روانشناسی سبك زندگي موفقيت در زندگي

چه کنیم تا برای دیگران محبوب و دوست داشتنی باشیم؟

تقویم فارسی اندروید

هیچ کس را نمی توان یافت که نزد همه محبوب و دوست داشتنی باشد اما بعضی اوقات مهم است که زندگی اجتماعی یا حرفه ای شما محبوب و دوست داشتنی شود. البته ممکن است شما توانایی این را هم داشته باشید که هر کسی شما را دوست بدارد. هر چه بیشتر محبوب و دوست داشتنی باشید ممکن است به آسانی مورد توجه قرار بگیرید و بیشتر زندگی برایتان آسان شود!

روش اول: ساختن قدم به قدم شخصیت تان

محبوبیت

1. از مردم در مورد خود بپرسید

به آنها علاقه مندی خود را نشان دهید. چه مکالمه ای بهتر از آن است که با شخصی صحبت کنید که واقعاً به آنچه درباره شما می گوید علاقه مند باشد؟ اگر در حال گفتگو هستید و صدای خودتان را می شنوید که می گوید “من این کار را کردم، من نباید این کار را می کردم”، خودتان را متوقف کنید. نظر شخص دیگر را بپرسید. گفتگو کردن خیابانی دو طرفه است!

  • همیشه بهتر است منظورتان را بگویید. مردم می فهمند که شما تواضع کاذب دارید. نشان دادن علاقه به افرادی که در واقع به خاطر به دست آوردن محبوبیت به آنها اهمیتی نمی دهید (در واقع همان بی محلی کردن) در درازمدت کار نمی کند، بنابراین به فردی تبدیل شوید که به دیگران علاقه مند باشد! اگر یک موضوع خاص در مکالمه تان جاریست که واقعا برایتان سخت است به آن علاقه نشان دهید، گفتگو را در جهت دیگری هدایت کنید.

محبوب و دوست داشتنی

2. از دیگران درخواست کنید به شما لطفی کنند

اگر با این کار آشنا نباشید، ممکن است این یک موضوع خنده دار به نظر برسد. این تکنیکی است که با عنوان “اثر بنجامین فرانکلین” شناخته می شود. در اصل شما درخواست لطف می کنید، شخص دیگر این کار را برای شما انجام می دهد، شما از او تشکر می کنید و آنها در نهایت به شما علاقه بیشتری نشان می دهند. شما ممکن است فکر کنید که فردی که دیگران کاری برایش انجام داده اند فقط آنها را دوست دارد اما چنین نیست. بنابراین دفعه دیگر که احساس نیاز به قرض گرفتن چیزی دارید، از درخواست کردن از دیگران به صورت مودبانه دریغ نکنید!

  • نکته اینجاست که همه دوست دارند مفید باشند و همه ترجیح می دهند که به کسی بدهکار باشند به جای اینکه بدهکاری به دیگران داشته باشند. آنها احساس قدرت می کنند و اینگونه چیزی از شما به دست می آورند و باعث می شود شما را بیشتر دوست داشته باشند. فقط این کار را تمام وقت انجام ندهید. خیلی اوقات درخواست لطف کردن از دیگران باعث مزاحمت می شود.

3. درباره آنچه مورد علاقه شخص دیگر است صحبت کنید

اگر سرگرمی یا احساسات دیگران را می دانید از آنها درباره آن سؤال کنید! این امر معمولاً باعث می شود كه آنها با شما صحبت کرده و دیگر احساس معذب بودن در کنارتان نکنند! آنها همچنان به صحبت کردن ادامه خواهند داد و احساس می کنند که شما واقعا از شنیدن حرف هایشان لذت می برید و نمی توانید کلمه ای را از دست بدهید. اگر بتوانید چیزی را که در گذشته به آنها اشاره کرده اند به خاطر بسپارید، آنها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

  • از فرصت استفاده کنید تا از نام آنها در این مکالمه استفاده کنید. مردم عاشق شنیدن نام خودشان هستند. همانطور که دیل کارنگی اظهار داشت: این برای افراد شیرین ترین حرف در کل زبان است. این اعتبار آنها را تأیید می کند و متعاقباً آنها احساس اطمینان و خوشبختی می کنند. اگر می توانید آن را وارد مکالمه تان کنید، این کار را انجام دهید.

4. همدل باشید

همدلی با دیگران خیلی ساده و منطقی است با اینکه به اندازه کافی عجیب و غریب به نظر می رسد حتی اگر انسان ها (از یک سطح) باشند انجام این کار بسیار ساده تر است. کافیست که بتوانیم نگرانی خود را به مکالمه اضافه کنیم. برای اینکه محبوب و دوست داشتنی باشید، کانون توجه را به شخص دیگری منتقل کنید و روی درک کردن آنها تمرکز کنید.

  • یک چرخش ساده از عبارت می تواند این ترفند را انجام دهد. بیایید فرض کنیم که کسی مشکل اخیر خود را برای شما توضیح می دهد. پاسخ خودکار شما این است: “من می فهمم چه احساسی دارید.” این باید نسبتاً بی ضرر به نظر برسد، درست است؟ اما شما فقط توجه و توانایی های خود را معطوف کرده اید و چه چیز دیگری می توانید به آن شخص بگویید؟ “نه شما این کار را نمی کنید.” در عوض، به دنبال چیزی کمتر کلیشه‌ای (و بنابراین پرمعنا تر باشید) مانند “بنابراین شما مانند X ، X و X هستید.” گاهی فقط تکرار آنچه آنها می گویند باعث می شود که حس کنند به آنها توجه می شود.

5. تعارف بیجا نکنید و صادق باشید

مورد دیگری که بسیار واضح به نظر می رسد همین است. متأسفانه پرداخت تعارف کردن به دیگران گاهی اوقات می تواند جالب نباشد (بسیاری از مردم نمی دانند چگونه در برابر تعارف کردن رفتار کنند!) و به نظر می رسد انگار انگیزه های بدی دارید (مثلاً درخواست یک رابطه یا سوء استفاده). برای مبتدیان باید بگوییم از خودتان فراتر بروید. همه دوست دارند با یک انسان موقعیت شناس و اصیل در ارتباط باشند.

  • اطمینان حاصل کنید که رفتار شما هدفمند و مناسب باشد. اگر کسی به وضوح یک شب خشن داشت و صورتش پر از کبودی یا زخم اس به آنها نگویید که چقدر زیبا به نظر می رسند. برای تعریف و تمجید هم باید تعارف تان واقعی باشد.
  • گفتن به پسری که کراواتش را دوست دارید خوب است اما اگر او بگوید “ممنون این توسط بچه های کارخانه ای دور افتاده دوخته شده است و من اصلا خودم در تهیه آن دخیل نبودم؟” خب نکته ای که از این حرف می گیرید چیست؟ او علاقه ندارد در این مورد صحبت کند پس شما می توانید از حس شوخ طبعی او تعریف کنید، چیزی که برای او مهم است یا چیزی که در واقع روی آن کار کرده است باید تمجید شود. او اعتبار گرفتن را دوست دارد.

6. شرمندگی خود را ابراز کنید

پس از رسیدن به سن بلوغ شروع خواهیم کرد به درک اینکه جامعه به ما نگاه می کند و برخی رفتارها فقط با نگاه نادرست و اشتباه بررسی می شود. از آنجا که انسانها نمی توانند خود را در معرض قضاوت ببینند، مانند طاعون از آن جلوگیری می کنند. متأسفانه آن لحظات شرم آور برای همه ما اتفاق می افتد بنابراین وقتی می بینیم که برای شخص دیگری اتفاق افتاده است احساس او را درک می کنیم. و این باعث می شود آن شخص ما را بیشتر دوست داشته باشد.

  • وقتی کسی را می بینید که به طور مثال گرفتار شلوار خود است، دو نوع واکنش خودکار برای هر نفر وجود دارد. یکی اینکه او احتمالاً می خندد و کمی قرمز می شود شاید هم با یک شوخی محل را ترک کند. او با این کار چه کرده است؟ آنها به شما نشان داده اند که انسان هستند. آنها سرشان را پایین آوردند و با رفتارشان آن را تصدیق کردند. این دوست داشتنی است که آنها واقعی هستند.
  • بیایید فرض کنیم دوباره همین وضعیت اتفاق افتاده است اما این بار با یک شخص متفاوت. او اخم کرده و به شما پشت می کند تا شلوارش را درست کند. او اصلاً مشتاق نیست. رفتار او نشان می دهد که شرمساری اش را نپذیرفته است و بنابراین هیچ ارتباطی برای همدردی با او وجود ندارد. در بهترین حالت می توان گفت او دوست داشتنی نیست.

7. آنها را لمس کنید

اگر می خواهید با یک شخص ارتباط برقرار کنید او را لمس کنید. بدیهی است که هر رابطه ای متفاوت است و بنابراین سطوح مختلف لمس کردن را باید شناخت اما به طور کلی این کار در ایجاد پیوند بین دو نفر مؤثر است.

  • تصور کنید که با یک سلام و احوالپرسی سریع با شخصی سلام می کنید. این لحظه ای زودگذر است که به نظر می رسد شما وقت بیشتری برای او ندارید. اکنون همان سناریو را تصور کنید که به سرعت قدم می زنید، سلام کوتاهی می کنید اما به آرامی شانه او را لمس می کنید. همین ارتباط جسمی و تمرکز باعث می شود که شما در رادار او قرار بگیرید.

8. به آنها احساس خوبی دهید

یک روش بزرگ دیگر همین است. موضوع اصلی این مقاله فقط احساس خوب بودن نزد اشخاص دیگر است. اینگونه است که شما این کار را در جایی مناسب انجام دهید. هر شخص کمی متفاوت است اما همه ما ویژگی های مشابهی با هم داریم. همه ما می خواهیم مورد توجه قرار بگیریم و شادمان باشیم و احساس کنیم که از ما مراقبت می شود و مفید هستیم. برای آن دسته از افرادی که این احساسات را به ما می دهند ارزش قائل می شویم و آنها را دوست داریم.

  • برای تحقق این امر بهتر است از تعدادی تاکتیک استفاده کنید. فقط چاپلوسی یا فقط درخواست لطف یا فقط لبخند زدن کار نخواهد کرد. شما باید همه آنها را انجام دهید. اگر تمرکز خود را بر روی آنها نگه دارید باعث می شود که شما برای اقدام بعدی آماده باشید. اگر سؤال کرد توجه کنید، اگر نیاز داشت تعارف کنید، اگر به دنبال مشاوره بود احساس خردمندانه و هدفمند ارائه دهید و یادتان باشد که نشان دادن همدلی به معنی مراقبت از آنهاست. وقتی آنها نسبت به خودشان احساس خوب داشته باشند، نسبت به شما هم احساس خوبی خواهند داشت.

روش دوم: تسلط بر زبان بدن برای محبوب و دوست داشتنی شدن

محبوب و دوست داشتنی

1. لبخند زدن

ساده ترین راه برای جلب مردم و محبوب و دوست داشتنی شدن، داشتن لبخندی واقعی است. مردم از بودن در کنار کسانی که سرزنده و شاد هستند لذت می برند زیرا مسری است. شما فقط با حضور در کنار آنها احساس خوبی خواهید کرد. لبخند زدن اولین نشانه و بارزترین آن است که شما فردی هستید که احتمالاً دیگران دوست دارند در اطرافش باشند. پس ابتدا لبخند بزنید و بعد وارد شوید.

  • به یاد داشته باشید اگر مانند افراد شاد رفتار کنید، احتمالاً احساس خوشحالی خواهید کرد. لبخند جعلی نزنید زیرا دیگران قادر به تشخیص آن خواهند بود اما بدانید که اگر روحیه خیلی خوبی ندارید، گاهی اوقات لبخند جعلی زدن می تواند ذهن شما فریب دهد و شما را به سوی احساس بهتر سوق دهد.

2. از تماس چشمی استفاده کنید

امیدوارم این یکی را به طور طبیعی انجام دهید. تماس چشمی یکی از ساده ترین راه ها برای نشان دادن توجه به دیگران است. وقتی در حال تماشای تلویزیون هستید به آن نگاه می کنید، درست است؟ بنابراین وقتی با کسی صحبت می کنید، نباید همان کار را انجام دهید؟

  • تماس چشمی بسیار کم را می توان بی ادبی دانست. دیگران ممکن است به این فکر کنند که به کجا نگاه می کند؟ چه چیزی ذهن او را منحرف می کند؟ چرا مکالمه ما به اندازه کافی مناسب نیست تا توجه او را جلب کند؟ اگر این مشکل شماست، بهتر است از آن آگاه باشید. این تمام چیزی است که شما نیاز به تغییر آن دارید!
  • تماس چشمی زیاد هم می تواند دیگران را ناراحت و معذب کند. ممکن است وقتی به کسی خیره شوید او سکوت کند و از نگاه شما متعجب شود. اگر می دانید که تماس چشمی شدید مشکل شماست، این نکته را در نظر داشته باشید.

3. سر خود را به سمت شخص دیگر کج کنید

علم پشت این مورد این است که کج کردن سر ما، سرخرگ کاروتید ما را در معرض نمایش قرار می دهد و به شخص دیگر می گوید که ما به دنبال جنگ نیستیم. در جایی در اعماق مغز ما، این حس را به وجود می آورد که شخصی که با او صحبت می کنیم تهدیدی نیست و ما می توانیم راحت عمل کنیم.

  • کج کردن سر از موضع تهاجمی و دفاعی گارد گرفتن جلوگیری می کند. نرم تر است، حالتی دلسوزانه دارد و به دیگری می گوید تمرکز شما روی اوست و این چیزی است که همه کاملاً آن را دوست دارند.

4. یک حرکت سریع ابرو از خود نشان بدهید

این ممکن است یکی از نشانه های غیر کلامی باشد که حتی از آن آگاه نیستید. بنابراین شاید شما قبلاً این کار را انجام داده باشید! یک نشانه مشترک و رایج برای نشان دادن دوستی و عدم گارد گرفتن انجام حرکت سریع ابرو است فقط کافی است آنها را کمی و به سرعت به بالا و پایین حرکت دهید. این عموماً با نزدیک شدن به یک فرد انجام می شود و می توان از مسافت های دور هم آن را مشاهده کرد.

  • این کار را با یک لبخند ترکیب کنید تا ابزارهای اولیه را برای تبدیل شدن به یک فرد محبوب و دوست داشتنی در دسترس داشته باشید. اما حرکت ابرو را برای شروع مکالمه نگه دارید. این چیزی نیست که به طور متناوب مانند حرکت سر از آن استفاده کنید.

5. موقعیت آنها را مانند آینه تقلید کنید

اگر خود را در همان وضعیت بدن شخص روبرو قرار دهید، این احتمال را می دهد که در مسیر فکری مشابهی قرار دارید. احتمالاً این کار را با افراد اطراف خود بیشتر از آنچه متوجه می شوید انجام می دهید. خبر خوب اینجاست که می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید! دیگران افرادی را که مانند و شبیه به خودشان هستند را دوست دارند و این یک روش بسیار آسان برای محبوب و دوست داشتنی شدن است.

  • اگر در حال صحبت با یک شخص هستید و او در موقعیتی مشابه بدن شما قرار دارد، به احتمال زیاد احساس می کنید که آنها در همان مسیر فکری شما قرار دارند و به این ترتیب شما را درک کرده و ارتباط برقرار می کنند. این کار را در مکالمه انجام دهید اما توجه دیگری را به آن جلب نکنید. اگر بیش از حد و اغراق شده انجام شود، به نظر می رسد متناقض و غیر طبیعی است.

6. تسلط خود را بروز ندهید

بسیاری از کتابهایی که خوانده اید به شما می گویند شانه های جوری نکنید که انگار گارد گرفته اید، چانه خود را به سمت بالا بکشید و همیشه محکم دست بدهید. در حالی که اینها قطعاً ایده های خوبی هستند و جایگاه خود را دارند، در برخی شرایط ممکن است شما بخواهید به اندازه ای قدرتمند به نظر نرسید. این شاخص های اعتماد به نفس را حفظ کنید ، اما به سیگنال های خود هم احترام بگذارید.

  • هرکسی را که ملاقات کنید، کمی اختلاف نظر بین شما آسیبی به رابطه تان نمی رساند. اگر با کسی ملاقات دارید با او دست بدهید، قدمی به جلو بردارید و کمی خم شوید (شبیه به تعظیم). سر خود را کج کنید و یک حالت باز از بدن داشته باشید. نشان دادن آرامش و علاقه به شخص دیگر باعث می شود که بدون توجه به سطح مکالمه، شما را دوست داشته باشند.

روش سوم: ساختن جهان شما

محبوب و دوست داشتنی

1. با افرادی که تصویر شما را بهبود می بخشند، وقت بگذرانید

متأسفانه همه انسانها به دنبال سیگنال های سریع برای داوری و قضاوت افرادی هستند که با آنها ملاقات می کنند. این پیش داوری عجولانه همیشه دقیق نیست اما همه ما این کار را انجام می دهیم زیرا این کار آسان و نسبتاً بی ضرر است. ما یک وضعیت را می بینیم و آن را به طور خودکار ارزیابی می کنیم. بنابراین هنگامی که شما مورد قضاوت قرار می گیرید بدانید که فقط شما نیستید و این همان چیزی است که شما در نگاه اول به نظر می رسید.

  • خوب است که بدانید شما به خاطر افراد اطراف خود نیز مورد قضاوت قرار می گیرید. مثلا اگر دوستانتان همه بدبو هستند و شما نیستید باز هم شما بدبو به نظر می رسید. بر عکس آن هم صدق می کند مثلا اگر گروه دوستانه شما همگی زیبا هستند، شما هم زیبا به نظر می رسید. این درست نیست اما واقعی است.

2. لباس برای تحت تاثیر قرار دادن

لباس خود را برای تصویری که می خواهید از خودتان به مردم نشان دهید انتخاب کنید نه اینکه چه احساسی دارید یا چه فردی هستید. مردم به راحتی با لباس فریب می خورند. یک ضرب المثل هست که می گوید: “لباس باعث می شود یک مرد ساخته شود،” به چند ضرب المثل دیگر نیاز دارید؟

  • در یک مطالعه جدید نشان داده شده است که پوشیدن نام های تجاری باعث افزایش درک شدن توسط افراد می شود. کیفیت لباس اهمیتی ندارد اما برچسب لوکس آن باعث می شود که نزد دیگران محبوب و دوست داشتنی به نظر برسید. این مساله دیگری است که انسانها برای قضاوت سریع در مورد افراد غریبه به آن دقت می کنند. ممکن است احمقانه باشد اما آسان است.

3. کاری انجام دهید که به خاطر بماند

هیچکس نمی تواند فوق العاده خاص باشد زیرا هر کاری که انجام دهد باید متناسب با شخصیتش باشد اما داشتن یک “چیز” خاص می تواند شما را دوست داشتنی کند. شما به یاد ماندنی خواهید بود و هویت مشخصی خواهید داشت و دیگران قادر خواهند بود تا شما را بفهمند.

  • اگر تاکنون در صنعت رستوران کار کرده اید ممکن است داستانی داشته باشید که به این مورد ربط پیدا می کند. به مشتری فکر کنید که همیشه روی صورت حساب، انعام هم می دهد. بعد از یک یا دو دیدار، پیشخدمت ها بر سر او دعوا می کنند. چرا؟ او یک چیز خاص دارد. او به راحتی به یاد آورده می شود، متمایز و جالب است. او دوست داشتنی است.

4. تحت کنترل بمانید

کاملاً بدیهی است، مردم دوست ندارند در اطراف آدمهای بی ثبات باشند. هنگامی که آنها نمی دانند باید انتظار چه چیزی را بکشند، معذب می شوند و احساس تنش می کنند. سعی کنید نگرشی آرام و شاد داشته باشید، حتی اگر چیزی مخالف میل شما باشد. افرادی که شما آنها را به خوبی نمی شناسید ممکن است به راحتی با رفتاری عجیب، عصبی بودن و ناامنی بی دلیل به راحتی از شما دور شوند. هرچند این به معنای پنهان کردن چیزی نیست.

  • احساسات مصنوعی نه، شما باید اصیل باشید. اگر چیزی شما را ناراحت می کند، ناراحتی تان را پنهان نکنید. اگر مردم آن را دوست ندارند خب آنها دوست ندارند. اما قبل از شروع به کار، واکنش های خود را انتخاب کنید. آیا ارزش قضاوت دارد؟ اگر چنین است، ادامه دهید اگر اینطور نیست، واکنش خود را در مورد موقعیت مورد نظر مجددا ارزیابی کنید.

5. مخاطبان خود را بشناسید

سطوح مختلف سنی، گروه ها و انواع مختلف افراد در جستجوی چیزهای مختلفی هستند. هرچه پیرتر می شوید، دیدتان هم نسبت به مسائل تغییر می کند. به همین دلیل ممکن است شخصیت های مختلف روی افراد مختلف تاثیر متفاوتی بگذارند. بدانید با چه کسی سر و کار دارید و آنها به دنبال چه چیزی هستند.

  • مسائل در دبیرستان و دانشگاه نسبت به دنیای بزرگسالان متفاوت است. گفتن آن درد دارد اما در این سنین، اگر کمی خودخواه باشید ممکن است فقط خودتان را دوست داشته باشید. یک مطالعه جدید نشان داد که محبوبیت یک فرد وقتی کمی قلدر می شود افزایش می یابد. این امر به این دلیل است که در آن سن، بچه های دیگر به قدرت به عنوان نمونه ای از چیزهای خوب نگاه می کنند، بدون اینکه بدانند اینگونه کارها درست نیست. خلاصه اینکه بچه ها درک متوسطی از مسائل دارند.

6. قوانین اساسی بهداشت را رعایت کنید

هیچ کس نمی خواهد در نزدیکی کسی باشد که به معنای واقعی کلمه کثیف و شلخته باشد. بنابراین به طور مرتب دوش بگیرید یا حمام کنید، موهای خود را بشویید، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، موهای خود را شانه بزنید، از خوشبو کننده دهان یا آدامس استفاده کنید، ناخن های خود را تمیز کنید، از دئودورانت استفاده کنید، لباس تان را مرتب عوض کنید، دستان خود را تمیز کنید و دیگر کارهای بسیار ساده که برای هرکسی قابل انجام است را انجام دهید.

  • این را به عنوان یک سرمایه گذاری برای خودتان در نظر بگیرید. صرف زمان لازم برای داشتن یک ظاهر خوب در آینده مزایای شما را تضمین می کند. نه تنها برای دوست داشته شدن از طرف افراد بلکه از این نظر خوب است که برای سلامتی شما نیز مفید است.

7. خودتان را دوست داشته باشید

اگر شما خود را دوست ندارید چرا باید شخص دیگری دوستتان داشته باشد؟ آن منفی بودن در درون اعمال روزانه شما را فرا خواهد گرفت و مردم آن را خواهند دید. چرا خودتان را دوست ندارید؟ شما عالی هستید حداقل به اندازه اطرافیان تان بسیار جذابید.

  • سعی نکنید کسی باشید که نیستید. اگر سعی می کنید چیزی را نشان بدهید، بدانید که چه کسی هستید و این نکات را با شخصیت خود تنظیم کنید. این در دراز مدت تاثیر می گذارد. هر تغییری که شما مجبور به انجام آن می شوید فقط با گذشت زمان از بین می رود، بنابراین بهتر است از روند طبیعی پیروی کنید.

8. از حس شوخ طبعی خود استفاده کنید

این یک شانس است که می توانید از آن استفاده کنید! اگر می توانید یک شخص را بخندانید، در آن وارد هستید! فقط مراقب باشید که جوک ها متناسب با هر کس و وضعیت موجود باشند. اهانت به مردم در اینجا هدف نیست، هدف لبخند زدن آنهاست.

  • اگر فکر می کنید خنده دار و بامزه نیستید، نگران تلاش برای خنده دار بودن نباشید. احتمالاً حس شوخ طبعی دارید که کمی با هنجارها متفاوت است. شاید طعنه آمیز باشید، شاید شما ترسو باشید، شاید بامزه باشید. هرکدام از این موارد را می توان به لحظات کمدی تبدیل کرد. آنچه را در توانایی خود دارید، با همان اجرا کنید.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی