سبك زندگي موفقيت در زندگي

استراتژی های بسیار موثر برای مهار موانع انگیزه

انگیزه تقریباً در هر کاری که انجام می دهیم نقش دارد. از بلند شدن از رختخواب در صبح تا انجام یک کار طاقت فرسا تا دنبال کردن یک سمت جدید در محل کار، در نهایت این حس زیربنایی انگیزه است که ما را از آغاز تا تکمیل هر کاری که زندگی در مسیر ما قرار می دهد هدایت می کند به شرطی که موانع انگیزه سد راه شما نشوند.

موانع انگیزه

صنم حافظ، روانشناس، عصب-روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه کلمبیا خاطرنشان می کند که “انگیزه یک فعالیت کلیدی برای داشتن یک زندگی سازنده است. بدون انگیزه، انجام وظایف مهم، یافتن یک زندگی کاری و شخصی برای افراد دشوار است. تعادل زندگی و این امر است که اساساً از هر روز به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.”

این مقاله برخی از موانع رایج را که ممکن است انگیزه ما را مختل کند، مورد بحث قرار می دهد. همچنین راه‌ های عملی را بیان می‌ کند که می‌ توانید انگیزه خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

چرا پیدا کردن انگیزه گاهی اوقات دشوار است؟

برخی افراد انگیزه را به راحتی به دست می آورند. آنها می توانند کارهای روزانه را بدون فکر دوباره انجام دهند و از صبح تا عصر بسیار کارآمد باقی بمانند.

با این حال، برخی دیگر ممکن است برای یافتن انگیزه حتی برای ساده ترین کارها زیادی تلاش کنند. البته، حتی کسانی که به سرعت انگیزه پیدا می کنند، ممکن است هر از گاهی برای مهار این انرژی تلاش کنند.

برخی از موانع انگیزه که بسیار ریاج هستند در زیر توضیح داده شده است.

کم جهت یا بدون جهت

برخی از افراد ممکن است خود را در طول روز، هفته یا ماه‌ ها بدون جهت‌ گیری «شناور» بیابند.

بدون هیچ هدف مشخصی، سخت است که بدانید در وهله اول باید برای انجام چه کاری انگیزه داشته باشید.

یک لیست ساده کارهای روزانه، فهرست اهداف ماهانه یا برنامه پنج ساله می تواند الهام بخش مسیر مثبت باشد.

عدم انضباط شخصی

داشتن یک هدف یا ماموریت مرحله اول است اما داشتن نظم و انضباط شخصی برای غلبه بر وظیفه به همان اندازه مهم است. دکتر ریچل اوا دیو، می گوید: «انگیزه یک رفتار آموخته شده است.»

او می افزاید: «بسیاری از مردم از طریق ارزش ها و درس های آموخته شده از خانواده، شرکت در ورزش های تیمی و تجربیات مدرسه، استراتژی های خود انضباطی را یاد می گیرند. با این حال، همه استراتژی‌ ها یا عادات خوبی که از انگیزه بهینه پشتیبانی می‌ کنند آموزش داده نمی‌ شود.»

برای شروع پرورش خود انضباطی هیچ وقت دیر نیست، اما نیاز به تمرکز دارد.

شک به خود و ترس از شکست

شکست می تواند احساسات بسیاری را به همراه داشته باشد – خجالت، نفرت از خود، غم و اندوه، نگرانی و استرس. اولین قدم برای رسیدن به موفقیت تقریباً همیشه یک قدم گل آلود است اما با این حال، این احساسات ناخوشایند هستند و پردازش سالم آنها می تواند دشوار باشد.

افرادی که از شکست می‌ ترسند، ترجیح می‌ دهند هیچ کاری انجام ندهند تا اینکه در کاری شکست بخورند.

صحبت با یک درمانگر در مورد احساس شک به خود و فلج کردن ترس از شکست می تواند به شما کمک کند تا بر این مسائل به روشی سالم و موثر غلبه کنید. دکتر راشل گلدمن، روانشناس دارای مجوز متخصص در سلامت و تندرستی، می گوید: «بسیاری از مردم ترس یا احساس یا افکار مربوط به شکست را تجربه می کنند اما تا زمانی که تلاش نکنید، هرگز متوجه نخواهید شد. “به یاد داشته باشید اگر آهسته و با قدم های کوچک شروع کنید، رسیدن به اهدافتان آسان تر است.”

احساس غرق شدن

وقتی مقدار زیادی غذا در بشقاب شما باشد، می تواند احساس خفه کننده و تقریبا فلج کننده ایجاد کند.

دکتر حافظ می‌ گوید: «گاهی اوقات اگر فردی به شدت غرق شده باشد، ممکن است عقب‌ نشینی کند و از تمام کارهایی که قرار است انجام دهد اجتناب کند.»

اجازه دادن به خود برای نه گفتن به وظایف یا تعهدات جدید، وقت گذاشتن برای خود و یافتن تعادل بهتر بین کار و زندگی می تواند بسیار مفید باشد.

اضطراب، استرس و یا افسردگی

کسانی که در غیر این صورت افراد با انگیزه ای هستند، گاهی اوقات می توانند افت سرسختی را تجربه کنند. این می تواند زمانی رخ دهد که سلامت روان در بهترین حالت خود نباشد.

یافتن راهبردهایی برای مقابله با اضطراب و استرس، مانند مدیتیشن، ورزش و گفتگو با دوستان می تواند مفید باشد.

اگر مشکوک به افسردگی هستید، یک درمانگر می تواند کمک کند و حتی ممکن است داروهایی تجویز کند که به شما کمک کند آرامش و تعادل بیشتری پیدا کنید.

راه های اثبات شده برای یافتن و مهار موانع انگیزه

برای پرداختن به این موانع انگیزه هرگز دیر نیست. اگر احساس می کنید گیر کرده اید یا مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، این نکات می توانند شما را به حرکت درآورند.

عادات، اعمال و الگوهای ضعیف را شناسایی کنید (بدون قضاوت)

رفع هر چیزی ابتدا نیاز به تایید دارد. این می تواند دشوار باشد زیرا شناسایی نقاط ضعف می تواند باعث شود احساس بدی نسبت به خودمان داشته باشیم، اما سعی کنید به یاد داشته باشید که همه افراد نقص دارند و از قضاوت سخت خود خودداری کنید.

دکتر دیو خاطرنشان می کند که بسیاری از عادات ما غیرقابل آگاهانه هستند و ما آنها را به طور خودکار انجام می دهیم. به منظور حذف الگوهای غیر مفید، او خاطرنشان می کند که مهم است ابتدا از آنها آگاه شوید.

اگر بتوانیم در مورد الگوهایمان آگاهی کسب کنیم و اقدامات عمدی و مداوم را به کار ببریم، می‌ توانیم عادت‌ های خود را دوباره تنظیم کنیم تا چیزهایی که ما را از رسیدن به جایی که می‌خواهیم باز می‌ دارند حذف کنیم.

وقتی عادت یا الگویی را که دارید متوجه شدید یا شناسایی کردید، راه هایی که آن عادت از موانع انگیزه شما به شمار می رود را مشخص کنید، سپس روشی را بنویسید که می توانید این الگو را مهار کنید.

انگیزه درونی را پرورش دهید

انگیزه درونی انگیزه درونی است که ما را درگیر فعالیت هایی می کند که لذت بخش و با ارزش هستند.

دکتر حافظ می گوید: «برخی انگیزه های درونی که ما را به حرکت در می آورند عبارتند از کنجکاوی، رشد شخصی، چالش ها، احساس وظیفه و تعلق، وابستگی ها و شناخت هدف. به عنوان مثال، خواندن کتابی در مورد بدن انسان به دلیل علاقه مندی به آناتومی، نمونه ای از انگیزه درونی خواهد بود.

در زیر چند راه وجود دارد که می توانید انگیزه درونی را به برنامه روزانه خود وارد کنید تا در تعیین هدف خود موفقیت بیشتری کسب کنید:

  • اهداف دست یافتنی ایجاد کنید: احساس غرق شدن در یک هدف یا پروژه طبیعی است. حتی اگر ماموریت بزرگی باشد، می توانید آن را به اهداف کوچک تقسیم کنید تا به خط پایان برسید. برای مثال، اگر پروژه یا تکلیف سختی در پیش دارید، اکثر مردم معمولاً برای شروع تا آخرین لحظه منتظر می مانند. دکتر حافظ توصیه می کند برای جلوگیری از این امر، فهرستی از اهداف دست یافتنی برای هر روز تهیه کنید. “این باعث می شود که احساس چالش کنید، در حالی که به شما این امکان را می دهد که احساس کنید فعالیت های مهمی را انجام داده اید.”
  • به خودتان پاداش دهید: با دادن یک چیز در یک زمان یا در پایان روز، می توانید به خود بیاموزید که فردی با انگیزه تر باشید و بر موانع انگیزه غلبه کنید. در اصطلاح علمی، این به عنوان “شرطی کردن عامل با استفاده از تقویت” شناخته می شود. به زبان عامیانه، این در مورد رفتار خوب با خودتان است! دکتر حافظ می‌ گوید: «هر بار که کاری را انجام می‌ دهید، می‌ دانید که پاداشی خواهید گرفت. به همین ترتیب، اگر هیچ کاری را انجام ندهید، پاداشی دریافت نخواهید کرد. بنابراین، با گذشت زمان، پاداش‌ها را با بهره‌وری و با انگیزه بودن مرتبط می‌ دانید.»
  • عادات مثبت را در طول زمان ایجاد کنید: با گذشت زمان و با فداکاری، می توانید عادت های مثبتی ایجاد کنید. دکتر حافظ می گوید: «طبق داده های علمی، حدود دو ماه طول می کشد تا یک عادت ایجاد شود. برای اینکه انگیزه به عادت تبدیل شود، فرد باید تلاش کند و هر روز فعالیت های خود را تکمیل کند. البته، مشکلی نیست که یک روز را اینجا و آنجا از دست بدهید، اما این کار باید با احتیاط انجام شود.»

پرسشنامه انگیزشی

رینا بی پاتل، روانشناس آموزشی دارای مجوز و تحلیلگر رفتار، در کار خود، از آنچه که “موجودی انگیزشی” می نامد برای کمک به شناسایی سلسله مراتب مشوق های بیمارانش استفاده می کند.

در زیر پرسشنامه خودارزیابی وجود دارد که دکتر پاتل از هر مراجع می‌ خواهد زمانی که می‌ خواهد کاری را انجام دهد، چه بزرگ و چه کوچک، آن را پر کند.

توصیه می کنیم پاسخ های خود را در یک دفترچه بنویسید. تحقیقات علمی به بهبود دستیابی به اهداف پس از نوشتن آنها اشاره می کند.

  • هدفی که می خواهید به آن برسید چیست؟
  • چرا می خواهید به این هدف برسید؟ چرا برای شما مهم است؟
  • اگر به هدف خود نرسیدید چه نتیجه ای خواهید گرفت؟
  • اگر به هدف خود می رسیدید چه نتیجه ای حاصل می شد؟
  • چه چیزی ممکن است مانع انگیزه شما برای رسیدن به این هدف شود؟
  • چند راه برای غلبه بر این مانع را فهرست کنید.
  • چگونه می توانید این هدف را به اهداف کوچکتر و دست یافتنی تقسیم کنید که در نهایت شما را به خط پایان برساند؟
  • چه کسی می تواند شما را برای رسیدن به این هدف مسئول بداند؟
  • اگر به این هدف برسید چه پاداشی خواهید داشت؟

شما می توانید از این پرسشنامه برای کمک به شناسایی اهداف خود، یافتن اشتیاق درونی و پیش بینی موانع احتمالی در مسیر استفاده کنید تا بتوانید در لحظه بهتر در آنها پیمایش کنید.

همچنین، با تقسیم هدف به کارهای کوچکتر، از احساس غرق شدن، فلج شدن یا گیر افتادن جلوگیری می کنید.

در نهایت، با داشتن یک پاداش واضح برای خود در پایان – چه پاداش جسمی یا ذهنی / عاطفی – چیز دیگری برای تلاش کردن خواهید داشت.

پس از تکمیل هدف، توصیه می کنیم برای بررسی پاسخ سوالات بالا به عقب برگردید.

با گذشت زمان، می‌ توانید انواع اهدافی را که با آنها مبارزه می‌ کنید، شناسایی کنید، چه نوع عوامل انگیزشی به شما در دستیابی به یک هدف کمک می‌ کنند. همچنین می‌ توانید ببینید که چه موانعی بیشتر می‌ شوند و روش‌ هایی را که برای دور زدن این موانع استفاده می‌کنید، درک کنید.

حرف آخر

در پایان روز، انگیزه برای هر فرد متفاوت است. از این نظر، هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا به دست آوردن انگیزه برای برخی افراد دشوارتر است.

شناسایی عادات و الگوهای ضعیف اولین قدم در ایجاد تغییرات است. دوم، مهم است که آن انگیزه های درونی را پیدا کنید و واقعاً از آنها به نفع خود استفاده کنید. چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای رسیدن به آن استفاده کنید. همیشه موانعی در این راه وجود خواهد داشت، اما هر قدم رو به جلو – هر چند کوچک – پیشرفت است!

اگر فکر می کنید ممکن است به دلیل سلامت روانی خود با انگیزه دست و پنجه نرم کنید، توصیه می کنیم از یک درمانگر معتبر مشاوره، راهنمایی و کمک بگیرید. معمولاً شناسایی مشکل زمینه‌ ای سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی شما را بهبود می‌ بخشد و در نتیجه به شما کمک می‌ کند تا با انگیزه مسائل را اصلاح کنید.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی