بارداري و زايمان سلامت

همه چیز درباره کار کردن در دوره بارداری

تقویم فارسی اندروید

دوره بارداری یک زمان هیجان انگیز است اما همچنین می تواند دوره ای برای عدم اطمینان یا نگرانی باشد. اگر کار می کنید، ممکن است استرس داشته باشید که به رئیس خود بگویید چه شرایطی دارید. حتی ممکن است در مورد برخی از وظایف شغلی نگرانی داشته باشید که ممکن است شما یا کودک را در معرض خطر قرار دهد.

در اینجا مواردی آمده است که شما باید در مورد کار ایمن در دوره بارداری خود بدانید، حقوق خود و برخی نکات در مورد زمان و چگونگی اطلاع دادن به کارفرمای خود در دوره بارداری که بسیار مهم است.

دوره بارداری

آیا کار در دوره بارداری بی خطر است؟

طبق داده های منبع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، اکثر افراد قادر به ادامه کار در دوره بارداری خود هستند. گفته شده ایمنی شغل شما به عواملی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • آنچه که برای گذران زندگی انجام می دهید.
  • وضعیت سلامتی شما
  • هرگونه عارضه ای که ممکن است در بارداری داشته باشید.

اگر در مورد شغل خود مشکلی دارید یا اگر شغل تان شما را در معرض خطرهای زیر قرار می دهد با پزشک خود صحبت کنید:

  • مواد شیمیایی، تابش یا سایر مواد خطرناک
  • دوره های طولانی ایستادن یا بالا رفتن از جایی
  • حمل یا برداشتن بارهای سنگین
  • صداهای بلند یا ارتعاشات ناشی از ماشین آلات سنگین
  • گرما یا سرمای شدید
  • میزان ساعات و حتی زمان روز هنگام کار نیز ممکن است یک عامل تاثیر گذار باشد.

یک مطالعه از منبعی معتبر از زنان ژاپنی در سال 2014 نشان داد کسانی که بیش از 40 ساعت در هفته کار می کنند بیشتر در معرض خطر سقط جنین و زایمان زودرس قرار دارند و هرچه ساعت های بیشتری کار کنید (51 تا 70 ساعت و بیش از 71 ساعت)، خطر بیشتر است.

این خطر همچنین در سه ماهه اول دوره بارداری بیشتر بود.

یک مطالعه دانمارکی در سال 2019 نشان داد افرادی که حداقل دو شیفت شب در هفته کار می کنند ممکن است در معرض خطر سقط جنین بیشتر (32 درصد) نسبت به افرادی که در طول روز کار می کنند، باشند.

این تئوری که چرا ریتم شبانه روزی شما را درگیر می کند به این علت است که چگونه بدن هورمونی به نام ملاتونین ترشح می کند که در محافظت از جفت نقش دارد.

کنار آمدن با علائم شایع بارداری در محل کار

ایمن بودن در کار یا نبودن به این مربوط می شود که شما ممکن است انواع مختلفی از مشکلات را به دلیل علائم اولیه بارداری احساس کنید.

در اینجا چگونگی کنار آمدن با این موارد در کار آمده است. اما اگر احساس درد، گرفتگی، لکه بینی یا علائم نگران کننده دیگری در دوره بارداری دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیماری صبحگاهی

حالت تهوع و استفراغ می تواند از اوایل بارداری شروع شود. اگر احساس بیماری دارید، با تمام توان سعی کنید عوامل محرک خود را شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنید.

خوردن وعده های غذایی کوچک و میان وعده های ساخته شده از غذاهای ملایم (مانند نان، کراکر، سس سیب) در طول روز می تواند کمک کند. چای زنجبیل یا گیاه زنجبیل نیز ممکن است باعث تسکین شما شود.

اگر بیماری صبحگاهی شدید دارید، ممکن است اطلاع دادن به کارفرمای خود در مورد بارداری مفید باشد. البته، این موردی نیست اما اگر برای استفاده مکرر از دستشویی بیرون می روید و کار را از دست می دهید، آنها بهتر می فهمند چه اتفاقی می افتد و (امیدوارم) با شرایط شما همدردی کنند.

خستگی

ممکن است به خصوص در سه ماهه اول بارداری و بعدها به دلیل نزدیک شدن به موعد مقرر زایمان خسته شده باشید.

اطمینان حاصل کنید که در ساعات غیر کاری زیاد استراحت می کنید. به عنوان مثال، کارشناسان به اشتراک می گذارند که شما در طول بارداری به هشت و نیم تا نه و نیم ساعت خواب در هر شب نیاز دارید.

و اگر خسته یا مریض هستید ممکن است بخواهید بار خود را بعد از کار سبک کنید. سعی کنید در مورد مسئولیت هایی مانند خرید مواد غذایی، کار در حیاط و نظافت منزل کمک بگیرید یا حداقل از اینکه خودتان بهترین وضعیت را ندارید انتظار نداشته باشید که همه این کارها را کامل انجام دهید.

آبرسانی

هیدراتاسیون بدن شما در زمان بارداری افزایش می یابد. متخصصان توصیه می کنند روزانه 8 تا 12 فنجان مایعات دریافت کنید. در نظر داشته باشید که یک بطری آب بزرگ روی میز خود داشته باشید تا منبع آب مناسبی داشته باشید.

تکرر ادرار

همراه با آبرسانی بیشتر، ممکن است بیش از حد معمول نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی داشته باشید. اگر سرپرستتان اجازه می دهد، وقفه های کوتاه و مکرر را در نظر بگیرید.

نگه داشتن زیاد ادرار می تواند مثانه شما را ضعیف کند و حتی ممکن است با گذشت زمان منجر به عفونت ادراری (UTI) شود.

درد کمر یا لگن

ممکن است در سراسر بدن درد و گرفتگی بیشتری داشته باشید زیرا هورمون ها، رباط ها و مفاصل شما را شل می کنند. به ویژه ممکن است با رشد شکم، کمر یا لگن شما آسیب ببیند.

نکاتی برای کاهش ناراحتی عبارتند از:

  • اگر شغل شما شامل ایستادن زیاد یا جابجایی است کفش های مناسب مانند کفش های کتانی بپوشید.
  • هنگام بلند شدن به حالت قرارگیری بدن خود توجه کنید و به جای کمر با پایین تنه بلند شوید.
  • در صورت لزوم استراحت کنید تا به بدن خود استراحت دهید. اگر مدت طولانی ایستاده اید، سعی کنید یکی از پاهایتان را روی جعبه یا قرار دهید تا فشار کمر را کاهش دهید. اگر مدت زمان طولانی می نشینید، تا آنجا که ممکن است حالت بدنی خود را حفظ کنید و کمر خود را با یک بالش کوچک محافظت کنید.
  • استفاده از کمربند حاملگی بارداری را در نظر بگیرید تا فشار شکم خود را بر روی کمر و لگن کم کنید.
  • برای کاهش درد، از کیسه آب گرم یا یخ استفاده کنید. (فقط کیسه گرم کننده را روی شکم خود قرار ندهید.) اگر درد شدیدتر شد، برای اقدامات بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

حقوق شما

کارفرما ممکن است بتواند مکان های خاصی را برای شما فراهم سازد که کار شما را ایمن تر کند. و اگر به دلیل بارداری، عوارض یا تولد موقتاً قادر به انجام وظایف شغلی خود نیستید، کارفرمای شما ممکن است در مورد شما تبعیض قائل نشود.

در عوض، شما حق دارید مانند سایر کارگران دارای ناتوانی موقت رفتار کنید. این بدان معناست که ممکن است به شما وظیفه سبک، تکالیف مختلف یا حتی مرخصی بدون حقوق داده شود – به شرطی که این اقدامات در اختیار سایر کارگران دارای ناتوانی موقت نیز باشد.

ناتوانی؟ در حالی که بارداری به طور سنتی یک ناتوانی محسوب نمی شود، برخی از عوارض حاملگی، مانند دیابت حاملگی یا پره اکلامپسی، ممکن است توسط قانون آمریکایی های دارای ناتوانی (ADA) پوشش داده شود.

اطلاعات بیشتر و جزئیات مربوط به شرایط را می توانید جستجو کنید.

به خاطر داشته باشید که ایالت های مختلف و محل های کار مختلف سیاست های مختلفی دارند. اگر در مورد حقوق خود سوالی دارید، با بخش منابع انسانی شغل خود تماس بگیرید.

چگونه و چه موقع اخبار بارداری خود را به اشتراک بگذارید

هیچ استاندارد مشخصی برای زمانی که باید در مورد بارداری خود به کارفرمای خود بگویید وجود ندارد.

ممکن است احساس راحتی کنید و بلافاصله به آنها اطلاع دهید. یا اینکه، به دلایل مختلف ممکن است بخواهید اخبار را خصوصی نگه دارید.

در اینجا برخی از ملاحظات مربوط به زمانی که باید اخبار دوره بارداری خود را به اشتراک بگذارید آورده شده است:

  • اگر شغل شما شامل برداشتن اجسام سنگین، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا سایر خطرات باشد، ممکن است بخواهید زودتر به اشتراک بگذارید.
  • اگر احساس بیماری خاصی می کنید یا دچار عوارض بارداری می شوید که نیاز به مراجعه یا استراحت اضافی به گفته پزشک دارد، ممکن است بخواهید زودتر آن را به اشتراک بگذارید.
  • ممکن است بخواهید منتظر بمانید اگر در معرض بازبینی عملکرد قرار دارید و فکر می کنید این خبر ممکن است بر رتبه شما تأثیر بگذارد.
  • اگر نگرانی در مورد شرایط خصوصی رئیس خود دارید، می توانید وقت خود را به تناسب با حال او انتخاب کنید.

هفته خاصی وجود ندارد که به شما توصیه شود حتماً باید در آن زمان مشخص آن را به کارفرمای خود بگویید اما به خاطر داشته باشید که در نهایت بارداری تان شروع به بروز دادن می کند.

و اگر در محل کار خود به دیگران گفته باشید، ممکن است این خبر پخش شود. رئیس شما ترجیح می دهد اخبار را از شما بشنود تا از طریق پچ پچ کارمندان یا رسانه های اجتماعی.

در اینجا چند نکته برای گفتن خبر به رئیس خود آورده شده است:

  • قبل از بارداری، سیاست های محل کار خود در مورد دوره بارداری را بررسی کنید. این اطلاعات ممکن است در یک دفترچه راهنمای کارمندان یا در یک وب سایت داخلی باشد. اگر نمی توانید این اطلاعات را پیدا کنید، برای راهنمایی با بخش مربوطه یا کارمندان قدیمی تر تماس بگیرید.
  • قرار ملاقات بگذارید تا در مورد بارداری خود بحث کنید تا اینکه آن را گذرا ذکر کنید. این کار هم به شما فرصت می دهد تا سوالات خود را بپرسید و هم برای هر موضوعی که هرکدام از شما پیش بینی می کنید با هم راه حل های فکری داشته باشید.
  • لیستی از ایده ها برای تغییر وظایف با همکاران در دوران بارداری و پوشش احتمالی در مرخصی های بعدی پس از تولد را به همراه داشته باشید. اگرچه رئیس شما ممکن است پیشنهادهای شما را قبول نکند اما ابتکار عمل تان نشان می دهد که شما درباره این موارد فکر کرده اید.
  • درباره اینکه چقدر فکر می کنید پس از تولد فرزندتان نیاز دارید وقت صرف کنید، با هم بحث کنید. اگر هنوز تصمیم نگرفته اید، در این مورد صادق باشید. همچنین اگر از قبل گزینه های مراقبت از کودک خود را بررسی کرده باشید، ممکن است به شما کمک کند.
  • به طور کلی لحن تان را مثبت و نه طلبکارانه نگه دارید. لازم نیست برای بارداری خود عذرخواهی کنید. این یک زمان شادی آور برای هر کسی است. به کارفرمای خود اطمینان دهید که عضوی با ارزش در تیم هستید و این فقط به دلیل بارداری تغییر نمی کند.
  • کمک بگیرید. اگر فکر می کنید رئیس شما علاقه چندانی به اخبار شما نخواهد داشت، ممکن است در نظر داشته باشید که نماینده خود را در قرار ملاقات با خود بیاورید.
  • پس از جلسه خود به صورت کتبی نتیجه را پیگیری کنید. ممکن است بخواهید نامه ای یا ایمیلی به رئیس و مدیر منابع انسانی خود بفرستید تا از نوشتن برنامه مورد بحث خود مطلع شوید. با انجام این کار به مرور زمان از بروز هرگونه مشکل جلوگیری می شود.

چگونه می توان یک برنامه انعطاف پذیر درخواست کرد

همانطور که ممکن است قبلاً مطلع شده باشید، هر چند وقت یک بار برای قرارهای قبل از تولد با پزشک به مرخصی نیاز خواهید داشت.

با پیشرفت بارداری، این قرارها ممکن است مکررتر شوند. در صورت بروز عوارض حتی ممکن است در نهایت آزمایشات یا ملاقات های اضافی هم انجام دهید.

در مورد نیاز خود به زمان برای رفتن به این قرارها با کارفرمای خود شفاف باشید. مراجعه منظم به پزشک برای حفظ بارداری سالم کلیدی است.

یکی از گزینه هایی که ممکن است لازم باشد بررسی کنید، درخواست یک برنامه منعطف است.

برنامه های انعطاف پذیر بسته به محل کار شما متفاوت خواهد بود اما آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • دیر آمدن و دیرتر رفتن
  • زود آمدن و زودتر رفتن
  • زمان ناهار خود را تغییر دهید تا دیرتر بیایید یا زودتر بروید
  • ساعات بیشتری را در روزهای خاصی از هفته کار کنید و یک روز تعطیل داشته باشید

اگر برنامه انعطاف پذیر گزینه ای ممکن برای شما نیست، در اینجا چند نکته برای تعیین وقت ملاقات ها آورده شده است:

  • در صورت امکان قرارهای خود را در ساعت ناهار یا در روز تعطیل تان در نظر بگیرید. گرچه همیشه یک گزینه ثابت نیست اما قرار ملاقات های خود در مواقعی که معمولاً در محل کار خود نیستید، به این معنی است که باید زمان را حفظ کنید تا از مرخصی استحقاقی استفاده کنید.
  • از پزشک خود بپرسید که آیا ساعات جایگزین دیگری را ارائه می دهند یا خیر. بعضی از دفاتر ممکن است قرارهای عصرگاهی یا آخر هفته را برای تطبیق با برنامه های شلوغ کاری ارائه دهند.
  • سعی کنید قرارهای خود را با بیشترین اطلاعیه قبلی به کارفرمای خود اطلاع دهید. به این ترتیب در صورت لزوم ممکن است زودتر از موعد وظایف شما را تحت پوشش یا اطلاع تان قرار دهند.
  • تقویم خود را هنگام قرار ملاقات به همراه داشته باشید تا با هیچ کدام از جلسات یا کارهای ضروری تداخل نداشته باشد.
  • از شریک زندگی خود بخواهید در مورد هرگونه همراهی برای شرکت در قرارهای ملاقات با شما، از محل کارشان سوال کنند.

ملاحظات مرخصی زایمان

برای بهبودی پس از تولد به زمان نیاز خواهید داشت. به علاوه، شما در حال کار بر روی شیردهی و سایر ریتم های ضروری پس از دوره بارداری مانند چرخه خواب هستید.

معمولاً 6 هفته مرخصی استحقاقی پس از زایمان واژینال بدون عارضه و 8 هفته پس از زایمان سزارین برای شما فراهم می کند.

اگر عوارض خاصی داشته باشید ممکن است قبل از تولد واجد شرایط مرخصی شوید.

فراتر از آن، ممکن است محل کار شما برنامه مرخصی زایمان برای پدر هم داشته باشد.

قانون خانواده و مرخصی پزشکی (FMLA) به والدین اجازه می دهد تا برای مراقبت از نوزاد خود حداکثر 12 هفته مرخصی بگیرند. این مرخصی ممکن است با پرداخت حقوق یا بدون پرداخت حقوق بسته به میزان مرخصی استعلاجی شما باشد.

برای واجد شرایط بودن، باید حداقل 1 سال (12 ماه) قبل از مرخصی برای کارفرمای فعلی خود کار کرده باشید و محل کار شما باید حداقل 50 کارمند (بخش خصوصی) داشته باشد یا یک سازمان دولتی، مدرسه دولتی یا آموزشگاه خصوصی باشد.

به این فکر کنید که از قبل چه مقدار مرخصی می خواهید تا بتوانید آن را با کارفرمای خود به بحث بگذارید اما به خاطر داشته باشید که بسته به تعدادی از عوامل، زمان مورد نیاز یا خواسته شما ممکن است تغییر کند.

FMLA حکم می کند که هنگام بازگشت به کار، شغل اصلی خود یا نقش معادل آن که حقوق و مزایای یکسان را ارائه دهد، به شما پیشنهاد شود.

علائمی که ممکن است لازم باشد کار را متوقف کنید

حتی در زمان نزدیک شدن به موعد مقرر زایمان، حتی بهترین برنامه ها نیز ممکن است تغییر کند. در صورت بروز عوارض سلامتی مانند زایمان زودرس، پزشک ممکن است پیشنهاد کند کار را زود ترک کنید.

علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی شکم، درد یا فشار
  • ترشحات آبکی، خونی یا دیگر ترشحات از واژن
  • افزایش تخلیه از هر نوع
  • کمر درد یا تیر کشیدن
  • انقباضات دردناک یا بدون درد که به طور منظم یا مکرر بروز می کنند.
  • پارگی غشاها (همچنین به عنوان پاره شدن کیسه آب شناخته می شود.)

البته، زایمان زودرس تنها عارضه ای نیست که ممکن است تجربه کنید و بر توانایی شما در کار تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است خواب خوبی نداشته باشید یا شکایت های جسمی دیگری مانند تورم داشته باشید که باعث ناراحتی هنگام کار کردن برای شما شود.

درباره عوارض و علائم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است پیشنهادهایی در مورد راحتی شما در کار داشته باشد یا ممکن است توصیه برای مراجعه به مکان هایی خاص داشته باشد.

اگر کار در هر زمان ایمن به نظر نمی رسد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد مقداری زودتر مرخص شوید و به سراغ استراحت در رختخواب بروید.

حرف آخر

با خیال راحت می توانید در دوران بارداری و فراتر از آن کار کنید.

هر بارداری و هر موقعیت شغلی منحصر به فرد است. بهترین شرط شما این است که تحقیقات خود را انجام دهید و برای جزئیات خاص محل کار خود با بخش منابع انسانی خود تماس بگیرید.

پزشک شما منبع خوبی برای هرگونه نگرانی در مورد سلامتی شما یا سلامتی کودک شما در رابطه با مسئولیت های کاری تان است.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی