سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

11 راه برای داشتن پوست براق و درخشان

پوست براق و درخشان تنها اکنون مد نیست. از کلئوپاترا (که گفته می شود از روغن زیتون برای درخشان نگه داشتن پوست خود استفاده می کرد) گرفته تا ستارگان سینمای امروزی، ظاهری کاملاً براق و مرطوب دارند که چنین ظاهری برای همه آرزو شده است.

پوست براق

پوست براق دقیقاً چیست؟

اساساً پوست براق و تر و تازه پوستی است که نوعی درخشش در خود دارد.

آنی گنزالس متخصص پوست در میامی، فلوریدا، توضیح می دهد: “پوست براق به پوستی لطیف، درخشان و صاف اطلاق می شود.” “ظاهری نرم و انعطاف پذیر که در واقع، تا حدی نتیجه تابش نور از آب سلول های شما است.”

و اما در مورد چگونگی دستیابی به آن چه می توان گفت؟ روش ها متفاوت است اما همه چیز، از یک رژیم غذایی سالم گرفته تا یک برنامه منظم مراقبت از پوست می تواند در این امر نقش داشته باشد.

این که یک رژیم مراقبت از پوست امتحان شده و درست است، دفعاتی که موهای خود را می شویید یا لوازم آرایشی که درباره آن کنجکاو هستید، همگی نوعی زیبایی شخصی است.

به همین دلیل ما به گروه متنوعی از نویسندگان، مربیان و سایر متخصصان اعتماد می کنیم تا نکات خود را در مورد همه موارد، از نحوه متفاوت بودن کاربرد محصول تا بهترین ماسک را برای نیازهای شخصی شما به اشتراک بگذارند.

روتین پوست براق

گونزالس توضیح می دهد که برنامه مراقبت از پوست شما تا حد زیادی در ارتقاء پوست براق کمک می کند. “شما باید آبرسانی کنید، لایه برداری کنید و گردش سلول را تقویت کنید و پوست خود را با آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها تغذیه کنید، همچنین از پوست در برابر آسیب های نور خورشید با ضد آفتاب محافظت کنید.”

تغذیه سالم

در زیر چهار مرحله برای تراز کردن سطح معمول مراقبت از پوست برای درخشندگی پوست آورده شده است:

پاکسازی

این گام مهمی در حفظ یا دستیابی به سلامت پوست است. توصیه می شود از پاک کننده های خشن که پوست شما را خشک می کند، دوری کنید و در عوض به دنبال محصولی با مواد آرامبخش باشید.

لایه برداری

گونزالس خاطرنشان کرد: این قسمت عمده ای از فرآیند پاکسازی است. “لایه برداری، چه شیمیایی و چه فیزیکی، لایه های سلول های مرده پوست را از بین می برد و سلول های جدید را در محل خود برای ظاهر صاف تر و درخشان ترمیم می کند.”

لایه برداری فیزیکی می تواند موثر باشد اما جای خطا دارد زیرا برخی از افراد می توانند نسبت به پوست خود خشن باشند. وی می گوید: “لایه برداری فیزیکی معمولاً با استفاده از یک وسیله نرم، مویی، دانه های ریز یا سایر مواد ساینده در یک محلول پاک کننده انجام می شود.”

لایه برداری شیمیایی مستلزم استفاده از مواد شیمیایی است، مانند:

  • اسیدهای هیدروکسی آلفا (AHA)
  • اسیدهای هیدروکسی بتا (BHAs)
  • اسیدهای پلی هیدروکسی (PHA)

گونزالس توصیه می کند به دنبال محصولاتی با موارد زیر باشید:

  • اسید سالیسیلیک (BHA)
  • اسید سیتریک (AHA)
  • گلیکولیک اسید (AHA دیگر)

پوست حساسی دارید؟ به سراغ PHA بروید. اینها لطیف ترند و به عمق پوست شما نفوذ نمی کنند.

مرطوب کننده

بین آبرسانی به پوست و مرطوب کردن پوست تفاوت وجود دارد.

گونزالس توضیح می دهد: “مرطوب کننده رطوبت را حفظ می کند، در حالی که مواد مرطوب کننده که پوست را آبرسانی می کنند، چندین برابر وزن خود آب را به سمت سلول می کشند.”

این مهم است که بدانید پوستی مات، خشک یا آسیب دیده دارید و از آبرسان استفاده می کنید. مرطوب کننده به تنهایی ممکن است نتیجه لازم را نداشته باشد.

برای داشتن حالت براق در پوست، از یک ماده مرطوب کننده مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک استفاده کنید.

گونزالس می گوید: “اینها معمولاً به صورت سرم هستند اما در اشکال دیگر هم در بازار موجودند.

یک مرطوب کننده ملایم و بدون عطر همچنین می تواند رطوبت را حفظ کند. گونزالس می گوید مانند پاک کننده ها، توصیه می شود به دنبال مواد آرام بخشی مانند شیر یا بابونه باشید.

کاربران به دلیل توانایی تسکین دهنده قرمزی، عاشق مرطوب کننده بابونه برای پوست هستند. بسیاری می گویند استفاده از آن تقریباً مانند اسپا آرامبخش است.

ویتامین C استفاده کنید

گونزالس می گوید، ویتامین C یکی دیگر از ترکیبات بالقوه مفیدی است که باید در محصولات مراقبت از پوست جستجو شود، وقتی که نوبت به تقویت پوست می رسد.

وی اضافه می کند، نه تنها باعث گردش سلول می شود، بلکه “باعث روشن شدن پوست و ایجاد یکدستی در ناهموار بودن رنگ پوست می شود، در عین حال به خنثی سازی رادیکال های آزاد نیز کمک می کند.”

چگونه می توان بدون آرایش یا محصولات مراقبت از پوست، پوستی براق به دست آورد

در حالی که موادی که روی صورت خود می گذارید تا حد زیادی در ایجاد پوست شفاف و براق کمک می کند، با انجام چند تغییر در سبک زندگی می توانید همان نتایج را به دست آورید.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

روتین مراقبت از پوست

هیدراته بمانید

این یک جنبه مهم از سلامت کلی است اما این همچنین یک قسمت مهم از سلامت پوست است و اینکه چقدر پوست شما سالم به نظر می رسد.

در حقیقت، یک بررسی در سال 2018 با منبع معتبر نشان می دهد، هنگامی که بدن شما به درستی آبرسانی می شود، پوست شما کمتر خشک و خشن تر به نظر می رسد – اگر بخواهید، خیس تر باشد.

یک مطالعه در سال 2007 با منبع معتبر حتی دریافت که نوشیدن 9.5 فنجان (یا 2.25 لیتر) آب در روز به مدت یک ماه، هم تراکم و هم ضخامت پوست را تغییر می دهد و به سالم تر شدن پوست کمک می کند.

یک مطالعه کوچک دیگر با منبع معتبر پیشنهاد کرد که نوشیدن 2 فنجان آب باعث افزایش جریان خون در پوست می شود و به داشتن ظاهر نرم تر کمک می کند.

میزان آب مورد نیاز شما از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما به طور کلی، رنگ پریدگی ادرار نشانه خوبی برای هیدراته شدن شما است. شما همچنین باید به نشانه های تشنگی خود توجه کنید.

چربی های سالم را امتحان کنید

یک مطالعه در سال 2014 با منبع معتبر نشان داد که آنچه می خورید ممکن است در شکل ظاهری پوست شما تأثیر بگذارد و وقتی صحبت از پوست براق می شود، چربی های خوب نقطه خوبی برای شروع هستند.

در حقیقت، اسیدهای چرب امگا 3 در ضخیم و مرطوب نگه داشتن پوست شما نقش دارند. هنگامی که میزان امگا 3 شما کم است، حتی ممکن است متوجه خشکی پوست باشید.

مطالعه ای که در سال 2010 روی 716 نفر انجام شد نشان داد که دریافت بیشتر چربی های سالم در میوه با پوست جوان و لطیف مرتبط است.

گزینه های دیگری که سرشار از امگا 3 هستند:

  • ماهی خال مخالی
  • ماهی سالمون
  • صدف خوراکی
  • دانه های کتان
  • گردو

آنتی اکسیدان ذخیره کنید

مطالعه ای دریافت که آنتی اکسیدان ها که در غذاهای خاص مانند توت در سطح بالا یافت می شوند نیز در سلامت پوست نقش دارند.

توت همچنین مملو از ویتامین C است که به تولید کلاژن کمک می کند، پروتئینی که به مرور پوست شما را محکم و سالم نگه می دارد.

البته، آنچه می نوشید نیز مهم است. علاوه بر اهمیت هیدراتاسیون، کاتچین (آنتی اکسیدان ها) در چای سبز یافت می شود که برای بهبود رطوبت، کشش و ضخامت پوست مهم است.

قید قند و شکر را بزنید

شکر پیامدهای پوستی منفی دارد. به عنوان مثال، در همان مطالعه 2014 که در بالا ذکر شد، مشخص شد که غذاهای با شاخص گلیسمی بالا به سرعت جذب بدن می شوند که می تواند به افزایش قند خون و سطح انسولین کمک کند.

برخی از غذاها با شاخص گلیسمی بالا عبارتند از:

  • نان سفید
  • برنج سفید
  • نوشابه
  • سیب زمینی سرخ شده

اثبات شده است که انسولین و IGF-1 میزان سبوم (ماده روغنی و مومی تولید شده توسط غدد) را در بدن افزایش می دهد. همچنین نشان داده شده است که آنها باعث تحریک سنتز هورمون هایی به نام آندروژن در بدن می شوند که هر دو در ایجاد آکنه نقش دارند.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که یک رژیم سنتی غربی غنی از چربی و قند ممکن است منجر به برخی بیماری های التهابی پوستی مانند پسوریازیس شود.

البته این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل قند را کنار بگذارید. اما مهم است که آن را به میزان متوسط ​​مصرف کنید.

سیگار کشیدن را محدود کنید

همانطور که یک سبک زندگی سالم در ظاهر سالم پوست نقش دارد، برخی از عادات نیز عواقبی دارند.

به طور خاص، سیگار کشیدن تأثیر منفی بر سلامت پوست دارد زیرا نیکوتین می تواند باعث تنگ شدن رگ های خونی شود و جریان اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های پوست شما کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک با منبع معتبر 28 سیگاری و 24 غیر سیگاری را نشان داد که سیگار کشیدن بر روی چندین ویژگی پوست، از جمله ضخامت پوست، خاصیت ارتجاعی و ایجاد چین و چروک، تأثیر منفی می گذارد.

خواب را در اولویت قرار دهید

استراحت برای زیبایی واقعاً مهم است و اگر خوب نمی خوابید، ممکن است روی پوست شما به همان اندازه نشان داده شود.

برای مثال یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که وقتی افراد فقط 2 روز از خواب بی بهره بودند، در مقایسه با افرادی که خوب می خوابیدند، از جذابیت کمتر و سلامت کمتر برخوردار بوده و خوابالوده به نظر می رسیدند.

و با گذشت زمان، این ممکن است هم به ظاهر شما و هم به سلامت پوست آسیب برساند. خواب ضعیف مزمن را با علائم بیشتری از پیری، کاهش سد دفاعی پوستی و رضایت کمتر از ظاهر پوست مرتبط دانسته اند.

پوست و مو

سعی کنید استرس کمتری داشته باشید

استرس به همه جنبه های سلامتی شما راه می یابد و سلامت پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حقیقت، استرس عواقب زیادی بر روی پوست دارد، تحقیقات معتبر دریافت: از کمک به آکنه تا تشدید بیماری های پوستی، مانند پسوریازیس و درماتیت تماسی را به دنبال دارد.

وقتی استرس ندارید، بدن تولید هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد. این در میزان آزاد شدن چربی از غدد چربی نقش دارد.

هنگامی که بیش از حد تولید چربی دارید، می تواند منجر به آکنه شود. یک مطالعه معتبر در سال 2017، میزان بالای استرس را با آکنه شدید مرتبط دانست.

روش دیگری که ممکن است استرس روی سلامت پوست تأثیر بگذارد مربوط به لایه بیرونی پوست شما است که به آن لایه شاخی می گویند. این لایه در آبرسانی پوست نقش دارد.

یک بررسی در سال 2014 نشان داد که استرس می تواند عملکرد مانع لایه بیرونی را مختل کند که ممکن است توانایی آن را در حفظ آب (کمک به خشکی پوست) محدود کند.

حرف آخر

سلامت پوست و دستیابی به آن ظاهر سالم و براق بسیار عمیق تر از رسیدگی سطحی به پوست است. این امر می تواند تحت تأثیر موارد مثبت و منفی تأثیرات شیوه زندگی، از جمله رژیم غذایی سالم، خواب، استرس و روتین مراقبت از پوست شما باشد.

برای بهینه سازی سلامت پوست خود، انجام این تغییرات کوچک که در مقاله آورده شده را در نظر بگیرید تا نتایج بزرگتر را خیلی زود مشاهده کنید.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی