خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره آداپتوژن ها

تقویم فارسی اندروید

آداپتوژن ها گیاهان و قارچ های خاصی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا با استرس سازگار شود. آنها را می توان به عنوان کپسول، مکمل برای افزودن به غذا یا نوشیدنی یا به عنوان تنتور خریداری کرد. همچنین می‌ توانید غذا و نوشیدنی‌ هایی بخرید که حاوی آداپتوژن هستند، مانند شکلات داغ و قهوه.

گفته می‌ شود که آداپتوژن‌ ها فواید سلامتی مختلفی دارند و برای همه چیز از کاهش استرس گرفته تا متعادل کردن هورمون‌ ها، بهبود توجه و تقویت سیستم ایمنی توصیه می‌ شوند. با این حال، مانند بسیاری از مکمل ها، شواهد علمی محدودی برای حمایت از این کاربردها وجود دارد.

آداپتوژن ها

فواید آداپتوژن ها چیست؟

آداپتوژن ها اجزایی از داروهای گیاهی هستند که گفته می شود به بدن کمک می کنند تا بر تأثیرات استرس های فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی غلبه کند. همچنین گفته می شود که آداپتوژن ها دارای خواص ضد پیری هستند.

آداپتوژن ها برای صدها سال در شیوه های درمانی آیورودا مورد استفاده قرار گرفته اند و برای استفاده در دنیای غرب در دسترس تر می شوند.

آداپتوژن ها توسط برخی از پزشکان برای موارد زیر توصیه شده است:

  • توجه را بهبود می بخشد.
  • افزایش استقامت در موقعیت های ناشی از خستگی
  • کاهش اختلالات و اختلالات ناشی از استرس در بدن
  • سطح هورمون را متعادل می کند.
  • سطح کورتیزول (هورمون استرس) و سایر سطوح هورمونی را کنترل می کند.
  • با خستگی ناشی از استرس بیش از حد فیزیکی یا عاطفی مبارزه می کند.
  • با تأثیر استرس بر عملکرد شناختی مبارزه می کند.
  • عملکرد ذهنی را که تحت تأثیر استرس قرار گرفته است، تحریک می کند.
  • عملکردهای بدن را عادی می کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • با علائم ناشی از افزایش سطح کورتیزول (مانند اضطراب، افسردگی، خستگی، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و چاقی) مبارزه می کند.
  • افزایش استقامت بدنی و بهبود سطح انرژی
  • عملکرد اندام هایی مانند کبد و غدد فوق کلیوی را بهبود می بخشد.
  • بهبود عملکرد سیستم های بدن مانند دستگاه گوارش

انواع آداپتوژن ها

آداپتوژن های مختلفی وجود دارد که گفته می شود هر کدام عملکرد خاص خود را دارند اما به خاطر داشته باشید که هنوز مطالعات تحقیقاتی بالینی محدودی وجود دارد که از ایمنی و اثربخشی این مکمل های طبیعی حمایت می کند.

نمونه هایی از آداپتوژن های رایج و عملکردی که گفته می شود آنها در بدن تولید می کنند عبارتند از:

  • ریشه گون: برای کمک به کاهش استرس و پیری با محافظت از تلومرها (ساختارهای مرتبط با پیری، واقع در انتهای هر کروموزوم)
  • آشواگاندا: برای کمک به بدن برای مقابله با استرس روزانه و به عنوان یک تقویت کننده عمومی
  • جینسینگ سیبری: برای تامین انرژی و کمک به غلبه بر خستگی
  • ریحان مقدس: برای تقویت آرامش، تسکین استرس و اضطراب
  • رودیولا روزیا: برای کاهش اضطراب، خستگی و افسردگی
  • کردیسپس: نوع خاصی از قارچ که گفته می شود با استرس مبارزه می کند و به تعادل هورمون ها کمک می کند.
  • ریشی: نوع خاصی از قارچ که گفته می‌شود به بدن کمک می‌کند تا با استرس سازگار شود و الگوی خواب سالم را تقویت کند.
  • ماکا: برای بهبود خلق و خو و افزایش انرژی
  • سیب زمینی وحشی: برای تنظیم سطح هورمون زنانه
  • شیرین بیان: برای افزایش انرژی و استقامت و کمک به تقویت سیستم ایمنی، تحریک غدد فوق کلیوی و ارتقای سطح کورتیزول سالم
  • ناز باتلاقی: برای محافظت از مغز و بهبود حافظه و بهبود سایر جنبه های عملکرد شناختی

نحوه عملکرد آداپتوژن ها در بدن

در یک محیط آزمایشگاهی، آداپتوژن ها ممکن است اعمال شیمیایی داشته باشند، مانند تحریک تولید هورمون ها یا تغییر مواد شیمیایی استرس. به عنوان مثال، گفته می شود که یک آداپتوژن گیاهی سطح استروژن را در تنظیمات مختلف بیوشیمیایی افزایش یا کاهش می دهد. طرفداران آداپتوژن ها پیشنهاد می کنند که این اعمال شیمیایی می تواند به عملکرد بهینه کل بدن (از مغز گرفته تا سیستم ایمنی) کمک کند.

آداپتوژن ها و استرس

آداپتوژن ها هر ماده ای هستند که گفته می شود سلامت پاسخ بدن به استرس را بهبود می بخشد. البته، آنها بر تجربه یک فرد از رویدادهای استرس زا تأثیر نمی گذارند، بلکه گفته می شود که نحوه واکنش فیزیکی بدن به استرس را بهبود می بخشد.

استرس یک وضعیت فیزیولوژیکی در نظر گرفته می شود که با سیستم عصبی، غدد درون ریز (هورمون ها) و سیستم ایمنی مرتبط است. استرس می تواند توسط یک رویداد خارجی، شرایط محیطی یا یک عامل شیمیایی یا بیولوژیکی که بدن را تحریک می کند تا هورمون های استرس را ترشح کند که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی می شود، ایجاد شود.

نمونه هایی از تغییراتی که به دلیل ترشح هورمون های استرس رخ می دهد شامل افزایش ضربان قلب و فشار خون است. این سیل ناگهانی تغییرات هورمونی، پاسخ جنگ یا گریز نامیده می شود.

تجربیاتی که ممکن است واکنش جنگ یا گریز را در بدن القا کنند عبارتند از:

  • عوامل محیطی، مانند دمای بسیار بالا یا پایین
  • عوامل بیولوژیکی، مانند یک بیماری یا آسیب
  • عوامل شیمیایی مانند تنباکو، الکل، یا مواد مخدر
  • مسائل ذهنی (مانند تمرکز بر رویدادهای منفی مانند از دست دادن شغل یا تهدیدات درک شده)
  • رویدادهای فیزیکی مانند از دست دادن مزمن خواب
  • رویدادهای استرس زا روزانه مانند رانندگی در ترافیک سنگین

زمانی که استرس بیش از حد طاقت فرسا یا طولانی مدت باشد، می تواند به بیماری کمک کند و حتی ممکن است امید به زندگی را کاهش دهد. این به عنوان استرس ناسازگار شناخته می شود و گفته می شود که آداپتوژن ها به بدن کمک می کنند بر آن غلبه کند.

آیا آداپتوژن ها موثر هستند؟

اگرچه شواهد محدودی از مطالعات پزشکی برای حمایت از ادعاهای اثربخشی برای هر نوع آداپتوژن وجود دارد، برخی از مطالعات جدید در حال انتشار هستند.

به عنوان مثال، یک مطالعه عنوان کرد که آداپتوژن ها «ممکن است به عنوان یک دسته دارویی جدید از داروهای ضد خستگی در نظر گرفته شوند که: باعث افزایش توجه و استقامت در موقعیت های کاهش عملکرد ناشی از خستگی و یا احساس ضعف، کاهش اختلالات ناشی از استرس و اختلالات مربوط به عملکرد استرس می شوند».

و یک بررسی علمی که مطالعات قبلی آداپتوژن را مورد بررسی قرار داد (به طور خاص شامل آشواگاندا ،رودیولا و ناز باتلاقی) نشان داد که این گیاهان به طور بالقوه می توانند برای افراد در طول دوره های استرس مزمن مفید باشند.

اگرچه برخی تحقیقات محدود وجود دارد که نشان می دهد آداپتوژن های مختلف می توانند موثر باشند، نتایج هنوز ثابت نشده است.

مکمل

برخی از گیاهان آداپتوژن به قدری تلخ هستند که نمی‌ توان از آن‌ ها به عنوان غذا لذت برد، بنابراین به صورت مکمل‌ های پودری (و به صورت کپسول)، اسموتی‌ ها، چای یا نوشیدنی‌ های گیاهی یا ترکیب در تنتور (مکمل‌ های گیاهی حل شده در الکل و به شکل مایع مصرف می‌شوند).

در صورت امکان، بهتر است یک مکمل گیاهی را انتخاب کنید که ارگانیک، کاملا طبیعی و از نظر اخلاقی برداشت شده باشد. به دنبال محصولاتی باشید که تأیید شده است.

مکمل‌ ها، از جمله آداپتوژن‌ ها، برای ایمنی یا اثربخشی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم نمی‌ شوند. این مسئولیت را بر عهده مصرف کننده می گذارد که مطمئن شود محصولات خالص، ایمن و موثر را خریداری می کند.

اثرات جانبی

هر نوع مکمل گیاهی می تواند با سایر مکمل ها، داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی تداخل داشته باشد. قبل از مصرف آداپتوژن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در حالی که گفته می شود برخی از آداپتوژن ها توانایی های ارتقای سلامتی دارند، برخی از آنها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، به ویژه اگر برای مدت طولانی یا در دوزهای بسیار زیاد مصرف شوند. مطالعات طولانی مدت بسیار کمی وجود دارد که ایمنی مصرف آداپتوژن های خاص را در طول زمان بررسی کرده باشد و عوارض جانبی شناخته شده بسیار کمی از مصرف آداپتوژن ها وجود دارد.

برخی از افراد در اثر مصرف انواع خاصی از آداپتوژن ها ناراحتی معده را تجربه می کنند، برخی دیگر ممکن است علائم آلرژیک داشته باشند.

ریشه شیرین بیان در صورت مصرف طولانی مدت ممکن است باعث افزایش فشار خون و هیپوکالمی (سطح پتاسیم پایین) شود. توصیه می شود شیرین بیان را در چرخه های 12 هفته ای مصرف کنید و بین هر چرخه استراحت کنید. کسانی که فشار خون بالا دارند بهتر است از آن اجتناب کنند.

حرف آخر

اگرچه ممکن است مصرف آداپتوژن ها بی خطر باشد، اما مهم است که سایر اقدامات طبیعی برای ارتقای سلامت مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش منظم را نادیده نگیرید. استفاده از اقدامات دیگر (مانند مدیتیشن یا تمرین ذهن آگاهی) برای کاهش تأثیر استرس بر بدن نیز مهم است. اگرچه مصرف هر روز به سادگی یک مکمل آسان است، آداپتوژن ها (و سایر مکمل های طبیعی) بدون تغییر شیوه زندگی ممکن است برای ایجاد یک تفاوت تاثیرگذار طولانی مدت کافی نباشند.

به خاطر داشته باشید که آداپتوژن‌ ها استرس را از زندگی فرد حذف نمی‌ کنند، بلکه ممکن است بدن را قادر سازند تا از توانایی‌ های خود برای تغییر و سازگاری با استرس به‌ گونه‌ ای استفاده کند که پیری سالم را افزایش دهد. شواهد علمی بیشتری برای اثبات قطعی این ادعا و سایر ادعاهای ارتقا دهنده سلامت آداپتوژن ها مورد نیاز است.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی