داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

همه چیز درباره خواص بهارک

تقویم فارسی اندروید

کوریدالیس یا بهارک یک مکمل گیاهی است که ادعا می شود به درمان درد و آرامش (آرامش بخشی) کمک می کند. نام علمی آن Corydalis yanhusuo است و گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده Papaveraceae (که معمولاً به نام خشخاش شناخته می شود) است.

Corydalis yanhusuo در نیمکره شمالی رشد می کند اما اغلب در مراتع مرتفع در استان ژجیانگ چین یافت می شود.

گیاه بهارک دارای 5 تا 15 گل به رنگ آبی مایل به ارغوانی است که در کنار هم قرار گرفته اند و به سمت بیرون منحنی می شوند.

این مقاله به این موضوع می پردازد که بهارک برای چه مواردی استفاده می شود. همچنین خطرات و عوارض جانبی بالقوه مصرف مکمل های بهارک را عنوان می کند.

در صورت امکان، مکملی را انتخاب کنید که آزمایش شده است.

با این حال، حتی اگر مکمل ها آزمایش شوند، این بدان معنا نیست که آنها لزوما برای همه بی خطر هستند یا به طور کلی موثر هستند. بنابراین، مهم است که با پزشک خود در مورد مکمل هایی که قصد مصرف آنها را دارید صحبت کنید و تداخلات احتمالی با سایر مکمل ها یا داروها را بررسی کنید.

خواص بهارک

کاربردهای ادعا شده

استفاده از مکمل ها باید به صورت فردی و توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی، مانند یک متخصص تغذیه، داروساز، یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بررسی شود. هیچ مکملی برای درمان یا پیشگیری از بیماری در نظر گرفته نشده است.

بهارک اغلب با سایر مکمل‌ های گیاهی با فواید سلامتی همراه می‌ شود اما تحقیقات محدودی برای حمایت از استفاده از آن وجود دارد.
دانشمندان استفاده از بهارک را به دلایل مختلف سلامتی مورد مطالعه قرار داده‌ اند اما ثابت نکرده‌ اند که این گیاه در انسان بی‌ خطر و مؤثر است.

بهارک در آزمایشگاه و روی حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است اما شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آن برای هر گونه بیماری در افراد وجود ندارد.

فواید سیستم عصبی مرکزی

بهارک ممکن است به طور بالقوه به درد کمک کند و باعث ایجاد احساس آرامش شود.

مروری بر مطالعات روی استفاده از کوریدالیس نشان داد که تتراهیدروپالماتین (THP) – یک آلکالوئید در گیاه بهارک – نشان داده است که مکان‌ های گیرنده دوپامین را در مغز مسدود می‌ کند که می‌ تواند باعث آرام‌ بخشی شود.

مطالعات تحقیقاتی بر روی حیوانات به اثرات تسکین دهنده درد (مسکن) و آرام بخش بهارک پرداخته است. برای مثال، در مطالعات روی موش ها، درد و افسردگی مزمن و مداوم را کاهش داد.

تحقیقاتی در مورد استفاده از بهارک برای درد در انسان انجام شده است. یک مطالعه متقاطع دوسوکور و کنترل‌ شده با دارونما با 15 شرکت‌ کننده، از آزمون پرس سرد استفاده کرد – یک روش تحقیقاتی برای القای درد در انسان‌ ها. یک دوز خوراکی عصاره بهارک و مکمل گیاهی دیگری به نام ریشه گلپر به طور قابل توجهی نمرات شدت درد شرکت کنندگان را کاهش داد. با این حال، از آنجایی که بهارک در ترکیب با یک محصول دیگر استفاده می‌ شد، نمی‌ توانیم مطمئن باشیم که مکمل گیاهی به تنهایی مؤثر خواهد بود یا خیر.

داروی گیاهی

سایر کاربردهای احتمالی بهارک

سایر مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی بهارک را ارزیابی کرده اند:

  • یک مطالعه نشان داد که بهارک ممکن است به کاهش زخم های پوشش معده (زخم معده) در حیوانات کمک کرده باشد. همچنین ممکن است از عملکرد کبد در مدل های حیوانی محافظت کند، احتمالاً به دلیل محتوای آلکالوئید یا THP گیاه.
  • محافظت در برابر بیماری عروق کرونر قلب، ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) و حمله قلبی در حیوانات. THP ممکن است رگ‌ های خونی و بافت‌ ها را در موش شل کند که می‌ تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد.
  • کاهش رشد تومور در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی. مطالعات روی حیوانات همچنین نشان داد که THP ممکن است فعالیت سلول های تومور را کاهش دهد.
  • مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که عصاره کلروفرمی موجود در بهارک ممکن است اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی داشته باشد.

با این حال، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی اغلب پیش بینی کننده ضعیف پاسخ انسان هستند. بنابراین، این یافته ها شواهد کافی برای این استفاده از بهارک ارائه نمی کنند.

عوارض جانبی بهارک چیست؟

از راه خوراکی، بهارک به طور کلی به خوبی قابل تحمل و بی خطر است. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره بهارک ممکن است تا چهار هفته بی خطر باشد.

مصرف بهارک همچنان می تواند عوارض جانبی داشته باشد. نکته مهم این است که خطر سمیت THP از مکمل های بهارک وجود دارد. THP می تواند باعث عفونت و التهاب در کبد (هپاتیت حاد) شود که علائم آن حالت تهوع، استفراغ، درد در ناحیه شکم یا تب است.

اقدامات احتیاطی قبل از استفاده از بهارک

برای آگاهی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از مکمل‌ های بهارک با گیاهان، مکمل‌ ها یا داروها، تحقیقات بیشتری لازم است.

قبل از شروع مصرف بهارک با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر در حال حاضر از سایر داروها، مکمل ها یا محصولات با نسخه یا بدون نسخه استفاده می کنید.

تحقیقات ایمنی و اثربخشی کافی در مورد استفاده از بهارک در گروه خاصی از افراد که ممکن است در معرض خطر عوارض جانبی باشند، انجام نشده است. کودکان نباید بهارک مصرف کنند. علاوه بر این، بزرگسالان باید در صورت داشتن موارد زیر از مصرف آن پرهیز کنند:

  • حامله
  • شیر دهی
  • خونریزی بین دوره های قاعدگی

مقدار مصرف: چه مقدار بهارک مصرف کنیم؟

راه های مختلفی برای مصرف بهارک وجود دارد، از جمله به صورت پودر، ریشه، مایع یا کپسول. با این حال، هیچ دستورالعملی در مورد میزان مصرف آن وجود ندارد. هیچ دوز استانداردی برای بهارک وجود ندارد.

تحقیقات بیشتری در مورد دوزهای بهارک برای جمعیت های خاص و نیازهای بهداشتی مورد نیاز است.

اگر بیش از حد بهارک مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

به عنوان یک قاعده کلی، هرگز بهارک را بیشتر از دوز توصیه شده سازنده در مکملی که خریداری کرده اید مصرف نکنید.

از آنجایی که هیچ دوز توصیه شده مشخصی وجود ندارد، دشوار است بگوییم چه دوزی “بیش از حد” در نظر گرفته می شود. با این حال در صورت بروز عوارض جانبی در حین استفاده از مکمل، باید مصرف بهارک را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

فعل و انفعالات

بهارک اغلب همراه با سایر مکمل‌ های گیاهی استفاده می‌ شود. با این حال، تحقیقات کافی در مورد استفاده از کوریدالیس با داروهای نسخه‌ ای و OTC یا سایر محصولات انجام نشده است.

همیشه قبل از استفاده از مکمل، فهرست مواد تشکیل دهنده و برچسب تغذیه را به دقت بخوانید. اطمینان حاصل کنید که می دانید چه چیزی در مکمل وجود دارد و چه مقدار از هر عنصر در یک دوز وجود دارد.

این اطلاعات را با پزشک خود بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها از سایر داروها، مکمل‌ ها، ویتامین‌ ها یا محصولاتی که استفاده می‌ کنید اطلاع دارند.

نحوه نگهداری بهارک

مکمل بهارک را طبق دستورالعمل سازنده نگهداری کنید. بسته یا درج همراه مکمل باید به شما بگوید که چگونه باید آن را ذخیره کنید و چه زمانی مکمل را دور بیندازید (مثلاً بعد از تاریخ بهترین زمان مصرف).

سوالات متداول

اگر باردار هستم می توانم بهارک مصرف کنم؟

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید نباید آن را مصرف کنید زیرا تحقیقات کافی در مورد ایمنی طولانی مدت آن انجام نشده است. به کودکان نیز نباید مکمل داده شود. در صورت خونریزی بین دوره های قاعدگی از آن استفاده نکنید.

چقدر بهارک مصرف کنم؟

هیچ دوز استانداردی برای کوریدالیس وجود ندارد. همچنین هیچ دستورالعملی در مورد نحوه استفاده از آن وجود ندارد. اگر به فکر مصرف کوریدالیس هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

بهارک به عنوان مکمل چگونه فروخته می شود؟

مکمل های کوریدالیس به صورت قرص، گرانول، پودر و ریشه وجود دارد. قرص ها رایج ترین راه برای مصرف مکمل کوریدالیس هستند.

آیا بهارک توهم زا است؟

برخی ادعاها در مورد اثرات آرام بخش کوریدالیس مطرح شده است که ممکن است شامل اثرات توهم زایی باشد. با این حال، شواهد تحقیقاتی کافی برای اثبات وجود این اثرات وجود ندارد.

آیا کوریدالیس به خواب کمک می کند؟

برخی ادعا می کنند که کوریدالیس می تواند اثرات آرام بخشی داشته باشد. آرام بخش می تواند باعث شود فرد احساس آرامش و یا حتی خواب آلودگی بیشتری کند. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از آن به عنوان کمک خواب وجود ندارد. اگر مشکل خواب دارید از پزشک خود بخواهید گزینه های دیگری را نیز در اختیار شما قرار دهد.

آیا بهارک می تواند باعث آسیب کبدی شود؟

برخی از مکمل های گیاهی در صورت استفاده بیش از حد می توانند باعث آسیب کبدی شوند. چند مطالعه موردی پزشکی از آسیب کبدی در افرادی که از کوریدالیس و سایر مکمل‌ های گیاهی استفاده می‌کردند رخ داده است.

آیا کوریدالیس ضد التهاب است؟

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما کوریدالیس ممکن است برخی از خواص ضد التهابی داشته باشد، به خصوص اگر با ترکیبات دیگر استفاده شود.

منابع بهارک را در چه چیزی باید جستجو کرد

شما می توانید مقداری بهارک را از غذا و همچنین در مکمل هایی که می توانید خریداری کنید تهیه کنید.

منابع غذایی کوریدالیس

برای به دست آوردن کوریدالیس از منبع غذایی خود، ساقه گیاه Corydalis yanhosuo باید در سرکه خیس شود تا اجزای فعال آن افزایش یابد. سپس می توان آن را به مدت شش دقیقه پخت و قبل از خوردن سرد کرد.

مکمل های کوریدالیس

بهارک به صورت قرص، گرانول، پودر و قرص فروخته می شود. قرص ها رایج ترین راه برای مصرف مکمل هستند. می توانید مکمل های کوریدالیس را در داروخانه ها و فروشگاه های بهداشتی تخصصی پیدا کنید.

هنگام خرید مکمل، بدانید که هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه می تواند بیماری خاصی را “درمان” یا درمان کند، واقعی نیست. بر اساس قوانین برچسب گذاری FDA، ارائه چنین ادعاهایی غیرقانونی است زیرا توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شوند.

خلاصه

کوریدالیس گونه ای از گیاهان گلدار است که در نیمکره شمالی یافت می شود. اگرچه در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی مورد مطالعه قرار گرفته است اما مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است که بگوییم استفاده از آن مفید و بی خطر است.

تصور می‌ شود مکمل‌ های بهارک دارای اثرات تسکین‌ دهنده و آرامش‌ بخش هستند اما مطالعات کافی برای اثبات اثربخشی آن برای این اهداف انجام نشده است.

تحقیقات کافی در مورد دوز کوریدالیس، عوارض جانبی و تداخلات دارویی وجود ندارد. اگر می خواهید مکمل را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. در مورد داروهای OTC یا نسخه‌ ای، ویتامین‌ ها یا مکمل‌ هایی که قبلاً مصرف کرده‌ اید و مشکلات سلامتی که دارید به او بگویید.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی