بارداري و زايمان تغذيه سالم

تغذیه مادر بعد از تولد نوزاد

تقویم فارسی اندروید

باید بدانید همان طور که تغذیه شما به مدت 9 ماه برای رشد جنین مهم است بعد از تولد فرزندتان تغذیه شما برای سالم ماندن شما و فرزندتان چندین برابر مهم تر است. زیرا مادر بعد از زایمان نیاز به غذای مقوی و سالم دارد تا بتواند به نوزاد خود شیر بدهد.

تمام مواد غذایی که مادر مصرف می کند می تواند بر روی شیری که از پستان خود نوزاد را تغذیه می کند تاثیر بگذارد. خوردن غذای سالم با برنامه به بدن شما کمک می کند تا ریکاوری شود و انرژی لازم برای مراقبت از کودک را به شما بدهد.

تغذیه مادر بعد از زایمان
تغذیه مادر بعد از زایمان

مادران بعد از زایمان چه چیزی باید خورد؟

در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات پر کنید. نیمی دیگر باید شامل غلات کامل مانند برنج قهوه ای، نان سبوس دار یا بلغور جو دوسر باشد. سعی کنید غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده و نوشیدنی های حاوی نمک زیاد، چربی اشباع شده و قند اضافی را محدود کنید.

پروتئین:

غذاهایی مانند غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ و محصولات سویا سرشار از پروتئین هستند که به بهبود بدن شما پس از زایمان کمک می کنند.

کلسیم:

باید این را بدانید هر روز به 1000 میلی گرم حدود 3 وعده لبنیات کم چرب نیاز دارید. توجه کنید که اگه شیر می دهید لبنیات کم چرب باید جز اصلی تغذیه تان باشد. چرا که شیر کلسیم دارد و اگر به صورت خوراکی آن را دریافت نکنید، از ذخیره کلسیم که استخوان است برداشته می شود. پس سعی کنید کلسیم روزانه تان را فراموش نکنید. حداقل سه فنجان لبنیات به صورت روزانه مصرف کنید.

آهن:

این ماده مغذی به بدن شما کمک می کند تا سلول های خونی جدید بسازد، که به ویژه اگر خون زیادی در حین زایمان از دست داده باشید، مصرف آهن بسیار مهم است. گوشت قرمز و مرغ سرشار از آهن هستند. نیاز روزانه برای زنان شیرده 9 میلی گرم در روز برای زنان 19 ساله و بالاتر و 10 میلی گرم در روز است.

اگر چند قلو داشتید، وضعیت سلامتی دارید، یا گیاهخوار هستید یا رژیم غذایی تخصصی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است مکمل ها را توصیه کنند

میوه و ویتامین

مادران شیرده باید حداقل دوبار در روز آبمیوه طبیعی بخورند. مصرف ویتامین سی برای شما در این دوره واجب است. سعی کنید آب پرتقال یا دیگر مرکبات را به صورت روازنه مصرف کنید. دیگر میوه هایی مثل انگور، توت و سیب هم بسیار مقوی هستند و پیشنهاد می شوند.

مصرف میوه و ویتامین بعد از زایمان
مصرف میوه و ویتامین بعد از زایمان

مایعات

مادرانی که شیر می دهند به هیچ عنوان نباید مصرف روزانه آب و مایعات را فراموش کنند، زیرا به دلیل شیر دادن کم آبی بدن آن ها را به صورت جدی تهدید می کند. سعی کنید حتما از نوشیدنی ها و مایعات در روز استفاده کنید. اما درباره استفاده از مایعات و نوشیدنی های کافئین دار باید احتیاط کنید. چون کافئین وارد شیر می شود و باعث بداخلاقی و کم خوابی فرزندتان می شود.

از خوردن این غذاها پس از زایمان خودداری کنید.

1. غذاهایی با مواد نگهدارنده

تا جایی که ممکن است مصرف غذاهایی که مواد نگه دارنده دارند را محدود کنید. چون ترکیباتی که در مواد نگهدارنده است می تواند باعث ایجاد حساسیت برای نوزادتان شود.

2. غذاهای ادویه ای

غذاهای ادویه ای و تند باعث ایجاد مشکلات گوارشی و همچنین تغییر طعم شیر مادر می شود. که می تواند برای نوزاد مشکل ایجاد کند.

3. نوشیدنی های کافئین دار و گاز دار

مصرف این نوشیدنی ها باعث ایجاد نفخ می شوند، کافئین باعث بی خوابی و بداخلاقی نوزاد می شود.

4. نوشیدنی های الکلی

از خوردن نوشیدنی های الکل دار بپرهیزید زیرا باعث کاهش شیر مادر می شود و از همه مهم تر در رشد نوزاد و سیستم عصبی اش اختلال ایجاد می کند.

5. غذاهایی نفاخ

تا چهل روز پس از زایمان از خوردن غذاهای نفاخ دوری کنید. حبوبات از قبیل نخود و لوبیا، انواع ترشیجات، نخود سبز، نخود فرنگی و همچنین سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم برگ، کلم بروکلی و پیاز.

6. غذاهای سرد و نپخته

از مصرف غذاهای سرد و نپخته دوری کنید زیرا این غذاها باعث ایجاد نفخ و درد شکمی می شوند.

7. برنج

مادرانی که تازه زایمان کرده اند نباید تا 3 – 4 روز پس از زایمان برنج بخورند.

8. فست فود و غذاهای آماده

این دسته از غذاها را نه به مادرانی که تازه زایمان کرده اند و نه افراد نرمال پیشنهاد نمی کنیم. بهتر است غذاهای سالم تر را انتخاب کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی