خواص مواد غذايي سلامت

با شگفت انگیزترین خواص شیرین بیان آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

شیرین بیان یک گیاه است که مردم از هزاران سال قبل از آن برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. اگر چه خواص شیرین بیان دارای اثرات دارویی است اما تحقیقات علمی فقط برخی از کاربردهای آن را پشتیبانی می کند و ممکن است برای همه افراد بی خطر نباشد.

خواص شیرین بیان
شیرین بیان به علت طعم شیرینش همچنین به عنوان یک شیرین کننده محبوب است و تولید کنندگان گاهی اوقات از آن استفاده می کنند تا عطر و طعم داروها را پنهان کنند. از روغن آن نیز به عنوان یک طعم دهنده استفاده می کنند زیرا آن هم طعم و بوی مشابه با گیاه شیرین بیان دارد. همچنین به شکل آب نبات هم دیده می شود و بسیار طرفدار دارد.

شیرین بیان در بسیاری از فرم ها، از جمله چای گیاهی، آب نبات، کپسول، گیاه خشک شده و عصاره مایع موجود است.

این گیاه بومی جنوب اروپا و آسیا است و در هزاران سال پیش در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان گیاه “صلح طلب” نامگذاری شده است. این یکی از گیاهانیست که به طور گسترده در سراسر جهان مصرف شده است و در حال حاضر در روسیه، اسپانیا، فرانسه، انگلستان، آلمان، خاورمیانه و آسیا رشد می کند.

ارزش تغذیه ای ریشه شیرین بیان

  • کلسیم 8 گرم
  • کولین 4 گرم
  • آهن 11 گرم
  • منیزیم 9 میلی گرم
  • نیاسین 5 گرم
  • پانتوتنیک اسید 8 میلی گرم
  • فسفر 5 میلی گرم
  • پتاسیم 8 میلی گرم
  • ریبوفلاوین 9mg
  • سلنیوم 4 گرم
  • سیلیکون 8 میلی گرم
  • تیامین 5 گرم
  • ویتامین E به مقدار ۵ گرم
  • روی 6 گرم

ریشه شیرین بیان حاوی مواد مغذی ضروری است:

  • بتا کاروتن 6 گرم
  • اسید فرولیک 3 گرم
  • گلیسیریزین 8 میلی گرم
  • گاباریدین 11 میلی گرم
  • فنل 5 گرم
  • تیمول 9 گرم
  • کوئرستین 7 میلی گرم

خواص شیرین بیان

خواص شیرین بیان

این یکی از شایع ترین گیاهان مورد استفاده و شناخته شده علمی است. خواص شیرین بیان برای شرایط بهداشتی عبارتند از:

درمان آفت

بر اساس مطالعات منتشر شده در مرکز ملی بهداشت، شیرین بیان اثربخشی در درمان زخم های آفتی عود کننده دردناک دارد. آفت ها، زخم ها و ضایعات کوچک و غیر مسری هستند که بر روی بافت داخل دهان و لثه ها قرار می گیرند. علاوه بر این، مطالعه نشان داده است که درمان با عصاره شیرین بیان موجب بهبود قابل ملاحظه ای در وضعیت افراد با توجه به کاهش درد و التهاب می شود. خواص شیرین بیان در تسریع بهبود و کمک به تحریک مکانیسم دفاع ایمنی بدن کمک می کنند.

خواص شیرین بیان در حفاظت از کبد

مطالعات نشان داده اند که نتایج امیدوار کننده ای در مورد اثر محافظتی ضد پلاکتی شیرین بیان اعلام شده است. این شامل گلیسیریزین است که در هر مطالعه، در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت و کمک به ثبات در عملکرد طبیعی عملکرد کبد موثر بوده است. تحقیقات دیگری به اثبات رسانده است که فلاونوئید isoliquiritigenin موجود در شیرین بیان دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و مهار کننده است که در حفاظت از سلول های کبدی از آسیب های ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا و آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کند.

خواص شیرین بیان

اختلالات معده

در کتاب “شفای گیاهی” عنوان شده است که اسید گلیسیریزیزیک موجود در شیرین بیان می تواند در برابر رشد باکتری های هلیکوباکتر پیلوری از بدن محافظت کند و همچنین می تواند اثرات درمانی را در برابر اختلال هضم ایجاد کند.

خواص شیرین بیان در درمان آرتریت روماتوئید

دکتر چینگ چون هوانگ و تیم او از دانشگاه گوانگژو چین، در یک گزارش منتشر شده اظهار داشت که عصاره شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و اثبات شده است که در درمان آرتریت روماتوئید موثر است. تحقیقات نشان داده اند که ممکن است در کاهش سطح سیتوکین های التهابی و کاهش درد و تورم مفید باشد.

کاهش سندرم پیش از قاعدگی و علائم یائسگی

ریشه شیرین بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است. غنی از ایزوفلاون ها است که به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می کند. مطالعات نتایج مثبتی در رابطه با اثربخشی خواص شیرین بیان در کاهش میزان گرسنگی شبانه و بهبود سلامت جسمی و روحی زنان یائسه نشان داده اند. این گیاه شامل phytoestrogens است و کمک می کند به افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن، که در تسکین گرفتگی و ناراحتی در طول قاعدگی موثر است.

اثرات شیمی درمانی

شیرین بیان دارای اثرات شیمی درمانی است و در درمان انواع مختلف سرطان مفید است. یک مطالعه منتشر شده، خواص شیرین بیان را در محدود کردن رشد سلول های سرطان پستان انسان نشان داده است. حاوی فلاونوئیدها مانند ایزولای کریتی ژنین است که در سرکوب سرطان زایی کولون کمک می کند و باعث آپوپتوز می شود، همچنین به عنوان مرگ سلول برنامه ریزی شده شناخته می شود.

تحقیقات، شواهد حمایتی در مورد فعالیت ضد تومور عصاره شیرین بیان ارائه کرده اند که در کاهش سمیت ناشی از داروهای شیمی درمانی و مهار تولید سلول های تومور موثر است. با این حال، بیماران مبتلا به سرطان تحت درمان با سیس پلاتین باید از مصرف این عصاره خودداری کنند. عصاره شیرین بیان همچنین در درمان پروستاتیت مزمن و سرطان پروستات مفید است.

سندرم خستگی مزمن

یک کتاب تحت عنوان “درمان های طبیعی برای سندرم خستگی مزمن” که توسط Daivati ​​Bharadwaj نوشته شده است، عنوان می کند که شیرین بیان در جلوگیری از سوء عملکرد غده فوقانی که مسئول تولید هورمون هایی مانند کورتیزول است برای مدیریت استرس در بدن و کمک به بهبود عملکرد کلی آن موثر است البته از مصرف بیش از حد آن باید اجتناب شود. این همچنین در تحریک مقاومت بدن به استرس به ویژه در مرحله بهبودی پس از عمل جراحی کمک می کند. اسید گلیسیریزینیک موجود در آن باعث می شود تا انرژی بیشتری داشته و علائم سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا را کاهش دهد.

تقویت ایمنی بدن از دیگر خواص شیرین بیان می باشد

شیرین بیان در بهبود مکانیسم های ایمنی بدن موثر است. همچنین به افزایش سطح اینترفرون، عامل ضد ویروسی کمک می کند که همراه با اسید گلیسریزینیک عملکردهای سلول های ایمنی را تحریک می کند و در مبارزه با ویروس های عفونی و باکتری هایی نظیر آنفولانزای A کمک می کند.

درمان بیماری سل

گزارش منتشر شده در مجله Ethnopharmacology نشان داده است که شیرین بیان در درمان سل ریوی مؤثر است و همچنین در کاهش طول روند بهبودی کمک می کند. اثر ضد میکروبی و ضد باکتری مواد تشکیل دهنده موجود در آن به خوبی در درمان عفونت های ریه کار می کند و باعث می شود عامل مؤثری در این مورد باشد.

عفونت را درمان می کند

شیرین بیان حاوی اسید گلیسریزینیک است که در درمان بیماری های مختلف ویروسی، قارچی و باکتریایی موثر واقع می شود. مطالعات انجام شده اثرات ضد ویروسی و اجزای آن را در مهار رشد ویروس هرپس یا تبخال و جلوگیری از پیشرفت بیشتر سرطان نشان داده است. مرلی کوهن در کتاب خود، نوشته است: یک رویکرد علمی و سنتی اظهار دارد که ویژگی ضد انعقاد شیرین بیان در درمان زونا، که به واسطه ویروس وریدهای زوستر ایجاد می شود، مفید است. همان ویروسی که باعث ایجاد تورم می شود.

خواص شیرین بیان

آترواسکلروز

ریشه های شیرین بیان دارای آنتی اکسیدان ها هستند که در حفظ سطح کلسترول سالم موثر می باشند. فلاونوئید گلابریدین همراه با سایر اجزای مفید، در جلوگیری از انباشت کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL، اثر مثبت ایفا می کند و در کاهش خطر بیماری هایی نظیر آترواسکلروز کمک می کند.

اختلال تنفسی

شیرین بیان در درمان گلودرد، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و بیماری های ریه مانند آمفیزم سودمند است. همچنین از عفونت های تنفسی فوقانی ناشی از ویروس ها و باکتری ها جلوگیری می کند. خواص شیرین بیان به طور مؤثر به عنوان یک دفع آفات عمل می کنند و در دفع موکوس و سایر مواد از برونش ها و ریه کمک می کند. این کمک به آرام شدن اسپاسم برونش می کند. یک مطالعه نیز اثرات مفید آن در درمان آسم را اعلام کرده است.

خواص شیرین بیان در درمان اچ آی وی

شیرین بیان در درمان بیماری های مرتبط با HIV موثر است. مطالعات نشان داده اند که گلیسیریزین موجود در ریشه های آن، با مهار تولید پروتئین ویروس آلوده با ترویج تولید بتاکمکین ها، کمک می کند. همچنین در جلوگیری از تخریب گلبول های سفید خون توسط ویروس HIV کمک می کند و مکانیسم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سم زدایی

گزارشی در سال 2010 منتشر شده است که بیان می کند شیرین بیان دارای ویژگی هایی برای سم زدایی از کولون است و خونسازی را ترویج می کند. مطالعات انجام شده نشان داده است که dehydroglysperin جزء موجود در عصاره این گیاه در تشخیص سم زدایی فاز 2 و آنزیم های آنتی اکسیدانی مفید است که به بدن در دفع زباله های مضر و سمی کمک می کند.

افزایش باروری زنان

چای شیرین بیان ممکن است در درمان مشکلات باروری در زنان ناشی از ناهنجاری های هورمونی مانند تخمدان های پلی کیستیک کمک کند. به تنظیم ترشح هورمون استروژن و کمک به درمان هر گونه عوارض باروری در زنان کمک می کند، همچنین در تنظیم عادت های قاعدگی نامنظم مؤثر است، در بازسازی تخمک گذاری به طور منظم کمک می کند و باعث می شود که بتوانید مادر شوید.

آشنایی با خواص شیرین بیان برای درمان چاقی

عصاره شیرین بیان ممکن است در جلوگیری از چاقی موثر باشد. اثر ضد چاقی فلاونوئید، کاهش قابل توجهی در میزان وجود بافت چربی شکم و میزان تری گلیسیرید بدن دارد.

مراقبت از پوست

این ریشه یک شفا دهنده پوستی عالی است و در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، خشکی پا و پسوریازیس سودمند است. مطالعات نشان داده است که استفاده موضعی از عصاره آن به کاهش تورم و خارش در چنین شرایطی نیز کمک می کند. عصاره شیرین بیان دارای اثرات روشن کننده پوست است و همچنین برای محافظت در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش، کاهش التهاب و کمک به بهبود قرمزی صورت کمک می کند.

هپاتیت

شیرین بیان همچنین در درمان ویروس مزمن هپاتیت B مؤثر است. این گیاه در سرکوب ترشح آنتی ژن هپاتیت B کمک می کند و عملکرد کبد را افزایش می دهد.

زخم معده

شیرین بیان دگلیسیریزین شده که اشاره به شیرین بیانیست که حاوی اسید گلیسیریزینیک نیست، در درمان زخم معده در مطالعات مختلف اثبات شده است. بر اساس این مطالعات، عصاره آن اثرات شفابخش را بر زخم معده بدون ایجاد عوارض جانبی مانند ورم، عدم تعادل الکترولیت، فشار خون بالا یا افزایش وزن در افراد آزمایشی دارد.

مراقبت از مو

شیرین بیان با کاهش ترشح روغن و جلوگیری از بروز شوره سر، موثر در حفظ موهای سالم است. این به محدود کردن رشد هورمون دی هیدروتستوسترون و تحریک رشد مو کمک می کند.

کاهش افسردگی

یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم مولکولی شواهدی در مورد اثر بخشی ترکیبات شیرین بیان در مبارزه با افسردگی قبل و بعد از یائسگی در زنان ارائه کرده است. شیرین بیان حاوی مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، کلسیم و بتا کاروتن همراه با فلاونوئیدهای مفید است که در مبارزه با افسردگی کمک می کند.

بهداشت دهان و دندان

عصاره شیرین بیان در پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان موثر بوده است. کیفیت ضد میکروبی این گیاه بسیار سودمند است و مانع تشکیل بیوفیلم ها و پلاک های دندان می شود. با توجه به اثرات ضد باکتریایی محافظتی، عصاره ریشه شیرین بیان به طور گسترده ای در تولید محصولات بهداشت دهان و دندان مانند خمیر دندان و دهانشویه استفاده شده است.

اختلالات عصبی

خواص شیرین بیان در درمان اختلالات عصبی مانند فلج بل و بیماری لیم موثر است. در جلوگیری از توسعه نشانه های عصبی مانند فلج در بیماران مبتلا به فلج بل کمک می کند.

عملکرد شناختی

مطالعات نشان می دهند خواص شیرین بیان در پیشگیری از اختلالات شناختی کمک می کند و در ارتقای عملکرد یادگیری و حافظه در بیماران دیابتی تاثیر دارد. آمورفورتیین جزء موجود در شیرین بیان حاوی اثرات ضد دیابت و ضد التهابی است که به کاهش قند خون، مهار رشد مقاومت به انسولین و جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک می کند.

نفروپاتی دیابتی

مطالعات نشان داده است که شیرین بیان در درمان نفروپاتی دیابتی موثر است، که در اثر دیابت در طولانی مدت آسیب کلیه اتفاق می افتد. اثر مهاری لاروکریت در جلوگیری و درمان علائمی مانند گلومرول اسکلروز کمک می کند که می تواند نفروپاتی دیابتی به علت دیابت بلند مدت ایجاد کند.

خواص شیرین بیان

سرطان روده بزرگ

بعضی از دانشمندان معتقدند که خواص آنتی اکسیدانی شیرین بیان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان هایی خاص، به ویژه سرطان کولورکتال یا روده بزرگ کمک کند. در حالی که بخش عمده ای از تحقیقات محدود به مطالعات آزمایشگاهی یا آزمایش بر روی حیوانات است اما برخی از آنها امیدوار کننده بوده است.

یک مطالعه اولیه از مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت گزارش داد که اسید گلیسیریزیک موجود در شیرین بیان آنزیم سیکلوکئوکسینژ 2 (COX-2) را مهار می کند که باعث توسعه سرطان کولورکتال می شود. بر اساس تحقیقات، مهار آنزیم COX-2 به کاهش تعداد پولیپ های کولورکتال (آدنوم) و تومور در آزمایش بر روی موش منجر شده است. تحقیقات آینده ممکن است به تعیین اینکه آیا اثر مشابهی در انسان دیده می شود یا نه بپردازد.

سرفه و درد گلو

خواص شیرین بیان برای گلو درد و یا سرفه به عنوان یک ریکاوری موثر کمک می کند و به از بین بردن سرفه منجر می شود. خواص ضد التهابی تسکین دهنده آن می تواند برای گلودرد سریع اثربخش باشد. ترکیبات آرامش بخش عصاره در قطره سرفه و شربت و همچنین چای هم استفاده می شود.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

خواص شیرین بیان در رژیم غذایی شما در هر شکل می تواند از معده شما در برابر رشد باکتری های هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری کند. شما همچنین می توانید چای شیرین بیان را به منظور جلوگیری از نشانه های مربوط به اختلال گوارشی و سوء هاضمه مصرف کنید. علاوه بر این، مصرف منظم چای همچنین می تواند سلامت دستگاه گوارش شما را حفظ کند.

مبارزه با التهاب

در کنار همه خواص شیرین بیان در حال حاضر اثرات ضد التهابی ریشه شیرین بیان را می دانید. ریشه این گیاه در درمان التهاب دستگاه گوارش بسیار مؤثر است. گلیسیریزین موجود در آن همچنین باعث کاهش التهاب بافت توسط کاهش تولید گونه های اکسیژن واکنشی یا ROS می شود.

شیرین بیان، همانطور که در همه مطالعات آمده می تواند در برابر التهاب مزمن و شرایط مرتبط مانند آرتریت از بدن محافظت کند. تحقیقات بیشتری نیز نشان می دهد که چطور شیرین بیان مانند کورتیکواستروئیدهای طبیعی بدن (ترکیباتی که التهاب را کاهش می دهند) را عمل می کند. ریشه این گیاه همچنین باعث کاهش تولید آنزیمی خاص می شود که مسئول التهاب است.

افزایش سلامت مغز

یکی از ترکیبات شیرین بیان، یعنی کاربن اکسولون، کاهش استرس و کاهش سرعت رشد مغز را به دنبال دارد. علاوه بر این، همچنین مشخص شده که مهارت های ذهنی را به شدت حفظ می کند. یکی دیگر از ترکیبات شیرین بیان، به نام لیکوئیرتیژنین، اثرات مثبت بر روی سلول های مغزی دارد و در نتیجه می تواند از آلزایمر نیز جلوگیری کند و همینطور که در گزارشی از بنیاد شمال غربی پارکینسون آمده، عصاره ریشه شیرین بیان نیز می تواند به جلوگیری از بیماری های دیگر مغزی کمک کند و حتی بهبود حافظه را به دنبال داشته باشد.

استفاده در آشپزی

شیرین بیان به عنوان یک عامل طعم دهنده در محصولات قنادی مانند شیرینی ها، نوشیدنی و آب نبات از زمان های قدیم استفاده شده است. همچنین به طور گسترده ای در صنعت دخانیات در تولید سیگار و سیگارهای مخلوط استفاده می شود. در هر دو صنعت به عنوان یک طعم دهنده و همچنین یک عامل کنترل رطوبت در محصولات تنباکو استفاده می شود. پس در کنار بهره مندی از طعمش از خواص شیرین بیان هم در آشپزی بهره ببرید.

خواص شیرین بیان

احتیاط

مصرف روزانه شیرین بیان را به 30 میلی گرم / میلی لیتر اسید گلیسیریزین یا 500 میلی گرم برای کل دوزتان محدود کنید.

ریشه شیرین بیان معمولا به شکل پودر یا کپسول موجود است و باید فقط در دوزهای تجویزی برای مدت مشخصی مصرف شود. مصرف طولانی مدت شیرین بیان با کاهش میزان پتاسیم بدن و افزایش سطح سدیم همراه است، چیزی شبیه آنچه که داروهای هورمون استروئیدی شناخته شده به عنوان مواد معدنی کالتروئید هستند. یک قاعده کلی این است که مصرف روزانه و کلی را محدود کنید.

شیرین بیان حاوی گلیسیریزا است که به عنوان گلیسیریزیک اسید شناخته می شود، که در بعضی موارد می تواند منجر به عوارض جانبی شود. این اثرات شامل خستگی بدن، قاعدگی نامنظم، ورم و اختلالات کلیوی است. با این حال، شیرین بیانی که حاوی گلیسیریزا نیست،بیشتر پیشنهاد شده است زیرا عوارض جانبی کمتری دارد.

فشار خون بالا و اختلالات قلبی: شیرین بیان می تواند باعث فشار خون بالا و عوارض قلبی مانند آریتمی قلبی و نارسایی احتقانی قلب در برخی افراد شود. افراد مبتلا به فشارخون بالا و اختلالات قلبی باید با احتیاط شیرین بیان مصرف کنند.

شرایط هورمونی: شیرین بیان اثر استروژنیک در بدن دارد و ممکن است شرایط حساس به هورمون مانند سرطان سینه، فیبروئید های رحم و سرطان تخمدان را بدتر کند.

بارداری و شیردهی: مصرف بیش از حد شیرین بیان در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است منجر به مرگ و میر قبل از زایمان یا سقط جنین شود.

عوارض جنسی: این گیاه می تواند سطح تستوسترون در مردان را تحت تاثیر قرار دهد و تمایل به رابطه جنسی کاهش دهد.

تداخلات دارویی: شیرین بیان ممکن است با دیورتیک ها ارتباط برقرار کند.

هیپوکالمی: همچنین می تواند با داروهایی که محتوای پتاسیم را در بدن کاهش می دهد ارتباط برقرار کند و باعث کاهش سطح خطرناکی شود و منجر به هیپوکالمی شود. سطوح قابل ملاحظه ای از پتاسیم می تواند باعث مشکلات در عملکرد اعصاب شود که می تواند منجر به عوارض عضلانی مانند هیپرتونی شود.

کورتیکواستروئیدها: شیرین بیان می تواند با کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون ارتباط برقرار کند و بر میزان هورمون کورتیزول تأثیر بگذارد که مسئول استرس در بدن است.

 

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی