روانشناسی

ریسک پذیری نوجوانی در مقابل رفتار محتاطانه بزرگسالی

تقویم فارسی اندروید

ریسک پذیری نوجوانی در مقابل رفتار محتاطانه بزرگسالی

نوجوانان سریع تصمیم می گیرند و البته گاهی شکست می خوردند درحالی که بزرگترها مدام در حالی بررسی عواقب کار هستند و تصمیم گیری را به تعویق می اندازند. کدام شان کار درست را انجام می دهند؟ با هفت گنج همراه باشید.

ریسک پذیری نوجوانی در مقابل رفتار محتاطانه بزرگسالی
تابه حال به قاطعیت و نترس بودن نوجوانان دقت کرده اید؟ دیده اید که چگونه با وجود درصد بالاتر ریسک کارشان باز هم در انجام آن مصر هستند و آن را با اشتیاق و انگیزه انجام می دهد؟ درحالی که بزرگترها با وجود پشتوانه های بیشتر و پیش بینی هایی که مدام برای امن تر کردن زندگیشان می کنند باز هم از تصمیم گیری می ترسند. درواقع نوجوانان به طور طبیعی قدرت ریسک پذیری بیشتری دارند از آن گذشته افراد در این دوره سنی تمایل بیشتری نیز به انجام کارهای پرخطر دارند.

“لورنس استاینبرگ” یکی از محققان و روانشناسان ایالت متحده معتقد است تصیم گیری در سنین مختلف به شیوه متفاوتی انجام می شود. نوجوانان به صورت طبیعی نترس تر و ریسک پذیرتر هستند در حالی که افراد مسن محطاتانه تر برخورد می کنند. وی توضیح داد احتیاط در میان نوجوانان آخرین چیزی است که هنگام تصمیم گیری به آن فکر می کنند و به خاطر همین موضوع است که بسیاری از فرماندهان نظامی صف آرایی سربازان خود را در میدان های جنگ به گونه ای می چینند که افراد نوجوان و جوان تر در خطوط مقدم قرار بگیرند چرا که وقت کمتری برای تصمیم گیری تلف می کنند و قاطعیت بیشتری دارند.

با این حال محققان ادعا می کنند هم اکنون بسیاری از مشاغل به گونه ای به نوجوانان اختصاص یافته که شاید چندان مناسب آن ها و حتی آینده ی کار و سیستم کاری تیم نباشد. بسیاری از نوجوانان هم اکنون در فروشگاه ها یا رستوران ها یا خورده فروشی ها مشغول به کار هستند در حالی که این کار ها نیازمند صبر و حوصله ی بیشتر و رفتار های محطاتانه بیشتری می باشد. در واقع نوجوانان سرکاری قرار می گیرند که شاید چندان با نیروهای جوانی آن ها مطابقت نداشته باشد.

این محققان برای تکمیل کردن مطالعات خود یک آزمایش ترتیب دادند. آن ها افرادی را به یک مسابقه ی رانندگی کامپیوتری دعوت کردند. این افراد از گروه های سنی مختلف تشکیل شده بودند و همچنین با پیشنهاد اهدای یک جایزه انگیزه ی آن ها را برای برد بالا برده بودند. در طول این مسابقه یک دوراهی قرار داشت که یک چراغ خطر چشمک زن نیز نزدیک آن به چشم می خورد. این دوراهی هیچ میدان دید مناسبی نداشت و هر آن ممکن بود یک عابر پیاده یا یک ماشین دیگر از آن عبور کرده و باعث تصادف شود. همچنین تصادف امتیاز منفی و حتی امکان باخت برای شرکت کنندگان به همراه داشت.

در این مسابقه افراد جوان تر با سرعت زیاد ماشین را هدایت می کردند و بیشتر از اینکه نگران تصادف یا امتیاز منفی باشند به این فکر می کردند که تمام جایزه را از آن خود کنند. با این حال هر چه سن شرکت کننده بیشتر می شد تمرکز وی روی خطر و سعی در پرهیز از آن نیز بیشتر می شد. رانندگان جوان بیشتر از هر چیزی به گرفتن جایزه ی کامل خود فکر می کردند در حالی که شرکت کنندگان مسن تر ریسک از دست دادن بخش کمی از آن پول را هم به ازای دریافت کامل آن با کمی خطر کردن نمی پذیرفتند. نظر شما چیست؟

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی