سلامت سلامت جسمي

فواید ویتامین B6 برای مغز، قلب، چشم و دیگر موارد سلامتی

تقویم فارسی اندروید

از تولید گلبول های قرمز تا تبدیل مواد غذایی به سوخت بدن گرفته و حتی تقویت خلق و خو و ایمنی بدن، از فواید بالقوه ویتامین B6 و راه های مهم تأثیر این ویتامین محلول در آب بر سلامتیست که بی نظیر است. این ترکیب به همراه طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر بدن برای بهینه سازی تقریباً هر جنبه ای از سلامت کار می کند و از عملکرد کبد، سلول های خونی، پوست، چشم ها، سیستم عصبی و غیره پشتیبانی می کند تا بهترین احساس را در شما حفظ نماید.

ویتامین B6

به چند دلیل دیگر که این ویتامین کلیدی کاملاً ضروری است، نیاز دارید؟ لیست کاملی از فواید ویتامین B6 و عوارض جانبی آن را بخوانید، به علاوه نحوه دریافت مقدار کافی از این ویتامین حیاتی در رژیم غذایی خود از طریق غذاهای برتر ویتامین B6 را فرا بگیرید.

ویتامین B6 چیست؟ نقش B6 در بدن چیست؟

ویتامین B6، که به عنوان پیریدوکسین نیز شناخته می شود، یکی از ویتامین های موجود در خانواده ویتامین B کمپلکس است. تمام ویتامین های گروه B از جمله ویتامین B6 در طیف وسیعی از عملکردهای جسمی و روانی نقش مهمی دارند. با این حال، آنها بیشتر برای کمک به حفظ سوخت و ساز سالم، حمایت از عملکرد اعصاب و کبد و تقویت سلامت پوست و چشم شناخته شده اند.

ویتامین B6 به طور خاص چه کاری انجام می دهد و چرا مهم است؟

ویتامین B6 مشتقات مختلفی از جمله پیریدوکسال، پیریدوکسال 5-فسفات (p5p) و پیریدوکسامین دارد. اینها همه ترکیبات مهمی هستند که در عملکردهای بیولوژیکی بی شماری دخیل هستند. در حقیقت، ویتامین B6 هر روز توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرد و در همه چیز از حرکت تا حافظه و حتی مصرف انرژی و جریان خون نقش عمده ای دارد.

ویتامین B6 همچنین به بدن کمک می کند تا یک سیستم عصبی سالم را حفظ کند، هموگلوبین تولید می کند که اکسیژن را در گلبول های قرمز خون در سرتاسر بدن حمل می کند، به تأمین انرژی غذایی از طریق غذایی که می خوریم کمک می کند، برای تعادل قند خون کار می کند، به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند و به طور کلی سیستم بدن را تقویت می کند. همچنین با افزایش سنتز آنتی بادی های مورد استفاده در محافظت از بدن، باعث افزایش ایمنی می شود. با این حال، مزایای بالقوه ویتامین B6 به همین جا ختم نمی شود. در حقیقت، مطالعات نشان می دهد که فواید ویتامین B6 همچنین می تواند رگهای خونی سالم را حفظ کند، علائم آرتریت روماتوئید را کاهش دهد، از سنگ کلیه جلوگیری کند و موارد دیگری که به حداکثر رساندن سلامتی شما کمک خواهد کرد.

11 مزیت برتر ویتامین B6

ویتامین B6

1. رگ های خونی را سالم نگه می دارد

ویتامین B6 برای تنظیم سطح ترکیبی به نام هموسیستئین در خون مورد نیاز است. هموسیستئین نوعی اسید آمینه است که از مصرف منابع پروتئینی، به ویژه گوشت حاصل می شود. مقادیر بالای هموسیستئین در خون با التهاب و ایجاد بیماری های قلبی و عروقی خون مرتبط است که می تواند به حمله قلبی کمک کند.

بدون ویتامین B6 کافی، هموسیستئین در بدن ایجاد می شود و به آوندهای عروق خونی آسیب می رساند. این می تواند مرحله ای برای ایجاد پلاک خطرناک باشد که می تواند منجر به افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

مطالعات نشان می دهد وقتی بیماران ویتامین B6 را به همراه فولات مصرف می کنند، غلظت کل هموسیستئین به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به علاوه، اثرات کاهش دهنده هموسیستئین ویتامین B6 همچنین می تواند در بهبود آسیب های عروق خونی برای تقویت سلامت قلب کمک کننده باشد.

2. پشتیبانی از عملکرد مغز

ویتامین B6 اغلب به عنوان ویتامین برتر مغز در نظر گرفته می شود زیرا به تقویت عملکرد و پیشرفت مناسب مغز و سیستم عصبی کمک می کند. مطالعات نشان داده اند كه كمبود ویتامین B6 می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد و در اختلال شناختی، آلزایمر و زوال عقل مرتبط با سن بالا نقش داشته باشد.

یک راه تأثیر این ویتامین بر عملکرد مغز، کنترل سطح هموسیستئین است که نه تنها یک عامل خطرناک در بیماری عروق کرونر قلب است بلکه می تواند باعث آسیب به نورون های سیستم عصبی مرکزی نیز بشود.

ویتامین B6 همچنین نقش مهمی در تولید هورمون هایی مانند سروتونین و نوراپی نفرین دارد که به کنترل عواملی مانند خلق و خو، انرژی و غلظت خون کمک می کند. محققان معتقدند که برخی از اختلالات رفتاری در کودکان، از جمله ADHD، به دلیل پایین بودن میزان سروتونین ایجاد می شود، به این معنی که افزایش غلظت PLP در خون به طور بالقوه می تواند به کاهش علائم کمک کند.

3. ممکن است باعث بهبود روحیه شود

تقریباً مانند ویتامین B6، برخی از داروهای ضد افسردگی بدون نسخه هم برای افزایش سطح سروتونین عمل می کنند. تحقیقات نشان داده است که ویتامین B6 در تولید مرکزی هم سروتونین و هم انتقال دهنده های عصبی GABA در مغز تأثیر قابل توجهی دارد. اینها ترکیبات مهمی هستند که خلق و خو را کنترل می کنند و برای جلوگیری از افسردگی، درد، خستگی و اضطراب لازم هستند. اگرچه تحقیقات بیشتری هنوز مورد نیاز است اما برخی تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین B6 به لطف تأثیرات مثبت آن بر روی این انتقال دهنده های مهم عصبی، می تواند تأثیر مطلوبی بر روحیه و سلامت روان داشته باشد.

4. به درمان کم خونی کمک می کند

ویتامین B6 برای ایجاد هموگلوبین در خون مورد نیاز است که توسط گلبولهای قرمز در سراسر بدن منتقل می شود تا به ورود اکسیژن به سلول ها و بسیج کردن آهن کمک کند. کم خونی ممکن است هنگامی رخ دهد که کسی به اندازه کافی گلبول قرمز ایجاد نکند و در نتیجه علائم کم خونی مانند خستگی، ضعف، تیر کشیدن، درد و غیره ایجاد شود.

مطالعات نشان می دهد که کمبود این ویتامین می تواند باعث کم خونی میکروسیتیک شود. مصرف بیشتر غذاهای دارای ویتامین B در رژیم غذایی یا دریافت آن از طریق مکمل می تواند به افزایش سطح PLP پلاسما کمک کند و ممکن است در درمان انواع خاصی از کم خونی موثر باشد.

5. از سلامت چشم محافظت می کند

در بسیاری از موارد، رژیم غذایی ضعیف و یا کمبود مواد مغذی دلایل اصلی بیماری های خاص چشم است. مطالعات نشان داده اند كه مصرف ویتامین B6 به همراه سایر ویتامین ها از جمله فولات می تواند در جلوگیری از اختلالات چشم و از بین رفتن بینایی كمك كند. به ویژه، اعتقاد بر این است که ویتامین B6 به تاخیر انداختن در بروز برخی از بیماری های چشم، از جمله دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، که یکی از اصلی ترین دلایل کاهش بینایی در سراسر جهان است، کمک می کند.

6. ممکن است علائم آرتریت روماتوئید را کاهش دهد

مقادیر کم ویتامین B6 با افزایش علائم آرتریت روماتوئید همراه با درد شدید همراه است. جالب توجه است، مطالعات اولیه همچنین نشان می دهد که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به دلیل التهاب مزمن که علائمی را هم به دنبال دارد، مستعد ابتلا به کمبود این ویتامین هستند. ویتامین B6 با سرکوب التهاب ناشی از ورم مفاصل روماتوئید کمک می کند تا تورم از بین برود و علائم شایع مرتبط با روماتیسم را کاهش می دهد.

7. می تواند به پایین آمدن فشار خون کمک کند

چندین مطالعه امیدوارکننده در مورد حیوانات نشان داده است که ویتامین B6 می تواند فشار خون را کاهش داده و به بهینه سازی سلامت قلب کمک کند. به عنوان مثال، یک آزمایش حیوانی منتشر شده در Molecular and Cellular Biology نشان داد که مکمل ویتامین B6 به کاهش فشار خون سیستولیک در موش های دارای فشار خون بالا کمک می کند. به طور مشابه، یک مطالعه دیگر در خارج از چین رژیمهای غذایی 2،241 بزرگسال را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که مصرف بیشتر ویتامین B6 با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است.

8- علائم PMS (سندرم پیش از قاعدگی) را تسکین می دهد

مصرف مقدار زیادی ویتامین B6 یا مصرف ویتامین های B کمپلکس می تواند به پیشگیری یا درمان علائم PMS کمک کند. مطالعات نشان می دهد که ویتامین B6 در مبارزه با علائمی مانند درد پستان، حالت تهوع، گرفتگی، خستگی و سردرد کمک می کند. به علاوه، فواید بالقوه این ویتامین برای پوست حتی می تواند به کاهش آکنه هایی که قبل از چرخه قاعدگی یک زن اتفاق می افتد نیز کمک کند.

اعتقاد بر این است که ویتامین B6 به دلیل اثرات مثبت آن بر روی انتقال دهنده های عصبی خاص که وظیفه مدیریت درد در مغز و همچنین توانایی در افزایش جریان خون و مدیریت هورمون ها را دارند، به PMS کمک می کند. به خانمهایی که علائم مکرر PMS را تجربه می کنند، توصیه می شود ویتامین های B کمپلکس را به طور منظم، به خصوص 10 روز قبل از قاعدگی مصرف کنند.

9- بیماری صبحگاهی و حالت تهوع را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده اند که ویتامین B6 با کاهش شدت حالت تهوع و “بیماری صبحگاهی” که اغلب در دوران بارداری اتفاق می افتد، مرتبط است. یک مطالعه نشان داد بعد از اینکه بیماران 24 ساعت قبل از درمان با ویتامین B6 شدت تهوع خود را بررسی کردند و دوباره پس از آن، گروهی که پیریدوکسین/ویتامین B6 مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه دارونما قرار گرفتند، کاهش قابل توجهی در حالت تهوع خود مشاهده کردند. به همین دلیل، ویتامین B6 یکی از مواد مؤثر در بنکتین، یک داروی رایج است که برای درمان حالت تهوع استفاده می شود.

10. چرخه خواب را تنظیم می کند

ویتامین B6 به بدن در ساخت ملاتونین کمک می کند که یک هورمون مهم برای بهتر خوابیدن است. ملاتونین وظیفه تنظیم ساعت داخلی بدن را دارد و به بدن کمک می کند تا زمان بیدار شدن و همچنین زمان خوابیدن در شب را بشناسد.

11. از سنگ کلیه جلوگیری می کند

برخی شواهد نشان می دهد که مصرف ویتامین B6 به همراه سایر مواد معدنی از جمله منیزیم ممکن است بتواند در برخی از افراد در بروز سنگ کلیه جلوگیری کن یا حتی بتواند آن را درمان کند. ویتامین B6 معمولاً در بیمارانی که به دلیل بیماری های دیگری در معرض خطر سنگ کلیه هستند، می تواند مفید باشد.

ویتامین B6

علائم و علل کمبود ویتامین B6

اگرچه کمبود این ویتامین زیاد رایج نیست اما مطالعات، کمبود ویتامین B6 را با افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از اختلالات و علائم مختلف مرتبط کرده اند.

با گذشت زمان، برخی از علائم اصلی کمبود ویتامین B6 در بزرگسالان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر در خلق و خو مانند تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی
  • گیجی
  • دردهای عضلانی
  • زخم های دهانی
  • انرژی کم یا خستگی
  • بدتر شدن علائم PMS
  • وخیم تر شدن علائم کم خونی

از آنجا که ویتامین B6 برای عملکرد عصبی فوق العاده مهم است، کمبود آن گاهی اوقات با اختلالات عصبی روانی از جمله تشنج، میگرن، درد مزمن و اختلالات خلقی مانند افسردگی همراه است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که کمبود ویتامین B6 در میان افراد مسن با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بیشتر است که با افزایش سن و کاهش غلظت ویتامین B6 همراه است.

از آنجایی که افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به علائم کمبود ویتامین B6 هستند، اغلب توصیه می شود که آنها میزان ویتامین B6 خود را که توسط پزشکان تعیین می شود در صورت شروع به از دست دادن اشتها، کاهش وزن و یا به دلیل سوء جذب مواد مغذی بیشتر کنند. آزمایش توسط پزشکان می تواند کمبود ویتامین B را نشان دهد.

سایر افرادی که در معرض خطر کمبود قرار دارند ممکن است به اختلال در عملکرد کلیه، بیماری خود ایمنی یا وابستگی به الکل دچار شوند، زیرا بسیاری از این موارد می توانند روی جذب مواد مغذی تأثیر بگذارند.

فواید ویتامین B6 و 10 غذای برتر دارای ویتامین B6

یکی از بهترین راه های افزایش مصرف این ویتامین مهم در محلول در آب، گنجاندن بیشتر غذاهای ویتامین B در رژیم غذایی روزانه شماست. در اینجا چند مورد از غذاهای برتر دارای ویتامین B6 آورده شده است:

  • سینه بوقلمون – 3 اونس: 0.7 میلی گرم (53 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • گوشت گاو – 3 اونس: 0.5 میلی گرم (38 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • پسته – 1/4 لیوان: 0.5 میلی گرم (38 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • ماهی تن – 1 قوطی 3 اونس: 0.4 میلی گرم (30 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • لوبیا چیتی – 1 لیوان پخته شده: 0.4 میلی گرم (30 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • آووکادو – 1 عدد خام: 0.4 میلی گرم (30 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • سینه مرغ – نصف یک سینه: 0.3 میلی گرم (23 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • ملاس بلک استرپ (نوعی شیرین کننده) – 2 قاشق غذاخوری: 0.26 میلی گرم (20 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • تخمه آفتابگردان – 1/4 لیوان: 0.25 میلی گرم (19 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)
  • دانه کنجد – 1/4 لیوان: 0.25 میلی گرم (19 درصد از نیاز روزانه توصیه شده)

چگونه می توان از ویتامین B6 بیشتری در رژیم غذایی استفاده کرد + دستور العمل های B6

آسانترین و موثرترین راه برای افزایش مصرف این ویتامین شامل مصرف بیشتر غذاهای دارای ویتامین B در هر وعده غذایی است. افزودن غذاهای پروتئینی مانند گوشت گاو، لوبیا چیتی یا ماهی تن در هر وعده غذایی می تواند یک راه دلچسب برای دریافت ویتامین B6 مورد نیاز شما در کنار طیف وسیعی از مواد مغذی مهم دیگر باشد. در همین حال، به عنوان میان وعده های غذایی، چند نوع مختلف آجیل و دانه مانند دانه آفتابگردان یا پسته نیز می تواند به تقویت مصرف ویتامین شما کمک کند.

مکمل های ویتامین B6 و مقدار مصرف

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است و مقادیر اضافی آن بیش از آنکه در بدن ذخیره شود از طریق ادرار دفع می شود. بنابراین، بسیار مهم است که به طور مرتب غذاهای سرشار از ویتامین B مصرف کنید یا مکمل هایی مصرف کنید تا بتوانید نیاز روزانه خود را برآورده کنید.

در حالی که مصرف مکمل این ویتامین برای برخی از افراد می تواند مفید باشد، اما همیشه بهتر است که مواد مغذی خود را از منابع غذایی واقعی دریافت کنید. این غذاها نه تنها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم دیگر هستند، بلکه بدن شما نیز دقیقاً می داند با ویتامین هایی که به طور طبیعی در غذاهای کامل موجود است، برخلاف مواد مغذی مصنوعی که به غذاهای غنی شده و مکمل ها اضافه شده اند، چه واکنشی نشان دهد.

علاوه بر این، ویتامین ها به عنوان چیزی بیش از یک ماده مغذی بدن توسط بدن به بهترین وجه مورد استفاده قرار می گیرند. آنها در واقع به عنوان گروه های پیچیده ای از مولکول ها که در تعامل هستند و به یکدیگر وابسته هستند، مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین بیشترین فایده را از مکمل های ویتامین در هنگام مصرف آنها به همان روشی که در نظر گرفته شده، خواهید برد.

اگر قصد مصرف هرگونه مکمل حاوی ویتامین B6 را دارید، حتماً یک محصول با کیفیت بالا تهیه کنید که از منابع غذایی واقعی تهیه شده و بدون پرکننده یا سموم باشد تا بیشترین فواید ویتامین B6 را بدست آورید. مکمل های ویتامین B کمپلکس با کیفیت بالا با پیوستن به مواد مغذی مختلفی که در کنار هم کار می کنند، مانند نیاسین، فولات و ویتامین B6، به بدن شما کمک می کند تا ویتامین ها و مواد معدنی را بشناسد و از آنها به روشی طبیعی استفاده کند که سودمندترین نتیجه را به شما می دهد.

بیشتر بزرگسالان بالای 19 سال حداقل به 1.3 میلی گرم ویتامین B6 نیاز دارند تا بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند. با این حال، مقدار لازم ویتامین B6 برای افراد مسن و همچنین زنانی که باردار هستند یا شیر می دهند افزایش می یابد. برای دریافت بهترین نتیجه، برای جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته ویتامین B6، به مقدار توصیه شده روی مکمل خاص خود توجه کنید.

فواید ویتامین B6 در مقابل B12 و سایر ویتامین های B

ویتامین های گروه B مانند ویتامین B6 و B12 برای بسیاری از جنبه های سلامت از جمله تبدیل مواد غذایی به انرژی قابل استفاده توسط بدن ضروری است. آنها همچنین در تولید گلبول های قرمز، عملکرد عصبی و سنتز هورمون نقش دارند. علاوه بر این، ویتامین های گروه B در بسیاری از منابع مشابه یافت می شوند و به ویژه در محصولات حیوانی مانند گوشت، مرغ و غذاهای دریایی بسیار زیاد هستند.

با این حال، تفاوت های مهمی نیز وجود دارد که این ویتامین های کلیدی را از هم جدا می کند و یکی از بزرگترین تفاوت ها در این است که سطح پایین آن بر سلامتی تأثیر می گذارد. در حالی که کمبود ویتامین B6 می تواند علائمی مانند خستگی، تحریک پذیری و دردهای عضلانی را ایجاد کند، کمبود ویتامین B12 می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند کم خونی و اختلال شناختی شود. برعکس، مصرف دوزهای بسیار زیاد ویتامین B6 از طریق مکمل نیز احتمالاً منجر به علائم جانبی مانند آسیب عصبی می شود در حالی که دوزهای زیاد ویتامین B12 معمولاً با حداقل خطر عوارض جانبی مصرف می شود.

فواید ویتامین B6 و کاربردهای آن در آیورودا، TCM (طب چینی) و طب سنتی

بسیاری از غذاهای سرشار از این ویتامین از دیرباز در طب سنتی به دلیل تأثیرات موثر بر سلامتی مورد استفاده قرار گرفته اند. در حالی که این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی بوده و خاصیت تقویت کننده سلامتی دارند که باعث می شود آنها به ویژه در داروهای کامل مورد استفاده قرار گیرند اما ویتامین B6 آنها بدون شک در بسیاری از اثرات مطلوب بر سلامتی نقش دارد.

به عنوان مثال، گوشت گاو یکی از متمرکزترین منابع ویتامین B6 است و اعتقاد بر این است که طبق گفته های آیورودا، خون را تقویت کرده و تولید گلبول های قرمز را تقویت می کند. همچنین گفته می شود ذهن را آرام می کند، معده را تقویت می کند و عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

به طور مشابه، پسته یکی دیگر از مواد غذایی سرشار از ویتامین B6 است که در طب سنتی چین برای تقویت سلامت طحال استفاده می شود. همچنین به حمایت از کبد، قلب و کیسه صفرا کمک می کند و تصور می شود که شرایطی مانند زردی را درمان کند که ناشی از سطوح بیش از حد یک رنگدانه زرد به نام بیلی روبین است.

تاریخچه

باور کنید یا نه، اهمیت ویتامین B6 در سلامتی فقط در یک قرن گذشته آشکار شده است. در حقیقت، تا سال 1934 کشف نشده بود و وقتی Paul György بیوشیمیست ماده ای را یافت که برای درمان بیماری های پوستی در موش ها موثر بود، آن را ویتامین B6 نامید. تنها چند سال بعد در سال 1938، ساموئل لپکوفسکی، متخصص تغذیه اولین کسی بود که این ویتامین را از سبوس برنج جدا کرد.

در سال های اخیر، دانشمندان شروع به یادگیری بیشتر در مورد اشکال مختلف این ویتامین و راه های تأثیر آن بر سلامتی کردند. به عنوان مثال مشتقات آن مانند پیریدوکسین هیدروکلراید به شکل فعال به پیریدوکسال فسفات یا PLP تبدیل می شوند.

امروزه، تحقیقات همچنان به کشف راههای جدیدی مبنی بر تأثیر ویتامین B6 بر سلامت می پردازند. از حمایت از عملکرد عصب گرفته تا کاهش خطر هیپرهموسیستئینمی و موارد دیگر. مطالعات بیشتر و بیشتر تأیید می کنند که این ویتامین محلول در آب برای عملکرد بدن کاملاً حیاتی است.

ویتامین B6

اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی

مانند سایر ویتامین های گروه B مانند ریبوفلاوین (ویتامین B2) و تیامین، ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است به این معنی که اگر بیش از حد ویتامین B مصرف کنید، به سادگی از طریق ادرار دفع می شود. به همین دلیل، خطر سمی بودن این ویتامین از غذاهای ویتامین دارای ویتامین B6 بسیار کم است.

اما، در صورت مصرف دوزهای زیاد از مکمل ها و مصرف بیش از حد ویتامین B امکان مسمومیت وجود دارد. برخی از شایع ترین علائم مسمومیت می تواند شامل تهوع، استفراغ، تشنگی بیش از حد، افزایش ادرار و گرگرفتگی پوست باشد. مقادیر زیاد B6 حتی می تواند در بروز عوارض جانبی جدی تر مانند آسیب عصبی نقش داشته باشد.

این ویتامین هنگامی که به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند با سایر داروها تداخل ایجاد کند. اگر برای هر یک از شرایط زیر با دارو درمان می شوی ، همیشه خوب است که قبل از مصرف هرگونه مکمل از جمله ویتامین B6 با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از داروهایی که با ویتامین B6 تداخل دارند عبارتند از:

  • داروهای مورد استفاده در معالجه بیماری پارکینسون و آلزایمر، کم خونی، تشنج یا بیماری قلبی
  • هر دارویی که در شیمی درمانی استفاده می شود
  • سیکلوسرین یا ایزونیازید برای درمان سل
  • هیدرالازین برای درمان فشار خون بالا
  • پنی سیلامین که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود
  • تئوفیلین که برای درمان آسم استفاده می شود
  • آنتی بیوتیک ها از جمله تتراسایکلین
  • داروهای ضد افسردگی از جمله Pamelor، Elavil، desipramine، Norpramin and Tofranil
  • برخی از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOIs) نیز ممکن است قادر به کاهش سطح ویتامین B6 خون باشد

نکات نهایی در مورد فواید ویتامین B6

این ویتامین که به عنوان ویتامین پیریدوکسین نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب است که در طیف وسیعی از عملکردهای جسمی و روانی نقش دارد.

چندین مشتقات و اشکال مختلف ویتامین B6 وجود دارد، مانند پیریدوکسین هیدروکلراید که به شکل فعال فسفات پیریدوکسال تبدیل می شود.

ویتامین B6 در جنبه های مختلف سلامت از جمله متابولیسم، عملکرد عصب، سلامت کبد، تولید گلبول های قرمز و موارد دیگر دخیل است و فواید دیگر زیادی نیز دارد.

دریافت مقدار کافی از این ویتامین در رژیم غذایی شما می تواند به ارتقاء سلامت قلب، حمایت از عملکرد مغز، بهبود خلق و خو، درمان کم خونی و کاهش علائم آرتریت روماتوئید کمک کند. همچنین ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد، علائم PMS را کاهش دهد، علائم بیماری صبحگاهی را کاهش دهد، از سنگ کلیه جلوگیری کند و چرخه خواب را تنظیم کند.

به لطف بسیاری از فواید ویتامین B6 و عملکردهای اساسی که برای سلامتی ارائه می دهد، مصرف مناسب آن کاملاً ضروری است.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی