خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

آشنایی با خواص روغن زعفران

تقویم فارسی اندروید

در مورد فواید روغن های مختلف از جمله روغن زیتون، روغن نارگیل و غیره زیاد گفته شده اما حماقت بزرگی است که فواید روغن زعفران را نادیده بگیریم. روغن زعفران مزایای زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد پس هیچ عجیب نیست که چرا از زمان های قدیم در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا این روغن باید برای داشتن یک زندگی سالم مورد مصرف ما قرار بگیرد.

روغن زعفران

روغن زعفران چیست؟

روغن زعفران که از ادویه زعفران به دست می آید، بسیار گران است و به سختی تهیه می شود. همچنین دارای کیفیت رضایت بخشی است که برای پوست، مو و سلامتی مزایای زیادی دارد. ادویه زعفران معمولا در مناطق و سرزمین های نیمه خشک که با وزش بادهای گرم و سرد همراه است یافت می شود. گل گیاه زعفران بنفش رنگ است و بویی نزدیک به عسل دارد. کشت زعفران بیش از 3000 سال است که اتفاق می افتد و ایران از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان این محصول به شمار می رود.

به طور سنتی این ادویه برای درمان تقریبا 100 اختلال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و در تاریخ باستان، زعفران توسط یونانی ها، رومی ها و مصری ها به طور یکسان مصرف میشد.

کلئوپاترا برای مصارف آرایشی از آن در حمام استفاده می کرد درحالیکه مصریان از آن برای درمان اختلالات دستگاه گوارش بهره می بردند و رومی ها هم از آن به عنوان خوشبو کننده بدن استفاده می کردند. وقتی چیزی طی سالهای زیاد مورد مصرف قرار می گیرد سخت است انکار کنیم که ارزش بالایی دارد.

روغن زعفران با تزریق این ادویه به روغن حامل تهیه می شود که تمام ارزش ادویه حفظ می شود اما اینگونه کاربرد بیشتری خواهد داشت. با این وجود ادویه زعفران و روغن آن مزایای مشابهی دارند. این کار برای سهولت در استفاده از آن است. با استفاده از روغن زعفران به جای ادویه می توانید از آن برای موهایتان هم به راحتی استفاده کنید و همچنین می توانید این ادویه را به آب یا شیر هم اضافه نمایید. این یک ماده بسیار متنوع است و شایستگی آن را دارد که در رسانه ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

ارزش غذایی روغن زعفران

اگر شما 100 گرم زعفران را در شکل اولیه خود داشته باشید این میزان حاوی 310 کیلو کالری، 65.37 گرم کربوهیدرات، 0 میکروگرم کلسترول، 5.85 گرم چربی و 11.43 گرم پروتئین دارد.

وقتی که نوبت به مواد معدنی می رسد، همین 100 گرم ادویه زعفران حاوی 111 میکروگرم کلسیم، 0.328 میکروگرم مس، 10.10 میکروگرم آهن، 264 میکروگرم منیزیم و 28 میکروگرم منگنز است.

همچنین حاوی مقداری ویتامین از جمله فولات، نیاسین، پایریدوکسین، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین C است.

این میزان مواد مغذی غافلگیر کننده که زعفران از آن تشکیل شده می تواند ارزش بسیار زیادی داشته باشد.

خواص روغن زعفران

صرف نظر از فرم و شکل آن، زعفران می تواند مزایای دارویی و زیبایی زیادی داشته باشد و به طور کلی ادویه یا روغن آن می تواند از بیماری ها و اختلالات جدی جلوگیری کند. سلامت تنفسی را بهبود بخشد، سلامت گوارشی را بهبود بخشد و به کاهش درد کمک کند.

زعفران دارای اهداف و مزایای خاصی است که طی سالها از نظر پزشکی تایید شده است. برخی از مزایای زعفران و روغن زعفران را در این مقاله گرد آورده ایم:

سلامت قلب

روغن زعفران می تواند نقش مهمی در سلامت قلب و عروق داشته باشد. مطالعات متعدد نشان داده است زعفران حاوی ترکیباتی است که می تواند به درمان آترواسکلروز کمک کند. روغن زعفران دارای کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانیست و خواص ضد التهابی هم دارد. تحقیقات نشان داده است که می تواند به بهبود جریان اکسیژن در بدن کمک کند و باعث کاهش کلسترول هم بشود. اخیرا یک مطالعه نشان داده است که مصرف زعفران می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت قلب در افراد مبتلا به سندرم متابولیک داشته باشد. با کاهش سطح کلسترول و بروز آترواسکلروز، مصرف زعفران به میزان قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهد.

خواص روغن زعفران در جلوگیری از سرطان

برخی از مطالعات نشان داده اند که زعفران قابلیت پیشگیری و درمان سرطان را دارد. طبق تحقیقات، کروکین موجود در زعفران نقش مهمی در مبارزه با انواع سرطان را دارد. در طول چند سال گذشته، مطالعات نشان داده اند که زعفران اثر محافظتی قابل توجهی در برابر بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان کولورکتال (روده بزرگ) و سرطان پانکراس را دارد با اینحال بخش عمده ای از این تحقیقات به روی حیوانات انجام شده است. یکی از مطالعات بالینی در سال 2015 انجام شد که طی آن محققین اثرات زعفران را روی سیزده فرد مبتلا به سرطان کبد بررسی کردند که تحت شیمی درمانی بودند. نتیجه نشان داد که زعفران می تواند در درمان این بیماری و بیماری های دیگر موثر باشد اما همچنان تحقیقات بزرگتری نیز لازم است.

اضطراب و افسردگی

بر اساس تحقیقات، زعفران ممکن است اضطراب و افسردگی در افراد را مدیریت کند. متاسفانه داروهای تجویزی در این مورد همیشه اثر مطلوب ندارند و همچنین ممکن است خطر وابستگی ایجاد کنند یا عوارض جانبی داشته باشند. زعفران به طور سنتی در بخش هایی از آسیا برای کمک به کنترل اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد و تحقیقات نشان داده که این کار تاثیر مثبت دارد. تحقیقی در سال 2004 روی 30 فرد مبتلا به افسردگی انجام شد که در آن اثرات این ادویه با داروهای ضد افسردگی مورد قیاس قرار می گرفت. نیمی از بیماران با میزان کمی زعفران به طور روزانه و نیمی دیگر با داروهای شیمیایی مورد بررسی قرار گرفتند که پس از شش هفته نتایج نشان داد زعفران هم همان اثرات داروها را دارد.

سندرم پیش از قاعدگی

این سندرم حداقل 40 درصد از همه زنان را در بر می گیرد و شامل خستگی، افزایش وزن، آکنه و تغییرات خلق و خو می شود. یک مطالعه در سال 2009 منتشر شد که نشان می داد زعفران تاثیر مثبتی بر زنان مبتلا به سندرم قاعدگی دارد. بر اساس آزمایشات زعفران می تواند این علائم را کاهش دهد و افسردگی این دوران را نیز بهبود بخشد.

اختلال جنسی

زعفران با میل جنسی مردان به طور مستقیم در ارتباط است و درمانی سنتی در این مورد محسوب می شود. محققان اثر زعفران را در 20 مرد که دچار اختلال نعوظ بودند بررسی کردند و پس از ده روز مردان به کمک زعفران با سفتی آلت تناسلی و طول مدت نعوظ مواجه شدند. زنان برای بهبود باروری و مردان برای درمان انزال زودرس می توانند از آن استفاده کنند. به طور کلی زعفران برای درمان بیماری های پیچیده جنسی موثر است.

خواص روغن زعفران در درمان دیابت

زعفران یک درمان اثبات شده برای درمان دیابت و کنترل این بیماری خطرناک محسوب می شود. بیماران و پزشکان متعددی در سرتاسر جهان به این مساله پی برده و روی آن قسم می خورند.

آسم

زعفران می تواند برای درمان بیماری های تنفسی بسیار مفید عمل کند. بیماری های تنفسی می توانند شامل تنگی نفس، سرفه، سوزش سینه و خلط سینه شوند و تحقیقات این مساله را اثبات کرده اند. فقط به یاد داشته باشید اگر دچار بیماری های تنفسی هستید حتما پزشک تان باید میزان دوز مصرفی تان را تعیین کند و البته باید پیش از آن مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید.

کمک به کاهش وزن از دیگر خواص زعفران می باشد

مصرف زعفران می تواند به کاهش وزن کمک کند. در واقع می تواند باعث شود افراد احساس سیری کنند و تمایل کمتری به خوردن میان وعده های چاق کننده داشته باشند. مطالعه ای در سال 2013 اثرات زعفران را بر زنانی که دچار اضافه وزن بودند بررسی کرد و کسانی که مکمل زعفران را به مدت 60 روز و روزی دو بار مصرف کردند میان وعده های کمتری می خوردند و در نتیجه وزن کم کردند. همچنین از آنجا که زعفران توانایی کاهش استرس و افسردگی را دارد و این مسائل منجر به اضافه وزن می شوند، بسیار در لاغری تاثیر گذار است.

خواص زعفران در مراقبت از پوست

جنگجویان در گذشته از عصاره زعفران برای درمان زخم های ناشی از جنگ بهره می بردند. روغن زعفران مزایای زیادی برای پوست دارد از جمله اینکه می تواند لکه های تیره را روشن کند، باعث درخشندگی پوست شود، اثرات جوش و آکنه را کمتر کند، بافت پوست را بهبود بخشد، پوست را مرطوب کند و ظاهر زخم های صورت را کاهش دهد. کافیست کمی از روغن زعفران را به ماسک های خانگی خود اضافه کنید تا خواص ضد اکسید کننده اش با آکنه مبارزه کند. این یک منبع غنی از خواص ضد باکتریایی است و همچنین می تواند جای زخم و جوش را کمرنگ کند. اگر به طور مداوم از آن استفاده کنید پوستی سالم و درخشان خواهید داشت. کمی روغن زعفران را  شب ها روی صورت تمیز و بدون آرایش ماساژ دهید تا پوست تان هیدراته شود و بدین طریق از چروک صورت هم جلوگیری نمایید.

خواص زعفران در جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو با روغن زعفران به راحتی قابل درمان است. قدرت آنتی اکسیدانی این معجون قدرتمند به رشد فولیکول های مو کمک می کند که به نوبه خود موهای آسیب دیده را با موهای سالم و درخشان جایگزین می نماید. روغن زعفران را با شیر مخلوط کرده و آن را روی موهای خود بزنید. پیش از حمام نیم ساعت صبر کنید و موهایتان را با کلاه یک بار مصرف بپوشانید سپس دوش بگیرید. می توانید چند قطره روغن زعفران را به شامپو و یا نرم کننده خود نیز اضافه کنید تا هر بار پس از استحمام از مزایای بی شمار آن لذت ببرید.

روغن زعفران

تهیه روغن زعفران

ممکن است این روغن را در برخی از عطاری ها پیدا کنید اما برخی از افراد دوست دارند آن را خودشان تهیه کنند تا از محتویات آن مطمئن باشند. بدین منظور کمی از رشته های زعفران را در نصف فنجان روغن بادام بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه خیس بخورد. در یک ظرف دیگر مقداری آب به جوش آورید و سپس مخلوط روغن بادام و زعفران را در آب بریزید. اجازه دهید نیم ساعت جوش بخورد، زعفران و روغن روی آب قرار می گیرند. رشته های زعفران را جدا کرده و مخلوط به دست آمده را در شیشه ای بریزید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده نمایید.

مزایای دیگر

مطالعات انجام شده در ایتالیا نشان داده است که زعفران به بیماران مبتلا به آرتریت کمک می کند و همچنین می تواند در کاهش نقرس نیز موثر باشد.

علاوه بر این مطالعات دیگر هم نشان می دهند که زعفران می تواند به بهبود بینایی کمک کند، بی خوابی را درمان کند و سلامت مغز را هم بهبود بخشد.

دیگر اهداف دارویی آن شامل ترویج سلامت جسمی، بهبود زخم، افزایش انرژی و درمان نیش حشرات و التهاب می شود.

چه کسانی نباید از روغن زعفران استفاده کند؟

بهترین راه برای اینکه بدانید شما می توانید از ادویه زعفران یا روغن زعفران استفاده کنید یا منع مصرف دارید این است که با پزشک مشورت نمایید. در اغلب موارد اگر دچار مشکلات کبد، کلیه، مغز استخوان و البته در دوره بارداری هستید از نباید از آن استفاده نمایید.

مطالعاتی نشان داده است که زعفران برای خاتمه دادن به بارداری می تواند مورد استفاده قرار بگیرد که حتما باید با مشورت پزشک و توصیه دوز مناسب باشد.

برای موارد زیبایی پوست و مو هم فراموش نکنید جهت جلوگیری از بروز عوارض جانبی، حتما با پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایید.

عوارض جانبی زعفران

اگر قصد خوردن هر محصولی که با زعفران مرتبط است را دارید به یاد داشته باشید که نباید زیاده روی کنید زیرا بیش از حدش می تواند سمی باشد. بر اساس مطالعات رسمی، مصرف بیش از 5 گرم سمی است و مصرف بیش از 20 گرم می تواند منجر به مرگ و میر شود.

مصرف بیش از حد روغن زعفران می تواند عوارض جانبی مانند سرگیجه، تهوع، استفراغ، اسهال، بی حسی، زردی پوست و چشم و حتی خونریزی خود به خود را به دنبال داشته باشد.

اگر قصد دارید از مکمل های عصاره زعفران استفاده کنید باید با پزشک مشورت نمایید تا اطمینان یابید که در معرض خطر نیستید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی