بارداري و زايمان سلامت

مکمل های ضروری برای دوران بارداری

تقویم فارسی اندروید

مکمل های ضروری برای بارداری سالم
یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما در سلامت بارداری تان کمک کند. رژیم غذایی ایده آل می تواند باعث شود که یک بارداری عالی داشته و با مشکلات احتمالی مواجه نشوید. یک رژیم غذایی ایده ال به شما حجم خوبی از ویتامین ها و پروتئین های ضروری را داده و مواد معدنی و عناصر کم مصرف را در اختیارتان می گذارد تا بتوانید در حفظ سلامت خود و رشد بهتر کودک تان از آن استفاده کنید. به علاوه شما می توانید با مصرف مکمل های غذایی خیالتان را از بابت عدم کمبود این پروتئین ها و ویتامین ها راحت کنید.

مکمل های دوران بارداری چست؟

ویتامین های دوران بارداری مکمل های مولتی ویتامین یا مواد معدنی هستند که تا قبل از بارداری و یا در طول دوران بارداری به فرد داده می شود تا بتواند این دوران را به خوبی پشت سر بگذارد. به علاوه در دوران شیردهی و پس از زایمان نیز داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند به فرد کمک کند. این مکمل ها طراحی شده اند تا نیازهای اساسی زن باردار را پاسخ داده و تمام مواد حیاتی و ضروری که لازم دارد را در اختیارش بگذارند. به علاوه آن ها حاوی مقادیر بالاتری از اسید فولیک و یا آهن و برخی از ویتامین ها مثل ویتامین A C  و E و مواد معدنیT کلسیم، روی، ید و مس است. همچنین برخی از این مکمل ها از امگا 3 نیز تشکیل شده اند.

چرا به مکمل های بارداری نیاز دارید؟

نیاز شما به برخی ویتامین ها و مواد ضروری در طول بارداری افزایش می یابد. این شرایط شاید به خوبی به چشم نیاید و افراد زیادی نتوانند به درستی یک رژیم غذایی برای خود در نظر بگیرند. به این ترتیب شما می توانید شکاف رژیم غذایی خود را با ویتامین ها و مکمل های مناسب پر کنید. این گونه خیالتان از بابت رشد و نمو درست جنین و سلامت خودتان راحت خواهد شد.

1. اسید فولیک: در دوران بارداری نیاز بدن زن باردار به این ماده افزایش یافته و به حد زیادی برای تامین نیازهای بدنش به مکمل های بارداری اسید فولیک نیاز دارد. اسید فولیک هم برای زن باردار و هم برای جنین او مفید بوده و می تواند به طور یکسان هر دو را تامین کند. اسید فولیک گردش خون در بدن را افزاش می دهد و کک خونی را نیز کاهش می دهد. اسید فولیک همچنین خستگی ناشی از حاملگی را کاهش داده و احتمال عقب ماندگی رشدی نوزاد را در داخل رحم کم می کند. اسید فولیک برای رشد مغز جنین و رشد ستون فقرات او ضروری است. مصرف این مکمل در دوران بارداری و به خصوص فاز اول دوران بارداری می تواند بسیار کمک کننده باشد. فاز اول دوران بارداری زمانی است که سلول ها عصبی و ستون فقرات شکل می گیرد و در این دوران اسید فولیک می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. این مکمل در حالت ایده آل باید به همراه ویتامین B12 مصرف شود تا بهتر جذب بدن بشود. ویتامین B12 نیز برای سلامت زنان باردار و جنین لازم است.

2. آهن: آهن در دوران بارداری نقش پررنگ تری پیدا کرده و می تواند تاثیر زیادی در سلامت مادر و جنین داشته باشد. به علاوه مصرف آهن در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به بیماری های کم خونی و یا کمبود وزن را کاهش دهد. همچنین در دوران بارداری نیازهای جنین از طریق خون تامین می شود در نتیجه آهن نقش اساسی و تعیین کننده ای دارد.

3. کلسیم و ویتامین D: کودک در درون رحم باید مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D دریافت کند. این مواد از پوکی استخوان جلوگیری کرده و به رشد و تقویت استخوان کودک کمک می کند. به علاوه مکمل کلسیم خطر ابتلا به پره اکلامپسی که یک بیماری مرتبط با افزایش فشار خون و دفع پروتئین در ادرار است را کاهش می دهد.

4. ید در دوران بارداری: زنانی که در دوران بارداری یا قبل از آن منابع ید را مصرف می کردند احتمالا بچه هایی با IQ بالاتر خواهند داشت.

5. امگا3: معمولا در کنار مصرف مکمل های غذایی مصرف امگا 3 نیز به زنانی که ماهی مصرف نمی کنند توصیه می شود تا مغز جنین آن ها رشد بهتری داشته و بتواند این روال را به خوبی طی کند.

اگر شما در دوران بارداری این مکمل ها را مصرف نکنید چه اتفاقی می افتد؟

میزان ناکافی مواد غذایی می تواند منجر به انواع نقص ها و نارسایی ها در رشد و نمو جنین بشود. ممکن است جنین دچار یک نوع اختلال در مغز یا نخاع شده و یا کمبود اسید فولیک به کمبود های مختلف در نوزاد و یا عوارض مربوط به رشد او منجر شود. به علاوه ممکن است نقص سلول های عصبی و ناهنجاری های ستون فقرات در نوزاد دیده شود. این عوارض می توانند در طولانی مدت با نوزاد مانده و زندگی او را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین کمبود ویتامین B12 می تواند به آسیب های عصبی و یا کمبود وزن در کودکان تازه متولد شده منجر شود. یکی از مطالعات جدید نشان می دهد که کمبود ویتامین A می تواند باعث ایجاد خلل در تشکیل ریه و ایجاد عضلات صاف اطراف راه های هوایی شود.

کمبود ید باعث سقط جنین و همچنین تولد جنین مرده می شود. به علاوه کمبود شدید ید در دوران بارداری می تواند به اختلالات روانی قابل توجهی در کودک و همچنین تاخیر در نمو و پرورش وی منتهی شود. کمبود ید در دوران بارداری علت اصلی عقب ماندگی کودکان است. حتی کمبود ید خفیف در دروان بارداری می تواند باعث تولد کودکان با ضریب هوشی پایین شود.

مصرف کم کلسیم در دواران بارداری موجب کاهش مواد معدنی در استخوان نوزادان شده و در مادران نوجوان می تواند منجر به کاهش توده استخوانی مادر و کاهش طول استخوان ران جنین شود. با توجه به مطالعات زنانی که در 26 هفته ی اول بارداری خود دچار کمبود ویتامین D شوند ممکن است در معرض ابتلا به پره اکلامپسی شوند.

اگر بدن تان به این ویتامین ها واکنش منفی می دهد چه باید بکنید؟

اگر مصرف مکمل های غذایی باعث می شوند تا حالت تهوع داشته و یا حالتان بد شود می توانید با مصرف آن ها به صورت میان وعده ناراحتی معده را به حداقل برسانید. همچنین می توانید شب قبل از اینکه به رخت خواب بروید آن ها را مصرف کنید. اما اگر باز هم نتوانستید مقدار لازم مکمل های خود را مصرف کنید با پزشک تان صحبت کنید تا به شما در مصرف مواد غذایی توصیه های لازم را داشته باشد. در این صورت پزشک تان مکمل های ضروری را برای شما جدا کرده و دیگر مکمل ها را با رژیم غذایی مناسب جایگزین می کند. به علاوه می توانید این مکمل ها را در شکل های دیگری مثل شربت یا قرص های جویدنی مصرف کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی