردن فضای باقی مانده از دندان توصیه می شود تا دندان های دیگر شما به داخل فضا حرکت نکنند.

بسیاری از افراد در هر سنی از رفتن به دندانپزشک اضطراب یا ترس دارند. مطمئن باشید، دندانپزشکان از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه قبل از انجام درمان های رایج حفره و بیهوشی عمومی برای روش هایی مانند کشیدن دندان استفاده می کنند، بنابراین کودک شما نباید دردی احساس کند.

اگر فکر می‌ کنید کودک شما ممکن است به حمایت بیشتری نیاز داشته باشد تا ذهن یا سطح درد خود را در حین انجام گزینه‌ های درمان حفره کاهش دهد، با مطب دندانپزشک خود در مورد گزینه‌ هایی که به او کمک می‌ کند تا آرام شود، مشورت کنید. دندانپزشکان اطفال عادت دارند در محیطی کاملاً دوستانه و متمرکز بر کودک کار کنند و ممکن است بتوانند به مقابله با اضطراب دندانپزشکی کمک کنند.

پیشگیری از حفره

اگرچه پوسیدگی در کودکان شایع است، اما قابل پیشگیری نیز هست. مهم است که اقداماتی را برای پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان انجام دهید تا از درد، از دست دادن دندان های آسیب دیده و تأثیر منفی بر رشد، گفتار و بهزیستی و عزت نفس کودک شما جلوگیری شود.

برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی در کودکان، کارشناسان توصیه می کنند نکات زیر را اجرا شود.

عادات روزانه

  • لثه های کودک خود را بعد از شیر دادن با یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کنید.
  • با مشاهده اولین علائم دندان های شیری به آرامی با یک مسواک نرم و مقدار کمی خمیر دندان مسواک بزنید.
  • دو بار در روز مسواک بزنید و برای کودکان نوپا و بزرگتر روزی یکبار نخ دندان بکشید.
  • طبق توصیه دندانپزشک، از خمیر دندان حاوی فلوراید و آب لوله کشی حاوی فلوراید برای مسواک زدن استفاده کنید.

رژیم غذایی

  • تعداد شیرینی ها و تنقلاتی را که فرزندتان می خورد کاهش دهید.
  • از قرار دادن فرزندتان در رختخواب با غذا یا بطری حاوی هر چیزی غیر از آب خودداری کنید.
  • کودک خود را تشویق کنید تا در اسرع وقت از یک فنجان معمولی بنوشد تا میزان مایع جمع شده در اطراف دندان کاهش یابد.

مراقبت از دندان

  • قبل از 1 سالگی کودک و در سن 6 ماهگی برای معاینات منظم و تمیز کردن حرفه ای به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • سیلانت های دندانی را در نظر بگیرید، یک لایه پلاستیکی نازک که از دندان ها در برابر ذرات غذا و تشکیل پلاک محافظت می کند.

اهمیت بهداشت دهان و دندان

نوزادان، کودکان نوپا و کودکان بزرگتر به منظور پیشگیری از پوسیدگی به مراقبت های بهداشتی روزانه دندان نیاز دارند. ایجاد عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از سنین پایین، تشویق به یک رژیم غذایی سالم و اولویت دادن به معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به کودک شما برای داشتن یک عمر دندان های سالم کمک کند.

خلاصه

حفره های دوران کودکی هم در دندان های شیری و هم در دندان های دائمی شایع هستند. عواملی مانند بهداشت نامناسب دهان و رژیم غذایی سرشار از مواد قندی می تواند خطر پوسیدگی در کودک را افزایش دهد. درمان شامل برداشتن قسمت پوسیده دندان و محافظت از آن در برابر آسیب بیشتر با پر کردن، روکش، کانال ریشه یا در موارد نادر کشیدن دندان است.

ایجاد عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، تشویق به یک رژیم غذایی سالم و برنامه ریزی منظم برای معاینات دندانپزشکی برای پیشگیری از پوسیدگی در کودکان مهم است.

حرف آخر

سلامت دهان و دندان برای سلامت کلی و رفاه کودک شما مهم است. همانطور که گفته شد، دندانپزشکان از کودکان انتظار ندارند که کامل باشند. حفره ها بسیار رایج هستند و اکثر ما در طول زندگی خود حداقل به یک حفره دچار می شویم. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند “همه چیز در حد اعتدال باشد”، بنابراین شما باید آزادانه به کودک خود آب نبات یا خوراکی های خاص بدهید، تا زمانی که کودک خود مسواک بزند، نخ دندان بکشد، از فلوراید استفاده کند، مراقبت های معمول دندانپزشکی داشته باشد و غذای سالم بخورد.

سوالات متداول

حفره در نوزادان و کودکان نوپا چقدر شایع است؟

پوسیدگی در کودکان تقریباً به اندازه سرماخوردگی رایج است و قطعاً شایع‌ تر از سایر بیماری‌ های مزمن مانند آسم یا دیابت است. کارشناسان تخمین می زنند که تا سن 8 سالگی، بیش از نیمی از کودکان دچار حفره در دندان های شیری خود شده اند.

آیا پر کردن دندان های شیری واقعا ضروری است؟

حتی با اینکه آنها در نهایت به خودی خود از بین می روند، مهم است که با درمان حفره ها با پر کردن دندان، دندان های شیری را نجات دهید. عدم انجام این کار می تواند بر عادات گفتار و جویدن تأثیر بگذارد، روی دندان های دائمی تأثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلات دندانی در آینده شود.

اگر حفره ها را بدون درمان رها کنید چه اتفاقی می افتد؟

حفره هایی که درمان نشوند برای کودک شما دردناک هستند و می توانند بر سلامت کلی او تأثیر منفی بگذارند. ناگفته نماند که حفره های درمان نشده با گسترش عفونت می توانند باعث ایجاد حفره های بیشتری شوند. بهتر است برای جلوگیری از هرگونه عواقب ناخواسته در اسرع وقت و در دسترس به دنبال درمان دندانپزشکی باشید.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی