روانشناسی سبك زندگي

چرا هورمون اکسی توسین به عنوان هورمون عشق شناخته می شود؟

تقویم فارسی اندروید

هورمون اکسی توسین چه ربطی به عشق دارد؟ محققان در یک مطالعه در سال 2012 دریافتند که زوج‌ هایی که در اولین مراحل دلبستگی عاشقانه بودند، سطوح اکسی‌ توسین شان به‌ طور قابل‌ توجهی نسبت به همتایان غیر وابسته‌ شان بالاتر بود.

هورمون اکسی توسین

اما اکسی توسین به چیزی بیش از عشق جدید گره خورده است. همچنین در طول فعالیت جنسی آزاد می شود و با شدت ارگاسم مرتبط است.

یک بررسی در سال 2013 تمام اثرات احتمالی اکسی توسین در افزایش رابطه را خلاصه کرد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • اعتماد
  • زل زدن
  • یکدلی
  • خاطرات رابطه مثبت
  • وفاداری
  • ارتباط مثبت
  • پردازش نشانه های پیوند

اکسی توسین دقیقا چیست؟

اکسی توسین هورمونی است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند. نقش مهمی در تولید مثل دارد.

در زنان، این هورمون باعث زایمان و ترشح شیر مادر می شود. در مردان، اکسی توسین به حرکت اسپرم کمک می کند.

آیا بدن شما به طور طبیعی اکسی توسین تولید می کند؟

اکسی توسین یک هورمون طبیعی است. این هورمون توسط هیپوتالاموس – منطقه کوچکی در پایه مغز شما – تولید می شود و توسط غده هیپوفیز مجاور ترشح می شود.

ارتباط آن با دوپامین و سروتونین چگونه است؟

اکسی توسین، دوپامین و سروتونین اغلب به عنوان “هورمون های شادی” شناخته می شوند.

وقتی جذب شخص دیگری می شوید، مغز شما دوپامین ترشح می کند، سطح سروتونین شما افزایش می یابد و اکسی توسین تولید می شود. این باعث می شود که شما موجی از احساسات مثبت را احساس کنید.

چگونه اکسی توسین می تواند بر احساسات شما تأثیر مثبت بگذارد؟

یک بررسی از تحقیقات نشان می دهد که اکسی توسین تأثیر مثبتی بر رفتارهای اجتماعی مرتبط با موارد زیر دارد:

  • آرامش
  • اعتماد
  • ثبات روانی کلی

همچنین نشان داده شده است که این هورمون زمانی که در قسمت های خاصی از مغز ترشح می شود، سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

اکسی توسین چگونه می تواند بر رفتارهای شما تأثیر مثبت بگذارد؟

اکسی توسین ممکن است به بدن شما کمک کند تا با تعدادی از موقعیت های مختلف احساسی و اجتماعی سازگار شود.

اکسی توسین داخل بینی مستقیماً با افزایش ارتباطات بین شرکای عاشقانه – به ویژه در هنگام مشاجره – مرتبط است.

تحقیقات انجام شده در سال 2010 همچنین نشان می دهد که اکسی توسین داخل بینی ممکن است به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا نشانه های اجتماعی را بهتر درک کنند و به آنها پاسخ دهند.

زایمان

رابطه بین اکسی توسین و مادر شدن چیست؟

اکسی توسین چندین نقش مهم در مادری ایفا می کند.

زایمان

این هورمون به رحم سیگنال می دهد که منقبض شود و زایمان شروع شود. با افزایش تولید هورمون‌ های مرتبط، به پیشبرد فرآیند کمک می‌کند. پس از زایمان، به رحم کمک می کند تا به اندازه قبلی خود بازگردد.

شیر دادن

هنگامی که کودک روی سینه مادرش می‌ چسبد، باعث ترشح اکسی توسین می‌ شود. این به بدن سیگنال می دهد که شیر را برای نوزاد دفع کند.

پیوند

مطالعات انسانی و حیوانی در مورد تأثیرات اکسی توسین بر پیوند مادر و کودک نشان داده است مادرانی که سطوح بالاتری دارند، بیشتر درگیر رفتارهای محبت آمیز والدین هستند، از جمله:

  • چک کردن مکرر کودک
  • لمس محبت آمیز
  • آواز خواندن یا صحبت کردن با کودک به روشی خاص
  • رفتارهای نظافتی و حمام کردن

برخی تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که این نوع تربیت را دریافت می کنند، افزایش اکسی توسین را تجربه می کنند که باعث می شود بیشتر به دنبال تماس با مادر خود باشند و پیوند آنها را بیشتر تقویت کند.

این اثرات به مادران بیولوژیک محدود نمی شود. محققان در یک مطالعه در سال 2014 دریافتند که اکسی توسین تأثیر مشابهی در مادر خوانده ها دارد.

آیا اکسی توسین می تواند اثر مشابهی در رابطه با پدر شدن داشته باشد؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه والدین شدن باعث تحریک ترشح اکسی توسین در پدران نیز می شود.

یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که انواع خاصی از تعامل بین پدر و نوزاد منجر به افزایش سطح اکسی توسین می شود. این شامل هدایت توجه کودک به سمت اشیاء خاص و تشویق کودک به کاوش است.

آیا حقیقتی در مورد تأثیر پیشنهادی اکسی توسین بر وفاداری وجود دارد؟

ارتباط بین اکسی توسین و وفاداری ممکن است با توانایی این هورمون آغاز شود که باعث می‌ شود مردان، شریک زندگی خود را جذاب‌ تر از سایر زنان آشنا و ناآشنا ببینند.

تحقیقات انجام شده در سال 2012 نشان می دهد که این هورمون ممکن است بر مردان تأثیر بگذارد تا فاصله اجتماعی بیشتری با زنان غریبه جذاب حفظ کنند.

این ممکن است به دلیل تأثیر اکسی توسین در مسیرهای پاداش باشد. درگیر شدن در تماس اجتماعی یا جنسی با شریک عاشقانه خود ممکن است سطح اکسی توسین شما را افزایش دهد و یک حلقه رفتاری ایجاد کند.

هر چه زمان بیشتری را با شریک زندگی خود بگذرانید، اکسی توسین بیشتری تولید می کنید. هرچه اکسی توسین بیشتری تولید کنید، ممکن است تمایل بیشتری به همسرتان داشته باشید.

یک مطالعه بر روی حیوانات در سال 2014 نشان داد که درمان با اکسی توسین باعث کاهش رفتارهای مرتبط با خیانت می شود، به ویژه در زنانی که ترجیح می دهند به جای افراد غریبه از جنس مخالف، با شریک مرد خود تعامل اجتماعی داشته باشند. تصور می شود که اکسی توسین تازگی تعامل با یک غریبه را کاهش می دهد.

چرا روی مردان و زنان تأثیر متفاوتی می گذارد؟

اکسی توسین بر مردان و زنان متفاوت است، به ویژه در زمینه های اجتماعی.

این ممکن است

زیرا این هورمون در آمیگدال مردانه و زنانه متفاوت عمل می کند. این بخشی از مغز شما است که مسئول احساسات، انگیزه و پاداش است.

به عنوان مثال، اکسی توسین ممکن است در نحوه شناسایی زنان با چه کسی دوست شود و چگونه به آن روابط تمایل پیدا کند، تأثیر بگذارد. این هورمون ممکن است در روشی که مردان روابط رقابتی را تشخیص می دهند و پاسخ جنگ یا گریز را هدایت می کنند، نقش داشته باشد.

آیا کاربرد پزشکی دارد؟

اکسی توسین ممکن است برای القا یا بهبود انقباضات در طول زایمان تزریق شود. همچنین ممکن است برای کاهش خونریزی بعد از زایمان یا سقط جنین استفاده شود.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که اکسی توسین ممکن است به درمان اوتیسم و ​​سایر بیماری‌ های رشدی و روانپزشکی که تعامل اجتماعی را مختل می‌کنند کمک کند.

این به عنوان یک درمان احتمالی برای افسردگی پس از زایمان مورد بررسی قرار گرفته است، اگرچه یک مطالعه نشان داد که اکسی توسین مصنوعی ممکن است خطر افسردگی و اختلالات اضطرابی پس از زایمان را افزایش دهد.

تحقیقات در مورد اکسی توسین به عنوان یک درمان احتمالی برای اختلالات سوء مصرف الکل و مواد در حال انجام است.

آیا نکات منفی وجود دارد؟

اگرچه اکسی توسین می تواند پیوند را تقویت کند، ممکن است طرفداری و تعصب را نیز تشویق کند. این می تواند منجر به تشکیل گروه های خطرناک شود.

این هورمون همچنین با احساس حسادت و عدم صداقت مرتبط است. برای درک کامل این مفاهیم به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مشخص نیست که چرا ماهیت اثرات آن متفاوت است یا چه کسانی ممکن است بیشتر اثرات منفی را تجربه کنند. این ممکن است به عوامل دیگری مانند اختلالات روانی زمینه ای بستگی داشته باشد.

حرف آخر

اگرچه اکسی توسین در بسیاری از چیزهای خوبی که ما احساس می کنیم و تجربه می کنیم نقش ثابتی دارد، نقش اکسی توسین در رفتار انسان بسیار پیچیده تر است. تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم این هورمون قدرتمند چه کاری می تواند انجام دهد.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی