بیماری ها داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

درمان های خانگی برای رفع درد دندان عقل

تقویم فارسی اندروید

خوشبختانه بسیاری از داروهای خانگی طبیعی برای درمان درد دندان عقل وجود دارد که می تواند به کاهش درد شما کمک کند. دندان عقل همان مولر سوم است که باقی مانده از دندان های خلفی در تمام چهار گوش دهان است. آنها معمولا در حدود 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند.

دندان عقل

اگر دیر شود، دندانهای عقل ممکن است فضای کافی برای رشد نداشته باشند و ممکن است به دندان های دیگر فشار وارد کنند یا گیر داشته باشند یا حتی در برخی زوایای عجیب و غریب در لثه رشد کنند. بنابراین، این موارد اغلب بر دندان های عقل تاثیر می گذارد که باعث تحریک شدن و تورم و درد لثه ها می شود.

علاوه بر این بسیار دردناک است. در طول این دوره، ممکن است دچار مشکل خوردن شوید. درد دندان عقل باعث عصبانیت شما می شود اما نمی توانید از رشد آن جلوگیری کنید.

علت درد دندان عقل چیست؟

این مشکل ناشی از رشد ناقص دندان عقل است. این باعث می شود فضای زیادی بین لثه و دندان ایجاد شود و مواد غذایی در آن گیر کند و تبدیل به محیطی ایده آل برای رشد باکتری شود. باکتری می تواند عفونت ایجاد کند و باعث درد دندان شود.

دندان عقل

نشانه های درد دندان عقل

نشانه ها و علائمی که معمولا با درد دندان عقل همراه می شود عبارتند از:

  • درد و حساسیت
  • قرمزی و تورم لثه
  • درد
  • بوی بد دهان
  • سردرد

در اینجا بهترین درمان های خانگی برای درد دندان عقل آشنا خواهید شد که شما به راحتی می توانید در خانه به منظور خلاص شدن از درد دندان عقل و همچنین بهبود سلامت دهان و دندان خود از آنها استفاده کنید.

روش های درمان درد دندان عقل :

1. نمک

یک قاشق چای خوری نمک را بردارید و آن را در یک فنجان آب گرم حل کنید. از این آب شور برای چند بار در روز استفاده کنید. راه دیگر این است که می توانید یک خمیر را با مخلوط کردن نمک با مقدار مساوی از فلفل و مقدار کمی آب تهیه کنید. چند دقيقه این مخلوط را روی دندان ها نگه دارید سپس دهان خود را با آب بشویید. این روش را 2 یا 3 بار در روز برای تسکین درد اعمال کنید.

2. سیر

به سادگی یک حبه سیر را کمی خرد کنید یا رنده کنید و سپس آن را بر روی دندان عقل برای تسکین درد قرار دهید. همچنین می توانید 1 تا 2 حبه سیر را خرد کنید سپس کمی نمک سیاه اضافه کنید و آن را خوب مخلوط نمایید. این مخلوط را روی مناطقی که درد می کنند قرار دهید و چند دقیقه بعد آن را بشویید. این فرایند را 1 تا 2 بار در روز امتحان کنید تا در عرض چند روز به بهترین نتیجه برسید. سیر برای مقاصد مختلف از پخت و پز تا درمان استفاده می شود.

3. پیاز

پیاز به لطف ویژگی های ضد باکتری و ضد عفونی کننده اش می تواند به سرعت درد دندان ها را کاهش دهد. اگر شما می توانید دندان درد خود را تحمل کنید، فقط کافیست چند تکه پیاز را برای چند دقیقه بجوید. اگر نه، شما می توانید یک تکه کوچک را برای چند دقیقه روی دندان هایتان قرار دهید. روش استفاده از پیاز مشابه شیوه استفاده از سیر است که در بالا ذکر شد. به یاد داشته باشید که این روش ها را چند بار در روز تکرار کنید.

4. زنجبیل

اگر از چای زنجبیل به عنوان یکی از داروهای خانگی استفاده می کنید، احتمالا شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که زنجبیل به عنوان درمان خانگی برای درد دندان عقل هم مفید است. روش استفاده از زنجبیل برای از بین بردن درد مانند سیر یا پیاز است. زنجبیل را برش دهید و آنها را به برای رفع دندان درد استفاده کنید. اگر شما می توانید به آرامی آن را گاز بزنید، موثرتر است.

5. سیب زمینی

سیب زمینی ممکن است به راحتی در آشپزخانه هر خانواده ای پیدا شود. این ماده غذایی همیشه در دسترس، بسیار خوشمزه و مفید در بسیاری از درمان های خانگی طبیعی است و به طور شگفت انگیز، سیب زمینی به دلیل ویژگی های خنک کننده اش، در میان داروهای خانگی محبوب برای کاهش درد دندان عقل عمل می کند.

بدین منظور، سیب زمینی را در فریزر بگذارید تا سرد شود سپس آن را به چند قطعه تقسیم کنید. یک دقیقه سیب زمینی را روی منطقه درد بزنید تا به سرعت درد شما را کاهش دهد و اعصاب تان را آرام کند.

6. خیار

اگر شما در خانه خود سیب زمینی نداشته باشید، می توانید استفاده از خیار را جایگزین کنید که همان مزایای را نیز به ارمغان می آورد. این روش را دنبال کنید، فقط باید یک خیار خنک را به تکه های نازک کوچک برش دهید و سپس یکی از آنها را بر روی دندان تان قرار دهید. میزان درد به سرعت به خاطر سردی آن کاهش می یابد و آب میوه خیار باعث راحتی شما می شود.

7. نعنا فلفلی

نعنا فلفلی یکی از قدیمی ترین مواد به عنوان درمان خانگی برای درد دندان عقل است به علت خواص بی حس کننده آنتی باکتریال و بی حس کننده خفیفی که دارد. 1 قاشق چایخوری از برگ های نعنا فلفلی را جدا کرده و آن را در یک فنجان بگذارید. سپس آب گرم را به فنجان اضافه کنید. صبر کنید تا آب سرد شود سپس این آب را در دهان نگه داشته و بچرخانید. بعد از 1-2 دقیقه، چای را از دهان خود بیرون بریزید و این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

8. یخ

استفاده از کمپرس یخ برای از بین بردن درد دندان عقل نه تنها ساده، بلکه بسیار موثر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی یخ از فریزر خود برداشته و آنها را با یک پارچه تمیز بسته بندی کنید. این کمپرسد یخ را در مناطق دردناک اعمال کنید تا دردتان را از بین ببرد. چندین بار تکرار کنید که این روش ساده موثر واقع شود.

9. برگ میوه گواوا

برگ گواوا یک ماده شگفت انگیز برای از بین بردن درد ناخوشایند دندان به علت خواص ضد اسپاسمش است. از کمی از برگ های گواوا استفاده کنید و آنها را به آرامی بجوید تا آب بیشتری از آن خارج شود. این آب به رفع درد دندان شما کمک کرده و آرام می شوید.

همچنین می توانید چند برگ را برای حدود 5 دقیقه جوش داده و سپس از این آب برای شستشوی دهان خود برای 2 بار در روز جهت بهبود بهتر استفاده کنید.

10. مریم گلی

مریم گلی نه تنها می تواند دندان درد را رفع کند، بلکه به درمان تورم و خونریزی لثه نیز کمک می کند. 1 قاشق چای خوری نمک را با مریم گلی خرد شده مخلوط کنید. این مخلوط را به الکل آغشته کنید و حدود 5 دقیقه صبر کنید. از این مخلوط  روی دندان تان استفاده کنید و سپس آن را بشویید و این کار را تکرار نمایید تا احساس درد را کاهش دهید.

12. روغن اورگانو

روغن اورگانو به علت خواص ضد عفونی کننده اش در رفع درد ناشی از دندان عقل بسیار قوی است. همچنین حاوی تعدادی مواد معدنیست که برای دندان های شما مناسب است. فقط ¼ تا 1/2 قاشق چای خوری روغن اورگانو را با آب رقیق کنید. سپس از این آب برای شستشوی دهان استفاده کنید. 2 دقیقه آن را در دهان نگه داشته و سپس بیرون بریزید. این روند را 2-3 بار در روز انجام دهید.

دندان عقل

13. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس می تواند در از بین بردن درد دندان عقل کمک کند. این روغن دارای بسیاری از ویژگی های مناسب است که می تواند آن را به یک عنصر بزرگ کاهش درد، ضد باکتری، ضد التهاب و ضد ویروسی تبدیل کند. این را می توان به طور مستقیم به دندان زد. از نوک انگشتان خود برای مالیدن آن استفاده کنید تا مزایای بیشتری به دست آورید. در غیر این صورت، شما می توانید از پنبه ای که با این روغن روی دندان خیس شده است استفاده کنید.

این کار را چند بار تا زمانی که درد شما کم شود انجام دهید. یکی دیگر از مزایای استفاده از این روغن این است که به دهان شما یک بوی معطر می بخشد و به شما اعتماد به نفس زیادی در مقابل دیگر افراد می دهد.

14. جوش شیرین

جوش شیرین نه تنها برای پخت و پز استفاده می شود بلکه برای درمان منافذ پوست نیز استفاده می شود. حالا شما می توانید استفاده دیگری از آن به عنوان یکی از داروهای خانگی برای درد دندان عقل داشته باشید.

کمی آب را با مقدار کمی جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیری به دست آورید. این خمیر را روی دندانی که درد می کند بمالید. به تدریج سطح درد را کاهش می دهد و تورم را کم می کند.

15. چای کیسه ای

چای کیسه ای می تواند درد شما را آرام کند به خاطر اسید تانیکی که در آن موجود است. یک عدد چای کیسه ای را در آب گرم قرار دهید. بعد از 1-2 دقیقه، آن را بیرون بیاورید و سپس این چای کیسه ای داغ را روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. چای کیسه ای داغ را تا آنجا که ممکن است و می توانید روی دندان نگه دارید تا درد دندان ها تسکین یابد.

16. آدامس جویدن

آدامس روشی برای سرگرمی و درمان دندان درد است. فقط کافیست آدامس های مورد علاقه خود را خریداری کنید و از آن لذت ببرید. آدامس را به آرامی بجوید تا از خونریزی دندان جلوگیری شود. این کار می تواند به کاهش درد و تورم هم کمک کند. شما می توانید این روش را به عنوان یکی از روش های آرامش بخش انتخاب کنید و تقریبا تا زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، می تواند برایتان راهکاری مفید باشد.

دندان عقل

17. میخک

میخک هم یک ماده شناخته شده در مورد کاهش درد دندان عقل به دلیل خواص بی حس کننده و ضد دردش است و نقش مهمی در فرایند شفابخشی دندان ها دارد. علاوه بر این، میخک برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در دهان شما موثر است. شما می توانید از روغن میخک استفاده کنید و آن را روی دندان های عقل با پد پنبه ای قرار دهید. با این حال برای بعضی از مردم، گل میخک بسیار قوی است. راه حل خوب برای آنها جهت کاهش درد دندان عقل این است که روغن گل میخک را با روغن زیتون مخلوط کنند و به عنوان یک راهکار، درد دندان عقل را تسکین دهند.

اگر شما درگیر برخی از مشکلات دهانی دیگر نیز هستید، گل میخک یک عامل مفید برای از بین بردن بزاق است.

18. وانیل

وانیل ماده اصلی بسیاری از انواع غذاهای شیرین مانند کیک و بستنی است و بسیاری از این محصولات به نظر می رسد به دندان های ما آسیب برساند. با این حال، حقیقت این است که وانیل می تواند به عنوان یکی از بهترین مواد از درد دندان عقل جلوگیری کند. شما فقط باید وانیل طبیعی داشته باشید و سپس با کمک یک تکه پنبه، آن را روی دندان های عقل خود بکشید. شما می توانید این روند را تا 3 بار در روز برای کاهش درد دندان عقل انجام دهید.

19. فلفل سیاه

شاید عجیب باشد اگر بگوییم فلفل سیاه هم عاملی دیگر برای کاهش درد دندان عقل است. مانند برخی از درمان های خانگی برای درد دندان عقل در این لیست، این درمان هم ممکن است شما را در ابتدا دچار احساس سوزش کند اما جای نگرانی نیست! این تنها نشانه ای است که اثبات می کند فلفل سیاه برای درد دندان مولر مفید است.

در وهله اول، شما نیاز به فلفل سیاه پودر شده دارید و سپس کافیست آن را در مناطقی که احساس درد می کنید مالش دهید. سعی کنید این روش را چند بار در روز دنبال کنید تا به سرعت تسکین یابید.

انواع درمان های خانگی طبیعی برای درد دندان عقل کمک می کند تا درد شما را کاهش دهد اما توجه داشته باشید که این بستگی به واکنش بدن شما هم دارد. بنابراین شما باید یک یا تعدادی از آنها را امتحان کنید تا بهترین گزینه را پیدا کنید که بتواند به سرعت با این احساس دردناک مبارزه کند.

20. زردچوبه

زردچوبه اغلب به عنوان یک درمان خانگی برای انواع بیماری ها پیشنهاد می شود. اعتقاد بر این است که دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است بنابراین، ممکن است به کاهش درد دندان عقل کمک کند. سعی کنید از زردچوبه رقیق شده بر روی دندانی که درد می کند، بزنید.

خمیر هم می تواند با مخلوط کردن خمیر دندان و پودر زردچوبه ساخته شود. خمیر را در اطراف دندان عقل بزنید و چندین دقیقه قبل از شستن آن را به حال خود بگذارید.

21. شستشو با آب نمک

شستشو با آب نمک می تواند به درد دندان عقل کمک کند. 1 یا 2 قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را مخلوط کنید تا محلول شود. مخلوط را در دهان، به خصوص در اطراف ناحیه دردناک، به مدت یک دقیقه قرقره کنید و سپس بیرون بریزید.

چندین بار در طول روز این کار را تکرار کنید. آب نمک کمک می کند تا زخم را بهبود بخشد و بقایای گیر کرده را پاکسازی کند.

22. سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی برای کاهش درد دندان عقل است

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ طبیعی را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و از آن برای شستشوی دهان استفاده کنید. چند بار در روز با این مخلوط دهین را شستشو دهید تا دردتان کمتر شود. همچنین این دارو را برای مبارزه با التهاب استفاده کنید.

23. زغال چوب فعال

زغال چوب فعال یک درمان موثر برای از بین بردن درد دندان عقل است. یک کپسول قرص زغال چوب فعال را در آب بریزید و آن را به دندان آسیب دیده بزنید. زغال چوب فعال سموم را خارج می کند و تورم را کاهش می دهد. همچنین می تواند از درد دندان عقلی که به فک گسترش یافته است، شما را خلاص کند. در اینجا یکی دیگر از چیزهای فوق العاده برای کاهش علائم درد دندان عقل هم آمده است:

3 قاشق غذاخوری پودر زغال چوب فعال
1-2 قطره روغن زیتون
2-3 قطره روغن میخک
1/3 قاشق چایخوری فلفل تند

تمام مواد تشکیل دهنده را مخلوط کرده و کمی بر روی گاز قرار دهید. آن را روی دندانی که درد می کند بکشید و سپس آن را بشویید. این درمان، گرما را تولید می کند که باعث می شود تا درد فوری فروکش کند و بهتر از هر قرص تسکین دهنده درد دندان عقل عمل خواهد کرد.

24. چای سبز

چای سبز می تواند مدت زمان علائم درد دندان عقل را کاهش دهد. آب را جوش آورده و یک عدد چای سبز کیسه ای را اضافه کنید. چای کیسه ای را روی دندان بگذارید و یا با این مخلوط گرم دندان هایتان را در حدود 20 تا 30 ثانیه شستشو دهید. همچنین در مورد چای کیسه ای برای تسکین درد می توانید آن را بجوید. این درمان بسیار موثر است زمانی که شما هیچ راهی برای درمان درد دندان در خانه ندارید.

25. روغن نارگیل

شما به 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز خواهید داشت. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 15 تا 20 دقیقه در دهان خود بگذارید سپس آن را بیرون بریزید و دهان خود را با آب گرم و مرطوب بشویید. شما باید این کار را یک بار در روز انجام دهید، ترجیحا هر صبح، قبل از مسواک زدن دندان ها این عمل انجام شود. کشیدن روغن روی دندان یک راه عالی برای کاهش التهاب و تورم لثه است. روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی و ضد درد است که دندان ها و دهان شما را از عفونت های دهانی محافظت می کند و درد دندان عقل را کاهش می دهد.

26. کره بادام زمینی

کمی کره بادام زمینی را روی انگشت اشاره خود بکشید و آن را به طور مستقیم به دندان آسیب دیده اعمال کنید. شما باید چندین بار این کار را انجام دهید زیرا بزاق دهان شما کره بادام زمینی را پاک می کند. کره بادام زمینی از بادام زمینی بو داده به دست می آید. بادام زمینی دارای خواص ضد التهابی و ضد درد به علت وجود ترکیبی به نام رزوراترول است. به همین دلیل است که کره بادام زمینی می تواند برای درمان درد دندان عقل و علائم آن استفاده شود.

27. روغن چای

شما به 1-2 قطره روغن درخت چای نیاز خواهید داشت. آنچه شما باید انجام دهید این است که یک قطره یا دو قطره روغن چای را مستقیما به دندان عقل بکشید و ماساژ دندان ها را 2 تا 3 دقيقه به آرامی انجام دهيد و سپس دهان خود را با آب گرم بشویيد. شما باید این روش را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید. روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده طبیعی است و دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند دندان عقل تان را از عفونت محافظت کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است و آن را به بهترین راه برای کاهش درد دندان عقل تبدیل می کند.

دندان عقل

28. ایبوپروفن

ایبوپروفن نوعی داروی ضد درد است که معمولا به کاهش التهاب کمک می کند. این دارو می تواند برای کاهش ناراحتی و درد در اطراف دندانهای آسیب دیده استفاده شود. چنین داروهایی به عنوان درمان موقت موثر عمل می کنند تا زمانی که یک فرد قادر به مراجعه به دندانپزشک باشد.

29. دارچین

شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

1 قاشق چایخوری پودر دارچین
5 قاشق غذاخوری عسل

پودر دارچین را با عسل مخلوط کنید و آن را به دندان خود بمالید. این کار را دو بار یا سه بار در روز تکرار کنید یا تا زمانی که دندان دردتان آرام شود. دارچین همراه با عسل، می تواند درد را تسکین دهد. دارچین دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. عسل هم دندان های آسیب دیده را تسکین می دهد و دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی است.

چگونگی جلوگیری از درد دندان عقل :

صادقانه، این یک سوال بزرگ برای همه ما است! درد دندان عقل در مورد همه افراد یکنواخت نیست و حتی کسانی هستند که هرگز آن را تجربه نمی کنند. همه شما می توانید این کارها را انجام دهید تا پاسخی سریع دریافت نمایید.

با این حال، برخی عادت ها هستند که خطر درد شدید را کاهش می دهند. به عنوان مثال، اگر شما دندان هایتان را به خوبی مسواک بزنید و از نخ دندان به طور مرتب استفاده کنید، می توانید سلامتی دهان خود را در حالت خوب نگه دارید. شما نباید بیش از حد غذاهای شیرین را در زندگی روزمره خود مصرف کنید زیرا آنها تهدیدی بالقوه برای درد دندان شما هستند.

سوالات متداول :

1. اگر دندان من شروع به خونریزی کند چه باید بکنم؟

این در واقع دندان شما نیست بلکه لثه های شما خونریزی می کنند. در صورتی که این اتفاق افتاد، هر گونه تغییراتی که در روش مراقبت از دهان و دندان خود انجام داده اید را چک کنید تا دریابید چه چیزی باعث خونریزی می شود. این می تواند یک مسواک جدید باشد که بیش از حد سخت است و یا خمیر دندان جدیدیست که برای لثه مناسب نیست.

یک قطعه گاز استریل را در آب سرد (یا آب گرم اگر دندان هایتان به سرما حساس است) بگذارید، سپس آن را بردارید و در ناحیه خونریزی قرار دهید. فشار بیش از اندازه نیازی نیست و خونریزی باید در عرض چند دقیقه متوقف شود. اگر این کار را نکنید، ممکن است مسئله ای مشکوک مانند جینژیویت یا پریودنتیت وجود داشته باشد. مشاور دندانپزشک در چنین مواردی توصیه می شود.

برای جلوگیری از خونریزی، می توانید از یک چای کیسه ای مرطوب استفاده کنید. خونریزی اولین علامت التهاب در لثه است.

دندان عقل

2. چه زمانی دندان درد اضطراری است؟

اقدامات فوری در شرایط زیر ضروری است:

  • تورم به فک و یا دهان گسترش یافته باشد
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • خس خس کردن و با صدا نفس کشیدن
  • سرفه کردن با خونریزی

3. موقع دندان درد چه کنیم؟

در هنگام درد دندان موارد زیر را در ذهن داشته باشید.

محدود کردن غذاهایی با قند بالا زیرا اینها به عنوان یک منبع غذایی برای باکتری هایی که باعث درد دندان می شوند، عمل می کنند.
اجتناب از نوشیدنی های واقعا گرم و یا واقعا سرد.
حرارت مستقیم را به منطقه آسیب دیده نرسانید.
کرم ها یا ژل های ضد درد را بر روی لثه قرار ندهید زیرا ممکن است باعث سوختگی های شیمیایی شود.

4. آیا ممکن است دندان درد موجب ایجاد تب شود؟

بله تب یکی از علائمی است که معمولا همراه با درد دندان دیده می شود. این معمولا جزء مواردی است که دندان درد به علت عفونت ایجاد می شود.

5. آیا دندان درد باعث آسیب به گوش می شود؟

بله مانند تب، آسیب شنوایی در هنگام درد دندان، به ویژه در فک بالا می تواند علائم اضافی باشد. اعصاب، درد را از دندان به گوش در همان طرف صورت حمل می کند.

6. آیا حفره دندان باعث درد دندان می شود؟

حفره دندان شایع ترین علت درد دندان است. عفونت باعث تحریک اعصاب شما می شود و موجب درد شدید یا ثابت در دندان می شود. این درد نیز می تواند در منطقه لثه زیر دندان تجربه شود.

با حفظ بهداشت دهان و دندان می توان از درد دندان ها اجتناب کرد. این به معنی مسواک زدن دندان هایتان دو بار در روز و همچنین پس از خوردن غذا است.

علاوه بر بهداشت دهان، رژیم غذایی شما نقش مهمی در سلامت دندان ها و لثه ها ایفا می کند. مصرف غذاهای شیرین خود را محدود کنید و تمرکز بیشتری بر خوردن سبزیجات و میوه های خام داشته باشید که باعث تحریک تولید بزاق برای پاک کردن باکتری ها از دهان تان می شود. همچنین میوه هایی مانند توت فرنگی و سیب برای دندان های شما مناسب هستند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی